I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

..för att bli polis

Övrigt - Blandat

2008-05-15 13:02

..för att bli polis

Jag är från noll! Har ingen gymnasie utbildning alls.
Nu ska jag ta tag i mitt liv, vill plugga och bli något!
Har funderat länge på vad jag vill satsa på, och har beslutat mig för att bli polis!

Vart börjar jag? Hur börjar jag?
Folkhögskola? Komvux?

Vad gäller överhuvudtaget?
Jag vet att det är en lång väg att gå, men jag ska klara det!
Det kanske låter som en riktig impuls grej, vilket det inte är.
Jag har bestämt mig, och nu vill jag bara få en knuff i rätt riktning.

Help me out!

jajjamensan

2008-05-15 13:06
Hur känner du inför studier överhuvudtaget? Komvux går snabbt och du har större valmöjlighet på vad du ska välja för kurser.. Folkhögskola är dock mer soft och det följer deras schema.

Alla beror ju på vilket tempo du vill plugga i.

2008-05-15 13:10
Polishögskolan
Dra iväg ett mail å fårga bara

2008-05-15 13:25
Att utveckla ett hat mot brottslingar är ju en början ..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-15 13:38
Krav för antagning.
Det går att söka 2ggr / år och det du måste ha för att ens få söka ser du på sidan ovan.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-05-15 14:17
polis hade kunnat vara roligt, hade nog blivit en framgångsrik klotterpolis =)

2008-05-15 14:20
era förrädare! jag trodde inte vi hjälpte poliser här på whoa :)
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-05-15 14:23
Om du är rasist och tycker om att slå folk och ljuga och har en massa skumma komplex kan du bli polis det är typ sånt dem söker.
-

2008-05-15 14:24

Jag är bara nyfiken: Varför vill man bli polis?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-15 14:25
Kom ihåg, du måste gilla at nita folk i "lagens namn" o de andra som dmrrock snackar om, o inte vara dömd.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2008-05-15 14:27

Om du är rasist och tycker om att slå folk och ljuga och har en massa skumma komplex kan du bli polis det är typ sånt dem söker.

*ömsom skrattar ömsom gråter* så sant, så sant...

2008-05-15 14:29
åh vad klassiskt :) så fort polisen nämns eller om någon nämner att de funderar på att bli det eller håller på o blir det hoppar alla på denne och förvandlas till 14-åriga A.C.A.B.tröj-bärande retards som ska hata polisen och "oj oj oj...polisen är endast till för att göra livet surt för oss" snälla gör sverige en tjänst och väx upp.
I don't want to cause no fuss, But can I buy your magic bus? I don't care how much I pay, I'm gonna drive that bus to my bay-by. iwant it...I want it...I want it...(You can't have it)

2008-05-15 14:33
hahahah! oväntat att ACAB-fjortisarna skulle krypa fram från sina vrår.. xD

...like whoa!
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-05-15 14:33
Kebab. Har du någonsin träffat en snäll snut? de har då inte jag, bara massa jävlar som vill pepparspraya en o ösa upp en mot bildörrar. Och jag går inte heller med A.C.A.B tröjjor eller är 14.
Dagen då jag träffar en hyfsad snut så låter jag dig veta.

2008-05-15 14:40
vidar Har du någonsin testat att följa lagen? då kasnke dem inte pepparsprayar dig i ögonen.

Btw, har haft kontakt med polis otaliga gånger och varenda jävel har varit snäll och behandlat mig som de ska.
I don't want to cause no fuss, But can I buy your magic bus? I don't care how much I pay, I'm gonna drive that bus to my bay-by. iwant it...I want it...I want it...(You can't have it)

2008-05-15 14:40
Hehe, right on kebab. Lämnar resten av inläggen okommenterade, då de talar om både ålder och inställning helt på egen hand.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-05-15 14:43
fyfan, polis måste vara det mest värdelösa yrket i hela världen. lycka till
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-05-15 14:48
Kebab, ja jag följer lagen ofta. men ändå blir jag stannad o trakasserad? 200frågor om var jag är påväg,varför jag är ute vid denna tidpunkten, osv(får man inte gå hem kl 24 längre?) även på dagen rullar de upp, och frågar massa frågor. Några snälla snutar har jag dock aldrig träffat. Och nej de har ingen riktig andledning att fråga massa frågor.

