Angående P-Stavar...
Hallå gott whoafolk.. Skulle behöva lite svar på frågor angående P-Stavar.. Nu ligger det till så att jag försöker övertala flickvännen att skaffa en.. Men hon ville ha reda på lite information om saken innan hon skaffar en...Hur stoppare man in en P-Stav? Vad kostar det? Finns det några Bi-Effekter? Hur säkra är dom? Seriösa svar uppskattas till max =)
Så puttinuttigt.. MEN DET ÄR FEEEEEL!
De jag har läst är att dom är 99% säkra! Sen kan jag ju ha fel! Men min syster hade en i 3år utan problem!
Karlsson, ska vi dunka på dem? - Lillebror (tjackmonster)
snelryss P16 Fick höra att dom var 98% säkra men ville kolla upp den saken först, se om det stämde..
p-stav är ett säkert kort, biverkningarna kan skilja från person till person men viktförändringar, acneproblem? oregelbunden menstration. vänster arm. 2 mm bred - 4 cm lång. runt 800?
vet faktiskit ingen som haft p-stav mer än ngt år innan de varit tvungen o plocka ur dem.... jag kör me p-spruta and I love it.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Peppis F25 Vad är P-Spruta för nåt? Kan du ge lite info? =)
google it.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag hade p-stav i tre år och tyckte det var sjukt bra. kostade typ 60 spänn (subventionerat), sattes in under lokalbedövning och funkade bara bra. ingen mens, inga biverkningar, inga problem på tre år. samtidigt har jag vänner som fick mens som aldrig tog slut, massa acne och ja, problem helt enkelt. det är sjukt individuellt. nu har jag dock en paus från den då jag inte tror att det är så bra med alla dessa hormoner.. men funderar på att stoppa in den igen, blir lite bökigt att använda kondom. men övertala inte din flickvän till något. få henne att boka tid på ungdomsmottagningen istället (eller ännu hellre - hos en riktig gynekolog) och snacka igenom alternativen.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Rapdude F19 varför tar du inte och låter din flickvän bestämma vad för hormonellt p-medel (om något) hon vill ha alldeles själv?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Toastare
2008-02-23 10:26
Säger det samma so Misery_Chick, varför ska du bestämma vilket preventivmedel din flickvän ska använda? Hon använder väl det hon spontant känner är bäst, inget du har med att göra. Min kompis och fd. chef hade p-stav. Hon fick flera stora blödningar och blödde mestadelen av månaden. Till sist fick hon en blodfylld cysta i livmodern, som var godartad men som enligt läkaren uppkommit av p-staven. Så hon operareade ut dem och började ta vanliga p-piller vilket funkade utmärkt.
Jag skyller allt på Emma!
hur är det med spiral då? för jag känner att jag är trött på att min kropp inte riktigt får ha mens ordentligt eller få må som den egentligen gör.. och spiral verkar okej förutom att jag då inte fött barn, men de säger ju att det går ändå. är det någon som har spiral men inte fött barn som kan berätta?
min p-stav gjorde så jag hade mens varje dag i typ 3-4 månader...inte kul alls.
Misery_chick &
BountyBoo F28 Hon är väldigt osäker på vilket alternativ hon ska använda, och eftersom jag har hört lite om P-Stavar och att det var bra så trodde jag att det var det bästa. Men det verkar finnas fler alternativ än vad jag trodde, plus att jag ville kolla upp lite fakta/erfarenhet på whoa. Vi diskuterar detta tillsammans, jag bestämmer ingenting, hon har en egen vilja. Hon kommer läsa igenom den här tråden och se alternativen och erfarenheten ni delar med er av.
Toastare
2008-02-23 11:36
Rapdude, låt henne prata med en barnmorska/ungdomsmottagningen...det är det bästa. De kan komma fram till vad som passar henne bäst.. mellon, min kompis som inte hade fött barn hade kopparsprial.. hennes sprial vandrade upp i livmodern och hon fick världens infektion. Inte mysigt.. jag gillar p-piller för att man kan ta uppehåll och få riktig mens.. och känna att allt funkar som det ska. Har ätit minipiller där mensen försvann helt.. men det gjorde min bröst med. Plus att jag inte kände att det var säkert.. för hur vet man att man inte blivit med barn om man inte har mens? Då är det helt okej att ha den lilla blödningen som blir en gång i månaden med p-piller
BountyBoo F28 Hon ska ringa in till ungdomsmottagningen och beställa en tid för det där =)
inte dyrt, finns många biverkningar! men tycker du formulerade dej dumt =) du försöker övertala din flickvän, borde hon inte få bestämma det själv?
www.samyprod.com
P-stavar innehåller enbart gestagen (gulkroppshormon). Staven ger ungefär samma dos som minipiller.
En specialutbildad barnmorska eller läkare sätter in en liten mjuk stav, alternativt två stavar, under huden på överarmens insida. Stavarna syns inte men kan kännas under huden. P-stavarna förhindrar ägglossning och gör slemmet (sekretet) i livmoder-halsen tjockt och segt så att spermierna får svårt att komma in i livmodern. Beroende på om du har fått en eller två stavar, ska den bytas ut efter 3-5 år.
