I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Angående P-Stavar...

Övrigt - Blandat

2008-02-25 14:24
kungenärdöd

Har också fått uppfattningen att det sägs olika av olika barnmorskor/gynekologer. Men så länge det fungerar för en själv så borde det ju inte spela någon roll!
Skåne!

2008-02-25 16:10
Skulle aldrig äta p-piller eller ha något som helst preventivmedel med massa hormoner i. Det är något jag tycket borde diskuteras mer, vet ni egentligen vad ni stoppar i er? Så mycket har det ju inte heller forskats på hormonpreventivmedel att man egentligen vet vilka biverkningar det kan ge. Tänk om typ 25 år, då kanske man vet mycket mer.

Jag använder kopparspiral.

2008-02-25 17:14
BountyBoo F28

jo jag vet, men jag fixar inte piller, är alldeles för snurrig och glömsk för det.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-02-25 18:32
hur kan man gå upp i vikt av att sätta in en p-stav? trycker den magiskt i dig mer kalorier via en hemlig formula? om den inte gör att ud binder mer vätska eller något sånt finner jag det väldigt ologiskt.
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck
http://www.soundcloud.com/brormusik

2008-02-25 18:44
Bara btw så vill jag rekomendera kopparspiral till alla som blir psykbryt eller lider av andra problem med hormoner. Är så klart väldigt individuelt hur det funkar precis som alla andra preventivmedel, men jag står ut med mycket för att slippa vara deprimerad.
När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer

2008-02-25 18:51
ronnback P17

det är en blandning av att hormonerna gör att man binder mer vätska och att man får ökad apit.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-02-25 20:52

_babyphat

Jag vet exakt vad jag stoppar i mig och jag vet exakt hur det påverkar mig och varför. Jag tycker det är jävligt bull med människor som verkar tro att de "vet bättre" och litegrann dömer oss som käkar preventivmedel med hormoner i. Dessutom är det inte sant att det inte finns någon forskning på hur det påverkar oss, det finns det visst det.

Jag själv äter p-piller främst för att jag mådde så sjukt jävla dåligt i tonåren. En vecka i månaden låg jag och grät och ville inte leva för att allt var så meningslöst. Till det kom en vecka innan mensen då man började "gå ner sig". Och sedan ett par dagars "återhämtning". Ja, dvs nästan tre veckors helvete i månaden. Sen träffade jag min pojkvän och då började jag till en början äta minipiller som gjorde mig ännu galnare ocg ännu ledsnare än vad jag var innan. Nu äter jag de bästa p-pillerna jag någonsin gjort och jag mår helt fantastiskt bra!

Jag tycker att du, och andra "motståndare" till de förskräckliga och hemska hormonfyllda p-medlen, ska sluta döma oss som valt att använda preventivmedel med hormoner. Du har uppenbarligen inga extrema besvär så du kan nog aldrig förstå.

Skåne!

2008-02-25 21:31
Princessleija

Det är himla tråkigt att du blir så defensiv. Om p-piller fungerar för dig är det väl superbra. Isåfall tycker inte jag att du behöver ta åt dig.

Jag har också ätit p-piller i ca 7 år. Du har väl ingen aning om hur jag har mått eller inte?
Jag mådde skit av mina p-piller och bytte flera gånger för att se om det vart bättre. Det känns som jag har kastat bort 7 år av mitt liv på att må dåligt mer eller mindre!

Det jag tycker är trist att p-piller ALLTID erbjuds som första alternativet till tjejer på ungdomsmottagningar odyl. Biverkningar pratas det mindre om. Minskad sexlust, dålig hy, viktökning, depression mm mm. Listan kan göras lång! Det finns andra alternativ som faktiskt är bättre om man inte nu är som dig och har sådana problem.

För övrigt tror jag inte på att du vet varenda liten substans i dina p-piller och jag tror inte heller du vet hur exakt du blir påverkad. Eller kan du se in i din egen kropp? Lär mig isåfall.

2008-02-25 23:00
_babyphat

Jag blir defensiv eftersom jag råkat ut för påhopp ang mitt val att äta p-piller flera gånger!
Som svar till ditt "jag har kastat bort sju år av mitt liv" kan jag säga att jag gjort exakt detsamma. Fick mens när jag var tolv och för lite drygt ett år sedan fick jag äntligen rätt form av preventivmedel. Alltså ungefär 9 år fyllda av depression, smärta och annan härlig PMS. Det är, som du förmodligen vet, inte så jävla kul att känna så när man är tretton år, och inte alls förstå vad det beror på.

Och ja, jag har stenkoll på vad mina p-piller innehåller! Har gjort egna efterforskningar samt pratat myckt och länge med min gynekolog som skrivit ut de till mig. Jag har mycket svårt att tro att utbildade barnmorskor och gynekologer skulle skriva ut och föreslå p-medel som är direkt skadliga för kroppen. Själv var jag mest orolig över att hormonerna skulle sabba min fertilitet och förstöra min naturliga cykel, och efter att ha läst på har jag lärt mig att de flesta p-piller (kombinerade) tom gör så att man blir mer fertil efter lång tids användande (och sedan slutar) då äggledare osv fått "vila" under tiden du ätit p-medlet. Det finns massa bra orsaker till varför det är bra att äta p-piller, men av någon anledning vill folk bara prata om bieffekterna, och DET tycker jag är tråkigt. Det enda jag fått höra när jag letat efter det rätta alternativet är det negativa. Bieffekter, proppar osv. Tills jag gick till en jättebra gynekolog som verkligen förstod mina problem och lyckades hitta rätt p-piller direkt.

Det finns jättemånga tjejer som har exakt samma problem som jag, dvs mår riktigt jävla dåligt när vi INTE äter p-piller. Varför ska vi då försöka intala tjejer att p-piller och hormoner är dåligt när det faktiskt kan hjälpa en att må så mycket bättre? Jag vet såklart att det kan vara jättekrångligt att hitta rätt p-medel som passar just din kropp, men jag tycker inte att man ska påstå att det är farligt och dåligt att äta hormoner. Det handlar om att prova sig fram tills man hittar det perfekta för dig. En spiral hjälper kanske dig, men förmodligen inte mig.
Skåne!

2008-02-25 23:49

kopparspiral! inga hormoner = inga bieffekter som pms, viktöking osv osv osv. enligt mig är det great.

2008-02-26 00:21
Rapdude

Du för helt enkelt in p-staven i rektum för att uppnå maximalt skydd! Smörj gärna först med sesamolja för en lättare "införning".
Jag förstår att du hatar mig, jag är ju faktiskt bättre än dig.