I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ej betyg i kärnämne på gymnasiet?(:O)

Övrigt - Blandat

2008-05-08 00:38
Kul att du nämnde arabiska för jag har alltid jämfört matte b med arabiska typ att det är lika svårt haha :P
Mitt namn består av 3 bokstäver :D
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-05-08 00:39
Haha...alltså...

Jag överlämnar er till BountyBoo nu, ni tar kål på mig. Jävla ungar!
•pave paradise•

2008-05-08 00:40
lhabia X0
Dra inte alla över en kant, känns som det bara är jag som är jobbig, god natt
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-05-08 00:40
Haha, jag skämtar. Det är lugnt!
•pave paradise•

2008-05-08 01:04
Estetisk verksamhet är VISST kärnämne likaså religion o sånt tjaffs.
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2008-05-08 12:58
Herregud i helvetet. Hur kan ni inte veta sånt här? ni tar ju studenten alldeles snart.

Skönt med sista sekunden trippar. För övrigt tycker jag att ni ska sluta oroa er. Alla får ta studenten, även om man inte får nåt slutbetyg. Ni får ju ändå ett samlat betygsdokument och kan läsa upp skiten på komvux nu i höst. Sen borde ni snacka med er studievägledare.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-05-08 13:00
Alla får springa ut men alla tar inte studenten. 250p IG = ingen student.
•pave paradise•

2008-05-08 13:37
lhabia X0

Det är väl en definitionsfråga i så fall. Vad menas med att "ta studenten". Alla som inte får nåt slutbetyg får ju ändå göra precis samma sak som alla andra på studentdagen.
Så var det i alla fall på min studentdag.

2008-05-08 13:38
Att ta studenten för mig var att bli klar med gymnasiet. Har du 250p IG så är du inte klar med gymnasiet.
•pave paradise•

2008-05-08 13:44
lhabia X0

För dig kanske, för mig med iofs. Men för de flesta är det där att "få ett slutbetyg", inte "ta studenten". 
Att "ta studenten" innebär för de flesta att vara med under studentdagen och göra allt som alla andra gör som går ut gymnasiet.

2008-05-08 13:46
Så, tekniskt sett, om man får göra allt det året efter också för att man blir bjuden till hela grejen av en polare eller whatever, så har man tagit studenten två gånger? :O
•pave paradise•

2008-05-08 13:48
lhabia X0

Blev du bjuden till champagnefrukost, att få vara med i aulan och höra rektorn snacka, gå runt med någons klass under en hel studentdag och sedan springa ut drängfull och krama dina föräldrar?

I så fall ja. Då tog du studenten ännu en gång. Men om du bara gick på någons studentskiva så nej.

2008-05-08 13:51
Om jag ska vara lika jobbig som du kan jag ju vända på steken och fråga dig om Åke som läste upp sina 250 IG poäng på komvux, dagen han fick hem sitt slutbetyg och öppnade brevet, är det hans studentdag då och inte dagen han sprang ut med alla andra?

2008-05-08 13:58
orkade inte läsa alla inlägg så jag changsar på att ingen redan har skrivit detta..

Man kan alltid be läraren att få göra en prövning på ämnet vilket innebär att man får ett prov på alla kapitel. tycker läraren att man klarat det så får man betyg.
risken finns att läraren säger att man inte får göra det (var med om det själv) men det är bara bullshit.
Det är nån rättighet eller nåt som man har. man får alltid göra det!

vet dock inte hur detta fungerar i slöjd
Stora pennor och sprayburkar!>_<

2008-05-08 13:59
marvingaye:

Ah, technicalities! Skojade mest, men jag hänger med.
•pave paradise•

2008-05-08 14:21
lhabia X0

haha ok. jobbig du e :P
Toastare

2008-05-08 17:48
oneoo, ja vi har inte sagt nått annat.. men det ingår inte i de 6 kärnämnena som ger dig högskolekompetens... man kan säga att det finns 6+2 kärnämnen
Jag skyller allt på Emma!

