Hur fick du ditt/dina jobb?
Ja, hur fick du ditt/dina nuvarande eller tidigare jobb? Vore intressant att se vilka vägar som har funkat för whoaiter! :) För min del har jag fått ett via kontakter och resterande genom spontana ansökningar. Mitt nuvarande fick jag bl.a via spontan ansökning. Har aldrig fått något via arbetsförmedlingen... Så. Hur har ni gått till väga för att få jobb? :)
Delam tange barat
Arbetsförnedringen fungerar ju ej. spontanta ansökningar eller via vänner is the way. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Genom pappa och jobbar på pappas jobb
Sökte och sökte och sökte sen blev jag så lack på det så jag startade eget och det är nog det bästa jag gjort.
Jag söker jobb jag är kvalificerad till som jag hittar via platsbanken eller arbetsgivarnas hemsida. Har hunnit med 7 anställningar och 10 månaders lumpen sen jag tog studenten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Azziz: vad gr du då om man får fråga?
jag fick mitt jobb genom min KY-utbildning, hade praktik på samma ställe ca 1 år och efter sista praktikperioden erbjöd de mig anställning, fastän att jag inte var klar med skolan så det blev till att plugga/jobba i 7 veckor..jobbigt men fett att ha ett bra jobb
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
Fått 3 jobb genom morsans man. Aldrig varit med i arbetsförmedlingen, aldrig sökt ett arbete på egen hand eller nått sånt.
Sökte alla jobb jag kunde, har inte 100% utbildning på det jag arbetar på men jag är bra på det jag gör och en arbetsplats gav mig en chans.
Mina föräldrar äger en butik, så det var naturligt att börja jobba där efter gymnasiet. Fick sedan ett erbjudande från JC som jeans-ansvarig. Jobbade där i 11månader, men chefen och jag gick inte riktigt hand i hand. När hon började plocka bort mina lediga dagar p.g.a. "personalbrist", en lucka som hon vägrade fylla, så blev det bara för mycket. Jag jobbade 34dagar i rad. Började hos föräldrarna igen. 1januari startar jag eget om allt vill väl.
Keep crushin'!
Min kompis tipsade mig om mitt nya jobb som börjar 1a september, jag sökte och en vecka senare hade jag heltid. Genom att gå ut och dricka öl med en kompis så fixade jag det jobbet jag har just nu, toppenknoppen!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Jag jobbar på reklambyrå som AD-assistent kan jag tillägga
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
ah, jag jobbar och kommer fortsätta jobba som barnskötare på förskola.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Mitt nuvarande jobb, på en irlänsk pub, hookade jag genom en polare som hade haft managern som chef på sitt jobb. Kontakter is the shit, arbetsförnedringen is shit
Var sak har sin vals
Rodrigo: är frisör & makeupartist.
jag har också bara fått genom kontakter och spontan ansökningar, arbetsförmedlingen har aldrig gett mig annat än arga mail!
jag sa upp mig från mitt förra jobb i juni för att ägaren va falskheten själv o hennes värderingar va hemska. så tillslut var det dags att säga emot! sen dess har jag sökt ganska aktivt utan resultat. men igår ringde en polare o fråga ifall jag ville ha ett jobb, o självklart ville ha det! så imorn ska jag åka o kolla läget, hoppas allt går som det ska! ajuste, mitt förra jobb fick jag också genom kontakter.
kotankter "vaktmästarjobb" nu jobbar på montico som ger mig jobb.
www.RekFoto.se
Topaz: Jag vill jobba på en irländsk pub!! hur är det att jobba där??
Azziz: ok. kanske inte nåt för mig då...
Jag jobbar som säljare och bartender. bartender: såg en annons på nav.no och søkte mest før att jag inte hade något bättre før mig. Blev uppringd av random alban och gick på världens kortaste anställningsintervju. -Kan du detta? -Njaa. -Ok, børja imorgon. Nu ska jag dock sluta med det eftersom jag är trøtt på att lära upp ny personal som inte ens behärskar huvudräkning och jag har ej haft en fri helg på snart tre månader. Säljare: Såg en annons på deltidsjobb.no där det stod att man skulle åka runt på festivaler och dela ut grejer och liknande. Lät ju hur bra som helst eftersom fulla och/eller høga människor är något jag är van vid att hantera. Det visade sig att jobbade handlade om något helt annat och i en månad stod jag och sålde kosttillskott och tänkte säga upp mig var dag men nu har jag børjat på ett nytt projekt och trivs jävligt bra. Ett hett tips till folk som vill ha arbete: lämna Sverige. Jag har arbetat på tre kontinenter i fyra olika länder sedan gymnasiet och då har jag inte haft specialkunskaper, lysande betyg eller annat møg.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Är det svårt för en utan gymnasieutbildning att få jobb på ett dagis, frågar för jag har inte en jävla aning om jobb hehe.. Och Coke vilka länder jobbade du?
