Göteborg, hammarkullen
Jag ska flytta till Hammarkullen i Göteborg snart, men nu har jag fått höra värsta skräckhistorierna. Jag vet att det inte är bästa området direkt, men är det verkligen så farligt? Vill inte gå runt och aldrig känna mig trygg. Vad har ni göteborgare för uppfattning?
Oh sweet, ännu en svenska ghetton-tråd, snart kommer folk att slåss med näbbar och klor över vems ghetto som är hårdast att bo i! Personligen tror jag att det inte finns någon plats i Sverige där man verkligen måste vara orolig för att bli knivad så fort man lämnar lägenheten.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Äsch, Hammarkullen är rätt mysigt, där kan man spatsera själv utan problem på kvällarna.
My heart lives in my vagina.
Ja, absolut ingen fara.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
det enda jag vet om hammarkullen är att de har en spännande hållplats! :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Jag bor i Hammarkullen och det är inga problem! Egentligen så händer det inte alls så mycket. Sålänge du inte sysslar med nåt fuffens så händer det ju inget med dig. Sen så kan du snacka med Cliche på Whoa som också bor här.PlayerJoe P22 Word.
Would I shit you? You're my favourite turd.
Ung, fin, tjej = Lätt target. Fredags kväll, komma hem sent.. Kan vara farligt. Men annars är det coo.. Angered är skönt om man gillar kulturer, lite bråk här och där får man stå ut med. Kulturkrock kanske det kallas? Välkommen till angered.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jazov X2 haha välkommen till angered låter som ett hot
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nej men ville vara artig att välkomna henne till angered. Beror ju på vart ifrån hon har bott innan eftersom hon frågar om det är så fakked up. Känner hon någon i hammarkullen, eller i angered?
Btw, om du har ett fordon på mindre än fyra hjul, sälj den.
Just det, jag blev kallad Svartskalle när jag var i Hammarkullen. Och jag är så svensk så det är löjligt.
Toastare
2008-06-27 14:03
som på alla platser, kitta dig med överfallsspray eller pepparspray.
Jag skyller allt på Emma!
Hammarkullen är inte mindre farligt än Kortedala, Gamlestaden Frölunda eller någon annan förort... det finns inget att oroa dig för^^ om du inte är väldigt liten, väldigt blond och flashar med dyra elektronikprylar och smycken...
Get Random!
hammarkullen e skittråkigt och rätt nerjobbat över lag men du kan absolut gå säker hem på kvällar å nätter. precis som i resten av Göteborg. dock är det billigt och det finns säkert trevligt folk där (jag känner några !)
hahahahahah om du är tjej.."eye-balla" inte somalietjejerna som hänger i gäng.. dom kommer slå sönder hela dig och robba dig 5 gånger om hahahahh
fan, hammerhill är helchill. inga jävla criminals gone wild där ifall du inte flashar världens nyaste elektroniksaker och verkar vara ett easy target.
riktiga män väger över 70 och röker blunts på toan.
Med andra ord så är det inte annorlunda från något annat ställe. Sen så har vi ju karnivalen, med feta hiphopakter varje lördag. (När det är karnival alltså)
Hur är det med inbrott runtom i gbg?
njut
hammarkullen är ju skitfattigt o bo i . inte att det är så kriminellt kanske men kolla på alla fula jävla hus . riktiga öststats-projects. skaffa ett jobb o köp bättre hus liksom, vad är det med er?
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
ey shuu. hammarkullen e inte o leka med azzå passa dig för borko o zorkan de brukar hänga runt hörnet efter tågstationen. kolla snett på dom o dom kommer baaaza dej ja sväär. sen ta din mobil kanske iblandd men ey bara dy sköter dig o inte tjallar eller är aina så e d lungt bryden. om min homegurl fatima frågar efter cigg e d bäst du ger henne annars blir det baaz. även om du inte har! (Eller så är det bara ännu ett mångkulturellt område som media gillar att skriva hemskheter om för att skrämma Svenssons)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Hammarkullen e nice. Jag flytta ifrån hamamarkullen för drygt ett halv år sen. Fan va jag längtar tillbaks.. men jag tycker kullen har blivit lite tråkigare nuförtiden men jämfört me andra ställen så e kullen livat. Finns alla slags människor där... du kommer säkert lära känna gott folk;)
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
Lady_H F20 Får man fråga vilken gata du ska flytta till? Alla gator är olika här. Sandeslätt (Lägenheter) är ett vanligt ställe medans Bredfjällsgatan (Lägenheter) påminner om "the projects", men det är bara utseendemässigt.
