Norrland och dess folk
Jag har suttit och slösurfat lite nu under kvällen och tittat bland annat på bilder från norrland...där det fortfarande är snö och is! själv är jag en person som gillar värme och sol, jag har gått hela vintern och hoppats att snön skulle utebli helt i år, vilket den nästan gjorde här hemma i götet. visst är det askul med snowboard och andra snösporter, men nu i maj så vill väl ändå folk ha det lite varmt och skönt när de går ut? Vad jag vill ha sagt, eller snarare vad jag undrar är; hur ser ni norrlänningar på ert klimat? trivs ni bättre när det är kallt och snöigt än när det är varmt och soligt? kanske det är så att ens brinnande intresse för t.ex pulkaåkning eller snögubbsbygge väger upp det omständiga med vinter året om? jag förstår att folk i yngre ålder inte har så mycket val än så länge eftersom de antagligen är beroende av föräldrar osv. Jag antar att ni fattar vart jag vill komma med det här....berätta om hur vädret brukar vara där du bor (även om du inte bor i norrland), och om hur du trivs med ditt lokala klimat. sedan kan vi ju bråka lite om vems län som är tuffast och finast eller något. Jag tycker för övrigt att Göteborg är en jävla trist stad att bo i, det regnar alltid och är riktigt elendigt...men det är i alla fall plusgrader året om! men antagligen flyttar jag härifrån inom de närmsta åren... Observera att den här tråden inte handlar om klimathotet utan om temperatur och trivsel.
Idag är jag farlig
Jag bor i Sundsvall.. Vi har ingen snö nu utan sol och grönt gräs(nästan). Men fuck vad jag hatar att det är kallare här än vad i södra Sverige. Jag står fan inte ut. Så fort jag får chansen så flyttar jag. Kyla är inget för mig.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
På vintern är det kallt och mysigt och på sommarn är det varmt och mysigt, ganska perfekt väder där jag bor faktist, jag är dock verkligen en sommarmänniska men det är alltid bra med snö och kyla för omväxling.
vi har inte kvar snö och is och sånt hära i piteå iaf, och jag hatar verkligen snö och kyla. åker varken bräda eller så vintern är ett helvete, dokk så kan jag ju inte säga att jag hellre tar kyla utan snö, det är ju lika jävla illa. så kontentan i det jag vill säga är att som norrlänning sen födsel så skulle jag inte vilja flytta söder ut isverige p.g.a vädret, däremot skulle jag inte banga på att flytta till spanien eller dylikt för vädrets skull.
((MAAD))
Vars har du hört att det fortfarande är snö och is i norrland? Varken i Piteå eller Skellefteå finns det någon snö. (Med undantag de där gigantiska snöhögarna som bildas när dom skottar, men de är nästan borta.) Jag skulle inte kunna tänka mig att flytta söderut på grund av klimatet, jag trivs bra här. I både kylan och värmen.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
Graffare
2008-05-07 01:42
Skönt med vinter då björnarna har gått och lagt sig :-)
Redaktionschef
2008-05-07 01:51
Vars har du hört att det fortfarande är snö och is i norrland? Varken i Piteå eller Skellefteå finns det någon snö. (Med undantag de där gigantiska snöhögarna som bildas när dom skottar, men de är nästan borta.) Det där är det ju lite upp och ned med. Jag bodde i Skellefteå tills jag var 20 och vissa år kunde det finnas kvar snöis i skogen (där solen inte kommit åt) en bra bit in i maj och ibland i juni (!). När man är uppvuxen i norrland så känner man inte till något annat väder än det som råder där, så man lär sig antingen att gilla det eller acceptera det. Tror jag aldrig stött på någon som går och hatar på vädret på t.ex. vintern. Snö är något naturligt och som kommer i stora mängder varje år ... bara att göra det bästa av situationen. När jag flyttade till Uppsala blev jag sjukt chockad över hur tidigt våren kommer här. Jag älskar det. I Skellefteå fanns det inte en chans i världen att man kunde gå på bar mark i februari/mars i bara långärmad tröja utan att frysa. Pollenallergierna slår i mars/april jämfört med juni i Skellefteå ... det blir varmare så mycket snabbare helt enkelt. Det varma klimatet för mycket bra med sig. Framförallt att man slipper behöva gå i långkalsonger, vilket är ett måste uppe i norr om man vill behålla kulorna ;)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
det är soft, lite jobbigt när man ska upp tilll jobbet på vintern och måste skrapa biljäveln från is varje sabla morgon ett halvår bara och att det är mörkt jämt på vintern.. men då har vi ju ljust jämt på sommaren istället så, äh det är jävligt trivsamt här tycker jag faktiskt, antagligen därför jag bor kvar.
