I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Herr Gårman" blir "Fru Gårman"?

Övrigt - Blandat

2008-04-29 23:54

"Herr Gårman" blir "Fru Gårman"?

Såg nyss på nyheterna om att "dom" lagt fram förslag för att ändra den klassiska "Herr Gårman" skylten till "Fru Gårman"!
Detta är nog årets hittills om inte årtiondets mest absoluta idiotiska idé någonsin, ett av argumenten till att dom nu ville ändra bilden från en man till en kvinna var för att få någon sorts jämställdhet... Jämställdhet i all ära, känns dock som att skillnaden mellan manliga och kvinnliga löner kanske är något intressantare?!
Hur kan dom ens komma på en sådan här sak, jag menar "Herr Gårman" måste väl fått sitt namn av just en anledning "Här går man", att ändra detta och göra små barn förvirrade är enligt mig helt sinnessjukt!
Sen att jag som skattebetalare ska behöva betala för en ändring på alla skyltar landet runt är ännu värre!
Vad är det för fel på det här jääääääävla landet egentligen?!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-29 23:57
Vad som är fel med det här landet? Jadu, det är väl rätt mycket men det orkar jag inte ta nu. I det här fallet så är det bara så att våra ledare gillar att göra små och meningslösa saker för att tysta de hungriga massorna. Det funkar, även fast de flesta med vett ser rakt igenom det hela. Det handlar väldigt mycket om det svenska folkets ovilja att ställa till problem och vilja att faktiskt säga ifrån också.
•pave paradise•

2008-04-30 00:00
Om folk bara kunde lägga tid och kraft på saker som verkligen spelade någon roll, då skulle världen varit bra mycket bättre ..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-30 00:00
rör inte herr gårman!

2008-04-30 00:01
Någon som orkar länka eller något så att vi dödliga kan förstå vad ni pratar om?

2008-04-30 00:02
Grön gubbe, röd gubbe.
•pave paradise•

man blir ju tom förbannad, så jävla lönlöst dumt

ja bara det det repartionerna kostar borde man kunna lägga på nåt betyligt vettigare ?? men ett lite steg för jämställdhet
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-04-30 00:05
Jag kanske tänker fel men...är det verkligen jämställt att ersätta alla "män" med "kvinnor"?
•pave paradise•

2008-04-30 00:20
Nyheten

För er som till skillnad från trådskapren är läskunniga ser ni att det inte är tal om att byta ut alla Herr Gårman-skyltar (inte trafikljus, skyltar) utan Fru Gårman ska bli ett komplement.
What it is, it is and what it ain't, it ain't

2008-04-30 00:39
Behåll herr gårman som grön och gör fru gårman till röd och den gula till Trans gårman så kan han va en liten blandning av herr och fru.

2008-04-30 01:02
Hur kan man förvänta sig någon slags jämställdhet så länge som mannen är normen i var endaste litet samanhang? Det är helt rätt att komplettera med symbolen. Tyvär är det en droppe i havet, slå upp vilken tidning som hälst, kolla alla reklambilder, symboler och andra bilder där män och kvinnor avbildas. De visar alla samma maktförhållanden som genomsyrar samhället.

Hangaround

2008-04-30 01:08
Hoppas Fru Gårmans skyltar blir rosa!

2008-04-30 01:12
nej P26

Nej dom visar ingenting och du snackar skit? Vill man hitta olikheter kan man hitta det i allt

2008-04-30 01:16
Rastasite jag vill inte behöva upprepa min recention av dig från sportforumet. Även om jag känner mig säkrare nu än någonsin att jag hade rätt.

2008-04-30 01:17
Rastasite P19
Anledningen till att man hittar olikheter är ju just för att det inte är jämställt. Det säger sig självt. Känns mer som det är du som snackar skit faktiskt.

2008-04-30 01:18
nej P26

Kör hårt då om du är så säker, är medveten om att det finns olikheter mellan könen i samhället men är sugen på att höra vad du har att säga, förhoppningsvis något bättre än i sportforumet där det inte vart så mycket vettigt.

2008-04-30 01:19
Rastasite P19
Eller förlåt, du hade visst ingen substans i ditt inlägg överhuvudtaget. Så då kan det kanske inte ens betraktas som skitsnack. My bad!

