I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ej betyg i kärnämne på gymnasiet?(:O)

Övrigt - Blandat

2008-05-07 18:08

Ej betyg i kärnämne på gymnasiet?(:O)

Okej vi förutsätter att en person har skolkat på varenda slöjdlektion(estetisk verksamhet)och att denna får höra att inga betyg kommer att räknas ifall man ej har betyg i ett kärnämne och man måste gå om ett år, finns det någon som helst sanning i detta? dvs att man måste gå om :P

Enligt mig så låter det konstigt, men skulle bara höra utifall det fanns någon som vet?

Vad händer om man har ig/- i slöjd?

Hangaround

2008-05-07 18:18

Låter bara knas.

'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2008-05-07 18:21
Det är inget kärnämne, iaf inte ett som gör att man inte får ta studenten.
•pave paradise•

2008-05-07 18:25

om det är ett kärnämne=inget slutbetyg=gå om eller tenta upp. så är det. men jag vet inte om slöjd är ett kärnämne? är det så?

Delam tange barat

2008-05-07 18:25
För att låna tråden lite:Vad händer om man får IG i MA B? Går på sam/sam och ska inte läsa Ma C,stoppar detta mig från studenten?
:D

2008-05-07 18:27
du kan gå ut med IG i ma/sv/eng väl?
 www.RekFoto.se

2008-05-07 18:28
Endast Matematik A, Engelska A och Svenska A räknas som kärnämnen. IG i dessa eller 200poäng IG = ingen student. Matematik B är i många linjer inte ens obligatoriskt så det räknas inte som kärnämne, men man bör försöka klara av den då det gynnar sig i framtiden.
•pave paradise•

2008-05-07 18:29
så du menar om man får IG i svenska A och G i svenska B får man inte ta studenten?
 www.RekFoto.se

Poet

2008-05-07 18:31
Man får samlat betygsdokument isåfall, vilket inte är att ha "tagit examen" från gymnasiet.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-05-07 18:31
Så var det för mig iaf. Alltså, det var de kraven som sattes för oss, jag klarade alla mina kurser.
•pave paradise•

2008-05-07 18:32
Meh,för att sammanfatta lite: Ig i Ma B för sam/sam=ingen student?
:D

2008-05-07 18:34
Om du inte uppfattade vad jag gick igenom så ska du nog inte ta studenten ;)
•pave paradise•

2008-05-07 18:35
okej. men det står slutbetyg på mitt papper jag fick när jag tog studenten ;)  ig i svenska A och g i svenska B .. jävla lärare. haha..

så mitt skit är inte ett slutbetyg.. hur ser jag det??
 www.RekFoto.se

2008-05-07 18:36
Öh....va?
•pave paradise•

2008-05-07 18:42
JAAA? hur fan ser man om det inte är ett slutbetyg :P ??

jag fick IG i svenska A men G i svenska B..

det står ju slutbetyg osv på mitt.
 www.RekFoto.se

2008-05-07 18:46
Ja, det är ju slutbetyget. Jag har aldrig hört talas om att man ska få andra papper än slutbetygspappret. Om det står slutbetyg är det väl förmodligen slutbetyg. Det kanske är ändrat sen när jag gick, fan vet jag.
•pave paradise•

2008-05-07 18:54
Vem fan har slöjd som ESV på gymnasiet? Låter ju sinnes...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-07 18:57
Beats me, vi hade inte ens det som alternativ; foto ftw.
•pave paradise•

2008-05-07 19:05

nilsL P21 gissa varför frånvaron är så hög? .D

2008-05-07 20:29
Slöjd är inget kärnämne men det stämmer att du inte får något betyg, believe me, i know
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-07 21:19
Du får ta studenten om du nu skulle ha IG i alla ämnen. Däremot får du samlat betygsdokument vid S i något ämne, oavsett om det är kärnämne eller inte.
och vem fan är du?
Redaktionen

2008-05-07 21:27
Och det är 250 poäng man får ha IG i.
namaste

2008-05-07 21:28
Var 200 när jag tog studenten...
•pave paradise•
Redaktionen

2008-05-07 21:29
Nya tider, gubbe!
namaste

2008-05-07 21:29
Käften :( haha.
•pave paradise•
Toastare

2008-05-07 21:55
var 1999 när jag tog studenten och då hade man svenska a och b, naturkunskap a, engelska b, historia a, idrott a som kärnämnen lhabia, så du är ute och reser... ;)

Gymnasiet har ÅTTA kärnämnen och det är dessa som ger högskolekompetens.