"life's a garden, dig it."
Redaktionschef
2008-05-07 01:53
precis! sommaren är faktiskt bättre i norrland =)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Den mesta snön är borta här med, vilket inte är så konstigt när det är maj... Men visst fanns det kvar rätt mycket snö för bara några veckor sen. Jag tycker att vinter är nice för det mesta, kanske inte när det är nästan -40c men det händer väl inte allt för ofta. Att våren kommer senare här tycker jag inte spelar någon roll, sommaren kommer ändå lämpligt, någon eller några veckor innan "skolavslutningen".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Så sjukt mkt mygg är det i norr på sommaren, det suger (bokstavligt talat) rätt hårt! Har iofs hört att norrlänningar kan bli "immuna" eller ja liknande för att de utsätts för så mkt bett så kroppen vänjer sig. Medan man själv ser ut som en stor böld efter en halvtimme utomhus en julikväll nånstans i de norrländska skogarna, ^^
jag har inte fått ett myggbett på flera år nu, alltså sådant som syns, fast jag hatar ändå på myggen, och oracle, vadå? När man är uppvuxen i norrland så känner man inte till något annat väder än det som råder där, så man lär sig antingen att gilla det eller acceptera det. Tror jag aldrig stött på någon som går och hatar på vädret på t.ex. vintern. jag känner till massa andra väder, och jag hatar verkligen vintern. och jag har bott i piteå hela mitt liv, så det där är ju verkligen en personlig sak och inte något man kan dra generellt sett. jag känner massor av folk som inte gillar vinter/snö/kyla och mkt hellre hade haft tropiskt klimat året runt istället.
((MAAD))
Ouff, jag drar snart, typ nästa vår för gott, hehe, pallar inte med svenska klimatet, mår dåligt av det..
Redaktionschef
2008-05-07 03:58
davve_d > hehe ja det är klart att det finns människor av alla sorter, över hela Sverige. Det där är bara min generella uppfattning :)
Moderator
2008-05-07 06:56
kanske det är så att ens brinnande intresse för t.ex pulkaåkning eller snögubbsbygge väger upp det omständiga med vinter året om? Var i norrland är det vinter året om? Jag är uppvuxen i norrland och för mig funkade det. Lite jobbigt när ögonlocken fryser ihop när man blinkar när man står och väntar på bussen på morgonen, men det får man stå ut med. I gengäld kunde man ju bygga världens fetaste snöborgar när man var liten.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Jag bor i kalix, 8mil ut mot kusten från luleå, 5mil innan haparanda. Det är ett helvete att bo här om man tänker på klimatet! Visst, i helgen hade vi ett jäkla väder. Tror vi mätte upp till 23grader i skuggan mitt på lördagen och gled i shorts/t-shirt ända tills förfesten började övergå till fest (då jag enbart bytte till byxor dock) Hursomhelst, isen är fortfarande kvar hära, men absolut inte brukbar (dv.s går inte att gå på den eller liknande) Kollade lite lätt på älven när jag nu åkte till skolan och den går nog innan fredag dock. Snö finns det kvar, men inte heller den på ett sätt som är brukbar. Stora snöhögar som samlats på under vintern ligger kvar, men är bara äcklig, smutsig snö lite här och var. Kanske största högarna når 2m. Men då har dom varit traktorskottade högar i vintras. Klimatet är en av sakerna som får mig att flytta härifrån, förhoppningsvis så fort jag går ut skolan nu i juni. Kan inte tänka mig bo hära resten av livet. På sommaren har vi väl ändå helt ok väder, när det väl är varmt, då är det VARMT men eftersom jag bor på kusten kan det blåsa till lite och gå från 25grader till 15grader bara vinden vänder. Jag själv gillar inte alls snö och kyla och dom senaste åren har jag hållt mig inne 90% av vinter tiden.
När man var mindre åkte man väl pulka och spela landhockey men när man växte ifrån det försvann allt kul med vintern.