Pluggade i 5 år varav 2 utomlands. Sökte alla jobb jag kunde tänka mig ta inom min inriktning med ett specialsnickrat brev för i stort sett alla - blev väl 50-70 st totalt. Både annonserade och inte, men mina få kontakter hjälpte inte ett dugg. Flög på intervjuer på egen bekostnad vilket blev väl 5-6000 allt inräknat för ca 5 intervjuer. Ironiskt nog jobbet jag nu har tänkte jag inte ens åka till intervjun för jag redan hade fått ett jobb men de betalade så what the hell. Visade sig vara perfekt, så jag tog det efter 7 månader som arbetslös och 3 månaders aktivt desperat sökande. Jobbar med produktutveckling utav verktyg, mest design och formbestämning. Det är kul som fan, men jag hoppas att genom detta jobb få kontakter och referenser med samarbetspartners på bättre ställen och move on om ca 2 år. It's about the journey, not the destination :)
This is not a celebration of slipping through some crack. This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
high5uck Jag har ingen utbildning som barnskötare och jag hade inga problem med att få jobb på dagis. Sen varierar det väl lite från person till person. Sök vikariepool?
*..emelie..* Okej, det är bara att hoppas på det bästa i såfall :). Jag sökte på vikariepool på google, för jag hade ingen aning om vad det var men hittade ingen sida så om du kan berätta lite kort om vad det är och hur jag går tillväga
på min systers man´s firma :) BLÄSTRING
high5uck Australien, Laos, Kambodja och Norge där jag bor før tillfället. När man ska ut i världen och søka jobb är det dock viktigt att man har en del cash från børjan. Många av mina arbeten har jag hittat medan jag varit ute och semestrat.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Mitt första fick jag via ams.se och mitt andra via kontakter. under tiden som jag har mitt nuvarande har jag blivit erbjuden tre andra jobb, som jag dock tackat nej till... via ams.se
har fått en gång från kommunen när jag gick i gymnasiet. annars genom kontakter. förnedringen har aldrig hjälpt
Fick två erbjudanden om fast anställning medans jag gick skola, och valde ett av dom. Jobbade där ett år (skippade sista 3mån skola och jobbade istället men fick ändå fullständigt betyg), och böt till det andra stället i mars i år för att prova nåt nytt. Har inte ångrat mig en sekund. Jobbar som designer och programmerare på reklambyrå.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Här jobbar jag och såhär fick jag mina jobb: SvenskaFans.com: Mailade in en krönika, fick ideellt skribent-jobb. Rockfoto.nu: var den enda som svarade på Rockfotos annons här på Whoa, fick den sista skribent-platsen i Stockholm. RedCloud Media: mitt egna företag. Jobbar ideellt med att hjälpa musiker och andra kreativt drivna människor med i princip vadsomhelst. Det senaste vi har gjort är att hjälpa hiphop-duon Prime Ape Got The Blues bli upptäckta av ett amerikanskt event- och promotionsbolag. Hur det går vidare vet vi inte än, men det låter bra.
•pave paradise•
Vi kontakter och spontana sökningar på annonser jag hittat på nätet. Varit på AF en enda gång och jag ville bara spy efter 5 minuter. Jag hade förberett mig på att de skulle vara cyniska svin men kunde ändå inte stå ut med hur de behandlade människor.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Genom morsan/brorsan på ett lager och genom syrran på ett gruppboende, inga höjdar jobb men man tog vad man fick!
my name is xelly smelly
mitt första jobb på konsum fick jag via en kompis, det sög och jag fick sparken. idiotchef. mitt nuvarande jobb på en restaurang fick jag efter min praktiktid och där har jag varit i 3 år.
