Skiduthyrning fick jag genom deras hemsida, en annan uthyrning genom en polare, en LED-belysningsfirma genom vän, hemtjänst (nuvarande) ringde jag bara på skoj. Ett lager genom min dåvarande flickvän, bankomattekniker genom academic work, snowboardlärare genom utbildning. Brevbärare genom att bara ringa dit.
Kikade runt på eniro efter it-företag i göteborgsområdet, hittade ett som verkade cool och skickade iväg en ansökan. Uppgav att jag var intresserad av att jobba i ett år. Nån vecka senare fick jag ett mail av en chefsnubbe som sa att de behövde en vikare för en anställd som ska vara pappaledig i ett år. Tur? :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
går lärling första året nu och jag får samma lön som dom som jobbat där i 15 år, skolan vet inte om något :@ och utlovad jobb där när jag gått ut .. industri/svetsare
praktiserade 6 månader (fick förlängt 2 ggr för att det fanns chans till heltidsanställning som säljare), insåg att jag hade större ambitioner än vad jag först trodde, visade intresse för att bli butikschef och pluggade ekonomi på högskola samt jobbade extra på företaget i väntan på att det skulle komma någon ny butik i distriktet som man kunde söka till. sökte och fick jobbet efter mindre än 2 år från att jag började som praktikant.. det är nu 5 år sedan jag började på företaget som praktikant, i stort sett direkt efter gymnasiet
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.
Hmm well. Det jobbet jag fick nu sökte jag på måfå. De sökte en person som hade lite mer erfarenhet än jag, men jag tänkte wtf man kan ju prova. Så ringde dom en dag och sa att dom ville att jag skulle komma på intervju. Var där i måndags på intervjun, gick bra. Senare på dagen ringde dom och sa att dom ville att jag skulle komma och provjobba på tisdagen, jag åkte dit, sen åkte jag hem till Öland igen på kvällen. Igår ringde dom och sa att dom ville jättegärna ha mig där för jag var tydligen trevlig och rolig och kunde tillföra lite nytt i företaget^^ Så jag börjar jobba på måndag. Känns jävligt gutt:)
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
Vad menar folk eg med att Arbetsförmedlingen inte funkar? Har nästan bara sökt jobb via platsbanken på deras hemsida och har ju ändå fått gå på ett gäng intervjuer :S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag bestämde mig för att jag inte var nöjd med min situation så jag har slitet som ett djur senaste halvåret och har nu avancerat inom bolaget jag jobbar för, nå mycket mer går inte att avancera. aldrig fått hjälp av AF utan har gjort allt själv.. vill man nått måste man kämpa för det och visa att man duger & är värd den tjänst man vill ha..
Toastare
2008-08-28 23:56
Jag har gått en tvåårig kvalificerad yrkesutbildning som heter "Informationsproduktion -Prepress" och under den tiden praktiserade jag även på Dokument Förlag i Sthlm och Shout reklambyrå i GBG (ingår i utbildningen) så jag fick lite kött på benen. Sen satte jag ihop en snajsig portfolio. Gjorde ett snyggt typograferat och felfritt CV och likadan ansökan med snygg layout. Sen sökte jag jobb som fan. Sen fick jag napp hos LFV (Luftfartsverket) där de sökte originalare. Och då jag sökt praktik där första gången och visat intresse hade jag väl plus i kanten. Plus att min pappa varit flygtrafikledare i 35 år, så jag vet hur konstiga flygplats människor är. Efter två intervjuer (3 flygreresor till gbg-arlanda-gbg, men de fick jag betalda). En kort med uppvisande av portfolio. En lång där jag blev grillad. Ett personlighetstest och genomgång av det. Ett drogtest och en registerkoll på mig så är jobbet mitt. 6 månaders provanställning med automatisk förlängning om jag inte är helt dum i huvudet. och tänk på det här, arbetsförmedlingen FÖRMEDLAR de jobb som anmäls till dem (vilket bara är en liten del av de jobb som finns) de har ingenting med att dela ut jobb att göra. Min kära mor jobbar där..ja tills i morgon, för då går hon i pension. Man ska aldrig förlita sig på dem, men gärna utnyttja deras tjänster.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-08-28 23:59
och det jobbet fick jag ju "genom arbetsförmedlingen" för jag hittade det på platsbanken som är EN av de många sidor där de förmedlar mediajobb. Så på det viset funkar arbetsförmedlingen..
