che När jag kampanjar för statsministerposten om 30 år så kan du få vara min vice, :)
azziz: vart går gränsen för vanliga handikapp?
men shit.. FÖR!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag är varken för eller emot! För cirka sådära tre år sedan så blev min flickvän gravid, unga och dumma som vi var så väntade vi med att kolla det eftersom vi inte kunde tro det, när vi sedan kollade var det på gränsen till att få göra abort! Vi hade 24 timmar på oss att ta ett beslut, jag gick i skolan, hon gjorde ingenting! livet va alldeles för komplicerat, inga pengar, bodde hemma och därför valde vi att göra abort men har ångrat mej sen samma stund det hände! Idag har vi en son "Benjamin" på snart sex månader och kan inte förstå hur vi kunde göra abort, det svide ri en varje dag men tycker ändå man ska ha valmöjligheterna!
www.samyprod.com
Priyan : nu är jag ingen expert i ämnet handikapp men precis som GAIA sa det; barnet ska inte behöva spendera sitt liv som en "grönsak", om man vet med sig att det kommer göra det. Jag tror att barn med Downs, RMB eller annat kan bli väldigt lyckliga, i alla fall de som jag har stött på. MRsalesman : Ok, men jag håller helt enkelt inte med. Visst har alla tyngre eller lättare lass att bära men jag tycker inte att alla bör leka föräldrar bara för att de kan . Jag har som sagt upplevt mycket men jag vet också att andra barn får bära på ännu mer skit. Det är kanske lätt för dig att säga att "alla har det svårt" om du växt upp med kärlek och mindre småproblem (bara lite antaganden, vet inte vad du har gått igenom) men jag tror att man måste ha gått igenom två urusla föräldrar för att förstå ett barns situation.
Producent
2008-09-22 18:29
che. vad tror du det är jag försöker få dig att fatta? :) det är en korkad fråga enligt mig. och nej jag är inte självmordsbenägen bara för att jag sattes till världen. ditt argument skulle funka om man hade medvetande innan man föddes. emn i denna topicen har det inget sammanhang. du snackar om min psykiska hälsa. jag snackar om att förebygga dåliga uppväxter, samt skapa en tryggare tillvaro för alla. socialt arv är inget skitsnack. jag är ett bra exempel! tur att jag är tillräcklgit smart för att inte skaffa unge, det var inte min mamma.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Jag är för det fria valet.
"för abort" låter så fel tycker jag, lite som om man skulle stå på gatan med plakat och skrika "abortera fostren!" "död åt de ofödda" och liknande, men det är ju bara hur jag uppfattar uttrycket.
och jag har fått som vana att alltid posta den här i sånahär diskussioner, det känns så...passande:
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Jag tycker det vore lite mer intressant att se vad folk har för åsikter runt selektiv abort.
abort överlag har ju redan ältats till leda flera gånger om.
här ska knullas, skit i kondomen det är ju bara att ta ett piller så dör livet som skapades. ansvar är ju inge kul att genomgå en abort är INTE bara att ta ett piller så är det över, det är inget du glider in och gör på lunchen, det tar tid, det är obekvämt, och det gör ont som satan.
har man genomgått en abort så är det knappast något man vill göra om.
FÖR. Stör mig brutalt på folk som kallar abort för mord.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Både för och mot. Hade gärna haft min första nu men samtidigt inte, tiden va inte inne..
azziz: jag syftar på de flesta o att alla har saker som är jobbiga, jag tänker inte sitta på ett forum o tala om mitt liv när det kommer till det, sånt har jag vänner o liknande till. Men jag säger bara att du inte är ensam om jobbiga saker oavsett vad det nu kan vara. Alla har ju säkerligen olika historier o olika saker som hänt dem och därmed har folk blivit påverkade på olika sätt. selektiv abort är rätt elitistiskt eller hur man nu ska uttrycka det, folk kan bilda armeér med sina "perfekta" små soldater! Nämen seriöst...så mkt valmöjligheter är nog inte bra att ha, hade nog kunnat bli rätt sjukt med tanke på människors mentalitet!
GAIA, visst, om du inte har något emot att jag avskyr resten av din politik så^_^
FÖR. Stör mig brutalt på folk som kallar abort för mord. Word på det.
Meep meep
Jag är För det fria valet. Tycker att det är självklart att en kvinna ska få bestämma över sin egen kropp och inte staten. Allt annat är ju bara efterblivet.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
För. Ett foster är inget barn.
MRsalesman: jag har inte sagt emot dig heller. Jag tycker helt enkelt inte att barn ska födas till en värld där de misshandlas, våldtas eller tvingas vara sina föräldrars klokaste röster när de är 4 år gamla. Och jag tror inte att ett barn som har varit med om det någonsin har gått ut det på ett lätt sätt. Det är vad jag tycker.
