I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Konstiga saker i kompisars hem - när man var liten..

Övrigt - Blandat

2008-06-24 15:15

Konstiga saker i kompisars hem - när man var liten..

Tjabba,

Satt o tänkte på vilka konstiga saker mina kompisars föräldrar hade för sig när man var liten.
Tänkte att ni kanske också ville dela med er av historier?

Här kommer en av många från samma familj;
Min polares farsa brukade gå runt naken hemma, bara en sån sak när man är 10-11 år är ganska sjukt tycker jag. Men han hade också en låda i sovrummet där han hade hundratals kondomer. En gång sa han åt mig o min kompis (hans barn) att komma in så skulle han visa en grej. Sen drog han fram en kondom o töjde den länge efter det drog han in sin hand i kådisen och sa; "kolla, den håller till o med för en karl som mig".

Sen finns det ju lite mindra extravaganta saker som tillexempel:
Man ska sova över hos en kompis, men när det är middag får man sitta själv i kompisens rum utan käk o höra när de sitter vid bordet och smackar. Kommer ihåg hur min mage brukade kurra och jag höll ibland på att svimma senare på kvällen. För att jag inte fått i mig nån mat på flera timmar.

Berätta om era kompisarsfamiljer....

/ Ergonomi är en viktig faktor
Poet

2008-06-24 15:17
En kompis bodde med sin mamma och sin syrra i en lägenhet några år. Det fanns bara två sängar i hela lägenheten. Tyckte jag var skumt i flera år!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-06-24 15:41
Lodiz...

inget specielt men det du nämnde att man fick sitta i rummet medans kompisen och dess familj åt har jag vart me om flera gånger oxå när jag va liten... konstiga är att det alltid va mina svenska kompisar. medans hos invandrare va man mer eller mindre tvungen att äta me dem även om man itne ville typ. undra om det är en kultur sak men va konstigt när alla fick äta hos mig men sen fick jag inte det hos dem...

blev lessen i ögat då :'(

sen har man ju haft kompisar som bor hemma där det ser ut som en tornade har glidit förbi genom hela huset. usch

S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-06-24 15:53
Solid

Precis, när jag tänker efter så har det BARA varit hos sk. svenssons där jag inte fått middag. Har aldrig varit med om att vi inte bjudit kompisen när vi var hemma hos mig. Vi är inte en helsvensk familj, men kan det verkligen vara det? Har all förståelse om det är en familj som måste vända varje öre o delar på ett paket snabbnudlar, men så har det inte varit i de fall jag inte bjudits..

2008-06-24 15:56
Haha, vad är det för sjukt folk ni känner som inte låter sitt barns kompis äta mat när han/hon sover över?

Jag har alltid, nästan ofrivilligt ibland, blivit bjuden på mat när jag har varit hos kompisar.
Spelar ingen roll om man sover över eller inte, är man där när de äter blir man bjuden.
Samma när jag har haft kompisar hemma hos mig.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

Lodiz-One & Solid: Vart samma sak både för mig & mina syskon, det är en svensk grej helt klart!
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

Det där med mat är så jäkla konstigt.. Hade en bästis (riktigt tajta alltså) i kanske 5 år, och jag tror jag fick äta hos henne kanske.. tre gånger. Hon åt däremot hos mig jämt. Fast hela hennes familj var så konstig.. Jävla aggressiva människor.
My heart lives in my vagina.

2008-06-24 15:57
exakt....
ingen aning varför de e så.som du säger har de inte var soc fall direkt.. ibland raka motsattsen faktiskt.. så aa... wy?

nån som aldrig bjuder kompisen kanske kan förklara för oss :D???

2008-06-24 15:58
Svensk grej my ass.
Det är sjukt snålt folk.
Ni får väl välja er umgängeskrets med lite bättre omdöme.
Ni valde dåliga vänner när ni var barn!