puss
arbetsförmedlingen drällde jag runt på i skellefteå ett tag(när jag bodde där) . det hjälpte inte. Jag läste en annons där (som jag lika gärna kunnat läst nån annan stanns) . sökte då jobb till comhem support. fick jobbet . jobbade där i knappt 2månader så jag flyttade hem. arbetslös ett halvår tills jag självmant sökte jobb till ett marknadsundersökningsföretag (inte genom af). och nu har jag även skaffat ett till jobb som kontaktperson via kontakter =)
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Sökte jobb som trainee (för skojs skull), fick jobb och arbetar nu med koncernredovisning. Fick mitt "drömjobb" innan jag tagit examen. Är lyckligt lottad.
"Not fuck myself in the head with stupid men"
Genom platsbanken. Klappat och klart
spliff macht frei
Skivsamlare
2008-08-28 08:38
Receptionist på ställe 1: Fick via bekanta reda på att de sökte folk. Ringde, blev intervju, fick jobbet. Receptionist på ställe 2: Fick via bekanta reda på att de sökte folk, ringde, blev intervju, fick jobbet. Klubbarrangör: Jag och en kompis gick till ett uteställe och sa att vi ville starta en klubb hos dom, visade upp vad vi hade för ideér. Nu kör vi där varannan vecka. Lärarvikarie: Praktiserat som lärare på olika skolor iom utbildning. Får vikka när de behöver folk. Har aldrig varit hos arbetsförmedlingen. känner inte ens ngn som fått jobb via dom. :( men det här är örebro, tydligen rätt stor ungdomsarbetslöshet också. Men så är det väl för många orter i Sverige
Fått alla mina riktiga jobb genom kontakter.
Fick inte ett skit på arbetsförmedlingen inte ens svar. Skickade in mitt cv till ett textiltryckeri :)
JAG FICK JOBB IDAG!!! barnhage i oslo, anställd av adecco.. var på arbetsintervju idag!
Grattis ;) Fö så har jag fått mina via far min ( jobbat på 2åvc, och renovas plockband... )
http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,1104598,00.html<br>
nrk i oslo, anstælld av manpower... varit hær 5 månader sammanlagt, sista dagen imorgon.
fortsättning följer...
det enklaste jag vart med om var i London när jag gick in på en pub, fråda om ja kunde lämna mitt cv å blev anställd då dom hade instruktionerna, "ta den första som ser vettig ut" :) där jobbade jag ganska länge.
Mitt förra jobb tack vare social kompetens, mitt nuvarande via kontakter samt sammanlagt 6h av intervjuer/ personlighetstest.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Pimpslap vad har du för jobb nu!? Enda gången jag hört något liknande var när min mamma skulle bli rektor, då tog det flera timmars gruppmöte alá mönstring innan hon fick det :S Själv fick jag höra av en kompis att han kände en som svarat på en annons hos ett bemanningsföretag och sedan fått komma på intervju dagen efter. Jag skrev ihop en snabb ansökan och mailade, och samma kväll ringde en tjej och bad mig komma på intervju dagen efter. Gick dit, blev anställd efter att ha snackat om typ min familj och mina intressen i 15 minuter, sen möte med chefen på arbetsplatsen, som jag pratade typ dataspel med i 5 minuter, sen hade jag jobb. Fast anställning fyra månader senare, inget krångel alls. Arbetsförmedlingen har aldrig gett mig annat än arga mail.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
__virre__ , lokalvårdare! Nejdå inget fancy, men det innebar 60 mils flytt + att jag inte har någon utbildning för yrket så de ville väl vara på den säkra sidan. Har heller aldrig fått något via AMS.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Sommarjobb har jag fått genom kommunen och skolan, och genom mamma. Deltidsjobb via min moster, och nuvarande jobb/vikariat genom en annons jag såg på Arbetsförmedlingen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Fick jobb tack vare att bror är chef.
My heart lives in my vagina.
Skivsamlare
2008-08-28 13:08
Jag har fått ett par jobb genom arbetsförmedlingen, men bara skitjobb i form av telemarketing. Mitt enda riktiga jobb (som receptionist på en budfirma) fick jag genom kontakter. Alla sommarjobb och sånt jag haft har jag dock fått genom spontanansökningar.
http://www.kulturkompaniet.nu/