Skolan ska ge möjlighet att läsa upp dessa, eller alltså tenta av dem (plugga själv, göra en tenta) eller kan man tenta av dem på Komvux eller läsa upp dem på komvux. Man får ett sk "samlat betygsdokument" om man har 1. IG eller streck i ett kärnämne 2. för lite poäng totalt

Kärnämnena är: Svenska, Matte, Naturkunskap, religonskunskap, samhällskunskap, idrott & hälsa och estetisk verksamhet (kan ingå slöjd där kanske?)

Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-05-07 21:56
och tro mig, jag kan det där då jag själv strugglat med samlat betygsdokumuent och pluggat 2 år på komvux...

2008-05-07 21:56
BountyBoo:

Öh...skolsystemet har ändrats TVÅ gånger sedan dess. Ute och reser? Bah, my ass. Kul att alla de är kärnämnen när min linje inte ens hade engelska b som obligatorisk kurs eller svenska b som obligatorisk kurs.
•pave paradise•

2008-05-07 21:59
svenska b läser väl ändå allla.. men engelska b gör inte alla.
 www.RekFoto.se

2008-05-07 22:23

Slöjd är estetisk verksamhet, så utan G i slöjd, ej högskolebehörighet?

2008-05-07 22:24
Var en hel del som fick IG i estetisk verksamhet i min klass när jag gick gymnasiet, de tog alla studenten och kunde söka vidare. Så den som hävdar motsatsen...
•pave paradise•
Toastare

2008-05-07 22:32
lhabia, som sagt på vår tid ingick inte estetisk verksamhet..

och svenska b har alltid varit obiligatoriskt... engelska b var det inte. du kan ha sluppit svenska b genom att ha läst ett praktiskt program och valt att inte läsa teoretisk inriktining som gav dig högskolekompetens.

croim, inte säkert att estetisk ingår i högskole kompetensen.. tror de tagit bort det och idrott och hälsa.. så högskolekompetens är de resterande 6 ämnena. MEN de är fortfarande kärnämen...

2008-05-07 22:38
BountyBoo:

Försök inte rädda dig själv nu med "svenska b"-stuket, I'm on to you!!!

Säg efter mig nu: Lhabia är inte ute och reser, åtminstone inte lika mycket som mig. Jag är gammal.

Nejmen...du fattar. haha.
•pave paradise•

2008-05-07 23:19
Jag sitter med streck-varning i Matte B, och har Nationellt Prov i detta imorgonbitti.
Enligt min ignoranta lärare så måste jag visa att jag försöker, för att ens få ett IG.

Försökt är något jag gjort lektion efter lektion nu under en period, så att jag verkligen får mitt IG som jag eftersträvar.

Om det nu är så att jag får ett Streck i Matte B, hur går det till?
När/Hur läser man upp kursen osv. Jag vill verkligen ta studenten...

Peace
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2008-05-07 23:21
200/250p IG = ingen student. Ett streck betyder att du måste läsa om hela kursen om du vill klara den, eller något liknande.
•pave paradise•
Toastare

2008-05-07 23:21
Chaplyn, du får ta studenten... det är inte som på 50-talet. Men du får ett samlat betygsdokument. Prata med din skola om möjligheterna att tenta upp ämnet, det är de som vet..

och för att få streck måste du ha för mycket ogilitig frånvaro eller sitta på lektionerna och inte göra ett skit.. eller ja, det brukar också ge IG. Streck får man när man inte är där..
Toastare

2008-05-07 23:22
lhabia, exakt..fast man får ju springa ut med mössa och allt :)

och jag fattar vad du menade innan ;)

2008-05-07 23:23
BountyBoo:

Haha...mmmmhm..;)
•pave paradise•

2008-05-07 23:25
Okay - för fallet är så att jag har perfekt närvaro, men enligt henne så ger jag upp och skiter i saker alldeles för lätt. Men jag får aldrig hjälpen jag behöver, så jag blir förbannad och drar ut ur klassrummet istället, haha...

