I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Måste jag betala tillbaka?

Övrigt - Blandat

2008-01-22 20:57
fimp. nä jag umgås mest med studenter..som älskar schlager..
ska du?? kul då måste vi ses :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-22 20:58
StarNate usch då, vilken äcklig kombo! får dra med dig ut på äventyr så fort jag slutat amma då :)
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-01-22 21:01
japp gärna det :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-22 21:04
Fyndförseelse skulle det kunna gå under, men du säger att du inte har den blekaste aning om vad som sker på ditt konto, så det blir väl olovligt förfogande. Du kan åka på böter om du inte kan bevisa att du på sex månader inte sett ett enda kontoutdrag.

Men får jag fråga hur det kommer sig att en 24-årig kvinna som studerar till lärare inte vet vad som försigår på hennes konto? Speciellt studenter brukar ju ha stenkoll på vartenda öre just eftersom att de har dåligt med pengar.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-22 21:44
Jag gissar på att du måste betala tillbaka pengarna. Om det är hans liksom. Trots att han var dum o fortsatte sätta in. Du kanske får dela upp betalningen?

Och nej. Karlstad är ingen skitstad. ;) 

2008-01-22 22:46
bor du oxå här?

2008-01-22 23:06

har inte läst igenom alla inlägg men som jag har uppfattat betalade DU för hyran av lägenheten samt för garage? hur mycket betalde du för garage?
som jag har uppfattat det så går det på 300kr och i och med att DU betalade det så fick DU in pengar från personen som FAKTISKT hyrde den av första handsägaren, med andra ord så betalade PERSONEN in det DU la ut för...är jag helt ute och snurrar?

2008-01-22 23:51
ja till mig ja betalade han. å jag till bostadsbolaget.

2008-01-23 09:06
StarNate_ F24

Det kan bli problematiskt för dig att hävda god tro efter sex månader. Du kan bli polisanmäld för olovligt förfogande och bli dömd till böter. Man förväntas ha någorlunda koll på sin egen ekonomi och är själv ansvarig för denna.

Meddelade du killen som betalade in pengar på ditt konto att du flyttade? Har du någonsin haft kontakt med honom? Man skulle kunna gå på linjen att om ni aldrig haft kontakt utan låtit kontraktsinnehavaren vara mellanhand så är det kontraktsinnehavarens uppgift att upplysa personen att betalningen till dig ska upphöra. Men du är fortfarande ansvarig för din egen ekonomi.

Min gissning är att en eventuell polisanmälning inte skulle leda till böter, men däremot till att du blir ålagd att betala tillbaka pengarna.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 10:15
Dekay 

Du menar att StarNate_ inte ska behöva ta ansvar för sina handlingar (eller sin ekonomi) alls alltså? Det låter lite som typisk tonårsargumentation; "mäh, han sa ju inget, hur skulle jag veta, det är inte mitt fel" om jag ska vara ärlig.

Jag är fortfarande nyfiken på hur StarNate_ gör när hon exempelvis betalar räkningar och tar ut pengar. Har hon inte tittat på ett enda utdrag på sex månader?
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 10:56
Du måste vara dum asså.. Klart som faan du ska betala om han fortsatt sätta in pengar.. Vadå inte märkt, skitsnack enligt mig.. Du är ju minst lika IQ-befriad som han är som inte tar kontakt med honom.. Herrejävlar.. Och du var 24sa du? Har man inte börjat ta lite ansvar då?

Gör om, gör rätt.. Betala pengarna.
be the change

2008-01-23 11:20
Herregud va förbannad jag blir på den här tråden, jag skulle vilja gå ner till mellanstadienivå och kalla dig massa onödiga saker. Men, som sagt, onödigt...

Den här tråden är ju ett bra exempel på hur fel det är med mänskligheten ibland...

Alla med lite vett i skallen skulle betala tillbaka.
Men jag tycker inte att du ska göra det, jag tycker du ska gå till rätten med det, så att du får betala ännu mer pengar... Do it!
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-01-23 11:33
Det är som att jag skulle börja överföra 100k i månaden till ditt bankkonto som du sen sätter sprätt på, efter 10 år kräver jag allting tillbaka. Ge mig fucking break.

Ofta man sätter sprätt på dom, vafan tänkeru med? .. Självklart hör man av sig till banken & kontakter den personen vars konto det kommer pengar ifrån..

Och jag vet att exakt ALLA kollar sina kontoutdrag iallafall 1 gång i månaden, så minst 6ggr måste hon sett de, 300kr just från ingenstans..

Men men, man ska väl inte dömma folk, men vissa är ju ***** * *******.
be the change

2008-01-23 11:34
Dekay
Nej jag vet, men jag tror nog att hon kan fixa nån avbetalningsplan så att hon inte behöver betala av allting samtidigt.

Han som betalat kan du väl inte klaga på?
Han har fått ett kontonr och klart för sig vem det är han betalar till och vad han betalar för. Det gör han och kommer att göra tills det att förutsättningarna förändras, när dom gör det (t.ex. att hon flyttar) så förväntas ägaren eller den som flyttar från lägenheten att meddela detta.. tycker du inte det?