Är inte killen som kör skoter(snöskoter) för är så pissigt långtråkigt och snowboarden dammar jag av 2-3gånger per vinter.
Nu blev det ett långt svar men fan.
Flytta inte upp hit är ett tips, folket och kylan väger inte upp mot ett jobb som är välbetalt.
Tack och godmorgon! :)
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
sen en till sak jag glömde. Mygg!! Förstört mer än en fin sommarkväll för mig. Hatar dessa kräk så ooootroligt!!!
Äh, efter några myggbett så är man ju immun.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kalix = sveriges rövhål, då inte vädermässigt.
((MAAD))
jag är beredd att hålla med dig davve_d
Jag tycker att det är rätt nice klimat. Eftersom vintrarna är extra jävliga här i jämförelse med resten av Sverige, så känns sommaren betydligt bättre. Men sen är det inte så värst extremt på vintern längre heller, dom senaste har varit rätt lama. Just nu är det rätt soft ute, i helgen var det typ 23 grader och soligt, så inget att klaga på där direkt.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Myggen är juh bara där i början av sommarn, eller är det slutet? ah, dom försvinner iaf!
kikk ass
luthgr3n Jag såg en bild från piteå (tror jag att det var) där isen fortfarande låg på sjön/ån/älven. snö och is är typ samma sak tycker jag.
KaptenKrok P22 du behöver inte ta mig helt ordagrant, poängen är att det är vinter sjukt länge i norrland
---------
Till er som säger att norrländsk sommarn är bäst, har ni varit i södra sverige och spenderat sommaren någon gång? jag vill inte snacka skit om norrland eller så men er sommar är kortare, kallare och innehåller en väldigt mycket större mängd mygg än den i södra delar av landet. Jag jämför nu snarare med skånes/smålands sommar eftersom göteborg bara regnar.
Idag är jag farlig
det e skit varmt nere i skåne! helt svettig nu fan.
hansomknarkar P19 mmm, skåne är bästa stället att bo i sverige. typ malmö eller lund. varmt, platt och nära till köpenhamn o europa
Idag är jag farlig
jag trivs egentligen bäst när det är runt +15, allt efter det börjar det mest bli jobbigt...så för min del gör det inte så mycket om våren drar ut på tiden. någon snö och is är det väl däremot inte tal om här i umeå iaf. angående vintrarna här i norr så föredrar jag absolut dom vintrar vi har framför den så kallade vintern i exempelvis skåne. det är bättre att det är kallt, snö och stabilt (vilket det iofs inte har varit dom senaste 2-3 åren) än att det bara är en massa vind och slask hela vintern, även känt som "sommar i moskva". dessutom får man ju inte glömma att den norrländska vintern är väldigt vacker, likaså sommaren. midnattsolen är inte helt utan sin charm. Till er som säger att norrländsk sommarn är bäst, har ni varit i södra sverige och spenderat sommaren någon gång? ja det har jag, eller strax över en månad i skåne förra sommaren iaf. tycker fortfarande bättre om sommaren här uppe...framförallt för att jag njuter så mycket av att det är ljust så gott som dygnet runt. jag tillhör förövrigt den lyckliga skaran som inte besväras nämnvärt av myggen heller...brukar inte få myggbett överhuvudtaget.
ja vintern kan var ajävligt lång och kall.. men somrarna, det ljuuuuuuuuuusa nätterna :)
Ja, det är såklart sant. jävligt värt med ljus/sol hela natten. det hade jag inte bangat om det fanns i göteborg också.
Idag är jag farlig
I kiruna ligger det kvar lite snö och isarna är kvar. trivs som fan i snö och kyla. och under sommaren har vi ju mer sol än er i söder.
Snön försvan får några veckor sedan! Själv föredrar jag sola och bada med pinakolada.
- Man behöver inte vara fräsch om man har gräs!
Lillfrida I Sundsvall är ju dock svinkallt, och det blåser alltid där. Bor 12 mil söder om Sundsvall, i Hudiksvall. Här har jag inte sett snö på ett bra tag alltså, fö så diggar jag inte snö.