På min skola (John Bauergymnasiet, friskola) Så är Matte B ett obligatoriskt ämne.
Och i o m att det är en friskola är regler och policys helt skeva... Men jag har väl all rätt att överklaga betyget om jag nu får ett streck? I o m att jag har perfekt närvaro.

Kollade min närvaro nyss, och hade sammanlagt 3% frånvaro från skolan, vilket var bättre än många.

Tack
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2008-05-07 23:26
Överklaga isf. Men se till att inte dra ut ur klassrummet alltför mycket nu i slutet, det blir bara värre då skulle jag gissa.
•pave paradise•
Toastare

2008-05-07 23:50
ja, precis..stanna i klassrummet.. men det är inte skäl nog att ge dig streck om du inte typ dragit mer än 1/3 del av lektionerna.

2008-05-08 00:23

Har samma problem som chapplyn fast kanske lite värre..För efter de 2 första proven fick jag 3 poäng totalt. Så jag gav typ upp ganska snabbt, kände att jag inte kunde fixa det.

När jag är på lektionerna sitter jag o stirrar rätt ner i boken och gör ingenting men jag vet inte om läraren märker det. Har kanske 10-15 & frånvaro från lektionerna.

Jag har nationellt prov om 7,5 timmar men jag tänker inte gå dit för att jag kommer få 0 poäng, om man inte får poäng för namnet vill säga :P

Är det kört för mig även om jag går på alla resterande lektionerna?

Har jag fattat rätt:

Streck i Matte B = ingen studenten? :S

Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-05-08 00:26
Alltså...det är fan sinnessjukt att ni har såhär dålig koll egentligen när studenten är knappa månaden bort.

Gå på nationella. Får ni G där är det VÄLDIGT svårt för lärarna att underkänna er om ni sedan följer upp med att vara på lektionerna fram till att det hela tar slut. Jag ve inte hur det ligger tid längre men jag vet att just det här aldrig ändras.
•pave paradise•
Toastare

2008-05-08 00:29
ja och nån poäng måste ni ju kunna skrapa ihop.. jag är fan sämst på matte, men klarade det ändå. det är sjukt tråkigt..men man får bita ihop.

Ni vill inte få ett streck och ha det dragandes efter er.. det är bara skit och behöva tenta upp.

2008-05-08 00:30
lhabia X0
Jag tar inte studenten förän nästa år :P
Omöjligt för mig att få G på nationella, men jag är nöjd som fan om jag IG, bara jag inte får streck, men det är ganska troligt att jag får va? skulle jag få det, betyder det att jag inte tar studenten?
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat
Toastare

2008-05-08 00:32
Trixan, då fixar du upp betyget tills innan du tar studenten..du har ett jävla år på dig.

tänker ni inte alls?

2008-05-08 00:32
Vafan, det krävs ju TIO poäng för att få G på nationella, eller något liknande? Kom igen nu...
•pave paradise•
Toastare

2008-05-08 00:33
ja och nationella är ju simplare än de prov man får av lärarna... 10 p är enkelt att skrapa ihop. Jag fick fan rätt bra på det i matte b och jag har ändå svinsvårt för matte och fick läsa sommarkurs när det gällde matte a (mest av lathet.. vilket det ofta handlar om när man inte pallar med gymnasiet)

2008-05-08 00:35
BountyBoo F28
okej låter bra :)

lhabia X0
ger namnet 10 poäng? :P

2008-05-08 00:36
nationella är dock bara ett TEST som ska visa hur skolorna ligger till o olika städer.. men en del lärare går ju fullt på det resultatet och vissa inte...
 www.RekFoto.se

2008-05-08 00:36
Mannen, jag är för trött nu för att skratta åt det där men...möjligen om du har ett megalångt arabiskt namn som är komplicerat skriva eftersom arabiska är allmänt skitsvårt.
•pave paradise•