För, är det bara jag som tycker det är tillräckligt med människor på jorden redan? Förövrigt är fostrena knappast nånstans mer medvetna än råttor, grisar eller vilka djur som helst så bara för att det kan bli en människa bör det inte klassas som en. Å andra sidan så vet jag inte vad man ska döma nån som dödar en mamma med barn i magen för, dubbelmord? Nä, hon som kånkar på barnet borde få bestämma.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag är varken för eller emot abort. Jag är för en valmöjlighet ! I detta så kallade demokratiska samhället borde man åtminstone bestämma över sin egen kropp, om inget annat. En person bör kunna själv göra valet i frågan om abort utifrån den situationen denne befinner sig i. Inga konstigheter.
We remember Køge Bugt!
Toastare
2008-09-22 21:15
Absolut för och det är skrämmande med kvinnor som är emot. Självklart har dessa aldrig själva varit gravida. En kvinna ska ha rätten att bestämma över sin egen kropp och vad som ska ske med den. Jag har själv genomgått abort och det var ett väldigt klokt beslut som jag aldrig har ångrat.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-09-22 21:17
...eller har de blivit gravida och har barn nu, såklart finns ju den gruppen också.
Det är så lätt att säga att man inte skulle kunna tänka sig att göra en abort, men det är inte lika lätt att välja att behålla barnet när man är ung, inte har något jobb eller är i ett förhållande med killen som var med och gjorde en gravid. Även om man kan tycka att abort är fel så får man ju tänka på allting som förändras om man väljer att behålla barnet. Kan jag ge det här barnet en bra och stabil uppväxt? Skulle jag i dagsläget bli en bra mamma? Vissa säger ju att man mognar till det under graviditeten men jag tycker att det finns tillräckligt många exempel som talar emot det. Hur kommer ditt eget liv att se ut om du skaffar barn nu? Om man tidigt upptäcker att man är gravid så är ju barnet inte ett barn än, det är en liten slemklump i blod som ligger i din livmoder. Den har inga tankar eller känslor, och det är väl ändå något som gör oss till människor. Jag tror inte att tjejer generellt använder abort som ett preventivmedel. Har man en gång gjort en abort så vill man inte göra om den. Det är inte lätt på något plan, för någon som är inblandad.
Och att man "får skylla sig själv" om man inte skyddar sig är så dumt. Visst har man ett ansvar när man har sex och man är medveten om risken, men vi alla vet att ibland så tänker man inte så långt, eller så skyddar man sig och kondomen spricker. P-piller är ju inte heller ett 100%igt skydd.
Nej jag tycker inte heller att barn ska födas till en sådan värld men den kan man ju aldrig förutspå heller, vissa föräldrar mindre lämpade från början men klarar sig ändå på ngt sätt. Andra ungar föds in i "bra" familjer" o får se alla gömda skelett i garderoben så småningom eller är med om sjuka saker i vilket fall. Så kontentan av det jag säger är att man aldrig kan från ta folk rätten att bli föräldrar för man kan inte dömma folk genom att anta en massa saker innan dom har hänt. Det är ju lite som den där filmen där folk döms för mord dom hade tänkt begå...minns inte vad den heter....
ja det där att man ska få skylla sig själv om man slarvat med preventivmedel är enligt mig helt skevt. ska ett barn födas oönskat, som ett straff för föräldrarna?
Toastare
2008-09-22 21:54
Jag skriver under på det både Misery och Anii.....och MRsalesman. Jag blev gravid när jag gick på p-piller. Jag är tydligen en väldigt viril kvinna enligt barnmorskan då.
Att göra en abort är ju inte heller något man gör lätt. Du glider inte in på ungdomsmottagningens öppna hus och får en tablett och ett glas vatten att svälja ned det med. Du måste prata med sjuksköterskor och psykologer och komma tillbaka flera gånger. Det tar inte 30 minuter och sen är tid liv precis som innan du kissade på stickan. Det är nästan så att de som själva inte har gjort en abort inte borde få skriva så. Det är förolämpande och kränkande att bli kallad för mördare.
jag kan leva med att bli kallad mördare, folk har rätt till sina åsikter, det jag däremot har svårt att ta är okunnigheten som de som häver ur sig såna saker ofta brukar sitta inne med. om man ska ha en så stark åsikt om en såpass känslig sak så tycker jag man åtminstone kan se till att man vet vad man pratar om.