Om du hyr ett garage, ringer du då och kollar varje månad så att personen inte lurar dig? Spec. när det "bara" handlar om 300 spänn i månaden.

Jo, han som äger lägenheten borde ha sagt nåt ja.. Men det är mest "oturligt" skulle jag vilja säga. Den som tar emot pengarna borde väl för fan ha bättre koll än vad trådskaparen haft. Ofta att man inte "märker" att man mottagit 300kr i månaden (kanske runt samma tid i månaden), varje månad i ett halvår...

Tänk att ha delad ekonomi med StarNate... isch..

2008-01-23 11:37
Alltså seriöst. Om jag fick 300 spänn extra in på mitt konto i ett halvår, då skulle jag ta reda på var de kom ifrån o sen skulle jag säga att det faktiskt inte är mina pengar. Man kan ju inte räkna med att någon annan ska hålla koll på vilka som är ens pengar och inte, för man har ju ändå koll på sin egen ekonomi, eller är det bara jag som har det? Kanske svårare om man inte har internetbank, men har inte de flesta det idag?

2008-01-23 12:16
Dekay 

Synd bara att lagboken säger någonting annat. Jag tror inte att StarNate_ nödvändigtvis behöver ha agerat i ond tro, men det är faktiskt upp till henne att bevisa att hon agerat i god tro, vilket kan vara relativt problematiskt om det är så att hon bara har studiebidrag som inkomst och fått 300 kronor insatta på sitt konto varje månad. Ännu svårare (hart när omöjligt) kan det bli om det visar sig att personen som fört över pengarna dessutom använt sig av text på utdraget, exempelvis "garagehyra", vilket inte är helt ovanligt vid överföringar under liknande omständigheter.

Om du vill så kan jag förklara det tydligare, säg bara till om det är någonting som är otydligt så löser jag det.

Uthyraren kan på ett väldigt enkelt sätt avsäga sig ansvaret genom att hävda att StarNate_ och personen som hyrde garageplatsen haft varandras kontaktuppgifter. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det finns ett mail någonstans där StarNate_ fått numret till personen som hyr garaget.

I en perfekt värld hade StarNate_ sagt åt sin hyresvärd (kontraktsinnehavaren) att hon ämnade flytta och påpekat att h*n ska säga till personen som hyr garageplatsen att sluta sätta in pengar på hennes konto. Så är nu inte fallet och personen som hyrt garaget har gjort som han alltid gjort, betalat sin hyra i god tro. Pengarna har tillfallit StarNate_ som, i ond eller god tro, gjort av med dessa. Tar hon det till domstol kommer hon utan tvekan få betala tillbaka minst 1 800 kronor, men det kan även bli så att hon blir tilldömd att få betala förseningsavgifter och böter också.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 12:18
StarNate_ skulle kunna se dessa 1 800 kronor som en läropeng och i framtiden hålla koll på sin ekonomi. Det krävs ingen raketforskare för att inse att hon i framtiden kommer hamna hos kronkalle annars.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 14:20
du har hyrt ut något som inte är ditt.
klart du ska betala tillbaka.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-23 14:21
om du inte hade något med dealen att göra och inte skrivit på nått papper om att garaget var utnyrt kan dom ju skylla sig själva dock.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-23 14:24
joda 

Hon har ju varit medveten om att någon satt in pengar på hennes konto som hon betalat vidare till de som ska ha pengarna. Ska hon hävda att hon inte känner till någonting om dealen så kan ju killen som hyrt garaget kräva tillbaka samtliga pengar som han fört över till hennes konto. Undrar vad hon väljer? ;)
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 14:30
nej, han kan inte kräva tillbaka alla pengar eftersom att han enligt avtal skulle betalat dessa pengar oavsett om stargate var medveten om det eller ej.  nån form av avtal gällande garaget måste ju finnas.

rent personligen känner jag såhär.. har hyresvärden klantat sig så får dom skylla sig själva, har stargate klantat sig får hon skylla sig själv.

hade jag inte ingått ett avtal angående garaget personligen och hyresvärden försökte klämma mig på pengar hade dom inte fått ett öre. vad ska dom göra? gå till rätten och gråta för att jag inte betalar dom pengar för något det saknas papper på?

att ta det till rätten kostar mer än det smakar för 1800kr, så tror ingen är dum nog att göra det. personligen känner jag att om endast hyresvärden drabbas och dom klantat sig så är det inte mitt problem.

cry me a river!
--> thcrew

2008-01-23 14:50
joda 

Självklart har du rätt, jag tänkte förstås på att hon undanlåtit att föra dessa pengar vidare utan bara spenderat dem precis som efter hennes flytt. Men i och med att hon har fört vidare pengarna kan man med halva arslet räkna ut att hon varit medveten om det vid minst ett tillfälle (vid tecknande av autogiro, vilket är rätt osannolikt med tanke på hennes ekonomiska sinne) eller vid varje inbetalning av hyra plus garageavgift.

