Illsnidig tror att det hade varit enklare att kunna "gå ut med" (eller varför inte 'prata om') sånt här utan folk som du som bevisligen måste börja tjafsa om det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
medoria F26 Jag tror inte att man kan skämta bort allt, eller att man borde göra det heller men en del saker, visst det kan funka. Har dock märkt att många utav dem som skrattar åt sina problem utåt tycks brottas med sina demoner när dem är ensama istället. Säger inte att du gör det, men jag hoppas du förstår poängen.Niito P19 You bet, det är väll för att då kusiner är tillräckligt långt ifrån och att chansen för defekter eller missbildningar är relativt liten?junkgirl Wtf! Why you trippin on me girl? Jag ger livsråd i all välmening och så kastar folk tomater, why? Tycker du jag skrivit något direkt elakt eller varit hatisk? Nej jag tänkte väll det, jag bara påpekade att det inte är så smart att flagga öppet med saker som är socialt oaccepterat. Inte för min skull, eller för din skull utan för hennes egen. Var menat som ett gott råd.
Illsnidig när ett "livsråd" består av "det är nog bäst att du inte pratar om detta" får jag en aning sur smak i munnen. det som är sagt i välmening blir istället till "nu tystar vi ner detta och låtsas som att det inte finns". jag tänker genast på hur fall av övergrepp inom familjer genom alla tider tystats ner och "inte funnits". en person som känner att hon/han kan stå rakryggad och säga att det förekommit incest i dennes familj (märk väl att jag inte likställer all incest med övergrepp) ska snarare ges en aplåd för att hon tar upp det här nedtystade ämnet som är mer utbrett än man kan tro, just pga hyshhysh-faktorn. därför menar jag att såna som du försvårar att prata om sånt här eftersom du försöker lägga locket på ett faktiskt existerande fenomen. förstår du hur jag menar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skulle förmodligen behövas en egen term för incest orsakad av ömsesidig attraktion för att det inte skulle bli direktförknippat med övergrepp inom familjen. Utgångspunkten när man hör "incest" är ju övergreppssituationen och "inavel" funkar ju inte för de situationer då incesten inte leder till en avkomma. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
junkgirl Nu börjar du bli gnatig, såklart finns det saker som är bäst osagt. Jag har aldrig sagt att någon som blivit utsatt för övergrepp inte bör försöka få upprättelse för det, det tog du upp på egen hand. Vad jag menade torde vara glasklart, det finns inget att tjäna på att sätta sig själv i "sämre ljus". Genom att utropa att man är inavlad (det har en väldigt dåligt klang som Mabane nyss skrev ) eller något annat "udda" så sätter man sig ju frivilligt i en obekväm situation. Visst kan man önska att folk inte skulle dömma en, men, förutsatt att man åtminstone är lite halvvuxen kommer man inse att vi inte lever i regnbågslandet med tuttifrutt folket där dem dansar kramdansen hela dagarna. Man behöver inte nödvändigtvis skämmas eller lida över något bara för man inte visar det. Varför jag inte väljer att öppet visa alla mina "flaws" har ingenting att göra med att jag skulle skämmas över dem eller känna mig förtryckt utav samhället. Jag vet att om jag skulle dela med mig av allt som är jag, även dem sämre sidorna så skulle det alltid dyka upp någon som skulle pika mig för det. Och vad har jag att vinna på det? Inget alls, inte ett dyft. Sånna som jag? Jag har aldrig menat att tysta ner någon, bara gav ett råd. Du kanske inte gillar det men ur min synpunkt var det ett gott råd i all välmening.
