Förstår inte hur de kan höja priser, när tågen aldrig är i tid, ibland till och med inställd, det är alltid en massa krångler och de har en massa skit att skylla på, en annan sak, är fan pendeltåget att ibland är de så fulla att man måste vänta en halv timme eller en timme för att nästa tåg ska komma för att man inte fick plats men den första, ärligt alltså varför ska man betala så där mycket pengar för att man för det mesta ska komma sent till jobbet, missa SJ tåget tillbaka till skolan, om de ändå funkade liksom då skulle det inte kännas förjävligt att betala så mycket....... ,
ja det är väl just därför man inte vill att traffiken som alla står i direkt behov av inte ska vara drivet av ett utländskt skumt vinstdrivande företag utan vara statligt och allmänyttigt. det är sjukt att privatisera sådana monopol som sätter snaran runt halsen på hela stockholm.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Robbie: "Den här gången frågade jag om du tycker att den ska finansieras statligt ?" JA! Kom i stället med ett argument för varför man skulle nöja sig med den rådande privatägda situationen som vi har idag.
DIF!
storpajsarn: Fast SL är ju inte privatiserat. De har bara lagt ut körningen på entreprenad. Priserna är politiskt satta.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
priserna kommer man nog få strida mer om men det blir svårt att köra nolltaxa när man lagt ut allt på privata inträssen. sen är priserna satta i samarbete med det som kör traffiken vad jag vet. det är inte helt politiskt beslut. med tanke på den blå majoriteten i sthlm som har fyra SUVar var hemma så blir det nog också svårt att få dem att förstå sig på nolltaxa eller lokal traffik överhuvudtaget.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
bob P19 Så du tycker det verkar rimligt att skåningar, smålänningar, norrlänningar m.fl. ska betala för att stockholmarna ska få "gratis" kollektivtrafik?
storpajsarn: Jag håller inte med. Veolia struntar ju i vilka priser SL sätter; de får pengar enligt avtalet ändå. Om något skulle de nog välkomna nolltaxa eftersom den ökade trafikvolymen säkert skulle öka deras ersättning.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Robbie P23 : Det skall råda nolltaxa i hela Sverige enligt mig, så där föll det argumentet.
DIF!
nolltaxa eller rimlig i alla fal. man får tänka på att massor av folk vi kräver ska röra sig i sammhället så som arbetlösa m.m. rör sig med väldigt marginala medel. det kan inte kosta så orimligt mycket som det nu gör. folk rör sig med lokaltraffiken flera gånger om dagen så det känns bara kontra produktift att försvåra det för produktiva medborga att ta sig runt i sin stad.
bob P19 Fast det är bara i storstäderna som kollektivtrafik utnyttjas i någon märkvärd utsträckning, så där föll det argumentet.
Kollektivtrafiken används väl i en överväldigande majoritet av landet, så var det med de...
DIF!
Och det baserar du på vilka siffror?
Det är väl allmänt känt att den gör det förutom på busslinjer på glesbyggden, men då drabbs ju inte dem i särskilt stor utstärckning heller, då det bör vara så att folket i länet betalar sin kollektivtrafik.
DIF!
bob P19 Ja, fast jag frågade 3 gånger om du tyckte att det skulle finansieras
statligt . Jag till och med underströk det tidigare också, och du svarade "JA!". Du som pluggar statsvetenskap borde veta att det är en fet skillnad mellan statlig och kommunal.
Robbie P23 Kommunen utgör en del av staten, men okej då för att förtydliga: det bör finansieras med offentliga medel.
DIF!
igentligen kan man väll skrota hela t-bane tjaffset,folk tar sig fram utmärkt i andra storstäder utan den.
...
Graffare
2008-01-27 21:16
Eller så höjjer man bara kommunalskatten i sthlm gbg och malmö?
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
PuGe P19 :
Varför inte på andra platser så som: Umeå, Luleå, Sundsvall, Örebro, Karlstad, Jönköping, Helsingborg, Halmstad, Linköping, Norrköping, Uppsala, Västerås o.s.v?
DIF!
Shit galna snubbar i den där videon asså!
Sövermanland
Robbie: Vad är fördelen med att tunnelbanan körs av ett privat företag egentligen? Förutom då sämre villkor och säkerhet för arbetare och resenärer... //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
>>höööö
Du anar inte.... LOCO!
idiotisk jävla skadegörelse. Planka som en normal människa eller batala för er.
Parasiter
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
>>nej batata? Det är väl nice att öppna spärrarna när man ändå ska gå ut. behandla din nästa som du själv vill bli behandlad liksom! >>potatissuger Förespråkare av allemansrätt is more like it.
kitteln : Jag tycker inte att man bör planka, visst connex skulle kunna vara skattefinansierat, men nu är det inte det och då ska man betala för sig.
kitteln - Missförstå mig rätt nu, men på vilket sätt passar tunnelbanan in i "allemansrätten" ? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag förstår inte ens hur man kan ta bilen om tunnelbana/buss är ett alternativ när planeten, mer eller mindre, håller på att gå under. Speciellt inte när man HAR mycket pengar så man har råd med ett litet månadskort.
bob Lyckas du fixa nolltaxa utan att jag behöver lägga ut ett öre mer än vad jag gör för tillfället så får du bli min bästa kompis om du vill. Låter det intressant så är det bara att dra till närmaste affär som hyr ut Robin Hood-dräkter och sätta till verket.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Hahaha potatissuger med årets bästa inlägg hittils, sjukt bra!
