Jag var nykterist eller vad man vill kalla det mellan halva ettan och till studenten i gymnasiet. Sedan dess dricker jag sällan, några 6-10 ggr per år kanske. Jag är faktiskt stolt över allt jag inte drack under den perioden, det var nyttigt för mig på många sätt. Jag var ganska osäker som person och min nykterhet tvingade mig att konfrontera mig själv istället för att gömma mig bakom nödlösningen att vara full i diverse sociala sammanhang. Jag lärde mig också att man kan ha andra fritidsintressen än att supa onsdagfredaglördag. Dessutom slapp jag slösa tid på att vara bakfull och pengar på att köpa alkohol vilket gjorde att jag hade möjlighet att resa mera och uppleva saker. I dagsläget har jag inte råd med "utekvällar" och det är sällan något jag lider av heller. Men när jag dricker så dricker jag för att bli full, jag ser alkohol och droger främst som berusningsmedel och inte som sociala "verktyg" eller vad folk väljer att kalla det. Jag har aldrig uppskattat smaken av varken vin, öl eller sprit och genom mina år som "nykterist" har jag lärt mig att vara bekväm i situationer utan att behöva vara berusad alternativt att avstå från situationer vid vilka jag måste vara full för att kunna slappna av. Jag tror att flertalet människor, särskilt i den verklighet som vi i väst och sverige lever i, mår bra av att släppa kontrollen ibland. Att det kan bli en säkerhetsventil, därför kan jag tycka det är kul att vara riktigt full eller lagom hög ibland. Dock så måste tror jag att man måste ha andra sätt att slappna av och släppa loss på också eftersom man sällan löser några av sina problem då man är påverkad, snarare tvärt om. Från att ha varit ganska dogmatiskt anti-droger och alkohol har jag nu en mer medvetet avslappnad inställning. Jag trot i regel inte på regler om man säger så, ju hårdare man stålsätter sig för att leva upp till sina ideal, ju hårdare fallet när man väl ger efter. Bättre då att göra medvetna val, varje gång, att man (om man vill) väljer att inte dricka/bruka vid varje tillfälle istället för att sätta dogmer. Däremot tänker jag inte lära mig att "sällskaps-dricka" då det bara är en norm som tjänar alkoholindustrin och jag inte uppskattar smaken av alkohol. Att äta djur och röka tobak ser jag heller ingen nytta i så det låter jag bli. Lev väl!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.