I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Din definition av "kriminell"?

Övrigt - Blandat

2008-05-30 18:21

Din definition av "kriminell"?

Ja hej du, jo jag undrar vad din högst personliga definition av "kriminell" är? I strikt juridisk mening borde väl en kriminell vara en person som mer eller mindre aktivt ägna sig åt aktiviteter/gärningar som strider mot lagstiftningen men riktigt så enkel kan väl inte riktigt defintionen hos gemene man se ut, i detta fallet ni whoaiter? Eller?

Handlar kanske begreppet "kriminell", ibland, mer om en viss mentalitet/inställning till samhället och lagar i allmänhet (i kombination med vad man faktiskt gör som är olagligt?) eller är det så enkelt att man är vad man gör? Finns det, lagen till trots, en gräns för vad ni faktiskt tycker är kriminellt? Är t. ex. en fortkörare mindre kriminell än t. ex. en biltjuv? Lite grovt må tyckas, men i lagens mening är båda gärningar kriminella, så styrs eran definition helt av straffskalan på det "kriminella" ägnar sig åt?

Anledningen till att jag undrar är att jag själv då och då ägnar mig åt kriminell aktivitet men i stort och övrigt anser mig själv vara en högst skötsam figur som varken upplever att jag står utanför samhället på något vis eller tänker/agerar "kriminellt" när jag inte befinner mig i den situationen där jag begår själva brottet. Så se mig inte som någon slags skrytmåns, jag är bara nyfiken på vad ni själva definierar som kriminellt och vem en kriminell personf aktiskt är?

Hoppas på en intressant diskussion!

Vi blir aldrig som dom från stan!

2008-05-30 18:23
Alla som laddar ner olagligt är kriminella.

2008-05-30 18:25
Ett bra exempel på vad större delen av befolkningen ägnar sig åt men inte anser som ett brott, trots att det faktiskt är det.

2008-05-30 18:27
När jag hör ordet kriminell tänker jag på t.ex kranar, rånare, missbrukare av tyngre droger osv

2008-05-30 18:46
Nån som upprepade gånger begår grova brott med uppsåt trots möjligheter till att kunna leva ett annat liv. munbajs deluxe
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-30 18:50
Nån som upprepade gånger begår grova brott med uppsåt

Räcker där för mig.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2008-05-30 18:55
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-05-30 18:55
högst personlig var det

ngn som får majoriteten av sin inkomst på olagliga aktiviteter
eller
ngn som är återfallsbrottsling- som tex en pedofil, våldtäktsman, misshandlar folk på krogen mest hela tiden , slår sin wifey etc.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-30 19:26
Jag är kriminellt snygg.. Det var väl allt..

Ptja, nerå.. Kriminella anser väl jag vara sådana som begår stölder av olika slag, rån, misshandlar upprepat osv osv.. jag vet inte, svårt var det fan..
be the change

2008-05-30 19:26
En kriminell handling är en sådan som inte är tillåten enligt rådande lagstiftning.

Att benämna en person som kriminell är ett lite tveksamt språkbruk, just på grund av svårigheten att definiera innebörden (är det olagligt att vara "en kriminell person"?).
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2008-05-30 19:36
SFX

Nej men det är kriminellt att vara en olaglig person ;)

2008-05-30 19:38
jag måste säga att Dewi. sa det med

Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2008-05-30 19:52

werd

2008-05-30 19:59
är inte personliga definitioner på ett sånt här ord ganska jävla meningslösa? slå upp det i ordboken så står det exakt vad det är..

2008-05-30 20:11
Wu-Tang byxor..

2008-05-30 20:22
Joel143: det är en diskussion precis som vilken som helst. Jag vill veta och några har haft förstånd nog att svara?

2008-05-30 20:22
Wu-Tang byxor..

word! ..

skämt o sido .. den som bryter mot lagen ett flertal gånger.. alla har vi ju gjort det någon gång, men upprepade gånger gör en till kriminell.. imo!
Get Random!

2008-05-30 23:13
Allt som börjar på grovt i lagboken. Resten är bus.
..ima shoot down the propaganda stuck in yo brain like the military did to the fourth terrorist plane!

2008-05-31 00:17
Grov Skadegörelse kan i vissa fall vara bus

2008-05-31 00:42
Givetvis kan man inte stämpla någon som kriminell för att denna begått ett brott en eller två gånger i sitt liv, oavsett vad brotten än må vara. Gör man det inte igen så är man ju inte längre kriminell.
Alltså, sålänge man begår brott som är "hyffsat" allvarliga regelbundet, ja du är man kriminell.

Sen vad som anses som ett "hyffsat" allvarligt brott varierar troligen kraftigt mellan vad farmor och en fjortis tycker.