FördelarStavar ger ett mycket säkert skydd i 3–5 år.
Ägglossningen kommer igång någon månad efter att staven tagits bort.
Hormondosen är lägre än i p-sprutan.
Du slipper de biverkningar som man kan få av östrogen.
NackdelarDu måste göra ett läkar- eller barnmorskebesök för att sätta in och ta ut stavarna. Du kan få oregelbundna blödningar. Skyddar inte mot
sexuellt överförbara infektioner .
Biverkningar
Mycket vanliga (>1/10): Huvudvärk, akne, bröstspänningar, viktökning och oregelbundna mensblödningar.
Vanliga (1/10 - 1/100): Yrsel, smärta eller hud reaktion vid injektionsstället, buksmärta, illamående, gaser i magen, håravfall,
humörförändringar , minskad sexlust, trötthet, viktminskning, minskad aptit och menssmärtor.
Läs om alla biverkningar på
fass.se .
SäkerhetEtt mycket säkert preventivmedel. Färre än 1 graviditet per 100 kvinnor och år.
Passar digP-stav passar dig som behöver ett säkert preventivmedel, men som vill slippa dagligt kom-i-håg. Det är också ett bra alternativ om du vill vänta med att skaffa barn, eller vill låta några år gå mellan barnen.
PrisPriset för p-stavar ligger mellan ca 1000 - 1100 kronor.
I många landsting är de subventionerade för ungdomar och då blir priset betydligt lägre.
www.samyprod.com
p-stav funkar skitbra för mig, kostade 150 spänn för 3 år så billigt, ingen mens överhuvudtaget och inga andra biverkningar. Men alla har inte samma tur med det där tyvärr
Toastare
2008-02-23 17:24
hansomknarkar, men kondomer skyddar mot könssjukdomar.
nu vet ja ju ingenting.. men en .. tjej.. satt igår å gnällde över att hon gått upp 5 kg sen hon fick sin p-stav
om de är vanligt eller inte vet ja ju inte osv
ville bara synas
fniss
Mitt ex skaffa en p-stav och blev ett monster. Typ pms 24/7. Ska tydligen vara en ganska vanlig bi-effekt
jag har alltid rätt.
p-ring is the shit. mindre hormoner i kroppen och därmed ut i vattnet.
Rapdude haha vill du få henne att skaffa en ska du väl inte hitta information om dom på whoa? finns väl tusen sjuksköterskor eller vem du nu ska fråga som kan svara på allt?
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Hur stoppare man in en P-Stav? dom gör hål typ me en spruta så stoppar dom in en stor vit sak o trycker in.Vad kostar det? 25 :- för den som kan hämta recept från ungdomsmottagningen.. kostar nått me 1000 annars om jag inte minns felFinns det några Bi-Effekter? en hel del, men jag har inte merkt av några mer än att min mens försvann
Be kinder than necessary, for everyone you meet is fighting some kind of battle.
En grej bara, skulle det vara något positivt att inte ha mens på tre år?? Känns ju sjukt onaturligt!! Jag hade fan varit rädd att jag blev gravid utan att veta om det isåfall. Nä, fy fan.
Skåne!
En kompis till mig satte in en P-stav. Nån månad senare blev hon gravid. Eftersom det är sån lite chans att bli gravid så tänkte hon att hon skulle kolla upp staven närmare och efter röntgen, ultraljud m.m, så hittades inte staven... Hon vet fortfarande inte om hon fick en stav insatt eller inte, och är jävligt bitter över att ha vart tvungen att göra abort, missa jobb etc. p.g.a. detta.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Samy05 X19 Det var kanske dumt formulerat.
Men självklart så mena jag inte att tvinga i henne nåt.
Hon vill ju ta nånting som skyddar mot gravitet men vet inte vad.
Därför vände jag mej till whoa, rubtiken var dumt formulerad men men...
jag och min en av mina kompisar fick exakt samma biverkningar...man blev mentalt instabil...jag kunde vara ute och cykla och livet var helt okej men jag började stortjuta mitt på cycklevägen--- Under några månader grät jag massor av ingen anledning...det är verkligen frusterande och gråta utan någon anledning. Det var precis så för min kompis. Hon tog ut den...jag har kvar den och nu efter 13 månader mår jag bra igen..men mellan 8-11 månader mådde jag skit...gått upp i viktigt...men det kan jag leva med...hahah
true love is so rare, but don`t u worry i`m going no were//MRS MONDAY
Gogaku Staven känner man ju jävligt tydligt bara genom att känna utanpå huden, särskilt om man har en själv antar jag. Låter konstigt om hon inte vet?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
U-Nas P22 Jag vet, hon känner den inte nu, hon sa att hon tyckte hon kände den i början, men också att hon kan ha inbillat sig. Som sagt, den har inte visat sig på varken röntgen eller ultraljud, nu har hon gjort nån till undersökning som hon väntar svar på. Grejen är att doktorn hon gick till när hon fick den insatt sa att den va där, men ja... det verkar som han hade fel.
