I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

nykterister

Övrigt - Blandat

2008-07-22 21:05
jag är nykterist....

2008-07-22 21:10
NickeMannen P23

Det där går ju inte riktigt ihop med individens fria vilja eller hur?
fullfjädrad när jag kickat en gås..

DJ

2008-07-22 21:23
pigglaen:

Det beror på hur man ser det. Du kan ju välja om du vill bryta mot lagen eller inte. Ur ett samhällsperspektiv väger dock intresset av att minska skadorna och problemen över.

Sedan tycker jag att det är en väldigt konstig och snäv syn på frihet om man bara ser det som friheten att få knarka och supa var och när man vill. Hur mycket frihet har den som är beroende? Hur mycket frihet har rattfylleristens offer? Hur mycket frihet har den som misshandlas? Hur mycket frihet har de anhöriga?

Men, jag tror det är fel tråd att ta den diskussionen här. Detta är ingen tråd om alkohol- och narkotikapolitik utan om människors val att vara nyktra.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-07-22 21:37
NickeMannen P23

Såklart jag kan välja att bryta mot lagen eller inte, dock väljer jag inte att fängslas eller på annat sätt straffas för det jag gör, vart ser du friheten i det? Är min verklighetsuppfattning kostig och snäv? Vad lever du i för bubbla, en beroende är väl lika fri som alla andra, att ta itu med sitt beroende är något man ändå måste göra själv, och rattfylleristers offer och misshandlade? Sånt går inte att stoppa, hur många lagar man än kastar på hög, även om inte droger är med i bilden kommer småflickor köras över och pojkar få huvudena inhoppade, DET är verkligheten..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-07-23 12:40
Peggy F24 varför har du valt det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-23 21:50
Af- mina föräldrar dricker inteså jag är uppvuxen att inte dricka en sen så har jag ändå alltid umgåts med folk som delar samma humm principer eller om man kan säga åsikter och tankar,om att inte dricka jag kan inte riktigt se poägen men det hela, jag menar visst de flesta dricker för det är något socialt en kultur lite grann och andra dricker för att det blir lättare för de att roa sig eller ja vara mindra blyga eller våga mer. Men jag är redan så fackad så om jag skulle dricka skulle jag nog spåra ur. Jag har kul vilket som om det handlar om att gå ut o festa ellefrsöka vara social sen känns de nog bättre att kunna ha kontroll över hur man beteer sig.. i olika situationer även om ja så nu skulle vara blyg o inte våga så vill jag fortfarnd ekunna övervinna blygheten utan någon hjälp från alkohol eler annat..okej.. skriver för snabbt för att se vad jag skriver exakt men jag hoppas du förstår

2008-07-23 22:16
Är nykter. Alkohol gör dig dum i huvudet.
I make a lot of money, riding big cars, everybody know me!

2008-07-23 22:21
Jag håller mig även borta från allt annat. Samma resonemang.
I make a lot of money, riding big cars, everybody know me!

2008-07-23 23:25
Jag förstår inte grejen med att stolt kalla sig nykterist eller icke-nykterist..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-23 23:29
Dricker två-gånger per år och då är det för att skåla bästa polarna på födelsedagen. Så, utöver det så är det noll alkohol, nikotin och droger som gäller. Alltid varit så, kommer alltid att vara så och det är förbannat enkelt :)
•pave paradise•

2008-07-24 18:00
NickeMannen P23

Det är en svår fråga, jag tycker kortfattat att ordet har fått en negativ stereotypisk klang vilket jag inte vill förknippa migsjälv med.

2008-07-24 18:14
Skulle aldrig falla mig in att välja bort alkoholen. Mest för att jag är rädd att bli en präktig jag-vet-allt-om-alkoholens-baksidor-men-ingenting-om-dess-framsidor-snubbe... som Nickemannen...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-07-24 19:55
jag var hel nykterist fram tills andra året på gymnasiet, sen dess har jag nyttjat substanser sporadiskt till och från. nu är jag väll mer av en periodare när det kommer till allt egentligen. för tillfället dricker jag mest. har druckit så gott som dagligen i ett par månader nu.
man byter ständigt en vana mot en annan. allt är bara rutiner endå..
så länge man mår bra, och inte sitter och lurar sig själv, för att sedan sitta och ångra sig och ha ångest över det man har gjort eller det man gör så säger jag kör på. nykter eller inte.
knarka, sup eller andas ihjäl er!
så länge ni gör det helhjärtat så är jag me å sjunger visan
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-07-24 21:14
skulle aldrig få för mig att dricka alkohol hemma, typ som att ta en öl till maten (iofs hatar ja öl men det var ett exempel). det skulle bara kännas fel och meningslöst.

dricker ibland när de drar ihop sig men ja klarar mig bra utan. slinker väl ner nått ett par gånger per år.
 Haters gon' hate...

2008-07-25 10:34
Inte nykterist, öl och musik går för bra ihop. Håller mig dock i skinnet litegrann, finns en hel del risker med att låta alkoholen flyta för ofta.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-07-26 14:32
Jag var nykterist eller vad man vill kalla det mellan halva ettan och till studenten i gymnasiet. Sedan dess dricker jag sällan, några 6-10 ggr per år kanske.

Jag är faktiskt stolt över allt jag inte drack under den perioden, det var nyttigt för mig på många sätt. Jag var ganska osäker som person och min nykterhet tvingade mig att konfrontera mig själv istället för att gömma mig bakom nödlösningen att vara full i diverse sociala sammanhang. Jag lärde mig också att man kan ha andra fritidsintressen än att supa onsdagfredaglördag.

Dessutom slapp jag slösa tid på att vara bakfull och pengar på att köpa alkohol vilket gjorde att jag hade möjlighet att resa mera och uppleva saker.

I dagsläget har jag inte råd med "utekvällar" och det är sällan något jag lider av heller. Men när jag dricker så dricker jag för att bli full, jag ser alkohol och droger främst som berusningsmedel och inte som sociala "verktyg" eller vad folk väljer att kalla det.
Jag har aldrig uppskattat smaken av varken vin, öl eller sprit och genom mina år som "nykterist" har jag lärt mig att vara bekväm i situationer utan att behöva vara berusad alternativt att avstå från situationer vid vilka jag måste vara full för att kunna slappna av.

Jag tror att flertalet människor, särskilt i den verklighet som vi i väst och sverige lever i, mår bra av att släppa kontrollen ibland. Att det kan bli en säkerhetsventil, därför kan jag tycka det är kul att vara riktigt full eller lagom hög ibland. Dock så måste tror jag att man måste ha andra sätt att slappna av och släppa loss på också eftersom man sällan löser några av sina problem då man är påverkad, snarare tvärt om.

Från att ha varit ganska dogmatiskt anti-droger och alkohol har jag nu en mer medvetet avslappnad inställning. Jag trot i regel inte på regler om man säger så, ju hårdare man stålsätter sig för att leva upp till sina ideal, ju hårdare fallet när man väl ger efter. Bättre då att göra medvetna val, varje gång, att man (om man vill) väljer att inte dricka/bruka vid varje tillfälle istället för att sätta dogmer.

Däremot tänker jag inte lära mig att "sällskaps-dricka" då det bara är en norm som tjänar alkoholindustrin och jag inte uppskattar smaken av alkohol.
Att äta djur och röka tobak ser jag heller ingen nytta i så det låter jag bli.

Lev väl!