AKTA DIG FÖR TORGET:O
Alltså min faster bor i Angered så jag har vart där många gånger men när jag sa till folk att jag också ska flytta dit det blev det en helt annan grej. Det är inte så att jag är en svensson som tror varenda förort är värsta ghettot utan jag blev förvånad över att folk kom med massa varningar osv. För jag brukar ändå hänga på "sånna" platser. Komma hem sent själv och sånt lär jag inte göra, men jag vill inte att nån ska råna min lägenhet tex. Siveri P16 Jag kommer flytta till hammarkulletorget
Lady_H F20 Där lär det vara ganska chill, man kan inte komma in utan portkod, vet dock inte om det gäller alla byggnaderna. Det enda dåliga jag vet om stället är att småbarnen är högljudda på dagen, för det är verkligen många barn. Och så skriker deras morsor från balkongen. :)
Producent
2008-06-28 00:52
har bott i hammarkullen i 1½ år nu, det är mest rykten,lugnt att bo här.. hehehe :)
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
Oroa dig inte, lika säkert/osäkert som varsomhelst.
Det sämsta med hammarkullen måste dock vara att de saknar uttagsautomat och kioskägarna brukar vara rätt aviga på att låta en betala över beloppet för att få ut lite kontanter. Kräver lite planering på den fronten om man bor där kan jag tänka mig.
Rent statisktiskt så är det ju större chans att bli utsatt för våldsbrott på järntorget, tätt följt av avenyn.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=429975
Toastare
2008-06-28 14:23
ryss, ja men det där är ett bråk. De mesta som står i tidningarna märker man ju inte av. Här i Bellevue/Gamlestan (som blivit mycket bättre, har jag fått höra..bara bott här i 4 år) har det varit skottlossning (gänguppgörelse) några gånger, de rånade banken ca 30 minuter efter jag varit där osv. Jag har inte märkt någonting.
ModernDrunkard P22 Nu finns det faktiskt en bankomat, och sist jag kollade så funkade den. ;) ryss X48 Sånt händer överallt, och även om det händer så är det inte riktigt så att någon ska gå på en random människa. Dom som bråkar har ofta ett förflutet, vart man än är.
Bergsjön verkar vara värre. 3 separata mord i bergsjön bara de första 6 månaderna. Mycket för en sån liten stadsdel. den stora trappan i hammarkullen verkar lite cool iaf, men kanske inte så kul att gå i på natten? (?)
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Våldsbrott på Järntorget? HUMBUG! Vad har du Druckit pojk? Jag skulle inte vilja bo i Hammarkullen, men det är enbart för att jag tycker att det ligger så jävla off.
Såg litte siffror i antal polisanmälda missadlar och rån och sånt.. lär väl iofs vara ganska stora mörkertal men ändå..
ryss: Just det där slagsmålet var mellan antifacister och nazister. Typiskt GP att inte berätta hela saningen.
Vad sa jag där upp i tråden? Tjej + natten = farligt.( lätt target) Men tror gårdsten har vart mest senaste tiden.. iaf för 6 månader sedan vart det mkt bråk och blää...