2008-06-24 15:59
Solid: Tvivlar på att särskilt många föräldrar till kids i skolåldern hänger på Whoa ;)
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-06-24 16:08
någon "svensson-grej" e de nog inte. för jag e svensk och har aldrig haft en kompis hemma när jag ätit som inte sitter med och äter (om dom inte själva valt att inte äta). men jag tror dock att de e fler svenskar som inte bjuder på mat. har nog aldrig varit hos en invandrar kopis och inte blivit bjuden.

2008-06-24 16:10
hahahha

pimp... nee, men kidsen vet vell själva vilka dem är som har vänner hemma men aldrig bjuder på mat... dem kanske har någon anledning. självklart vet jag föräldrarna inte är här...

jaquil

ge dig,,, dem flesta av mina vänner va ju itne så... men dem fanns... klart man undrar varför lixom. nästa allt annat va normalt kändes de som oftast men just att dem inte bjöd på mat... kanshe är så att dem bara va jävligt snåla da.. va vet jag...

2008-06-24 16:20
Det man menar med svennson grej är att det förekommer i svenska familjer. Inte alla såklart men dom som har snålstämpel då. Är folk så dumma och tror att man menar alla 6-7 miljoner svenskar som aldrig ger mat. Som sagt det finns i vissa svenska hem då man inte bjuder. 99,9 % blir man bjuden/tvingad i familjer med utländsk bakgrund. Det är därför att utlänningar har annan mentalitet.

2008-06-24 16:22
jag var bästis med ett jehovas vittne, när vi lekte med dockor, lekte vi att vi gick på möten (deras gudstjänster), och läste i bibeln, och sjöng pslamer..
såhär i efterhand känns det ju lite konstigt, men då tyckte jag att det var askul!

2008-06-24 16:24
Kan även nämna att jag ALDRIG fick mat hos min braslianska kompis (jag hade bara en kompis av exotiskt ursprung). Kanske därför jag inte skaffade fler exotiska kompisar
My heart lives in my vagina.

2008-06-24 16:24
R-O-BeatZ P18

Tur att du kom in med dina år av studier av ämnet och styrde upp lite.
Även fint det där med att utlänningar har en annan mentalitet.
Lite i samma anda som att utlänningar stjäl.
Ett jävla pack är de va?

Det lär ju förekomma i Italienska familjer också, men dock inte i de Svenska familjer som bor i Italien, de är ju utlänningar och har en annan mentalitet.

Kan vi inte kalla det för en Italiensk grej ist?

2008-06-24 16:26
Det luktade konstigt i min kompis hus, det rök från vardagsrummet, men det var inte tobak. Killens farsa var alltid så glad och rolig och lekte ofta med oss.

För några år sen insåg jag var det var ;)
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2008-06-24 16:31
Mvh P18

Och nu går du dit varje dag? :)

2008-06-24 16:44
Jaquil

Sjukt argument, med italienare.. You lost me.

2008-06-24 16:50
Tangorabatt F25

just go with it :D
Sångare

2008-06-24 17:33
Jag hade en kompis i lågstadiet som var ganska utstött, ungarna mobbade henne för hennes stora tänder och att för att hon var tyska. Hon och hennes mamma gjorde alltid såna här små bollar i garn som man klipper upp så att de blir fluffiga. (någon som förstår?) och vi fick bara göra dem i tysklands färger annars blev hennes mamma arg och gick iväg och hade ett snack med sin dotter i köket. Jag förstod aldrig vad de sa dock, då de pratade på tyska, men min kompis kom alltid ut med tårar i ansiktet. :S

2008-06-24 17:41
Svenskar är inte snåla. Blev ALLTID medbjuden till middag om jag var hos polaren när jag va liten.

Eller det kanske bara är skåningar som är allmänt schyssta mot varandra?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-24 17:51
haha san grej.. kommer ihag de me, jag fatta aldrig de varfor jag fick sitta pa deras rum medans jag kunde hitta polare kaka middag hos mig innan jag kom hem med min familj..

haha men ja kommer ihag att jag tyckte lingon o nyponsoppa va fetttt laskig, ata marmelad till kottbullar o dricka nagot som vi brukade kasta pa varandra.. nyponkrig..

fatta aldrig de dar..
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?