Illsnidig: och jag tar mig friheten att inte lyssna på ditt råd, vilket du inte kan göra så mycket åt. Jag tycker dock att det är intressant att du talar som saker som inte är social accepterade, och att man kanske ska tänka sig för vad man säger, men det känns som att du glömmer bort att vad som är det också skiftar i tid och rum, i olika samhällen och kulturer. Du må kalla mig konstig, men jag är väldigt medveten om hur självutlämnande jag är när jag berättar en sån sak som att jag är släkt med mig själv, men det är bara sån jag är. Jag ser min förmåga att lämna ut mig själv som väldigt värdefullt och lever på erfarenheterna som det ger mig, och tror också att jag genom att lämna ut mig själv, också talar för många andra. Att sen andra inte vill lyssna, eller inte bryr sig ett dyft, spelar mindre roll. Jag skulle kunna ge dig rådet att inte ge folk råd till folk som du inte känner, men jag besparar mig det eftersom jag inte vet vad som gjort dig till den person ( som sprider livskunskap kring sig) du är. Lets just leave at that.
Redaktionen
2008-08-26 18:39
Whoa i sig är ganska så mycket inavel har jag märkt..
namaste
Jag har aldrig påstått att du måste ta till dig mitt råd, men jag ser ingen anledning varför jag inte skulle få ge dem till folk på ett forum. Tror du jag försöker vara elak genom att dela med mig av min "livskunskap"? Jag glömmer inte bort någonting, generellt sätt i vårt samhälle så är människor väldigt ytliga. Vill man passa in ska man inte vara för annorlunda. Bryter man för mycket mot denna oskrivna regel kommer man få onda blickor riktade imot sig. Det är inte jag som bestämt att det ska vara så, men det är så. Du kan ställa dig på tvären om du vill, men det kommer ju alltid finnas dem som inte gillar det. Jag har inte heller sagt att jag tycker du är konstig. Men, för att vara någon som inte bryr sig det minsta vad folk tycker så verkar du bry dig lite för mycket om mina åsikter. Tycker mig få ganska dåliga vibbar ifrån dig nu, något jag inte tycker jag förtjänar så jag sätter punkt här. Jag har motiverat mitt första inlägg flera gånger nu så jag tänker inte lägga mer tid på det. Om någon känner behovet utav att fortsätta så har ni en död fisk och en varsin påk här.
Illsnidig det finns i princip ingenting som är bäst att hålla i det dolda.
du missförstod mabandes inlägg, men det kan vi lämna därhän eftersom det är mindre viktigt.
det finns inget att tjäna på att sätta sig själv i "sämre ljus" den som dömer här är du.
jag tror f.ö. att medoria (som anger en vuxen ålder och därför får antas vara vuxen och kapabel att ta sina egna beslut om vad hon vill "lämna ut" om sig själv(förvisso har vi en stor anonymitet över nätet, men nej, du har rätt, hon
lämnar ut sig här)) var fullt medveten om vilka reaktioner hon kunde tänkas få, men eftersom hon skapade tråden ändå så kanske de välmenande råden (som består i ett rungande "nej fy, sånt här får man inte prata om för det är fult att ha sånt i släkten uschiamej") borde lämnas hemma. tycker du inte? ^^
det fulaste är nog att du försöker hävda att du själv minsann är så förstående och inte dömer men sen ändå helt klart ser ner på folk med inavel i släkten.
Vill man passa in ska man inte vara för annorlunda. Bryter man för mycket mot denna oskrivna regel kommer man få onda blickor riktade imot sig. Det är inte jag som bestämt att det ska vara så, men det är så. Du kan ställa dig på tvären om du vill, men det kommer ju alltid finnas dem som inte gillar det. där säger du i stort sett att man gör bäst i att räta sig in i ledet. det är f.ö. väldigt arrogant av dig att anta att hon skulle bry sig eller inte vilja vara annorlunda bara för att du själv inte vill vara annorlunda. lyft blicken och skåda mångfalden av personligheter och inse att alla inte vill välja som du.
cheerio! ^^
det finns en till på whoa vars kusiner är hans päron. kommer inte ihåg namnet på denna person dock men han skrev det i en tråd förr nått år sedan.
Haters gon' hate...
junkgirl Åh gud, jag glömde dig dig! Varsigod du får en påk också. Den döda fisken ligger därborta. Now go kill it! Kill the dead fish!!
