I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur hanterar ni pengar?

Övrigt - Blandat

2008-09-14 02:23

Hur hanterar ni pengar?

Nu är det såhär att jag har jobbat i 3 månader, har spart typ 80% av lönen. Det känns ju bra gjort till en början men sen tänker man "vad sparar jag till osv" har massa saker jag skulle vilja ha inom musikproduktion typ en mpc som ligger på 8 tusen samt massa kläder osv en jävla massa man vill ha.

Hur tänker ni kring det? Hade ni köpt vad ni vill för pengarna och levt kul när man fortfarande är ung, eller spar ni mycket av era pengar? isf till vad?

Jag tänker typ helt orealistiskt förut och tänkte att "pengar är bara papper det löser sig sen när jag är pank" men sen vart man det och nu tänker man annorlunda. Men samtidigt vill man ju inte spara alla pengar till graven heller...

Bor ju fortfarande hemma så det är ju guldlänge att ha kul för pengarna nu hehe

Prata på nu!

2008-09-14 02:29
Du tjänar nog så lite att det är bra att spara mycket för kunna använda till att verkligen tjäna sen. Spara och slösa, vilket är smart?

2008-09-14 02:32
Ja jag tjänar lite bättre än normal lön om man säger så, men shit vad kan kommer ångra sig sen när man blir typ 80 att man inte hade roligt när man var ung och köpte det man ville osv osv osv

2008-09-14 02:39
MR J: det är lättare att spara om man vet vad man sparar till. i nuet kan man alltid hitta ngt att lägga pengarna på men har man mkt pengar blir det ofta att man lägger pengar på sjukt onödiga saker. för mig har det varit typ fika eller hämtmat. sen när man sitter där utan pengar undrar man ju om det verkligen var värt det?

2008-09-14 03:26
slösa halva besparingen och spara resten?

Men du kan inte spara allt.. Då blir du fakked up. Alla har kul och roar sig medans du sitter hemma och äter nuddlar, dricker vatten och läser en bok för du inte vill slösa på el och inte köpa tv haha kanske lite overdrive(överdrivet). Men njut av livet nu, imon kan du vara död.. Uppmuntrande?
du fattar va ja menar.. typ
Jag har ingen personlighet

2008-09-14 03:53
medoria F26

Helt klart!

Math

Hahah kul skrivet :) Du har faktiskt rätt i det du säger, lite därför jag gjorde denna tråd så jag slipper få dåligt samveta för att jag kommer handla upp typ halva min nästa lön. Men seriöst man lever ju bara en gång... blir man helt pank så finns det väl bidrag hahaha

2008-09-14 03:56
Jag har bara levt för dagen på min lön i 3 år.. Det ångrar jag verkligen nu! Just nu behöver jag hustla ihop 30-35000:- på någon månad för att lägga som en del i kontantinsatsen på min lägenhet. (hade inte en tanke på att köpa lägenhet förr)
Tänk bara ifall jag hade sparat 2000:- i månaden i 3 år. Vad lätt det hade varit.
i'll make you disapear like gas in the air...

2008-09-14 08:36
vilken självdistans du har.

Du har jobbat 3 månader bor hemma och är nitton år och du oroar dig för att du skall bli bitter när du är 80 år för att du inte köpte en mpc o lite t-shirts.

reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...

2008-09-14 08:36
I min värld sparar jag primärt pengar när jag ska köpa något dyrare. Sen är det givetvis onödigt att bara kasta ifrån sig pengar också... men för mig funkar det överlag rätt fint att leva, jag vill inte säga åthållssamt... men utan att slösa pengar i onödan, samtidigt som jag gör lite vad jag vill när jag vill. Det är dyrt här i Japan!!! *drunknar i en ocean av ironi*
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-09-14 08:59
Jag slösar dom.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-09-14 09:03
jag hanterar pengar dåligt.

meeeeeeeeen
numera läggs det mesta in i min firma till lager produkter, och då är de ju faktiskt en investering. så de känns rätt lugnt numera...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-14 10:38
jag får in pengar, betalar räkningar och sen ser jag ungefr hur mycket jag kan spendera varje vecka utan att behöva äta gröt sista veckan. Håller inte alltid såklart då öl och cigg är två nära vänner till mig. SPara är skitbra även om du ine vet vad du ska ha pengarna till, att ha lite undansparat till oförutsedda utgifter tex. 80% låter lite väl om du inte vet vad du sparar till med 40-50% om dina utgifter inte är så stora?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-14 12:12
Kontot ska vara tomt dagen innan löning, thats it!
b0b0b0b0

2008-09-14 12:17
Pengar är till att spenderas. Varför spara pengar om du inte ska köpa något speciellt?