2008-06-24 17:52
Det där med att man satt kvar på rummet medans kompisen käka gjorde jag i princip jämt.. Men och andra sidan så hade jag alla min kompisar relativt nära ( rimligt cykelavstånd) så när de var mat hemma hos mig så blev man ju hemringd, blev man erbjuden att käka hos kompis vilket skedde ibland så var man tvungen att ringa hem och be om lov först..

Jag minns inga knepiga grejer hos mina kompisars hus.. men däremot så tänkte jag alltid på hur speciellt det luktar hemma hos vissa, det tyckte jag va kul. Speciellt hos en kompis så lukta de verkligen tok mycket så doften slog emot en när man gick innanför dörren, inte äckligt men de var verkligen speciellt
Leker live eller?

2008-06-24 17:52
hansomknarkar.. nee jag e ra-skaning, jag fick fan sitta pa rummet.. haha
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?

2008-06-24 18:03
Windi...

haha,,jag dizza svenskar som inte bjöd på mat så nu måste jag dizza alla blattar lite :D...
för OM de lukta så va det alltid hos blatte kompisarna och de lukta jääävlit specielt asså. hahahaha.. lukta fett skumt hos vissa faktiskt,, nån blandning av mat å svett å kryddor å 8 pers på 60 km2 typ hahaha.

2008-06-24 18:10
Solid

Hahaha då får väl jag lov till att va lite sån ochså.. Jag tycker inte de lukta svett mat o grejs hos mina "blatte vänner" men nästan alla luktade tvål.. skarp doft så man direkt tänkte på tvål :) Undrade alltid va bubblans dom tvättade sig med som vi svenskar inte gjorde..
Leker live eller?

2008-06-24 18:18
hahaha,ok, jag tykte mina behövde en tvål eller två =P

men då måste de ju luktat gott hos dina iaf?

2008-06-24 18:24
Haha visst lukta de gott... men lite för mycket, men kanske hellre de än svett ;)
Leker live eller?

2008-06-24 18:24
Hahaha det där är fan sant asså.

Varje gång jag kom hem till min eritreankompis luktade det så jävla mycket kryddor.

Sen vill jag nästan protestera mot det där med Svenskar som inte bjuder på mat.. har aldrig hänt mig oavsett etnisk bakgrund.
Twang System fi de werl

2008-06-24 18:36
Paco...

asså iten så att ALLA svenskar va så. tvärtom... men dem 4-5 av mina barndoms vänner som inte bjöd på mat å lät mig sitta i rummet va samtliga just svenskar...

samma sak me att de luktar... av dem få det verkligen lukta märkbart så va de just invandrare,,, oftas just Eritrianer faktiskt, hahaha, eller Bango (bangladesh).
men även troende iranier som bär slöja hela dagarna för den lukten minns jag från iran... fyfan asså. de va 40+ grader i iran och kvinorna går om kring med heltäckand slöja ner till tårna hela dagarna (lag på de)... så de är iinte så konstigt kanske att det luktar fett äkligt hemma sen oxå....

2008-06-24 18:44
Fast minns en speciell familj.. inte mina vänner.. men dom var lite speciella, dom slängde aldrig någonting och på deras gräsmatta låg det alltid ett berg av soppåsar som bara växte sig högre och högre, lukta fanskap i hela kvarterat. Kneppt att dom egentligen fick ha de så.. tyckte riktigt synd om ungarna som bodde där, dom va inte överdrivet poppis direkt
Leker live eller?

2008-06-24 18:45
Helsvensk familj, alla äter här. Har hänt flera gånger att jag käkat tidigare/varit borta när familjen käkade, och polare har käkat med dem. Vi är inte snobbar heller, medelsvensson. Mat är något som delas broderligt med alla som vill ha i min familj.