2008-05-15 14:51
vidar hehe, Nu är det så här att polisen jobbar efter något som kallas för "i förebyggande syfte" kan du gissa vad det betyder?

Sen visst, finns säkert en del svin. Men att dra alla över en kam...jadu...vad har vi lärt oss om det?

2008-05-15 14:53
du måste ha varit fett mobbad i skolan när du va yngre, börjat gymma och fixat en solbränna.. sen är det ett år på komvux..grattis sen är du en grisssss!!!

2008-05-15 14:53
snutar..de flesta jag vet..e horungar som ger igen för de varit mobbade..snutar e´bullies

2008-05-15 15:00
kebab
Jo jag vet att de finns något sådant o jag vet va de betyder, men jag är oftast helt laglig o det finns ngen andledning att mina närpoliser ska stanna mig , ofta kan de ha varit varje kväll. när de finns folk gör det de ska förebygga.

sen ja man ska väll inte dra alla över en kam men jag gör det tills jag träffat en snut som inte är otrevlig och jobbig.

2008-05-15 15:00
tänker man efter lite så inser man att det ligger i en människas natur att bli knepig tillslut om man dagligen måste arbeta med att dalta med människor som varken respekterar eller uppskattar det man gör.. det är inte särskilt konstigt med tanke på hur jävla orealistiska stenålders lagar vi fortfarande använder. common fucking sense
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-05-15 15:01
Värst vad alla var anti.
Är ni några sorts ghetto kids som bara måste hata polisen.
Har blivit stoppad ett flertal ggr av polisen. Åkte fast för fortkörning, dock så var dom fortfarande trevliga och sa typ " oj nu gick det lite för fort".

Det är nog fan in lätt att vara polis idag, så det är ett tufft yrke. Just med tanke på hur många wannabes som "hatar" dig för att du bär uniform.
Min sambo söker in för att bli polis nu och jag tycker det är soft att hon gör det.

Lättaste är väl ändå att du läser upp så att du får gymnasiekompetens på tex komvux.
Ta det som första steg, sedan så gör du en ansökan om att få göra svenska provet och en liten kort intervju, dessa går hand i hand. klarar du det, så blir du kallad till pliktverket för fystest och ytterligare intervju. Sen så är det bara att se vilken skola du kommer in på. Umeå, Stockholm, Växjö eller distans tror jag det finns.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-05-15 15:24
Hatar inte poliser, hatar däremot väktare.

Poliser gör sitt jobb, utan dem skulle det ha varit kaos, sen finns det vissa äckliga jävla poliser som man verkligen hatar..
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
DJ

2008-05-15 15:27
Ni som är så negativa: Hur mycket bättre vore Sverige utan poliser? Det finns mycket skit att säga om polisen och mycket att kritisera, men de flesta poliser är faktiskt vanliga människor som försöker göra sitt bästa i ett många gånger tufft jobb. Ju fler "bra människor" som blir poliser dessto bättre är det väl. Jag tror polisen skulle bli bättre med fler whoaiter i kåren, så varför gnälla?

satans-oxå:

Om du saknar gymnasieutbildning helt så skulle jag rekommendera folkhögskola, eftersom jag tror att det är ett bättre och smidigare sätt att läsa in en hel gymnasieutbildning. Börja med att kolla på Folkhogskola.nu och välj en skola som du tycker verkar bra. (Wendelsberg är en fin skola :))

Sedan mailar eller ringer du skolan du valt och säger att du vill ha högskolebehörighet, plus att du, enligt U-nas länk, måste läsa Sv B, Hi A och Sh A. Sedan får du förhoppningsvis ett svar från dem. Min erfarenhet är att folkhögskolor är bra på att anpassa utbildning och stöd efter individuella förutsättningar.

Lycka till!