är väl just såna skit utalanden som potatis suger som gör debaten skev. klart som fan man betalar för mycket här i världen du inte utnytjar genom skatten men många betalar för skit du utnytjar också. och skulle nu majoriteten få en drägligare vardag på krund av nolltaxa så hajar jag inte varför andra ska sätta dit sina jävla käppar i hjulen. vi bor i sverige och hela våran sammhälls model bygger på att vi stötar varandra med skatte medel på olika vis. även om du inte lånar böker eller brytter benet fins det mycket stor majoritet som just gör det.
>>Mabande Well i en utvidgad version av begreppet :)
fyfan nu är det väl ändå revolution på gång? ps: fan va rädda dom är efter dom genomfört en lyckad aktion mot ett gäng spärrar, "shiiit hoppas ingen såg..."
Tu m'emmerdes!
Swagman P23 Vad sägs om att starta upp en grupp där man betalar in 300 kronor i månaden, sen kan man snatta så mycket mellanmjölk man vill utan att behöva betala eventuella böter om man åker dit. Finns stor potential i den här ideen. Kanske kan expandera till minimjölken om det är framgångsrikt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
haha jag såg en sån sticker på en toalett i en källare på manhattan
bob Realistiska uttalanden brukar alltid upplevas som "tråkiga" av utopitörstande vänsterradikaler.storpajsarn Ärligt talat så tror jag inte att många som arbetar är villiga att lägga ut mer än den nuvarande skatten för att vissa ska slippa betala för sina resor. Tro mig, som student skulle jag verkligen uppskatta nolltaxa då jag skulle ha 300:- extra i månaden att röra mig med. Dock så anser jag inte att tanken är speciellt realistisk. Hur skulle det genomföras i praktiken? Fatta vilka kostnader det skulle innebära att skaffa de ytterligare tåg/bussar som lär behövas då rusningen efter "gratis" lokaltrafik når sin kulm och alla kollektiva färdmedel bokstavligen svämmar över av ungdomar i palestinasjalar.
potatissuger P20 Exakt vad är orealistiskt med den?
De svaga i samhäller och i väldigt stor utsträckning så tjänar även arbetarklassen på det likaså miljön och staten tjänar på det i det långa loppet.
DIF!
bob Vad är inte orealistiskt med den? Lycka till med att få alla med en någorlunda hög inkomst att slänga ut mer pengar för någonting som de själva inte är speciellt intresserade av, vare sig ideologiskt eller ekonomiskt. Att beslutsfattarna i frågan i mångt och mycket just tillhör den gruppen människor innebär ju knappast en fördel för de som förespråkar nolltaxa. Visst, det kan säkert vara värt att kämpa för men jag tror inte att det kommer ge resultat i första taget.
Vad är det mellan 600 000 och 800 000 som varje dag använder Stockholms kollektivtrafik, det är en hel del. Så om man inte inser att man tjänar på det för tillfället som höginkomsttagare (även då jag finner höginkomsttagares åsikt i fråga synnerligen ointressant då det inte är de som i första hand förlorar på den nuvarande situationen) så får man via information bli upplyst. Ja för tillfället så styr borgarna men det lär de inte göra efter nästa val, då kankse vi kan börja få lite ordning igen.
DIF!
tycker mig skönja en retorikkonsult i filmen.. hehe hård snubbe det där!
HMOR
hahaha bultsaxpojken var med och klistrade lite
>>kreamtem Om man inte vill att nån ska se så lägger man knappast upp det på jewtube >>ros We ´re global! :)
klart som fan att kollektivtrafik ska vara gratis! hade kunnat tänka mig att betala ganska mycket mer skatt för att det ska bli så, annars måste jag ju lägga dom pengarna på åkkorts osv ändå
"jewtube"? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Gratis kollektivtrafik... visst det hade ju suttit fint. Men sålänge det inte är gratis så skall väl folk betala, annars resulterar ju plankandet i att dem som betlar får betala även för dem som plankar... moraliskt korrekt? Vill man få till förändring så får man väl fixa fram ett konkret förslag och på allvar försöka driva igenom det. Jag kan nog tänka mig att stödja gratis kollektivtrafik om jag får se exempel på hur det skall drivas igenom... det sista jag vill se är dock fjantiga kids med medelinkomst som gnäller på på priserna och fortfarande går ut på krogen varje helg och bränner pengar dom tydligen har ( men gnäller om) på en kalas-fylla och sen går ut och slår sönder busshållplatser och klottrar lite var stans ( ja, jag vet att inte alla gör det). min poäng är att sluta bränna pengar på strunt innan man börjar klaga på de lite viktigare sakerna man behöver och kostar.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
* "annars resulterar ju plankandet i att dem som betlar får betala även för dem som plankar " - Eller åtminstone att prishöjningar kan motiveras med att folk plankar. 10-4, over...