Det konstigaste jag kan komma på var när jag (lustigt nog) skulle äta hemma hos en polare vars mor är av finskt ursprung. Innan jag ringde morsan så frågade jag polarens moder vad som skulle serveras, och fick till svar: "Torsk och potatispuré". Jag var ung och dum, inte fan kunde jag lista ut att hon syftade på "potatismos"... Pinsamt, men det löste sig. Torsken var god.
Hangaround

2008-06-24 19:10
Anenkefali: Potatispuré är potatispuré och potatismos är potatismos=) Purén är sötare och det är inga klumpar i den, i mosen är det klumpar. (i pulvermos är det inga klumpar, men pulvermos är fake). Så där har du det=) En finare variant av potatismos. Du skall vara glad att du fick puré.

En an mina kompisars mammor pratade alltid med sig själv. Jag tyckte det var helt stört att hon dag in och dag ut gick runt och pratade med sig själv. Sedan alla dessa lukter. Jag tyckte alltid att det luktade så konstigt hos alla, hemma hos mig luktade det så klart inte alls.

I en kompis familj hade de aromat på popcornen då de skulle kolla på film. Det var jätte sjukt, då. Men jag gillade det som fan och har det än idag. Och sedan så tyckte jag att alla gick och la sig så tidigt, vart jätte ledsen så jag skulle sova borta och fick lägga mig 23:00 på en fredag.

Graffare

2008-06-24 19:12
Jag hade en kompis från Iran och hemma hos dem luktade det alltid wierd. Jag fick det förklarat att det var någon sorts leverrätt de åt.

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-06-24 19:19
Nattugla..

leverrätt?? de va inte "kahlepatche" da?? det är kokt får huvud som är super populärt och tillåmed nationella Landsrätteen eller va de heter.vanligaste rätten typ .. för då luktar det skiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit. usch
Hangaround

2008-06-24 19:22
det är kokt får huvud

Jävlar i mig, det hade jag velat testa. Är det en blandning mellan allt i huvudet? Typ en gryta med ögon, vävnader, muskler och hjärna? Eller finns det något ställe i huvudet där det finns en fin bit kvalitativt kött?

2008-06-24 19:24
Solid P24

syftar du på gazpacho är du fel ute..
"Gazpacho är en spansk kall soppa, som är gjord på råa grönsaker. Receptet härstammar från Andalusien. Grunden i en gazpacho är torrt bröd, vitlök, olivolja, salt och vinäger. En gazpacho behöver alltså inte innehålla tomat, även om de vanligaste recepten oftast gör det."

--

Jag kan helt klart relatera till luktfenomenet. Har alltid haft, och har fortfarande, svårt att tycka att det luktar gott hemma hos ngn annan. hemma hos mig luktar det ingenting för mig, som en föregående skribent skrev. Jag har varit hemma hos folk där det inte luktar någonting, undrar om det luktar exakt likadant som hemma hos mig där?!?

2008-06-24 19:27
Potatispuré-grejen visste jag inte, vad jag minns var det vanligt potatismos. Fast som sagt, ung och dum.
Graffare

2008-06-24 19:33
Solid P24

Är det sant? Jag vet att de äter det i Gambia haha. Men ja det låter troligt då det verkligen luktade skit :)
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-06-24 19:42
känner igen det där med att inte bli bjuden på mat hos kompisar.....man var så van vid att alla vuxna behandlade en bra och fick en att känna sig välkommen typ, iallafall folks morsor, men hos vissa så fick man ingen mat, och deras föräldrar pratade inte med en mycket alls, som om det var jobbigt att man var där, dom hade egentligen andra saker att göra typ. haha kan känna känslan just nu när jag tänker på det.

2008-06-24 19:43
Tango.. va??

asså, jag e iranie själv och hon va ju hos en iranie,, så nee, jag menar "khallepatche"(översatt till Huvud gryta/sörja typ) och det är som sagt ett helt intakt kokt fårhuvud med ögon å tunga, tänder och allt som är nationalrätten i Iran och som förekommer väääldigt ofta och luktar fruktansvärt illa. specialt när man är liten

nattugla...

hahaha,, en delicatess :P (ushhh) men jag tror de va de för det är väldigt vanligt som sagt och luktar extremt. och lever brukar ju inte lukta så mycke, inte i hela huset iaf som "kallepatche" gör