Gogaku P22 är det en implanonstav hon ska ha?
för det finns fler fall när staven suttit kvar i verktyget man sätter in den med, utan att sköterskan märkt det.
länk
Misery_chick Det låter precis som den staven, men har ingen aning om vad den heter, men antagligen är det den. Tack för länken, ska genast skicka den till henne!
stoppas in i underarmen. kostar ca 250 kr. Räcker 3 år.
- Man behöver inte vara fräsch om man har gräs!
Toastare
2008-02-24 15:01
skumma_anton, ibland är det bra att LÄSA en tråd innan man skriver.
jag undrar hur jag skulle vara helt utan någonting, jag åt p-piller från 14-17 och satte in staven när jag var 17, så den kanske har gett mig biverkningar fast jag bara tror att det ska vara så? För har ett rätt så skönt temperament
Snara F19 jag har också funderat på det, har gått på hormonella p-medel i snart åtta år och man undrar ju hur påverkad man egentligen är.
ja, ska nog testa att ha ingenting när jag tar ut staven, kan bli intressant
http://www.preventivmedel.nu/prev_p-stav.html
princessleija F22 -
man förlorar ju hela cyceln med p-spruta, finns ingen chans aty de blir barn när de väl satt igång allt, och man får inte barn på 1½ år efter man slutar heller,så de är ingen risk. men man gör helt enkelt ett grav test var tredje månad första halvåret för att vara på säkra sidan (och använder kondom då)
jag tycker de skönaste som finns är att vara utan mens, men du kanske har en sådan "var 30 dagar, bara 4 dagar lång ,utan smärta eller pms grej"...de hade inte jag.
Peppis Innan jag fick rätt p-piller hade jag självmordstankar en gång i månaden. Ja, du fattar, jävligt bull PMS helt enkelt. Illamående, ont i magen och hela köret. Nu med rätt p-piller mår jag som en liten glad prinsessa. En liten släng av aggro-PMS kan jag få men i det stora hela funkar det skitbra. Dock tycker jag att det är skönt som fan att få mens, för då känns det på något sätt som att min kropp är "normal" trots hormonerna jag proppar i mig. Iofs blir jag lätt fixerad vid saker men om jag inte hade haft mens på tre år hade jag trott att jag hade förstört min normala cykel och i princip hela min kropp - no thanks!
Skåne!
p-stav är way dyrare om man är över 20. över 1000:-. men det lönar ju sig lätt i längden. spiral som ngn nämde är hemskt. man ska väl som dom säger helst föda barn innan. smärtan när dom sätter in den är obeskrivlig. man får ligga i minst en dag i sängen och knarka voltaren och värmekudde. sen blöder man så kraftigt att vanliga bindor i strl XXL ligger lätt i lä. skaffa blöja om du skaffar spiral! (detta gäller kopparspiral, utan hormoner)
Toastare
2008-02-24 21:02
snara, misery_chick.. därför är p-piller bra. Då tar man några månaders uppehåll så kan man pejla av ens mentala och fysiska hälsa utan p-piller. jag äter trionetta nu och de ger mig inga biverkningar... mer än mindre blödning, ingen mensvärk och större bröst (tack) :)
jag äter mini-piller vilket har funkat skitbra för mig. lätt att få in rutinen att ta ett piller när jag vaknar på morgonen, inga biverkningar fick jag heller. mini-piller är bra på det sättet att det inte innehåller lika mycket hormoner som t.ex. p-piller. jag har mens typ en gång på 3 månader och då är den inte ens riklig. i början gick mitt humör upp och ned (mer än vanligt) men nu har kroppen börjat vänja sig. ett bra alternativ om man tycker det känns onaturligt att proppa i sig massor av hormoner! BountyBoo skrev att hon blev osäker på om hon var gravid eller ej eftersom att mensen ofta försvinner. Men tar man pillrerna som man ska, dvs med inte mer än 36 timmars mellanrum så är dom 100% säkra till skillnad från t.ex. p-piller.
L'âge d'or était l'âge où l'or ne régnait pas
Är 11% risk till att man kan bli gravid med p-stavar. Jag själv har en p-stav och det är sjukt jävla nice. Mensen har typ slutat helt.. Kan komma någon gång ibland. Men sällan. Är dock från person till person hur det är med den.
skumma_anton: finns stavar som räcker i 5 år också.
jag kör på Evra P-plåster! Funkar jättebra och behöver bara tänka på att byta 1gång i veckan.
mjao!
kungenärdöd Hm, har iaf fått berättat för mig att INGET p-medel är 100 % säkert. Möjligtvis 99,9 men aldrig 100. Ang minipiller har jag en kompis mamma som åt det och blev gravid, utan slarv. Så det där stämmer inte.
Skåne!
princessleija hm, se där! min tant på ungdomsmottagningen sa i alla fall att dom är helt säkra pga att dom förhindrar ägglossningen(?) eller något sånt. och hon sa inget om att man behövde ta dom exakt samma tid heller, bara inom 36 timmar. haha, men alla säger väl olika. jag har inte blivit gravid än iallafall! säkrare än p-piller har jag alltid hört att dom ska vara dock :o
L'âge d'or était l'âge où l'or ne régnait pas