för eller emot abort?
Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni är för eller emot abort? Motivera gärna! Vill höra alla åsikter!
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Jag är för abort. Råkar man bli gravid av misstag ska man ha alternativet att döda sitt ofödda barn innan det föds och blir till ett jätteproblem för en.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
jag är absolut för. mitt ex blev gravid och jag vet fan inte vad jag skulle gjort ifall jag hade haft en unge nu!
emot! det är sjukt hur man kan ha den valfriheten att döda någon så lätt. det sjuka är att man kan göra abort fram till 21:a veckan eller vad det var, och 50% av alla barn som föds i 23:e överlever...
One chapter a day
För, naturligtvis.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Zoned Herregud människa...
SkyHigh Utveckla gärna
One chapter a day
Kan inte annat än att hålla med Zoned.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Självklart FÖR! Alla som är emot betraktar jag med mycket kritiska ögon. Det finns inget argument som skulle kunna få mig att ens bejaka det lite. Finns inte abortvalet så kommer människor att "göra det själva" hos olika "doktorer". Välkomna till 2000-talet. PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Kanske ska säga min egen åsikt.. jag är för. Man ska tänka på vilken livssituation som barnet föds till. Man kan inte alltid vara självisk. Abort upp till den 18:e veckan är helt okey för mig även om det kan kännas tufft och fel men är man övertygad om att det är det bästa beslutet så är det totaly fine.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Lillfrida: Det var semivettigt sagt! PZ
Lillfrida hade en bra vinkel som jag inte övervägt så mycket, jag tänker mer att om man t ex är fattig eller har en ostabil tillvaro så kommer ju inte ett barn att göra ens liv enklare, och därför ska man få välja bort det. Även fast jag har som regel att respektera andras åsikter så kan jag nästan inte förstå hur man kan vara emot abort idag.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Personligen skulle jag aldrig kunna genomföra en abort. Jag anser att det är överlagt mord, och tycker inte att vi människor har rätt att bestämma över liv och död på det sättet. Därmed inte sagt att jag respekterar att kvinnor begår abort. Det är upp till var och en, och är en självklarhet att det ska vara möjligt att genomföra. Att inskränka dessa rättigheter vore väldigt fel. Vad jag dock vänder mig emot är hur lätt somliga tycks ta på abort. Det är inte ett preventivmedel, och ska aldrig användas som ett sådant. Och många gånger tror jag att om sexualundervisningen vore bättre skulle många aborter kunna undvikas. Med bättre information om alternativa preventivmedel skulle antalet utförda aborter snabbt sjunka.
här ska knullas, skit i kondomen det är ju bara att ta ett piller så dör livet som skapades. ansvar är ju inge kul
One chapter a day
Lillfrida, "Kanske ska säga min egen åsikt.. jag är för. Man ska tänka på vilken livssituation som barnet föds till. Man kan inte alltid vara självisk." Oavsett var man står i frågan så borde väl ändå de flesta, även de som fötts med de sämsta förutsättningarna, inte önska att de blivit aborterade? Jag tycker bara det argumentet, att man aborterar för barnets skull, är skit. Om man nu är så mån om barnets bästa så är väl adoption ett bra alternativ. Abort om något är ju själviskt. Själv är jag för abort, även om jag är lite kluven i frågan.
Zoned Du tror inte frågan går lite djupare än så?
Medoria: Men att använda abort som något substitut för preventivmedel är ju bara dumheter. Det måste ju alla vara emot. Det handlar som du säger om okunskap men också om ren lathet tror jag. Att stå och skrika "mord" är ju också en dumhet. Jag tycker det är rent kränkande mot kvinnor/tjejer som genomfört en abort. Om en tjej blivit våldtagen, är det okej då? Om hon bor på gatan? Om hon är mentalt instabil? Det finns mycket abortmotståndarna måste tänka på. PZ
Producent
2008-09-22 16:31
jag vill ha barn. men jag är för abort, och skulle förmodligen gjort det om jag magiskt blev med barn i dagsläget. jag tycker dessutom att dom ska införskaffa barnkörkort och göra tvångsaborter/adopteringar på folk som blir gravida utan ett sådant. vissa BÖR inte få skaffa barn. och så är det bara. speciellt sådana idioter som skaffar barn fastän dom vet att dom inte skulle bli bra föräldrar.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Klart att alldeles för många tjejer/flickor/kvinnor tar för lättvindigt på det men jag tycker inte att ett barn ska födas oönskat till världen, inte heller med otillräckliga resurser eller om det inte ens har föräldrar som skulle kunna ta hand om det öht. Sen händer det ju att kvinnor blir gravida vid våldtäkter osv...man måste kunna ha valet som kvinna anser jag. Det är ju knappt ett barn heller, det är ju inte så att du "dödar" din nyfödda bebis, du avlägsnar en organism...kanske jag säger för att rättfärdiga handlingen men det är nog även min åsikt i slutändan.