2008-09-14 12:33
sparar typ 30% eller 20% av lönen, resten betalar jag hyra & räkningar, sprit,cigg & brudar.

2008-09-14 12:46
Jag har aldrig sparat pengar. Det är helt onödigt i min mening.
Kan lika gärna slösa pengarna direkt.

2008-09-14 12:50
försöker spara men min vän sa till mig gång på gång.. pengar kommer och går.. och så är det med mkt av det vi har i livet.. inte mkt är konstant..

haha.. men om man får 20 tusen per månad.. inget fel med att spara 2000-5000 om man inte har värsta utgifter.. "Wat is a plan b witout a plan a?" - Akon hahahhaa
Jag har ingen personlighet

2008-09-14 12:53
spendera! att köpa prylar o skivor gör mej glad! hellre det än att vara en bitter rik slyna.

2008-09-14 12:56
hur mkt pengar har du?

2008-09-14 12:56
Jag får min lön den 25:e, jag sparar en hel del men jag käkar snabbmat och köper de saker jag vill ha också, gör både och! Men sen beror det ju på vad du har för lön, man kan ju inte spara och slösa om man får typ 12 000, inte så mycke å röra sej me kanske!
www.samyprod.com

2008-09-14 13:03
Jag är inget bra på att spara. Fuck, pengar är till för att rulla.

2008-09-14 13:31
Jag köper vad jag vill ha sen och sen får jag väll grina dom sista dagarna för att jag inte är fullt så mätt på den maten jag vill ha.

2008-09-14 13:31
köp min mpc....^^
http://soundsof051.com/

2008-09-14 14:40
jag är en riktig Slösa, men det är väl mest pga att jag vet att jag får en smarrig lön nästa månad :) men är det nåt speciellt jag planerar, typ en resa, så sparar jag gärna en slant varje månad...
We call them winerbrods.

2008-09-14 16:18
Hehe jag håller faktiskt med, varför spara till något man inte vet vad? Ska man göra så hela livet blir det ju att dra med sig slanten ner i graven haha!

Blir nog att spara typ några tusen iaf per månad och ha kul för resten :). Vissa säger typ "men spar tills du ska flytta"

Då är det väl bara att spara en eller 2 löner isf innan det är dags att flytta så har man, jag ska iaf bo hemma några månader till planerat

2008-09-14 16:24
Man jobbar ju för man ska kunna köpa skit man vill ha, sen kan man ju spara lite grann typ 20% eller nåt, för som sagt ibland vill man kunna bara dra iväg och då är det inte kul ifall man inte har några cash alls, till dem där spontanresorna.

2008-09-14 16:44
sant!

2008-09-14 16:48
Jag slösar. Om man bara sparar fungerar inte samhället! Köp saker för era pengar!
jagvillocksåhaenblog.com

2008-09-14 16:52
word!

Det är ju trots allt konsumtion som får samhället att gå runt, fråga vem som helst :D

2008-09-14 17:08
Jag lever helt ok men försöker att inte lägga ut pengar i onödan, som på t ex hämtmat, spårvagn. Islutet av månaden sparas det som inte förbrukats (nån tusenlapp minst).

Jag har inget mål med sparkapitalet, men det känns jävligt skönt att kunna ta en spontan resa när som helst. Tråkigt bara att andra inte har råd att resa med.. eftersom de slösar :(

2008-09-14 18:03
eller så slösar man, sparar och reser! Fixa bättre jobb haha
www.samyprod.com

2008-09-14 18:14
MR J: det är lättare att spara om man vet vad man sparar till. i nuet kan man alltid hitta ngt att lägga pengarna på men har man mkt pengar blir det ofta att man lägger pengar på sjukt onödiga saker. för mig har det varit typ fika eller hämtmat. sen när man sitter där utan pengar undrar man ju om det verkligen var värt det?

tack för ångesten!!
work some magic

2008-09-14 18:16
eller så slösar man, sparar och reser! Fixa bättre jobb haha

Haha, varför tror alla att jag har ett dåligt jobb :D

Brodin1 P19

NP!

