I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

nykterister

Övrigt - Blandat

2008-07-21 13:57

nykterister

finns det några andra som lever nyktert? och varför har du valt det

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-21 13:58
Jag har tänkt i banorna faktiskt, men aldrig kommit till skott. Tycker öl är alldeles för gott för att kunna motstå. Räknas man som nykterist om man dricker bärs men utan att bli onykter? Eller måste man avstå helt och hållet?
fantastiskt

2008-07-21 14:01
Är inte strikt nykterist men jag dricker väl runt fem gånger per år.

*Har roligare när jag är nykter.
*Läser till idrottslärare och är väl medveten om hälsorisken.
*Satsar hårt på min idrott.
*Det tar alldeles för hårt på ekonomin.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-07-21 14:09
Varje gång jag upplever en riktigt dålig fylla håller jag mig undan alkohol för ett tag (vanligtvis ett par månader). Men trillar alltid dit igen.
My heart lives in my vagina.

2008-07-21 14:14
min ekonomi e för keff för att dricka.. men bjussar nån tackar jag självklart ja!
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!

2008-07-21 14:22
Är inte nykterist.. Har tänkt på det då jag gillar inte att festa etc

Klarar mig undan från alla fester visst, men älskar ju whiskey :< vad ska man göra?

Hur är man om man bara casual dricker? liksom något då och då fast aldrig full liksom
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-07-21 14:32
med min alkoholkonsumtion ar jag nog tvungen att leva som nykterist nangang framover :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-21 14:35
Det kan gå långa perioder då jag inte dricker alkohol, något jag ofta trivs med och varken känner mig obekväm eller tråkigt kring, men jag har ingen generell princip alls kring nykterism som sådan. Vid speciella tillfällen eller ibland en längre tid kan jag dock med få svårigheter gå ut på krogen som vem som helst.

För mig är det ingen stor grej, men tydligen påtagligt nog för att många omkring mig ska ta notis om det och ofta anmärka på ett eller annat sätt. Ofta vill folk ha en förklaring eller en anledning. Det är väl så det funkar på fredagskvällar...

(snart kommer nickemannen skriva ett långt inlägg här..)

Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-07-21 14:39
Antar att ni alla som kallar er nykterister inte använder några andra droger heller?

Jag är långt från nykterist, för att jag trivs med mitt berusade jag..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-07-21 14:49
nykter är jag bara när jag måste, nykterist är nog något som aldrig kommer bli ett stadie i mitt liv. Men dom som håller sig nyktra, good for you! starkt jobbat! Mer sprit åt mig!
Niceness!

2008-07-21 14:57
Är det bara jag som reagerar på att trådskapar'n heter "Af-BeerDeluxe"? I feel like I'm taking crazy pills here!
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Poet

2008-07-21 15:05
Jag fattar inte heller hur man kan ha ekonomin som ett argument, en fylla går på typ hundra spänn om man håller sig till billigt dricka.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Admin

2008-07-21 15:06
Räknas man som nykterist om man dricker bärs men utan att bli onykter?

Riktlinjen är väl att nykterister inte går över 2,25:or... men om man lyssnar på ordet nykterist så tycker jag det känns okej att dricka men inte bli full för att få kalla sig det. Men då ska man heller aldrig bli full, "jag är nykterist fast på nyår och valborg blir jag såklart apa" duger inte.

Min nykterhet går enligt definitionen absolutist, det är när man inte förtär alkohol alls (förutom den naturliga halten i filmjölk etc). Men man dricker exempelvis inte ens lättöl.

Fast jag föredrar bara att säga att "jag inte dricker", tycker orden nykterist och absolutist låter så weird. Som att man är med i organisationer och grejer.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2008-07-21 15:09
folk skyler på sin ekonomi, om jag minns rätt så kostar väl en stark öl 9kr

pimpslap F23. så du menar att jag inte har någon rätt till det nicket för att jag är nykterist, eller vart vill du komma?

2008-07-21 15:30
in before Nickemannen
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-07-21 15:38
Mm pimpslap dömde ut dig direkt, fanns ingen ironi alls i hennes inlägg bara helt elakt......

2008-07-21 15:44
instämmer och skålar med Asexuell_hundvalp

mama said knock you out

2008-07-21 15:45
pimpslap,
nybliven nyktro kanske?