Luleå måste vara den jävligaste staden som finns
När man är uppvuxen i norrland så känner man inte till något annat väder än det som råder där, så man lär sig antingen att gilla det eller acceptera det. Tror jag aldrig stött på någon som går och hatar på vädret på t.ex. vintern. Snö är något naturligt och som kommer i stora mängder varje år ... bara att göra det bästa av situationen. haha, det där kändes ju bara.. konstigt. När man är uppvuxen i norrland så känner man inte till något annat väder.. wtf? :O Och ja, jag stöter nog dagligen på folk som hatar på vädret i Norrland. Dock vinner du ju tävlingen i vem som är mest norrlänning, men jag vet inte, ditt påstående om att ingen som är uppvuxen i norrland känner till något annat väder kändes lite insnöat!
luleå har vi haft 25grader i solen och ett jäkla stekigt väder senaste tiden. så över drivet mkt snö har vi inte nej. =) å vintern är inte alls rolig , det är väll kanske vi här uppe som gillar sommaren mer eftersomatt de brkar vara kallt här rätt långtid.
STABBING YOU IN THE HEAD THEN YOUR DEAD....
alltså norr är ju sjukt mycket mer nice när det gäller klimatet. gillar den torrare luften mer. på vintern blir det ju många minus men den torrare luften gör att det inte blir lika illa som i söder. åkte t.ex skidor i -35 när ja bodde i norra finland. här i söder kan de typ vara -5 och storm som typ känns mycket kallare. gillade snö asmycket när ja var yngre men har ju växt ifrån det nu. var asglad när det snöade första dagen på somarlovet en gång :) drog fram skidorna och åkte en sväng. men det är fint med en kall och snöig vinter, norrsken is the shit. sen på sommaren är det midnattssol och grejjer :) i söder är det regn och slask typ 70% av året, resten är dock nice. som idag var det fint väder för en gångs skull.
Haters gon' hate...
I Malmö har det fan varit soligt väder i flera veckor nu.
JimmyMorfin P20 Vadå det blåser som fan i Sundsvall? Vi har stuga i Hudiksvall och det blåser fan inte mindre där än vad det gör här i Sundsvall. Så jag tror bara att du har helt fel syn på det. Visst, vi är en kuststad, så visst blåser det lite mer än om man åker innåt landet, å andra sidan så har vi inte lika mycket regn som det är innåt landet heller. Men inte fan blåser det mer här än i Hudik
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second! En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
Peacerich P25 No need for the rage! De gånger jag har varit i Sundsvall har jag upplevt det som om de blåst som fan där, även några polare som bor i sundsvall håller med mig ang.detta.
F ö så vet jag inte varför mitt inlägg ser ut såhär.
Vafan, nu blev det rätt ändå.. yay!
JimmyMorfin P20 No rage at all.
Alltså jag tycker bara att det lät väldigt platt och tråkigt. Upplever verkligen inte att det blåser mycket här. Nu då det är vår kanske och måhända precis längs storgatan, då luft pressas in mellan husen direkt ifrån vattnet. Men i övrigt blåser det fan inte mycket. Bor ca 2km från stan och kan sitta ute på gräsmattan freaking naked om jag känner för det och inte fan blåser snorren runt som ngn helikopter. Jag får jämt hjälpa den att rotera.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second! En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
väderrapport från luleå: det är öppet vatten nästan överallt, lite rutten is här å var dom flesta har stoppat undan skotern vi solade ihelgen, dock med smältande snöhögar lite var stans inte så mycket gräs och växter än så länge det är klart man tjurar lite när det är svinigt kallt och just här i luleå blåser det fan mest hela tiden, precis som i gbg faktiskt. det där med smådjur, typ mygg - jobbigt men hellre mygg än galet äckliga skogssniglar som invaderar södra swe för att inte tala om fästingar, sånna har vi inte!för att sammanfatta: det finns för och nackdelar med vädret i norr - surprise! och det viktigaste sundsvall har aldrig räknats till norrland.
socissi.wordpress.com
Det är tur att Piteå och Luleå är så olika,.
kikk ass
Peacerich P25 Det måhända att det inte blåser lika mycket där, jag kommer över och kollar läget.
Norrlands kustland är inte så exotiskt kallt som vissa verkar tro, självklart kallt sådär som bara Norrland kan lyckas med, men i inlandet är det både mer snö och oftast kallare. Valfri älvdal en kall vinterdag så står du i -35 med lite otur. Sen ska man ju veta att är det -35 så snöar det i princip aldrig.
Intressepenisen hårdnar!