Du säger förövrigt att jag misstolkar Mabanes inlägg? Men uppenbarligen verkar du misstolka alla mina inlägg något helt tokigt. Jag har inte klandrat någon eller nämnt något jag dömmer folk efter. Om du läser, noga, hade du sett att jag enbart hänvisat på hur vårt samhälle ser ut. I det är du lika mycket delaktig som jag.
det fulaste är nog att du försöker hävda att du själv minsann är så förstående och inte dömer men sen ändå helt klart ser ner på folk med inavel i släkten. Men jag måste sova nu, behöver du en ny påk när du nött ut den där är det bara att säga till.
Illsnidig det är kul att du inte vill diskutera mer men ändå svarar. ^^
Om du läser, noga, hade du sett att jag enbart hänvisat på hur vårt samhälle ser ut. I det är du lika mycket delaktig som jag. sen finns det ju grader av fördomar och förakt. själv är jag en öppen människa som inte dömer folk för vad de har i släkten, men uppenbarligen gör du det med motivationen att "det är så vårt samhälle ser ut". väldigt fegt att försöka rättfärdiga sitt förakt med att "alla andra gör ju det". läs igenom vad du skrivit en gång till och försök att se hur du formulerat dig. du kommer förmodligen inte att se det själv, men det skadar ju inte att försöka få folk att se sina brister.
vad du feltolkade i mabandes inlägg var valet av ordet inavel. inavel har inte en dålig klang pga att det ofta likställs med övergrepp. incest har det däremot. det är skillnad på ord och ord.
"Det är inte jag som bestämt att det ska vara så, men det är så. " är ett ypperligt sätt att lägga ansvaret på någon annan (gärna "folk" eller "samhället") för skuldbeläggandet man delar ut. Mitt förra inlägg var ett konstaterande av att det ibland behövs en annan terminologi för att fördomar / negativa associationer inte ska kicka igång p.g.a. missförstånd, inte ett konstaterande av att man inte ska få tala om saker. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
nej min far är adopterad från finland och min mamma kommer från den västgötska landsbygden, så det tror jag ej! Men man vet ju aldrig Jag vill också veta hur gamal din farfars kusins dotter var, och hur gammal din farfar var när dom gifte sig, säger man a får man säga b!
snara: det är sex års åldersskillnad mellan min farmor och farfar. jag skulle gissa på att dom började ses när farmor var i sjutton-arton årsåldern.
high5uck Haha jag tänkte också väldigt instinktivt på Hills Have Eyes. Sen det här med styvsyskon som blir tillsammans verkar ju helt sjukt. Jag bor med styvsyskon men ser dom inte som någon jag ens skulle försöka ragga på. Det är syskon ju :(
Crocodile Dundee for president!
det beror nog en hel del på i vilken ålder man blir styvsyskon.
Två av mina bättre vänner är sedan 2 år ett par. De är dessutom sysslingar!
My heart lives in my vagina.
alltså jag fattar inte jag skulle ldrig kunna göra något med någon som är ens lite släkt med mig. uuuuh!!
jag fattar. inte för att jag själv har varit intresserad av någon jag är släkt med (trots feltolkningar av vänner när jag sagt att jag tänder på min fasters man, dvs inte min farbror, vilket jag aldrig kallat honom) utan för att jag förstår att man inte väljer vem man blir kär i helt enkelt. man kan gardera sig med hur många "jag skulle aaaldrig..." som helst. faktum kvarstår att blir man kär så är det väldigt svårt att stå emot det. i synnerhet om man har människan i sin närhet mycket. leve kärleken!
Tycker denna tråd är väldigt äcklig. =)
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Mabande En gammal klasskompis från lågstadiet hade såna där tår, betyder det inavel?
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Inte nödvändigtvis, det kan uppkomma av många anda anledningar, så han kanske bara var mutant :) 10-4, over...