_babyphat Jag blir defensiv eftersom jag råkat ut för påhopp ang mitt val att äta p-piller flera gånger! Som svar till ditt "jag har kastat bort sju år av mitt liv" kan jag säga att jag gjort exakt detsamma. Fick mens när jag var tolv och för lite drygt ett år sedan fick jag äntligen rätt form av preventivmedel. Alltså ungefär 9 år fyllda av depression, smärta och annan härlig PMS. Det är, som du förmodligen vet, inte så jävla kul att känna så när man är tretton år, och inte alls förstå vad det beror på. Och ja, jag har stenkoll på vad mina p-piller innehåller! Har gjort egna efterforskningar samt pratat myckt och länge med min gynekolog som skrivit ut de till mig. Jag har mycket svårt att tro att utbildade barnmorskor och gynekologer skulle skriva ut och föreslå p-medel som är direkt skadliga för kroppen. Själv var jag mest orolig över att hormonerna skulle sabba min fertilitet och förstöra min naturliga cykel, och efter att ha läst på har jag lärt mig att de flesta p-piller (kombinerade) tom gör så att man blir mer fertil efter lång tids användande (och sedan slutar) då äggledare osv fått "vila" under tiden du ätit p-medlet. Det finns massa bra orsaker till varför det är bra att äta p-piller, men av någon anledning vill folk bara prata om bieffekterna, och DET tycker jag är tråkigt. Det enda jag fått höra när jag letat efter det rätta alternativet är det negativa. Bieffekter, proppar osv. Tills jag gick till en jättebra gynekolog som verkligen förstod mina problem och lyckades hitta rätt p-piller direkt. Det finns jättemånga tjejer som har exakt samma problem som jag, dvs mår riktigt jävla dåligt när vi INTE äter p-piller. Varför ska vi då försöka intala tjejer att p-piller och hormoner är dåligt när det faktiskt kan hjälpa en att må så mycket bättre? Jag vet såklart att det kan vara jättekrångligt att hitta rätt p-medel som passar just din kropp, men jag tycker inte att man ska påstå att det är farligt och dåligt att äta hormoner. Det handlar om att prova sig fram tills man hittar det perfekta för dig. En spiral hjälper kanske dig, men förmodligen inte mig.
Skåne!