Min personliga åsikt är att om man begår "futtiga" brott såsom fortkörning, klotter / skadegörelse, nerladdning på nätet eller röker hacsh någon gång ibland så känns det inte riktigt som det räcker för att få stämpeln.
Men visst, är du en Haschpundare som regelbundet sysslar med skadegörelse, kör påverkad etc.. dvs att detta är din vardag, ja då är du nog kriminell.

Tror dem flesta placerar stämpeln på folk dem anser pysslar för mycket med olagliga saker för ofta, och att dem inte har någon fixerad standard som måste uppfyllas.

2008-05-31 03:59
"Cripplarn "

2008-05-31 11:32
kriminell = någon som försörjer sig genom att bryta mot lagen.

2008-05-31 11:40
Man är inte kriminell förräns man åker fast..
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-05-31 12:03
fortkörning är för fan inget brott fan är straffsatsen under 6 mån dvs...inte finns så är det en ordningsbot eller liknande o då kan man knappast räknas som kriminell, hela svenska folket hade varit kriminella då.

"kriminell = någon som försörjer sig genom att bryta mot lagen."

2008-05-31 15:51
någon som avviker från samhället helt enkelt.. någon som vägrar att rätta sig efter dem lagar som satts upp, både juridiska och etniska regler.. någon som medvetet utgör skada för samhället för egen vinning

2008-05-31 16:43
Person som begår olagliga handlingar.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-05-31 16:57
Bryter man mot lagen är man kriminell. Om man däremot bryter mot Sveriges lagar när man är utomlands (och det är tillåtet i landet där man är) så är man inte kriminell.

2008-05-31 23:36
har man kvv's gråa mjukis byxor och tröja är man kriminell

2008-06-01 16:07
Så fort man bryter "lagen" så e man jue krimnel -.-

Men när man börjar stjäla MATERILA saker så e man kriminel..
No you!

2008-06-01 16:35
Vad stjäl man om man inte stjäl materiella saker?
Intressepenisen hårdnar!

2008-06-01 16:40
ett namn som slutar på y.
I drop one verse - other cats be rhyming for weeks.

2008-06-01 17:02

Den känns mest naturlig..

Att bryta lagen upprepade gånger med uppsåt gör ju alla som dricker smuggelöl/sprit eller röker weed tex.. Eller som kör för snabbt alltid eller fuskar med avdrag på deklarationen..

Kan även köpa att det är någon som försörjer sig på olagligheter men det finns många som gör det som inte känns/är kriminella för det
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-06-01 20:16
"Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på privat egendom än de flesta människor"
- en man jag träffar ibland

å andra sidan

"Egendom är stöld"
-Pierre-Joseph Proudhon

2008-06-01 22:23

Så Usama är inte kriminell?
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-06-01 22:27
Qnivgast nej han är ju cool,FREEDOM FIGHTER YEAHHHH

2008-06-02 00:37
har inte läst igenom allt...
men nåt som begås upprepade gånger... men man är ju inte kriminell för att man tex. alltid slänger ett ciggpaket på marken upprepade gånger (miljötjuv) beror ju på hur allvarligt brottet är..
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-06-02 00:51
min definition är nog folk som systematiskt bryter mot lagen för egen vinnings skull

dvs inte folk som slänger skräp på marken av lättja, kör snabbt för att de är stressade eller blottar sig

2008-06-02 00:57
Qnivgast.. Åka fast eller vara efterlyst av alla länder i hela världen känns lite som samma sak.. Dessutom vet jag inte exakt vad det är som gör Usama kriminell.. Men det e en annan tråd
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-06-02 03:34
fan va härligt! så om jag laddar ner är jag alltså kriminell?

Fyfan vad skönt isf att kunna relatera till alla ice cube låtar! "why we thugs" eller nått

2008-06-02 07:02
Jag sitter hemma och röker en växt som står mig väldigt nåra.... och i andras ögon är jag "kriminell"... Och när man sitter och diskuterar med andra på nån fest eller nåt så får man oftast höra "såna som ni är kriminella"...? Öh... Vad gör jag som är så kriminellt? Moder jord gav oss kryddor och örter som vi SKA använda.... Inte göra det "olagligt"

PEACE
2GC - 2 Gram Cannabis
2MA - 2 Much Alcohol

2008-06-02 07:12
Det jag ser som "knark" är saker som är kemikaliskt gjort som dock också kan göras på växter. Men direkt från jorden är pure och inte ska blandas med en massa kuckelimuck grejjer... Så till er alla från oss alla håll er till det naturen ger oss...