är sjöman på stena line, fick de via farsan, familjeföretag is the shieeet
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
Jag jobbar som Kundansvarig på ett av sveriges största bemanningsföretag. Jag fick jobbet så här:Bakgrund: Jag gick en ky-utbildninig i Göteborg inom försäljning & marknadsföring. En dag så var kontorschefen från detta bemanningsföretag i vår skola och berättade om företaget. Han hade nämligen gått samma utbildning. Ca en månad senare: Måndag : Under min första av 9 obligatoriska praktikveckor i utbildningen (hjälpte till på svärfars företag) ringde jag upp samma kontorschef och berättade att jag tyckte deras företag verkade intressant och att jag gärna skulle komma in på intervju för att se om jag kan passa in hos dem. Han bad mig skicka in cv så det gjorde jag. Tisdag : Han ringer och bjuder in mig på intervju, jag tackar ja.Onsdag : Gick på första intervjun. Blir uppringd på väg hem från intervjun och blir inbjuden att komma in på en till intervju med en annan kille nästa dag, jag tackar ja.Torsdag : Intervju med andra killen. Blir erbjuden att hänga med och lira hockey-bockey samma kväll, jag tackar nej pga. att jag inte hade utrustning. Men det kändes bra.Fredag : Blir erbjuden jobbet, jag tackar ja och det visar sig att de har en utbildningsomgång för nya säljare i stockholm med start redan nästa måndag.Måndag : Gör första utbildningsdagen och jobbar hela praktiktiden samt kombinerar studier och heltidsjobb sista 4 veckorna innan examen. Nu, 18 månader senare, har jag flyttat till min hemstad Karlstad och precis öppnat ett filialkontor med samma företag här. Timing is everything =)
Hade APU (Arbetsplats förlagd utbildning) på ett företag där jag sedan fick jobb direkt efter gymnasiet. Har höjt min lön med 43% på 2,5 år.. Pretty fly for batte-boy!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
När jag var yngre genom pappa. Fast då var det lite småjobb & så där. Mitt förra jobb fick jag helt random, en tant frågade 2 killar i min ålder om de behövde jobb & jag gick förbi & hörde. Killarna sa nej men jag sa att jag behövde jobb, så fick jag det dagen efter. Hehe. Det sög så jag slutade. Sommarjobb fick jag genom pappa återigen, skulle jobbat i helgen också men var sjuk.
Mickaaaaaan.
Genom min brorsas tjej
huset röd
Fick första jobbet via kontakter, pedagogisk teamutbildare i en grupp som är ansluten till Lund Kommun. Andra jobbet vi en polares farsa. Och nuvarande jobbet som Fotosäljare på Media Markt via företagets ansökningstjänst. arbetsförmedlingen har aldrig riktigt funkat för mig.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
Haha, jag har skaffat runt 6-7 olika jobb genom arbetsförmedlingen faktist, men annars genom kontakter. Mitt nuvarande jobb var resultatet av en spontan ansökan.