2008-06-24 20:26
är jag den enda som såg vissa av mina kompisar bli slagna av sina föräldrar när man va på besök?

ja sånt va riktigt jobbigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-24 21:02
Jag hade en vän när jag var liten, när vi lekt med tex lego som jag minns vi brukade göra så skulle vi alltid städa upp allting efter + massa annat skit. Sen när vi var hemma hos mig var det andra bullar, där var det ingen hänsyn alls utan där kunde man lämna skiten lite hur man ville verkade det tyckas.. Iofs var killens familj rätt så pedantisk av sig och minns verkligen sjuka saker därifrån. Hans farsa hade tex en bild på sin frus bröst utklippta i sitt kontorsrum mitt på en anslagstavla det var väl lite eeehh..
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-06-24 21:08
detdär med att itne bli bjuden på mat grundar sig i den svenska grejen att inte bjuda för då belasta den bjudna med att bli "tvungen" att bjuda tillbaka.
SMÅLAND!
Toastare

2008-06-24 21:11
Jag fick också alltid äta hos mina vänner och grannar och allt vad det var. Folk åt hemma hos oss. Och när man blev äldre och hängde efter skolan och åt mellanmål käkade man ju limpa efter limpa.

Men när jag blev äldre och utökade min umgängeskrets till folk som inte bara var uppväxta i mitt hood så fick jag plötsligt uppleva att man inte kunde käka hos dem. Ibland fick man bara ta en smörgås och ibland ingen alls. Vissa hade det inte lika bra ställt helt enkelt och hade inte råd att föda kompisar också.

En kompis till mig hade det skitstökigt hemma. De bodde typ i en 8 rummare och hennes mamma är sån som klipper kuponger och handlar billiga saker. OCH hon sparar ALLT. De hade skåpen fulla. Plus att de hade en vind fylld med grejer och uppe på vinden så hade de en flyttlåda fylld med godis.
Hon fick godis, glass och läsk i överflöd. Hade en frysbox fylld med glass i källaren. Jag fick bara äta godis på lördagar, så det där var himmelriket.

Sen en annan kompis som var den rikaste i klassen. Hon bodde i en villa i en by som ligger i anknytning till mitt område (värpinge by, tillhör Lund som ett område, men är som en by i utkanten som byggts samman med nya bostadsområden)
I alla fall, hemma hos dem luktade det nya möbler och rent. De hade bara bang & olufsen saker. Så där sjukt 80-tals modernt. Jag ville alltid att vi skulle ha det som hemma hos henne.

En annan kompis har sagt till mig att hon var avundsjuk på mig för att min mamma alltid lägger upp små skålar med saker när vi äter och att vi har en massa tillbehör till maten. För mig är det helt naturligt och tyckte det var roligt.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-06-24 21:13
Sen älskade jag att ha kompisar vars föräldrar var invandrare. I Lund blev det ju så att alla umgås med alla så man hade vänner från alla världens hörn. Blev överöst av matkultur vilket jag är glad över!
Jag skyller allt på Emma!

2008-06-24 21:36
men va konstigt när alla fick äta hos mig men sen fick jag inte det hos dem...

blev lessen i ögat då :'(

HAHAHAHA
Graffare

2008-06-24 22:16
En vän till mej brukade låsa in sina kompisar på sitt rum och dom fick inte komma ut förns dom hade städat upp! hahahaha så elakt.

Ingen ville äta hos mej när jag va liten för att hemma hos mej fick man konstig mat :'( Jobbigt att vara blatte och uppvuxen i Täby.
http://beltontorsk.tumblr.com/
Poet

2008-06-24 22:18
Iofs var killens familj rätt så pedantisk av sig och minns verkligen sjuka saker därifrån. Hans farsa hade tex en bild på sin frus bröst utklippta i sitt kontorsrum mitt på en anslagstavla det var väl lite eeehh..

Hahahahaha.
What I said, yo!

2008-06-24 22:48
magnetism

Hans farsa hade tex en bild på sin frus bröst utklippta i sitt kontorsrum

Frågan alla vill ställa; hade hon fina bröst?