2008-04-30 01:20
OneTrick F26

Har svårt att se hur "Herr Gårman" har någonting med ojämnlikheter i samhället att göra, det är bara larv.

2008-04-30 01:20
OneTrick F26

Ja du hade mycket att komma med du, kryp tillbaks till din håla och håll dig där

2008-04-30 01:26
Rastasite P19
Många ser det som en ganska tydlig ojämställdhet att alla figurer på landets vägskyltar är män när samhället faktiskt inte består av enbart just män utan även kvinnor. Sett i en större kontext (något de flesta i den här tråden tycks oförmögna att göra) är det ytterligare ett led i hur mannen befästs som norm. Du har givetvis rätt att se det annorlunda. Även om det bara är larv att göra det.

2008-04-30 01:33
OneTrick F26

Så jag har rätt till min åsikt men den är fel?

Jag säger inte att det inte finns orättvisor, det vore otroligt dumt, men jag tycker att landets vägskyltar är helt irrelevant i ämnet. Vill man påverka att mannen ses som en norm så ska man göra det på andra sätt. Att ändra skyltarna kommer bara att väcka vrede bland många människor som i sin tur leder till ilska mot personer som vill arbeta för jämnlikhet.

2008-04-30 01:46
Rastasite P19
Det var inte jag som började kalla andras åsikter för larviga.

På vilka andra sätt? Det är väldigt många i den här tråden som sågar den här åtgärden men alternativa idéer tycks lysa med sin frånvaro. Varför skulle folk (utanför whoa) bli upprörda över att det är kvinnor på skyltarna vid vissa av våra övergångsställen? Om det är fallet ligger det här landet långt sämre till i sitt jämställdhetsarbete än jag någonsin kunnat ana. Särskilt om denna vreda skulle riktas till folk som arbetar med jämställdhetsfrågor. (Varför någon nu i alla sina dar skulle få för sig att göra det.)

Faktum är att det borde varit fifty/fifty på skyltarna från början. Dessvärre var inte det fallet. Jag ser inget fel i att försöka rätta till ett tidigare begått misstag.

Jag har inte riktigt ork till att gå in vidare på hur tillsynes triviala saker som språkbruk och symbolerspråk formar hur vi tycker, tänker och agerar kring saker. Antingen anser man att det är ett giltigt antagande eller också tycker man att det är "larv".

2008-04-30 07:58
Jag förstår inte varför ni blir så upprörda, det skadar ju ingen liksom? Lär ju inte kosta oss skattebetalare nämnvärt mycket heller.

take a chill pill
SMÅLAND!

2008-04-30 08:10
Håller med herr berg

det finns ingen anledning att inte trycka upp fru gårman skyltar (och till er som ännu inte fattat  rör det sig inte om trafikljus, utan skyltarna vid obevakade övergångsställen).
jämställdheten skall in på alla nivåer i samhället såväl i reklam, som arbetsmarknaden som i frisörsalongerna etc. etc.

Och använd för fan inte världens mest uttjatade argument "lägg inte mina skattepengar på det". Om du vill klaga på att DINA skattepengar går till meningslös skit kan jag ge dig en lång lista över saker där alliansen rövknullar den svenska ekonomin och slänger dina skattepengar omrking sig.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-04-30 08:27
Herr gårman är ju en gubbe just för ordvitsen "Här går man"... Lägg energi på annat som betyder något. I detta fall är inte mannen på skylten där för att normen är män, det är en ordvits!

2008-04-30 08:53
Sålänge skylten uppfyller sin funktion; Visar att här är ett övergångsställe, så är det väl rätt onödigt att byta dem.

En annan sak vore om man bestämde sig för att ha könsneutrala, metrosexuella skyltar i framtiden. So be it.

Annars finns det väl vettigare saker och ting att åtgärda för att främja jämnställdheten.

För övrigt skulle det vara kul om homo/bi-kulturen engagerade sig i frågan också. Skyltar med personer med krökta handleder och för kort t-shirt på skyltarna:P

DJ

2008-04-30 08:59
Herr_Berg har ju redan sagt det. Att skapa en sådan skylt är kanske meningslöst, men att bli uppretad av det måste ju vara ännu mera meningslöst.