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-05-15 15:35
har snackat lite med polisen ett par gånger, men har alltid uppträtt mig schysst, även om jag fått åka med till stationen nån gång. Men min erfarenhet är att om man är schysst så blir man bemött schysst.

Är ju ganska svårt mentalt för en vettig människa att vara taskig mot någon som är trevlig.

Men sedan finns det idioter överallt, glad att jag inte stött på någon idiot bland polisen än

2008-05-15 16:07
Men min erfarenhet är att om man är schysst så blir man bemött schysst.

du menar som samhället fungerar i allmänhet alltså? ;)

2008-05-15 16:17
Konditionstest: (Coopers test) Löpning 2000 meter. Maxtid 9.30 minuter för män och 10 minuter för kvinnor.

Jag skulle klara 100m, sen skulle jag gå till bolis.

2008-05-15 16:18
Jag hade en hyresvärd som var polis. de låtwer ju inte som något drömläge, men det var faktiskt riktigt bra. Han såg ganska mycket i sitt arbete så han blev aldrig förvånad över vad för något dumt jag hade hittat på..

Men min erfarenhet är att om man är schysst så blir man bemött schysst.

Och i fråga om det citatet så är jag en av få som fortfarande tror på något så dumt. hehe

2008-05-15 16:35
Ni som är så negativa: Hur mycket bättre vore Sverige utan poliser?

det var ju smart, som om enda alternativet till dagens polis är att avskaffa den helt...

Klart att det finns schyssta poliser, dom kanske till och med är en majoritet, men det finns enligt min erfarenhet en viss sorts människor som ofta dras till polisyrket och andra liknande yrken med kraftigt sadistiska drag gentemot människor som inte delar deras synsätt (alltså inte nödvändigtvis lagens utan deras personliga värderingar)

Jag tror polisen skulle bli bättre med fler whoaiter i kåren, så varför gnälla?

Word! är du en grön människa, bli en grym snut ändra samhället till det bättre, använd respekt och sunt förnuft och var inte som asen med lagboken uppkörd i ändtarmen i sin svartvita värld.
Mabuhay!

2008-05-15 18:37
Fick uttligare bevis på att det finn idioter till polisen, Där av slutar jag prata med alla, löjligt? då får det vara så. Min röst har de inte längre. Skrämmande om alla skulle vända sig imot. skrämmande huhu? Sparka därför dessa hormonklumparna. tvi
Evil under Good

2008-05-15 18:59
jag förstår verkligen inte inlägget ovan mitt?.. kan någon översätta?..

Poliser är bra,.. bara jävligt underbetalda och tvingas jobba riktigt keffa arbetstider..
mama said knock you out

2008-05-15 19:23
Det vet man om när man söker sig till det yrket.

Evil under Good

2008-05-15 19:38
satans-åxå P21 > Annars om du inte kommer in på polishögskolan så kan du alltid gå in på "allt är en lögn-tråden" här brevid och slänga ut din dator genom fönstret.
shimmy shimmy yo

2008-05-15 23:24
synd bara att lönen är så jävla låg...
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2008-05-16 00:21
Det är väl ett bra yrke? Ni tuffingar som säger att polisen är grisar och itne borde finnas, ni skulle inte klara er utan dom. Vissa är jävligt hjälpsamma och trevliga och vill se till att allt går bra för en medans andra är riktigt jävliga. Beror helt på vad det är för personer bakom uniformen. Men poliser är bra :)

2008-05-16 00:29
man ska vara ganska utbildad för att trakassera folk tycker jag :)

2008-05-16 00:34
Ni som är så negativa: Hur mycket bättre vore Sverige utan poliser?

Jag säger inte att dem ska bort jag säger bara att många av dem är idioter.
-

2008-05-16 01:15
vidar: när du skriver följer OFTAST lagen,så tror jag det justt därför dom är dryga mot dig..
...

2008-05-16 02:30
Sverige behöver inte fler poliser, plugga till socionom istället.
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...

2008-05-16 07:10
Fler poliser är PRECIS det Sverige behöver. Lycka till, hoppas du fixar det!

2008-05-16 07:54
Fler poliser, mindre väktare!