2008-09-14 18:19
MR-J P19 - haha för att du inte kan göra allt ;D haha!

Har man ett bra jobb ska man kunna spara, resa och slösa ;)
www.samyprod.com

2008-09-14 18:27
Hehe är med på vad du menar... jag kan ju spara och slösa men frågan är bara hur man bör se på pengar om det är värt att spara så pass mkt jag gjort

2008-09-14 18:33
Ett enklare sätt att se de ;P

Lev idag imorgon kan det vara försent

Glöm dina bekymmer imorgon kommer nya

Lev som ung istället som gammal och dum

Nyckeln till framgång
www.samyprod.com

2008-09-14 18:35
Det där har du ju tagit från andra avenyn! :D

2008-09-14 18:46
bara ETT citat, hahaha
www.samyprod.com

2008-09-14 18:48
MR-J P19

Det var inte dig jag citera?
work some magic

2008-09-14 18:52
Samy05

haha yeah

Brodin1 P19

Nej men det stog mitt nick? och jag kom på det sen? och orkade inte läsa såg bara citat sen "mr-j" okey?

2008-09-14 18:56
Alltid när jag börjar spara och lyckas få ihop en slant får jag ett ryck och impulshandlar något som jag egentligen inte behöver

2008-09-14 19:00
det är nog ganska vanligt :)

2008-09-14 19:08
jag sparar, men har ingen inkomst :S

fast idag blev 2400kr fattigare, varför är det 90km/h på motorvägen? :(
 Haters gon' hate...

2008-09-14 19:12
hahaha berätta mer om händelsen :)

2008-09-14 19:20
Den ända inkomst jag har är studiebidrag på 1050kr. Så, spenderar nog det mesta.. Kan verkligen inte spara pengar..
que sera sera.. vi håller på AIK!

2008-09-14 19:43
JackVegas. Dock har jag slutat nu.

Amen.
be the change

2008-09-14 19:48
betalar räkningar först, sedan funtime och det blir altid pengar över som sparas.
(Vi är 2 här hemma som drar in stålars tack och lov)
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-09-14 20:05
Antingen så sparar jag, eller så bränner jag. Är totalt värdelös på att spä ut lönen på hela månaden.

2008-09-14 20:28
Just nu är jag student och lever på lån. Efter allt nödvändigt så har jag räknat ut att jag inte har så stor marginal efter allt som verkligen är nödvändigt; skolmaterial, hygeinprodukter, mat, rengöringsprodukter, resekostnader osv...Men just av anledningen till att jag vill spara så har jag tagit ett extrajobb. Delvis för kortsiktigt sparande (sommarhyran, oförutsedda utgifter), delvis långsiktigt (körkort, boende osv). Jag ser det som självklart att spara om man har möjlighet till det. Bättre att leva med god marginal så slipper man ha ångest över ekonomin. Jag köper vad jag behöver, för att det är det jag vill. När det gäller större saker tänker jag nästan alltid efter fem gånger om det är en investering eller bara idiotisk konsumering numera. Det får mig att må bra att ha balans och jag trivs med mitt liv väldigt bra trots att jag skiter i senaste tekniken och trender, inte käkar ute så ofta och tar det lugnt med alkoholen...Jag ser det hela som att jag lever rätt smart och inte tråkigt. Tråkigt skulle jag tycka att det var att snörvla över att man inte har mat då man supit upp sina pengar, eller gå i senaste kläderna men inte ha cash till tandläkaren...
Delam tange barat

2008-09-14 20:34
Jag ar slosa.

Ska kopa en ny dator och sen ett par gitarrpedaler nu for min lon. Live big sager jag, hehe

2008-09-14 20:36
Jag pluggar men spar ändå, lägger undan pengar varje månad. Till resanden såklart! Och som trygghet, ifall jag skulle behöva pengar akut. Men spar främst till att resa :)
här får du lite kärlek