Via en kompis, han jobbade tidigare på mitt nuvarande jobb, de behövde en tillfällig ersättare i postavdelningen, behövde inte gå på en anställningsintervju utan fick börja direkt. 5 år senare och ex antal olika tjänster så sitter man som gruppchef. Vet inte exakt hur det gick till för det var aldrig min plan att bli långvarig. Trivs dock rätt bra så jag blir säkert kvar ett tag till. Har för övrigt aldrig varit inskriven hos arbetsförmedlingen utan fixat de jobb jag haft på egen hand.
jag har fått jobb via jobbannonser jag sett på arbetsförmedlingen (dock inte som någon registrerad arbetssökande) utan att jag bara suttit och glott igenom deras lediga jobb-lista. sen har jag fått jobb via manpowerstudent. sen har jag fått jobb genom att gå till företag/butiker som av en slump sökt jobb när jag kommit in med en förfrågan om extrajobb och lämnat över ett CV. sen har jag fått jobb via kontakter till familjen på ett eller annat sätt. det där med kontakter är väl det bästa men det går ju att få jobb på andra sätt också. sen har jag ju bara sökt extrajobb och aldrig velat ha en fast heltidsanställning så det kan ju också ha haft med att göra att jag fått jobb jag sökt i stor utsträckning.
Det jobb jag har nu fick jag genom en kompis vars plast-farsa äger företaget.
Ät mej!
servitris på bemanningsfirma: pappas kompis ägde firman. BR Leksaker: kompis jobbade där så mitt CV fick lite specialbehandling. Teknikmagasinet: blev rekommenderad av en kompis som jobbar där. Och när jag sökte där för 2,5 år sen så ville de desperat få in fler tjejer så det var rätt lätt att bli anställd. Det jag jobbar med nu (ekonomiansvarig i min studentkår) ställde jag upp i val till =) Rätt intressant att se hur de på min skola söker jobb nu. Tror INGEN ens skulle få för sig att använda arbetsförmedlingen. Nu har vi iofs väldigt enkelt att få jobb (tror 70% har skrivit på för heltidsjobb redan innan examen), men det är skrämmande hur arbetsförmedlingen aldrig någonsin kommer få in vissa typer av jobb att förmedla.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
en ryggsäck med arbetsklädder sen gikc ja runt till olika industrier ...hur lätt som helst
REVOLUTION I DIN VARDAG!
Toastare
2008-09-04 10:48
afflaf P22, jobbar du med nån som heter Sigrid på Media Markt?
Fick faktiskt mitt senaste jobb via arbetsförmedlingen. Men det är ju ett av säkert ett 50tal jobb jag sökt där genom åren. Fick faktiskt en intervju genom arbetsförmedlingen en gång och tackade nej till jobbet. Alla andra jobb har jag fått genom kontakter eller genom rent spontana ansökningar. På måndag börjar jag nytt jobb som jag fått genom skolan jag ska plugga i, antagning och jobb kom i ett.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
såg annons, sökte via manpower, gick på intervju där först. Sen gick jag på intervju på företaget i fråga. Fick jobbet. Sen blev jag direkt heltidsanställd av företaget =) .. men det beror ju på att jag är så himla grym såklart ;) Nej, men det var ett lyckokast. Satt fast på ComHem och det var inte roligt, sökte detta och fick det. Det är det bästa jobb jag någonsin haft. Jag älskar mitt jobb för jag jobbar med så härliga människor! Var kick-off häromdagen och jag började typ grina för att jag var så himla glad över att jag får jobba med alla dessa människor. Sen har jag fixat jobb åt min syrra och hennes kompis hos oss. Fungerar klockrent. =)
Hangaround
2008-09-06 12:27
Syster har styrt två jobb åt mig, har sökt och fått 4-5 stycken, genom ams.
Sökte sommarjobb på sjukhuset som städare när jag var yngre, och sen när jag behövde jobba ett tag var det bara att ringa dem och börja en vecka senare. Har fina referenser därifrån, så när jag sen behövde jobb igen ringde jag upp ett bemanningsföretag som jag visste hade folk ute på ICA-lagret i Västerås och fick jobb där.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Genom Academic Work
Kultursnobb
Spontanansökan gav mig jobb som tidningsutdelare. Svar på annons (ej via arbetsförmedlingen) gav mig jobb som elektronikreparatör.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.