2008-05-08 20:39
lhabia vad babblar du om? Man kan visst ta studenten med IG i dom ämnena? varför hittar du på sånt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-08 20:53
Jag hittar inte på någonting, så var det när jag pluggade på gymnasiet.
•pave paradise•
Toastare

2008-05-08 21:26
aina_spanar, studenten får man ta..men med ett samlat betygsdokument.. inte ett slutbetyg.

2008-05-08 21:44
BountyBoo

PÅ mitt Betygspapper jag fick står det SLUTBETYG och jag fick ig i svenska A.. fast G i svenska B. Så är mitt betygpapper jag fick inte ett slutbetyg då? Då borde dom inte skriva det på det ju... Vet du? :P
 www.RekFoto.se

2008-05-08 21:45
Hahaha vilken panik hit å dit.Måste bara sägas...får man g i WHOA om jag postar lite?vill inte ha IG:(
Vad krävs för vg/mvg?
Meep meep
Toastare

2008-05-08 21:57
Celtor, att du klarar av att logga ut..

Lexicon, jahapp då kankse det är så.. men att man inte har högskolekompetens. Det är snart 10 år sen så jag kan ju minnas fel.. eller så var det annorlunda då.

2008-05-08 22:09
får man g i WHOA om jag postar lite?vill inte ha IG:(
Vad krävs för vg/mvg?

att du klarar av att logga ut..

HAHA WORD XD

ne inte mer offtopic nu...

2008-05-08 22:48
bountyboo jag vet, säg det till lhabia istället...

*LoL* ^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-08 22:56
Varför ska hon säga det till mig? Om jag inte vet vad som gäller så är det ju inte så att jag missar något eftersom jag redan tagit studenten.
•pave paradise•

2008-05-08 23:48
om du inte vet vad som gäller ska du inte skriva i en tråd och försöka låta som det heller, eller? lite efterbliven kanske?

2008-05-08 23:52
Jag har kommit med mer vettiga inlägg än dig. Så vad säger det om dig om jag är efterbliven? Precis. Iväg med dig.
•pave paradise•

2008-05-09 00:00
aina spanar haha nu tar vi det lilla lugna pelle!

Trixan du får la inte streck om du bara har 15% frånvaro?

2008-05-09 00:10

Nu har inte jag läst nått alls i tråden, för jag är trött.. är det inte så att med ett IG i ett ämnde (dock kanske inte kärnämne ?) så får man ett slutbetyg.. vid streck i ett ämnde, det vill säga inte ens ett betyg, så får ma nett samlat betygsdokument ? så med ig så kan man "ta studenten" ?

Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då

2008-05-09 00:12

samlat betygsdokument  FY fan vad jag hatar det här uttrycket nu

2008-05-09 00:13
Sen kan man väl inte få streck om man varit där å försökt ?

2008-05-09 00:13
afro_p P17  Opps my bad ? :S det var vad mina lärare kallade det om man fick streck i ett ämne.. men som sagt..orkade inte läsa tråden.. ber om ursäkt om ja dragit upp nått :S

2008-05-09 00:22
Tha_SlaYer P19  I vilket random ämne som helst eller kärnämne?

2008-05-09 00:46
lhabia ja, det stämmer att du tillfört den här tråden mer än vad jag har, men faktumet att du försöker sprida ut något som inte stämmer, och sedan fortsätta att hävda att du har rätt trots att du är bevisad fel, stör mig som fan faktiskt.. iväg med dig själv, besserwissertönt..

2008-05-09 00:48
Logga ut då? Jag har inte skrivit något fel och väntar på en korrekt term, medan du bara gnäller helt i onödan och skriver i en tråd helt i onödan när du uppenbarligen blir irriterad av något i tråden. Väx upp, sluta kalla folk för saker man sa när man var fem och logga ut. Jag väntar på svar i tråden också så jag inte ger information som är helt fel då jag vet att det jag skrivit inte är HELT fel.
•pave paradise•

2008-05-09 01:00
YES!! onödiga argumentationer på internetforum, precis vad jag önskade..