Det är självklart ingen stor fråga, men det är det väl ingen som har sagt heller. Däremot är det ju lite intressant eftersom det tydligt visar att mannen är norm i samhället. Jag har inte hört något argument mot att ta fram en sådan här skylt? Kanske kan det få folk att tänka lite på jämställdhet när de ser de olika skyltarna och då är det ju trots allt ganska viktigt.

För övrigt borde det vara straffbart med argument av typen "lägg energi på annat som betyder något" eller "det finns ju viktigare frågor". Om man resonerar så kommer vi ju aldrig kunna engagera oss i någonting för det finns nästan alltid något problem som är större.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-04-30 09:21
det är ju ingen stor grej liksom, sluta grina
SMÅLAND!

2008-04-30 09:27

Bilarna och cyklarna får färgglada cirklar att gå efter medans vi som brukar apostlahästarna får stå ut med könshets. Tack för det televerket!

Kan vi inte bara vara kompisar och ha hakkorsformade pluppar istället? De står ju för rörelse och så, röd rörelse - ajabaja ingen rörelse, grön rörelse - rulla på som en Königstiger.

Jag ska skriva en motion.

2008-04-30 09:29
Även om bytet av skyltar kanske inte ger så stor effekt i jämnstäldhetsfrågan så kanske det gör en liten skillnad och det är ju alltid något och om det inte gör det, vad fan spelar det för roll?

"Jag tänker inte köpa den ekologiska mjölken, den är för dyr"
SMÅLAND!

2008-04-30 09:32
Jag tänker inte köpa den ekologiska mjölken, jag är rebell. Ifall man ertappas med ekologiska produkter tror folk att man är Moby och då är det KÖRT.

2008-04-30 09:35
Att köpa KRAV-märkt, är att köpa sig en bit gott samvete;P

2008-04-30 09:45
Det är en jävla könlös sträckgubbe för fan! Det enklaste sättet att avbilda en människa på. Vägskyltar ska var enkla samt klara och tydliga inte nån pk-propaganda.

Medans ni är igång kan ni diskutera hur sjukt rastistiska alla vägskyltar är. Varför är det bara svarta människor på förbuds och varningsmärken medans det är endast vita människor på påbudsmärken? Upp till kamp!

Införa snorkärring i ordboken också för det är inte pk med endast snorgubbar.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-04-30 09:55
nå jåå  vill du ha välling eller vad är det med dig? Det är ju inget att disskutera. Vägmärken har alltid ändrats på och nu känner vägvärket för att sätta en brud på några skyltar. Skylten fyller fortfarande sin funktion plus att några jämnstäldhetskämpar får som dom vill. Grattis, alla har vunnit!
SMÅLAND!

2008-04-30 09:57
Herr_Berg P21
då bör dom passa på och göra skyltarna mindre rasistiska också. jag känner mig kränkt som det ser ut nu.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-04-30 10:09
om man ska vara sån så kan man ju tycka at det är lite rubbat att en vit snudd på streckfigur måse ha långt hår och kjol för at kunna anses vara kvinna.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-04-30 10:26
Misery_chick F25
Skylten är inte framtagen än. Det är det Vägverket fått i uppdrag att göra. Så den diskussionen kanske kan vänta till 1 oktober när vi vet hur Fru Gårman kommer se ut?

2008-04-30 10:31

tribal

Måste faktiskt säga att du är den enda som verkat fatta poängen! Det är en ordvits låt han va, det finns massa andra saker man skulle kunna göra, dock inga värda att nämna nu då det faktiskt just handlar om "Herr Gårman" skylten och ingenting annat!

Herr Berg

"det är ju ingen stor grej liksom, sluta grina"...  Hur kan du få för dig att säga en sådan sak, det här ÄR en stor grej!
Att regeringen får för sig att spendera mina surt förvärvade skattepengar på just sådana här saker är helt absurt!
Visst att ändra skyltar m.m. kan verka vara en småsak, dock så förekommer småsaker av den här kalibern hela tiden som man oftast inte vet om eller får en chans att säga till om!
Tycker det är otroligt dåligt då det finns så sjuuuukt mycket annat att reparera i det här landet!