fyra: Ohh, kontroversiellt! PZ
I den bästa av världar skulle inte någon någonsin behöva ställas inför det faktum att behöva genomföra en abort. Dvs om alla använde kondom etc. Jag vill påpeka att jag PERSONLIGEN inte skulle kunna leva med att ha genomfört en abort, då jag anser att liv är heligt. Men jag har lika lite rätt att döma andra för det vad dom gör, eller av vilka anledningar dom rättfärdigar det dom gör.
fyra: Är inte det lite extremt, du får inta ha barn utan "barnkörkort"? Det finns ju dom som får oplanerade graviditeter o lär sig allt med tiden eller under sina 9 mån. Lite extremt även om tanken kanske är god...vem vill bo i ett kontroll samhälle
Producent
2008-09-22 16:35
*dramaskri*
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent
2008-09-22 16:38
salesman, det är väl inte fel med att bo i ett kontrollerat samhälle så länge lagarna är bra? ja men man kan tillämpa vissa regler till det självklart. inte så att man skulle gå och fixa "barnlicens" så fort man blev gravid. i vilket fall. har man ett dåligt liv så finns det faktiskt inte orsak till varför man inte ska använda kondom eller p-piller. det finns liksom en anledning till varför alla inte får adoptera.
fyra, hade dina föräldrar samt alla dina vänners föräldrar fått detta barnkörkort? Om inte, hade det varit bättre om de inte existerat?
Producent
2008-09-22 16:43
che nej min mamma skulle med all säkerhet inte få licens till att få barn. och det du frågar är faktikst rätt korkat i min mening. det är som att jag skulle fråga, vad är meningen med att du lever när du ändå kommer att dö.
Självklart för. Förstår inte alls varför man är emot och tycker i ärlighetens namn att människor som är emot är lite....koko. Jaja, jag vet alla behöver inte tycka likadant men i vissa ämnen är det bara så. Det är fram till 18:e veckan man får lov att göra abort och jag tycker att alla människor bestämmer över sin egen kropp. Ett embryo är ingen bebis och ingen människa och att komma med mordanklagalser är bara rabiat. Jag tycker självkalrt att det får ske kontrollerat, inte bara gå o göra abort som en preventivmetod men att om man t.ex blir våldtagen och blir med barn ska man självklart ha det valet. Om man av misstag blivit gravid, inte har en fast partner, ekonomi och känner sig mogen nog att uppfostra ett liv tycker jag att det är bättre att låta bli. Känner folk i min närhet som har gjort abort och det är inte så att de gör det utan att blinka, de blir påverkade av det hela tiden. Lite rätt ska trots allt kvinnan ha över sin egen kropp eller lever vi fortfarande på stenåldern?
är också lite inne på fyras linje men kanske inte så uttalat och inte så extremt. Men vissa människor förtjänar definitivt inte att bli föräldrar. Jag hade hellre inte fötts än att ha levt det liv jag levt med de föräldrarna jag har under de omständigheter som fanns.
Självklart för jag också, kul om man blir våldtagen och sen inte får göra abort om man blir gravid är ett exempel varför jag är för abort. Ett annat ex är som någon annan i denna tråd redan sagt att utifall man med misstag skulle bli gravid och är absolut inte redo för att ha barn.
Live Hard, Die Young
överlagt mord? jo men hejsan..
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Jo det hade kännts riktigt fel att bo i ett såpass kontrollerat samhälle oavsett om lagarna vore bra. Jag är för människans egna val och att den ska lära sig av sina misstag, inte att indoktrineras med skit och att leva inramat.
mrsalesman: så vi barn som blivit misshandlade av våra föräldrar ska lära oss av...våra misstag? våra föräldrars misstag? vems misstag? det handlar inte enbart om förälderns val, det handlar om barnets rätt att växa upp i en trygg miljö utan misshandel, missbruk, övergrepp osv.
en annan grej; om man lyckas upptäcka att ens barn är sjukt och kommer att lida enormt mycket under sina få levnadsår hade jag nog inte haft mage att sätta till världen. därmed inte sagt att man inte ska föda handikappade barn men man ska ha ett val.