Jag har svårt att tro att du har tagit studenten för du verkar ha väldigt svårt att läsa och förstå innebörden av det  som skrivits i den här tråden..

Jag är inte ute för att ha rätt och jag bryr mig knappt överhuvudtaget, men personer som dig stör jag mig så jävla mycket på. Jag känner till och med genom internet hur dryg och äcklig som person du måste vara, och därför måste jag bara uttrycka hur FEL du har.

Seriöst, vad pratar du om?

"Endast Matematik A, Engelska A och Svenska A räknas som kärnämnen. IG i dessa eller 200poäng IG = ingen student. Matematik B är i många linjer inte ens obligatoriskt så det räknas inte som kärnämne, men man bör försöka klara av den då det gynnar sig i framtiden."

Här hävdar du något som upprepade gånger i tråden bevisats fel, men ÄNDÅ fortsättar du vägra inse att du har FEL.

"Logga ut då? Jag har inte skrivit något fel och väntar på en korrekt term, medan du bara gnäller helt i onödan och skriver i en tråd helt i onödan när du uppenbarligen blir irriterad av något i tråden. Väx upp, sluta kalla folk för saker man sa när man var fem och logga ut. Jag väntar på svar i tråden också så jag inte ger information som är helt fel då jag vet att det jag skrivit inte är HELT fel."

Det är klart som fan jag blir irriterad över människor som dig? Om det nu var så länge sedan du tog studenten så kanske det är på tiden att det är DU som växer upp istället, och vadå kallar folk för saker som man sa när man var fem? Skojar du med mig eller? Are you fo' real?

Hallon pallon pirum paron lhabia är ett jävla idiotmongo..

2008-05-09 01:06
Två personer i min klass hade IG i kurser som sammanlagt var 200 poäng, de fick inte ta studenten utan var tvungna att komma tillbaks på hösten och plugga upp kurserna. Vad är det som är svårt att förstå? Jag har även sagt att jag är medveten om att systemet ändrats sedan dess och bett om en rättelse men inte fått någon. Så, istället för att grina kanske du borde komma med vad som är rätt istället? Ska man göra efter dina argument så visst, du gör vi det: jag kommer aldrig någonsin ta något seriöst från en person som går under användarnamnet "aina_spanar". Det är skrattretande och idiotiskt och är med största sannolikhet valt utan att veta den egentliga innebörden bakom termen "aina".

Så, slutsats: jag väntar på en rättelse. Fatta. Om du inte är mogen nog eller har tillräckligt starkt psyke för att ge det eller hantera att läsa saker på ett forum utan att känna att din värld faller samman så får det väl vara så, men det är synd att du isåfall är så pass självdestruktiv som utsätter dig för något sådant ändå.
•pave paradise•

2008-05-09 01:27
Snacka om att dra off-topic.. Skäms över att ens fortsätta diskussionen, men du bevisar ju gång på gång att du inte är ett skämt, du är ett livs levande praktexempel på en idiot.

"Två personer i min klass hade IG i kurser som sammanlagt var 200 poäng, de fick inte ta studenten utan var tvungna att komma tillbaks på hösten och plugga upp kurserna. Vad är det som är svårt att förstå?"

Vad är det som är så svårt att förstå med att även ifall något har skett för två av dina klasskamrater så gäller det inte för ALLA och är därför inte sanningsenligt och ska därför inte skrivas i en tråd där folk vill veta vad som STÄMMER?!

"jag kommer aldrig någonsin ta något seriöst från en person som går under användarnamnet "aina_spanar". Det är skrattretande och idiotiskt och är med största sannolikhet valt utan att veta den egentliga innebörden bakom termen "aina"."

Hahahhahahha.. Du, min vän, verkar som sagt vara en riktigt skön prisse. Inte alls dryg och verkar ha skön humor och bra sinne för ironi och sarkasm, och därmed förstår du den hundra procent seriösa motivering till mitt användarnamnsva... Hahahaha jävla tokstolle du alltså.