Vi behöver mer kompetent folk som brinner för att rädda samhället istället för underutbildade mobbingoffer som försöker ta igen sin förlorade ungdom.

Tänk när din dementa mormor har irrat sig ut förvirrad och nedkyld i samhället, då kan en polisman hjälpa henne medans en väktare skulle spotta henne i ögat, slå ner henne och sno hennes handväska.

2008-05-16 08:16
Tänk när din dementa mormor har irrat sig ut förvirrad och nedkyld i samhället, då kan en polisman hjälpa henne medans en väktare skulle spotta henne i ögat, slå ner henne och sno hennes handväska.

Ord och inga visor från den alltid så vise amfetaminpsykosen.

2008-05-16 09:19
Banna fanskapet.
Snutjävlar och deras lakejer ska alltid hållas kort.
Idag är satans-åxå någons vän - imorgon griper och spöar han klottrare, golar ner polarna om bästa flummar-spoten, knäar plankare i misshandelsrummet på centralen, tafsar på sina kvinnliga kollegor, umgås enbart med andra snutar och vita (alternativt är en o-omtyckt symbol för mångkultur bland sina kollegor och ledning).

2008-05-16 09:33
GangstaMac X6

haha, shit vad nishat.. xD klottrar du får du väl räkna med sånt? samma m du plankar eller på annat sätt bruter mot lagen.. tacka vet jag Japan, där knullar man inte runt med kriminella.

Biljakt!

2008-05-16 10:09
GangsteMac

Nu ska man ju inte dömma personer på bara några rader men i ditt fall gör jag ett undantag. Du är en tönt. Väx upp.

2008-05-16 11:03
Han kan faktiskt också ha skojjat:)
...

2008-05-16 11:42

Men Gud, alla leker inte förortsgangster bara för att de uttrycker missnöje över farbror blå.
Jag har då aldrig varit personligen misstänkt för ett brott och jag är snällheten själv, men jag har bara en enda gång träffat en någorlunda vettig polis och han blev trevlig först när han upptäckte att jag var finsk till ursprunget som han. :P
Om jag eller någon annan anhörig varit behov av hjälp så har de anlänt flera timmar senare, varit kyliga och arroganta, haft en "jag vill hellre ha en fikapaus än jobba"-utstrålning så att man nästan känner att man är till besvär för att man vill ha hjälp från dem. :P
Deras "förebyggande arbete" känns mer som trakasserande, oftast godtyckligt och obefogat, i alla fall ute i Botkyrka, känns som om de oftast stoppar folk (läs: killar 16-30) för att de är uttråkade eller hoppas på att personen ska ha gjort något/bära på något olagligt så att de kan gripa personen och bättra på sin statistik.
Jag gillar inte många polisers "vi är här för skrämma dig till lydnad med vår närvaro"-attityd när de borde istället borde vara mer "vi är här för att se till att allt är lugnt och hjälpa dig om det är något", jag menar går man runt med överlägsen attityd och försöker se respektingivande ut och glor på alla som om de vore kriminella, inte undra på att folk då inte tycker om dem.

Det finns säkert trevliga, ärliga och hjälpsamma poliser men de verkar inte hålla till i samma trakter som jag. :P
Redaktionen

2008-05-16 11:51
snackade me nån polis på nån mässa.. har för mig att man inte får va färgblind om man skulle bli polis..
har väl nåt att göra medsvarta/vita/rasism.. sånt som poliser håller på med..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2008-05-16 12:23
370HSSV P20

AHAHAHAHAHAH! xD

JanieJones F23

Jag har bara träffat snälla poliser, antagligen eftersom jag själv varit trevlig vid mötena och fått samma respons tillbaks.. En gång blev dom lite arga dock, jag fick för mej att klappa deras hundar dom hade i bilen, och frågade lite försynt "får man klappa hunden?", full förståelse till att dom reagerade på det. :P

Sen kan man ju tänka sig att dom är skapligt trötta på alla ACAB folk som ska vara uppkäftiga och "coola" hela tiden, vilket i sin tur leder till sämre behandling, men så är det ju emd alla yrken..