Azziz, du lät så vettig i dina tidigare inlägg. Varför var du tvungen att posta det sista?
whatone: för att det är min åsikt och vare sig den är vettig eller inte i dina öron rör mig inte i ryggen.
Producent
2008-09-22 17:07
för att klargöra menar jag handikapp där man ständigt lever i smärta, inte "vanliga" handikapp. vill inte på något sätt få det att framstå som att man inte ska föda handikappade barn då det står mig väldigt varmt om hjärtat!
Varför är det korkat? Om man hellre hade blivit aborterad så är det ju bara att hoppa från en bro så är det löst. Azziz, jag lider med dig men menar du verkligen att du hellre inte existerat?
FÖR Argument: - Vid våldtäkt - När fostret har obotliga syndrom och är dömda till ett liv som grönsak - Livssituation (t.ex. barn som skaffar barn, pundare, hemlösa eller liknande, dvs barnet går en mkt keff framtid till mötes). Vissa säger här adoption, men vad händer om ingen vill adoptera? Då får barnet bo på ett fosterhem tills han är gammal nog att börja sälja knark på gatan. Ingen identitet, ingen trygghet, ingenting.
che_ utan tvekan. Med risk för att dra hela min livshistoria har jag varit med om för mkt sjuka saker som nog aldrig kommer göra mig "normal". Jag har dock klarat mig någorlunda bra men hade det inte varit för att jag flydde hemifrån hade jag nog inte orkat länge till. Sen visst, man kan hoppa från en bro och aldrig existera men poängen har försvunnit då, då har jag redan varit med om all skit.
Men allt försvinner ju om du dör?
Jag förespråkar nu inte på något sätt självmord som en lösning.
Eller om mamman lider risk att skadas allvarligt och dö om hon går igenom med graviditeten. Har ju varit ett par fall nu i USA där mammorna dött när de givit födsel åt barnet, allt till kyrkans jubel. Ett foster är ett liv javisst, men inget "medvetet och tänkande liv", en hund ligger tusentals procent högre intelligensmässigt än ett människobarn vid födseln. Och ett foster som är några veckor gammalt har nog inget alls i fråga när det gäller medvetande. I en perfekt värld så skulle man inte behöva abortera foster vilket jag personligen inte gillar då jag värdesätter allt liv, men jag vill knappast att andra ska dö eller barnet ska lida resten av livet. En kompromiss där man tittar på alla faktorer ligger bakom min ståndpunkt.
GAIA, är du för abort endast vid de fall du nämnt eller är de bara argument för?
che_ ja, allt som gör ont inom mig kanske försvinner, men nu har jag redan varit med om all skit, även om jag föralltid kommer att lida av det på ett eller annat sätt så finns det saker i mitt liv som jag är glad och stolt över och som har fått mig att fortsätta. Alla har ju dock inte den möjligheten och eftersom de onda delarna har präglat mitt liv betydligt mer än de goda hade jag hellre sett att jag inte fötts öht. Tro mig jag har redan varit i de där tankebanorna.
Jag är för abort vid alla omständigheter till en viss vecka, precis som vi har det nu i lagstiftningen. Dock är jag inte helt tillfreds med det alls rent personligt men jag inser att om man ska ha ett fungerade system så kan man inte ha gråskalor, vem ska bedöma när abort är okej och varför? Antingen ska alla ha rätten till abort eller ingen. Dessutom är det kvinnan och hennes kropp vi snackar om, det måste också väga tungt i debatten. Ska andra bestämma över en individ? Då kommer allt ner till när man väljer att se "liv". Redan i pungen eller i magen efter ett par veckor? Det är en komplicerad frågeställning med inga givna svar.
azziz: Många har det svårt under sin uppväxt av olika anledningar jag tycker absolut inte att man kan frånta dessa människor rätten att föda barn baserat på att det kanske kan gå snett. Det är verkligen att pusha det i mina ögon. O bara för att ens uppväxt inte alltid nödvändigtvis kan vara vad folk önskar sig så kan man lära av sina föräldrars misstag precis som man kan lära av andras misstag i det vardagliga livet. Jag orkar inte gå in på djupet här o så men vi har alla våra laster o bära, dom tynger oss olika mkt bara.
Emot. Döda inte barn. Enkelt va?
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Läskigt. Jag håller faktiskt med GAIA till nästan 100% i något som har med politik att göra.