2008-07-21 15:58
Jag fattar inte heller hur man kan ha ekonomin som ett argument, en fylla går på typ hundra spänn om man håller sig till billigt dricka.

Det handlar väl snarare om faktumet att så gott som varenda förfest slutar upp på krogen med en hundring i inträde, 50 kr ölen samt behovet av att införskaffa sig en ny mobil/plånbok/låsbyte.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-07-21 16:03
är inte på ironi humör idag.

dom som nu skyller på sin ekonomi kan väll göra sin egen dricka eller vad e det för fel med det?

2008-07-21 16:08
Af-BeerDeluxe:
Raring du får heta små_barn_på_min_påle_69 for all I care. Jag tyckte det verkade lite motsägelsefullt bara, men vad vet jag.

I övrigt hänvisar jag till Blaze_We's inlägg.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-07-21 16:12
pimpslap F23 mycket kan hända under 4 år sötnos :D

2008-07-21 16:25
pillerpop bra där!

om jag ska vara ärlig så tycker jag det är helt ok att ta någon spliff då och då och ändå kalla sig "nykterist"

det är en annan grej att kalla sig straight edge med total avhållsamhet från alla berusnings medel

2008-07-21 16:41
Af-BeerDeluxe:
True dat dawg!

pillerpop:
Inte för att det är min buisiness egentligen men du inser att det är extremt sällsynt att kunna gå från missbruk till sunt bruk utan att falla tillbaka i det förstnämnda? Tänk över två gånger om det är värt risken. Big up & lycka till i övrigt!

2008-07-21 16:46
pillerpop

håller med pimpslap där, akta dig för såna tankar. försök inställ dig på att sluta helt och hållet istället
Redaktionen

2008-07-21 17:09
Fan vad jag blir glad av att pillerpop försöker hålla sig nykter!

Borde nog sluta hänga på whoa så mycket..

..Men iaf, grymt bra pillerpop! Lycka till!
namaste

2008-07-21 17:09
pillerpop jag håller tummarna för dig :)
fantastiskt

2008-07-21 17:17
creeds till alla som försöker hålla sig nyktra!! va starka. Och till alla som vill hoppas ni får mod nog.

2008-07-21 17:19
jag är rädd att alkoholen ska leda till att jag blir sugen på droger. och ta ett återfall är det sista jag vill göra då jag har varit drogfri i snart ett halvår.
alkohol har heller aldrig lockat för min del, är nästan så att jag får tvinga i mig det om jag ska dricka, tycker inte om smaken osv.
men en kall öl någon gång är soft.. nöjer mig med det.
http://www.tweenerpie.blogspot.com

2008-07-21 17:28
min ekonomi är också kass, men lyckas bli full på någon vänster ändå.

2008-07-21 18:17
var sXe till 18-19 år.
valde det för att jag har mkt alkoholism och drogberoende i släkten.
tog dock ställning vid typ 16 att jag skulle hålla på till 18 och sedan prova mig fram.
tog första drinken på min 18 års dag. första fyllan ngn gång under året som följde.
provade droger för första gången som 22åring.
har även varit sen med sex, ngt jag inte ångrar på ngt sätt och själv tog ställning till rätt tidigt.
därav sXe och inte endast nykterist eller absolutist.

drack väldigt mkt under ett par år, och rökte på väldigt mkt (för att vara mig) under ngt år.
sedan skaffade jag hund och lade mer eller mindre av med drickandet. nu ska jag bli lärare o har därför bromsat in även drogerna (som iofs jag inte varit ngt storkonsument av).

i nuläget super jag till kanske en gång i månaden, eller ännu mer sällan.
men kommer inte återgå till att vara nykterist.

2008-07-21 18:39
är långt ifrån nykterist. dock så har jag skippat bumset i några dagar nu så det känns nice ait.
poppar dock benzo dagligen pga vissa psykiska åkommor. försöker väl röka så mycket cannabis jag kan och har råd med.

dagligt missbruk men jag står för det.
dock ska jag fan inte röra bumset på ett tag nu.
riktiga män väger över 70 och röker blunts på toan.