OneTrick

Ta och sprid din manshatande femenistpropaganda någon annanstans, jag har fått nog av monster som du!

2008-04-30 10:38
jävla borgare..
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-04-30 11:01
nå jåå  skicka brev till vägvärket då, jag kan inte hjälpa dig.

YACHT X0 visst man kan tycka att det är onödigt att förnya saker, det hade ju antagligen funkat att köra med samma design på vägskyltar som på 20-talet men vägvärket och alla anda företag, organistaioner och annat vill ju förnya sig, följa trender, passa internationellt och byta ut det gammla mot nytt även om det gammla fyller sin funktion. Detta är ju en helt annan fråga. Nu ändrar vägvärket designen på en skylt, det kostar antagligen inte mer än alla andra gånger dom bytt skyltar då.

Kokar det i blodet när du tänker på dom nya brevlådorna som kom för några år sedan? Eller gick du ut med plakat när systembolaget bytte sina påsar?
SMÅLAND!
DJ

2008-04-30 11:04
nå jåå:

"Vägskyltar ska var enkla samt klara"

Blir skylten mindre tydlig för att det är en kvinna som avbildas? Jämförelsen med vita och svarta på skyltarna haltar ju rejält, men det borde du inse själv.

yacht:

Du är absurd. För övrigt.. manshatande? Va?

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-04-30 11:06
orka bli provocerad av en påtänkt siluett av en kvinna
SMÅLAND!

2008-04-30 11:22
OneTrick F26

jo, jag uttryckte mig bakvänt, menade mer att det är lite rubbat att herr gårman så självklart anses vare en herr, bara för at han har byxor och är plattbröstad.

...jag var inte så seriös heller ^^
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-04-30 12:16
Att anta att figuren är en man är diskriminering redan där. Vi kan fortsätta i all evighet om man ska hålla på så liksom. Löjligt förslag men man är väl van.
•pave paradise•

2008-04-30 12:17
Herr_Berg

Försvinn bara från forumet... Du suger så otroligt mycket!
Det kokar i blodet när man måste tampas med ignoranta jävla idioter som du!

NickeMannen

Nej, DU är absurd! Förövrigt moderator på whoa... skaffa dig ett liv jävla looohoooser!!!

2008-04-30 12:22
DET VAR ETT JÄVLA DALTANDE! Det gör INGEN som helst skillnad, kom igenn en TRAFIKskylt?
413

2008-04-30 12:58
http://i32.tinypic.com/2qbsqrb.png ldo
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers

2008-04-30 14:02
tribal
eeeh.. Skylten är inte framtagen efter en ordvits käre vän. Den är framtagen för att visa för trafikanter att det är ett övergångsställe. namnet på skylten i folkmun kallas herr gårman (efter Här Går Man) vilket är en ordvits, men det är irrelevant. vad som är relevant är att de ska trycka upp nya skyltar. de gör de hela tiden. vad gör det om  några av de nya får en "kvinnlig" silluett?

Att det inte skulle ha en effekt för jämställdheten kan ni inte uttala er om. Ett patriarkat som genomsyrar varje hörnsten av samhället behöver motverkas på alla nivåer. och sluta för guds skull att beklaga er över era skattepengar. det kostar inte mer att måla på en kvinna än en man på skyltarna som i vilket fall kommer att tillverkas. Om du är rädd om dina surt förtjänade skatteslantar bör du ist lägga energin på att motarbeta utföräljningen av vård, skola, omsorg, pigavdrag och skattelättnader för välbärgade. OM ni verkligen är upprörda över att regeringen spottar er i ansiktet och slösar era pengar som om det vore monopolpengar hoppas jag att vi ses i tåget imorgon!
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-04-30 14:23

2008-04-30 14:28
friktion

Ifall den har bröst så kränker den folk som har haft bröstcancer och fått ta bort brösten samt småbystade. Har den kjol så håller den liv i förlegad kvinnosyn, då kan vi lika gärna rita dit en spis när vi ändå håller på!

(En nypa salt rekommenderas).