I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med skolan

Övrigt - Blandat

2008-03-13 11:13

Problem med skolan

Hej. Nu är det så att jag har lite för hög frånvaro i skolan och fick ett samtal från skolsköterskan som vill att vi ska prata om det efter påsk. Jag vet själv att jag har varit borta och det mår jag inte bra över utan jag skäms för det. Det är som att jag har fastnat i en ond cirkel och vill komma ut men kan inte,utan sugs tillbaka varje gång jag lyckas ta mig ut för en stund.
Jag vill inte skolka,jag vill vara där. Vet att det kan låta så enkelt som "men gå bara" och ja,jag vill verkligen gå,men ibland så sugs jag tillbaks och kan inte även fast jag vill.... Någon som har tips om hur man ska klara av det här/komma ut?

:D

2008-03-13 11:24
jag har hamnat också lite så, det är min näst sista terminen. flunkat ett par grejer och hög frånvaro på föreläsningar. det enda sättet tror jag är att börja buckle down och fixa sina tentor7prov, säga att man haft mycket den senaste tiden (för min del iaf) och be om en andra chans. det är det jag gör nu.
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-03-13 11:38
Tack för tipset:)
Toastare

2008-03-13 11:38
revolutionären, det funkar inte på gymnasiet tyvärr..

jag kände precis samma sak när jag gick på gymnasiet. Jag önskar nu att jag skärpt till mig, även om det är lättare att få bra betyg på komvux sen. Men gymnasietiden är en rolig tid.Nu vet jag inte vilken klass du går i, men det är inte försent att ta tag i det.

Ta med en förälder på mötet och din klassföreståndare och sen kommer ni fram till nått gemensamt som passar dig. Det viktiga är att komma bort från lögnerna, för jag gissar att du inte är ärlig för dina föräldrar om att du inte är i skolan.

Jag skrev på ett kontrakt i tvåan på gymnasiet och en gång i månaden hade jag möte med kuratorn på min gymnasieskola och så fort jag var frånvarande var jag tvungen att ha intyg. Om inte detta funkade skulle jag få gå om tvåan. Jag fick upp 11 IG till G och VG innan trean. Iof gick jag ut utan fullständigt gymnasiebetyg men det fixade jag som sagt på komvux och satte då mvg i allt.

det är också viktigt att du känner efter att du inte mår dåligt, att du känner att ingenting är värt någonting. Kan ju vara så att du är deprimerad.. men det kan skolsköterskan hjälpa dig med. Det är viktigt att hon tar dig på allvar, när du går därifrån ska det kännas bra.. inte "varför förstod hon mig inte där" eller "varför sa jag inte det"
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-03-13 11:39
jag satte alltså inte MVG i alla ämnen, utan bara de jag läste på komvux :)

2008-03-13 11:42
Nej precis,är inte direkt ärlig mot min mor:/ Har inga IG än men har kommit ner till G på några ämnen där jag brukade ha starkt vg/mvg så det blir lidande. Men tack,detta var inspirerande att få någon som varit i samma sits och se hur du klarade dig ur det. Skulle mest kunna säga att jag är deprimerad som leder till att jag är borta,varför jag är deprimerad har jag ingen aning om men får ta upp det med sköterskan.
Toastare

2008-03-13 11:46
Ta med mamma och berätta för henne innan hur det står till. Hon kommer bli mer glad och lättad att du är ärlig. Och visst är det jobbigt att göra sina föräldrar besvikna, men de älskar en alltid ändå..det måste man komma ihåg!

Tur att du bara är nere på G då har du ju stor chans att klättra uppåt! Och som sagt, ibland mår man inte bra och vill hellre fly från omvärlden genom att sitta hemma.. men man får påminna sig om att det inte blir bättre. Men låt sjuksköterskan ta prover och sånt också så allt står rätt till fysiskt i kroppen, sen kan det ju vara att man är trött psykiskt och då kan det vara skönt att prata med någon.

Lycka till! Kom ihåg att allt går att ordna

2008-03-13 12:00
Sköterskan sa att hon ville prata enskilt med mig så jag går själv. Ja,det känns förjävligt att göra föräldrarna besvikna...Tack för dina råd och tips iallafall Bounty:)

2008-03-13 12:01
jaha, du var på gymnasiet...
what's good for the goose is still good for the gander.
Toastare

2008-03-13 12:09
revolutionären, ja på högskolan har de ju inte koll om du går på föreläsningar.. det är bara de obilgatoriska momenten som gruppdiskussioner och tentor man behöver gå på. Därför akademiker kan komma undan med att knappt kunna nått mer än att klara tentorna precis.. och tack vare det så har vi t.ex dåligt utbildade lärare för de får jobb ändå.

fram för mer KY och praktiska utbildningar.

2008-03-13 19:56
sätt upp ett mål, t ex att du ska vara frånvarande högst en lektion i veckan om du inte är allvarligt sjuk. det fungerade faktiskt för mig när jag skolkade som värst.
men om du nu är deprimerad bör du ju försöka få hjälp för det först. berätta för skolsköterskan hur du känner och gör klart för henne att du inte vill skolka så mycket som du gör och vill ha hjälp.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2008-03-13 20:01
hände mig med...
fast blev värre för mig då för ja har ig i allt typ.
men har fått nu så jag klarar de och jobbar i min takt och behöver inte gå te skolan jobbar hemma osv..
så bara snacka med lärarna så dom förstår, lek inte kaxig lr så för då tar dom inte dig på allvar snacka med dom bara och säg att de blir som en ond cirkel o blabla så kan dom fixa det åt dig tro mig!

pz
Sleep is the cousin of death

2008-03-13 20:02
lägger till en sak i mitt inlägg....
försök få deras förtroende att du verkligen vill men de är något som stoppar dig från att gå te skolan.
försök bara att få dom o lita på dig annars kommer dom tro "ääh han vill bara inte"

HEJDÅ allt ja hade o säg
Sleep is the cousin of death

2008-03-13 20:41
Herr_Tamburinman

Det är så ungefär jag har försökt att "resonera". B.N.B ja har tänkt på det med,tack för det och alla andra tips:)

2008-03-14 00:13
Ekreh , sitter i exakt samma sits som dig . Du är inte ensam ..har möte på måndag med båda päronen,kuratorn samt mentor. dom föreslog anpassad skolgång och det verkar som ett bra förslag och kanske även för dig. det innebär att du arbetar i din takt. lycka till !
God will forgive them. He'll forgive them and allow them into Heaven. I can't live with that.

2008-03-14 00:15
med mig så gjorde dom ett sk "åtgärdsprogram" och rektorn var noga med att påpeka att dokumenten förvarades i ett brandsaäkert skåp
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2008-03-14 00:34
Jag satt i samma sits i hela ettan, sedan bytte jag från natur till Sam. Under det gångna året har jag läst upp alla ämnen sam har i ettan plus de jag har i tvåan. Från naturlinjen fick jag bara tre betyg, Nu är allt bra.
www.myspace.com/saidanderik