2008-07-21 18:54
Nykterist for att jag inte kan hantera alkohol + andra droger. Eller heter det nykter alkoholist slash nyktert pothead?

slutade roka helt o hallet i ett halvar ungefar, sen tog jag en spliff o tankte att jag skulle roka nan gang i veckan eller annu mer sallan, men det tog inte lang tid innan jag rokte 24/7 igen. Jag ser det iaf som omojligt, da ar det battre att vara helt ren. Samma sak dar med alkoholen, tror inte pa att om man har varit alkoholist kan borja dricka lite smatt socialt och halla det pa den nivan. Eller sa ar det bara jag som ar keff. vem vet?
Dina onödiga handlingar gjorde mina handlingar onödiga. Det jag gjorde blev onödigt i onödan och det är inte mitt fel att det blev mitt fel till slut!

2008-07-21 19:34
fan va sjukt satt å tänkte för mig själv precis varför skulle någon bli nyckterist tills jag kom på faan va sjukt att man ifråga sätter de,..
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2008-07-21 19:37
att vara nykterist är lika sjukt som att inte var det
Toastare

2008-07-22 01:27
Af_Beer_deluxe, men när du skriver att folk ska vara starka som håller sig nyktra då tar du för givet att folk som är nykterister tidigare haft alkoholproblem. Annars är det ju inte så svårt om man bara bestämmer sig.

Och att säga att man är nykterist och röker spliff är ju att lura sig själv, då kan du ju lika gärna dra några bärs.

Och nej, jag är inte nykterist eller nykter alkoholist.. jag är brukare.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-07-22 01:28
fast å andra sidan är det klart att folk som är nyktra alkoholist ska hålla sig starka och vara nyktra, inte så jag menar :)
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-22 05:35
Är inte så jävla hemskt att vara nykter som man tror faktiskt. Sen mår man otroligt mycket bättre om man tillhör den skaran som blir ett jävla as när man bärsar!
Skivsamlare

2008-07-22 06:43
Jag höll edgen fram till kring arton, vilket egentligen är något jätteproblem eftersom man ändå inte får gå ut på krogen. Efter det så drack jag något år innan jag tillslut bestämde mig för att bli nykterist igen under slutet av sommaren 2007. Har därefter nästan helt konsekvent varit nykter fram till i våras. Nu gör jag bara vad jag känner för. Orka bestämma sig. ;)
 http://www.kulturkompaniet.nu/
DJ

2008-07-22 18:28
Jag är nykterist, för er som inte visste det :) Även engagerad i nykterhetsrörelsen.

Jag tycker frågan "Varför dricker du?" egentligen är mer intressant än "Varför är du nykterist?"

Jag har inte känt något behov av att dricka och det har därmed känts väldigt onödigt med tanke på alkoholens negativa effekter. Men sen är det också ett väldigt genomtänkt och välgrundat beslut som jag har gjort att inte använda alkohol eller andra droger, baserad på politiska och solidariska motiv. Jag tror att världen hade varit en bättre bättre plats att leva på utan droger, om man ska förklara det enkelt och därmed avstår jag.

BountyBoo:

Det är inte svårt att vara nykterist. I alla fall är det inte det för mig, men jag får oftast höra att jag är stark och liknande av folk när de får veta att jag är nykterist. Men folk tänker väl på det starka sociala tryck som trots allt finns i samhället förknippat med alkohol.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-07-22 19:22
NickeMannen P23

Hur blir världen bättre för dig om jag inte tar droger? Och då kan du inte säga att jag skulle hoppa på dig på fyllan eller under ett drogrus, utan hur påverkar mitt bruk dig, och resten av samhället?

DJ

2008-07-22 19:38
pigglaen:

Jag har ingen aning. Hur alkoholen påverkar en individ är ju väldigt individuellt. Poängen är att ingen kan förneka att alkoholen leder till väldigt mycket lidande och väldigt stora kostnader för samhället. Därför skulle ett samhälle utan droger, eller kanske ett samhälle där droger inte behövs, vara ett bättre samhälle. Jag tar mitt ansvar för detta bland annat genom att inte dricka själv. Att dricka vore för mig dubbelmoral och hyckleri.

Sen har min nykterhet inneburit väldigt mycket positivt för mig också och gett mig väldigt mycket, så det gör ju det hela lättare :)

//NickeMannen
I'm back!

2008-07-22 19:45
NickeMannen P23

Ah jo, dock är min åsikt att det är ens eget val, det är inga kostnader samhället behöver ta på sig förutom skadegörelse och våldsbrott, super jag bort min lever så har jag gjort det, skjuter jag bort mina vener gör jag det, det är mitt ansvar och mina beslut..