"Så, slutsats: jag väntar på en rättelse. Fatta. Om du inte är mogen nog eller har tillräckligt starkt psyke för att ge det eller hantera att läsa saker på ett forum utan att känna att din värld faller samman så får det väl vara så, men det är synd att du isåfall är så pass självdestruktiv som utsätter dig för något sådant ändå."

Okej, snälla söta lilla gubben, här bevisade du precis vilket jävla stolpskott du är!! Tappade din mor dig när du var liten? Hon kanske utförde experiment på dina hjärnhalvor? För det verkar vara rätt mycket som inte står rätt till i din skalle?!

Förklara gärna för mig VAD i den här tråden som har handlat om mognad? Eller vem (förutom du) som uppträtt speciellt omoget?

Och starkt psyke? Min värld faller ihop? Hahahahah, snälla nån, va fan babblar du om? Det verkar som att du har seriösa problem med att ta konflikter, och motgångar och du verkar helt enkelt inte kunna erkänna för dig själv att du har fel?

Jaja, jag har STUDIER att sköta imorgon, så det är dags för mig att krypa ner i sängen. Hoppas inte jag har rört till för mycket i ditt dysfunktionella hjärnkontor. YOU ARE STILL WORTH SOMETHING!!! hahahahahahhahhahahaha You's a god damned fool, brother.

(Och om du verkligen är intresserad av en rättelse så kan du kontakta en valfri SYO-konsulent imorgon, eller surfa in HÄR. Jag har varken tid, ork eller engagemang för att leta upp ett konstruktivt svar med en riktig källa)

2008-05-09 01:42
För att få ett slutbetyg och bli högskolebehörig måste du:

1. Läsa kurser som gemensamt omfattar 2500 kurspoäng. Gör du det får du ett slutbetyg, om du läser färre kurser får du ett samlat betygsdokument.

2. Till dessa kurser kunna räkna alla de för alla gymnasieprogram gemensamma ämnena (engelska, estetisk verksamhet, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, samhällskunskap, svenska och religionskunskap).

3. Vara godkänd på 2250 (vilka som helst) av dessa kurspoäng (90 % av 2500). Detta krävs för att bli högskolebehörig.

Denna 90 %-regel gäller kärnämnena och andra ämnen lika. Gymnasiets kärnämnen är kärnämnen bara på så sätt att de ingår i alla gymnasieprogram. Det är inte som med grundskolans kärnämnen att man måste ha godkänt i dem! Denna diskrepans är sannolikt förklaringen till många oklarheter.

NOTERA:
Att ha streck i en kurs är detsamma som att inte ha läst den. En sådan kurs räknas inte in i de 2500 poäng du ska upp i och som du måste läsa för att få ett slutbetyg.

Slutsats
och svar på trådstartarens fråga:
  • IG i estetisk verksamhet (eller vilket annat ämne som helst) = inget problem i sig (bara problematiskt om det bidrar till att du totalt kommer upp i över 250 kurspoäng IG).
  • Streck i estetisk verksamhet = katastrof (du får samlat betygsdokument och måste läsa om en estetisk kurs för att få ett slutbetyg)
Se VHS: Grundläggande behörighet från gymnasieskolans program och notera den totala frånvaron av särskilt omnämnda kurser.

2008-05-09 11:24
croim P3

Förstod inte vad din fråga syftade på faktiskt ?

spelar dock ingen roll eftersom Apati har klargjort allt..

2008-05-09 23:25
aina_spanar:

Kul att du tar din tid att svara och få mig att skratta hjärtligt istället för att komma med svaret :) fantastic!

(bara problematiskt om det bidrar till att du totalt kommer upp i över 250 kurspoäng IG).

POW!

/close thread.
•pave paradise•

2008-05-10 13:49
Har verkligen dom flesta som skrivit här fått så dåligt betyg i svenska och engelska?..

2008-05-10 14:29
afro_p
det va inte enda faktoren att jag skulle få ig pga att jag hade 15 % frånvaro i matten, fanss fler anledningar om du läst vad jag skrivit :P

2008-05-10 20:43
Om man har t.ex 2600poäng och inga ig, men streck i idrott får man slutbetyg då?