Toastare
2008-06-28 18:07
Man ska inte låta bli att gå ut bara för att man är kvinna. Men man ska vara införstådd med vad som kan hända och också inse att man oftast är svagare än en förövare och kitta sig där efter.
hammarkullen är fett, själv bor jag i gamlestan men funderar på att flytta till hammarkuyllen när jag flyttar hemifrån, torget på sommardagarna är fett, folk spelar sin musik från sittt hemland sitter folk överallt!! älskar det:D O nej det är nte som folk tror eller säger, det händer skit överallt:)
Läste att en man i 20årsåldern blev knivskuren i Hammarkullen igår. Lever ni, Hammarkullenbor?
det e lungt, dom flesta heter glenn
Hammarkullen är riktigt skönt område. Allt som sägs om Hammarkullen är något som Hammarkullen drog på sig förr i tiden (nu snackar vi 70-talet osv) när tinnern stank över hela torget. Sedan att ryktet fick sig ett uppsving under kickers-eran och kravallerna i samband med att nazisterna i VAM försökte sig på någon form av fest här 1993 har gjort att området har fått sig ett rykte som någon form av värstingområde som man skall undvika. Men så är knappast fallet. Att media idag gärna belyser bråk i Hammarkullen fast det knappast är något ovanligt i Göteborg gör ju sitt att myten och ryktet lever vidare. Men det tycker jag också är på nedgång. Karnevalen som är en gång per år och även Skandinaviens största om jag inte minns fel gör väl sitt. Ett rikt föreningsliv och alla möjliga nationaliteter sätter även sin prägel på området. Det är lugnt på torget om kvällarna. Efter klockan 22 ser du nästan enbart folk på torget som kommer från spårvagnen och är på väg hem. Enda minuset jag kan komma på är mataffären. Den fick nyligen anmärkning att den hade allvarliga hygeniska brister vilket den verkar åka på då och då. Man måste erkänna att den är en av Göteborgs smutsigaste matbutiker. Bankomat, som någon klagade på, finns sedan några månader tillbaka på torget. Annars så finns det godisbutiker, grönsakshandlare, halal-charketuri och pizzeria på torget. Det finns även bibliotek, ett folkets hus, simhall, gym osv på torget. Hammarkullen är uppdelat i flera områden vilket man kan se lätt vilka som är vilka på husen som ser helt olika ut. Bredfjällsgatan är de äldsta husen i området och byggdes om jag inte minns fel i slutet av 60-talet. Sedan finns det de med adressen till torget vilket nog är de husen som man tänker på när man tänker på Hammarkullen. Det gör iaf jag. Sedan finns det Sandeslätt vilket är 3-våningshus i rött tegel. Gropens gård som även de är tre våningshus. Sedan finns det radhus områden i området längre bort såsom Västerslänt osv. Ska du flytta hit så kan jag bara gratulera dig. Hammarkullen är ett riktigt bra område med sköna personer som bor i området.
I make a lot of money, riding big cars, everybody know me!
jag skulle nog inte bo där om ja fick lägenheten gratis.. sjukt deprimerande område, bara osar ångest
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
Toastare
2008-06-29 23:38
Håller faktiskt med Spyder, farligt eller ej så är det nedgånget och deppigt.
Och billigt =) bostadsrätt 150.000:- ding ding ding.. slå den
Toastare
2008-06-30 01:39
aina_spanar, och med höga avgifter och ingen vinst vid försäljning.
Ni som tycker det är off, off från vart? Bor ni i innerstaden eller. Det tar ju bara 15 min till stan ju? Eftersom jag jag bor rätt långt från gbg och behöver bostad snart så kan jag inte vara kräsen, är mest glad över att jag ens har fått en lägenhet Tack för era synppunkter!
de e ju en bit geografiskt sett även om de bara tar en kvart eller lite mer med vagnen, du kan ju omöjligt gå dit från stan.. om du inte gillar att gå jävligt långt då själv har ja precis flyttat till kviberg som ja tycker e najs iof ere nybyggt studentlya så de e ju fräscht o bra. bodde mitt i centrum innan o de e ändå rätt skönt att komma från stan lite
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
Toastare
2008-06-30 18:01
oh jag bor i bellevue, stoppet innan kviberg. Här är svinnajs.. kan cykla till stan om man vill, vagnen tar 8 minuter.. skog och stillhet. Men 15 minuter är ju inte lång tid, tycker det är okej.. och sen går man ju inte så ofta ändå.