Jag har genomlidit en abort när mitt ex blev gravid. Det var ett litet trauma. Inget jag sitter och skär mig i armarna för, men ibland blir man att tänka att det kanske vore orättvist för det ofödda barnets skull och ibland om hur livet sett ut då, men jag kan säga att jag i den tiden i mitt liv inte fanns möjlighet för mig att ta hand om ett barn, kanske när väl barnet kommit att jag ryckt mig i kragen, men med tanke på hur min livssituation utvecklats sig sen dess så anser jag det var befogat. Idag vill jag inte ha barn förrän jag är runt 30 år av flera anledningar som dessutom är samma anledningar för att jag är för abort. Vid en ålder runt t.ex. 30 kan jag ha gjort det jag förväntat av mig själv. T.ex. resor, upplevelser, skaffat mig en utbildning, en ekonomi och ett stadigt förhållande. Allt det ett barn förtjänar att få av sina förälder. Så med andra ord, abort är befogat om oplanerad graviditet inträffar i en tid där ett barn helt enkelt inte passar in i ens tid i livet. (därmed inte sagt att det ska fungera som graviditet). Och den som skrev att barn i vecka 23 överlever till 50% så tvivlar jag starkt på den siffran och skulle vilja se en källa på det och sen kan jag ställa motfrågan. I vilket skick är dom "50%"?? Är det liv värdiga att leva? Sammanfattat så vill jag säga att med tanke på all överpopulering så tycker man ju att barn _endast_ borde kommas till världen hos föräldrar som klarar och vill ta hand om dom, med andra ord starkt motiverade när barnafödande borde skötas mera restriktivt idag än förr i tiden.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Vill också tillägga att tjejer som inte får faderns godkännande men ändå skaffar barn är höjden av egoism. Både gentemot barnet och pappan.
Rättelse: (därmed inte sagt att det ska fungera som **graviditet**). *därmed inte sagt att det ska fungera som **preventivmedel**
che_ P21 Du sa ju att du alltid höll mig i mina politiska ståndpunkter? :D
Helt för. Inte alltid det passar med barn och jag tycker det är fel att säga att man mördar någon som inte kommit till livet än då den inte utvecklat hjärnimpulser förrän i 14 veckan och om inte jag missminner mig helt så får man egentligen inte göra abort efter 12 veckan? Har någon käkat på mc.donalds?
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
I vissa situationer i livet, kanske valet att sätta ett annat till världen inte är det bästa. Jag har genomgått en abort, det är bland det värsta jag någonsin varit med om, det påverkade inte mig bara psykiskt, utan också fysiskt. Det är inget beslut man tar i en handvändning, jag kan, eller vill inte tro, att det används som ett preventivmedel, utan tror bara att det är en dum inbillning från alla som är emot aborter, för att hitta ett argument. Jag är inte lämplig som mamma, inte då, och inte nu. Hade jag blivit gravid idag igen, hade jag med största sannolikhet tagit samma beslut. Både för min egen skull, men också för att jag inte kan uppfostra ett barn rättvist, ge den all kärlek och trygghet det behöver. Såklart att det ligger egoism bakom en abort, men man får kanske tänka ur aspekten också att om jag inte är lämplig som mamma, så kommer mitt barn inte få den uppväxt det förtjänar. Det handlar inte om ekonomi, förutsättningar eller andra materiella ting, utan om hur "mogen" man är att ge allt man har av sig själv, till ett litet liv som är helt beroende av dig. Helt klart för abort, om alla inte redan har uppfattat det.
för eller emot abort? För. Miotivering: vill man inte ha barnet ska man inte tvingas föda den. Barnet ska ha föräldrar som är beredda och älska den och ta hand om den.
Lacroix F19 man kan göra medicinsk abort fram till v 12 sen kan man välja att genomgå kirurgisk abort fram till v 18, efter det måste man ha tillstånd och en jäkligt bra anledning.
...om jag inte minns fel, är 99% på att det är så.
Misery_chick Räcker det med en rejäl fylla?
hm, jag tror att jag mindes fel, medicinsk abort kan man välja fram till v.9.Kaneida huh?
äh, jag är trött och rör ihop det, här är en informativ
länk
För, motivering överflödig.
DIF!
Medoria: Du är nog den första som jag har hört talas om som kalla sig feminist men som är emot abort, eller ja du skulle inte kunna tänka dig att själv göra en.
DIF!
ja precis. med skillnaden att jag är för abort men inte skulle kunna göra en själv. en ganska väsentlig skillnad.
fast att vara för det fria valet samtidigt som man personligen inte kan se sig genomgå en abort är inte så ovanligt enligt min erfarenhet, tycker det är en rätt vanlig syn på det hela.
Tycker ni att en man ska ha rätt att kräva abort om han inte vill ha ett barn då? Fråga riktad spec till flickorna i tråden nu. Fast svara ni andra också om ni vill.
Lepra Jag tycker att mannen i fråga egentligen borde ha lika mycket att säga till om, men jag kan för mitt liv inte se hur det skulle fungera när det gäller något inuti tjejens kropp. jag har ingen lösning på det, tyvärr.
... men en tjej kan kräva att en man ska bli förälder...! det är acceptabelt eller?
Lepra nej det tycker jag inte. men som sagt, jag ser inget vettigt sätt att lösa det på.