Sen självklart kan mina åsikter besvaras med "amen det funkar inte i samhället.."
Kanske är därför jag hatar samhället, men jag kommer göra min grej tills jag dör, mitt mål i livet är endast att må bra, och alla mår inte bra på samma sätt!

2008-07-22 19:48
BountyBoo F28. så nu är det fel när man försöker stötta sina med männsikor. Tror du missuppfattar jag har inte tagit något sånt förgivet, verkar vara du som gör det faktiskt

DJ

2008-07-22 19:52
pigglaen:

Även förutsatt att man tar bort sociala skyddsnät och gratis sjukvård för vissa, vilket jag tycker bygger på en obehaglig människosyn, så finns det fortfarande många effekter som går ut över andra än den egna personen. Därför anser jag att man på ett politiskt plan får vidta olika åtgärder för att minska skador och lidande.

När det gäller att välja personlig nykterhet kan man självklart inte "tvinga" någon till det utan det måste ju vara ett frivilligt val.

//NickeMannen
I'm back!

2008-07-22 19:58
NickeMannen P23

Så du tycker ändå att det är ens eget val om man vill droga sig eller inte?

DJ

2008-07-22 20:05
pigglaen:

Allting är väl i någon mån ens eget val, beroende lite på vilken filosofisk utgångspunkt man har. Jag kan inte stå och hindra dig från något. Däremot tycker jag att det är nödvändigt att samhället inför olika mer eller mindre långtgående restriktioner på området.

//NickeMannen
I'm back!

2008-07-22 20:07
NickeMannen P23

Hur skiljer det sig från dagsläget, om vi endast talar om alkohol, det kan ju inte bli striktare än det är? Eller ska åldern höjas ännu mer och lätt/folköl tas bort? Alkoholkörkort?

Hur tänker du för andra droger då, olagliga droger, skulle det styras upp på samma sätt? Eller ska dom förbli olagliga och finnas där det finns nu, överallt.. ?

2008-07-22 20:13
Jag dricker ingen alkohol men jag vill inte kalla mig nykterist även fast jag inte druckit på 3år. Har aldrig haft något problem med alkohol men anledningen till att jag inte dricker är att jag inte känner att alkohol ger mig något tillbaka i en positiv bemärkelse. Så länge ingen annan människas alkoholvanor påverkar mig negativt så bryr jag mig inte.

2008-07-22 20:27
Jag ställde en liknande fråga för ett par år sedan. Fast då ville jag veta vad som hände med straight edge rörelsen efter 90-talets slut. Det var rätt många sxe-personer här.
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...
DJ

2008-07-22 20:57
pigglaen:

Alkohol- och narkotikapolitik är ju lite OT iofs.. men jag tycker ju att mycket i den svenska politiken med sin inriktning på restriktivitet är bra. Däremot finns det mycket som kan bli bättre, inte minst med anledning av de senaste årens liberalisering av politiken. De orimligt höga införselkvoterna måste sänkas och gränskontrollerna förbättras, flytta folkölen till Systembolaget, se över tillståndsgivningen när det gäller serveringstillstånd så att alkoholpolitiska hänsyn innefattas, fler och bättre kommunala alkoholpolitiska program, alkoholfri representation, osv. På lite längre sikt ser jag gärna att man tränger tillbaka de ekonomiska intressena inom alkoholhanteringen igen.

Sedan finns det många andra åtgärder, som inte är direkt alkoholpolitiska, men fortfarande har positiv förebyggande effekt. Det handlar t.ex. om att det ska bli enklare att avstå från alkohol och mer alkoholfria miljöer.

Det blev kanske lite rörigt nu eftersom jag försöker vara kortfattad :)

När det gäller narkotikapolitiken så tycker jag att restriktiviteten ser bra ut idag. En obruten förbudskedja är logisk och viktig i kampen mot narkotika. Narkotikan är till skillnad från alkoholen väldigt lite utbredd och därför fungerar förbudet bra. Även här är naturligtvis tullens och polisens arbete viktigt. Annars är förbättring och utökning av narkomanvården den viktigaste åtgärden på det narkotikapolitiska området.

DejaVu:

Varför vill du inte kalla dig nykterist?

//NickeMannen
I'm back!