PEACE
2GC - 2 Gram Cannabis
2MA - 2 Much Alcohol

2008-06-02 10:32
det är nog bara du och dina polare, eventuellt din morsa, som ser dig som kriminell

vanligt folk ser en flummare

2008-06-02 11:18
palla äpplen
Its darkest before dawn

2008-06-02 12:37
Samtidigt så finns det en anledning till att man rök är livsfarligt. "Moder Jord" gav oss inte lungor för att andas in brinnande växter med aktiva hallucinogener i, trots att det i mångas fall verkar kunna bedrivas hyfsat problemfritt. Under en tid.
Intressepenisen hårdnar!

2008-11-07 12:34
Jaha då strukturerar vi lite här då.

Definition...

Ja ordet kriminell är en definition på något, men vad? Enligt susning.nu och sv.wikipedia.org (vilket inte gör det ”sant” för det) Så är kriminell och brottsling synonymt. Kriminell från engelskan criminal, vilket är synonymt med brottsling. Dvs all som begått ett lagbrott är i den stunden brottslingar/kriminella.

Sen är det ju så att alla har lagt sina personliga värderingar i termen och man använder den ofta på nyheter och i folkmun så som att en kriminell skulle vara någon som upprepade gånger begår brott/grova brott eller tom livnär sig på brott, En sort professionell brottsling dvs. Men enligt de definitioner jag hittat nu på stört är det endast en person som bryter mot lagen. I den bemärkelsen är vi allstå mer eller mindre alla kriminella.

Att man inte är kriminell förens man åker fast va det någon som sa är naurligvis inte sant alls. Kriminell eller brottsling är ingen titel som ges i en domstol utan bara ett samlingsnamn/kategori/definition på en person(er) som begått ett brott. Man kan eventuellt se det i att man är inte BEVISAD brottsling/kriminell förens man "åker fast" dvs antar att du menar "blir dömd i domstol". Det du skulle föreslå är att om jag tar andras saker genom att bryta mig in i deras hus eller genom hot så är jag ingen rånare/inbrottstjuv förens jag blivit dömt i domstol. Om du passar definitionen av en tjuv så tillhör du den kategorin oavsett om någon vet om det eller inte, om du är dömd för det eller inte. Om man vänder på exemplet så anta att du är dömd för ett brott du inte begått så är du i samhällets/domstolens ögon en kriminell men det gör det inte sant för det. Du kan vara dömd för något utan att ha begått ett enda brott i hela ditt liv.

Men definitioner är godtyckliga och styrs av egna tolkningar och du kan enligt din kompis vara busig och enligt polisen kriminell men det bottnar sig snarare i att definitionerna går isär. Därför blir det väldigt viktigt att alla har en likadan definition av ord (eller att man tydligt redogör SIN definition innan man börjar använda den)

http://susning.nu/Kriminell
http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Kriminell&redirect=no

2008-11-07 12:49
Oj såg vid närmre läsning att

Ja hej du, jo jag undrar vad din högst personliga definition av "kriminell" är?

Vilket kanske jag inte gjorde i mitt tidigare inlägg, he he sry för det. Svårt att påstå att någon har fel eller vad som är officiellt när det gället "sin högst personliga definition" ignorera mitt inlägg i sammanhanget bara he he. Nothing to see, carry on. Men min definition av det personligen skulle nog vara "professionell brottsling", Någon som lever sitt liv och livnär sig på "andra sidan lagen". Vilket dock som sagt inte går ihop med den officella definitionen.

2008-11-07 13:12
precis som de flesta andra i tråden håller jag med om att det krävs att man är återfallsförbrytare för att man ska kunna klassas som kriminell. att begå en kriminell handling gör en automatiskt inte till kriminell, då skulle förmodligen alla i denna tråd kunna klassas som kriminella. sen finns det alltid handlingar som folk anser vara mindre allvarliga, och som, hur ofta man än gör det, inte ses som kriminell. men eftersom jag jämt går mot rött, och det med mening så kanske jag är krminell!

2008-11-07 14:01

Den där köper jag nog mest. De flesta bryter ju lagen mer eller mindre regelbundet.
När jag hör ordet kriminell tänker jag på typ Hell's Angels, Original Gangsters, bankrånare, utpressare och såna.

Är det olagligt att gå mot rött?

2008-11-08 02:13

Nja, det är väl snarare yrkeskriminell i så fall.. Men någon som upprepat begår brott, eller lever en livsstil där brott tillhör vardagen, gärna som berör andra människor (stölder, våldsbrott, skadegörelse m.m) är väl kriminell.
"Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat."

2008-11-08 03:06
kriminell = någon som försörjer sig genom att bryta mot lagen

2008-11-08 05:41
Ett brott som påvärkar personer eller samhället negativt på något sätt.

Misshandel,rån,inbrott
Skadegörelse,spräniningar..

Ja ni hajar,
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."