Vad du personligen känner har ingenting med det faktum att StarGate_ de facto har varit medveten om att hon vidarebefodrat pengar som inkommit på hennes konto månatligen och nu hävdar att hon inte förstått att pengarna fortsatt komma in på hennes konto.

Om hon handlat i ond eller god tro tar jag inte ställning till, men hon har tveklöst gjort sig skyldig till olovligt förfarande. Det hon måste göra är att bevisa att hon inte förstått att hon fått dessa pengar varje månad efter att hon flyttade. Jag kan tänka mig att det är lättare för de övriga att bevisa att hon förstått det än det är för henne att bevisa att hon inte förstått det ;)
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 15:49
orkar inte ens läsa hälften av vad ni skrivit här..  men iaf..
jag har aldrig påstått att jag har nån bra koll på min ekonomi..kollar aldrig kontoutdragen, utan kollar bara på min banksida hur mkt jag har kvar.. inte om nån har satt in pengar till mig eller så.. för gör nån det, säger dom det till mig.
menar ni att ni sitter å kollar ett par gånger i månaden ifall nån ev. har satt in pengar till er?

och återigen. jag har aldrig haft någon kontakt med han som hyrde garaget, det gick endast via han som jag hyrde lägenheten av.

och riennevaplus F0 :

nej, jag var inte medveten om att han satte in pengar på mitt konto detta halvår.
när jag flyttade från lägenheten tog jag för givet att vår gemensamma andrahandsuthyrare meddelade sin andrahansgarageperson att jag flyttat och att han skulle sätta in pengarna till bostadsbolaget istället för mig.

Enligt mig är det han jag hyrde av i andrahands sak att meddela garagekillen, eftersom jag aldrig har pratat med människan och inte hade något nummer.

Sänn kan jag väll hålla med om att jag kanske borde ha bättre koll på min ekonomi, men jag har haft bra mkt annat att tänka på en att gå in å kolla om nån sätter in pengar till mig..
jag visste ju att garagekillen satte in pengar innan..men i samband med flytten, ny skola, mkt pluggning och allt annat nytt så har jag inte haft en tanke på att just det ja..förut var det ju en som satte in pengar till mig..undra om han gör det nu med..

2008-01-23 15:54

riennevaplus F0

För det första så ser jag inte vart jag har döpt om mitt nick till stargate.
och för det andra så vidarebefogade jag inte hans pengar till bostadsbolaget, utan jag la ut varje månad för garaget.. sedan i slutet av månaden, ibland efter månadens slut, fick jag in pengar av honom, som dessutom alltid var 20kr för lite, eftersom hyran hade höjts men jag brydde mig inte om att säga till han om det eftesom jag inte hade hans nummer och tyckte att det var en småsumma som inte spelade mig någon roll.
och något autogiro har jag inte haft.

tycker inte du ska ha hypoteser om vad jag har gjort å inte gjort som du inte vet nått om.

2008-01-23 16:01

StarNate_ F24

Att kontrollera kontot är någonting man borde göra minst en gång i månaden, för att se så att man inte blivit lurad. Speciellt om man handlar mycket med kortet och inte bara tar ut kontanter.

Hur betalade du hyra och garageavgift till föreningen när du bodde i lägenheten? Hur länge höll det på, det här med att du tog emot pengar och förde dem vidare? Har du några andra inkomster till ditt konto än studiebidrag, exempelvis från föräldrar, bostadsbidrag eller liknande?

Som jag skrev tidigare har du gjort dig skyldig till olovligt förfarande och är återbetalningsskyldig. Oavsett hur lite du menat att använda pengar som inte var dina så har du trots allt gjort det och nu får du ta smällen. Det kan verka orättvist, men så ser det ut. Det finns ingen lag som säger att du måste kolla upp om det är någon som sätter in pengar på ditt konto, men om du använder pengar som inte är dina (bara för att de sätts in på ditt konto så är de inte dina) så måste du betala tillbaka dem om det upptäcks.

Tyvärr.

Så en fråga av ren nyfikenhet... Jag noterade att du läser till lärare, vad är det för ämnen och vilken årskurs inriktar du dig på?

Varför är folk så dumma?

2008-01-23 16:02
och så ni som är intresserade av att veta..  ja, snubben kommer få sina pengar..och även om jag borde ha bättre koll på min ekonomi, så tycker jag ändå att andrahanskillen har gjort fel, samt att bostadsbolaget borde märka på 6 månader att de inte får in nån hyra.

2008-01-23 16:07
StarNate_ F24

Jag måste skrivit ditt namn ett tiotal gånger, så reagerar du på att jag skrivit fel en gång? Lite grinig kanske? ;)

Det blir bara mer och mer misstänkt att du varit medveten om att pengarna kommit in på kontot när du nu helt plötsligt säger att du fick 20 kronor för lite varje månad. Hur vet du att du fick 20 kronor för lite varje månad om du inte haft koll på det?

Nu börjar det lukta illa här inne helt plötsligt. Nåja, du frågade hur det såg ut rent juridiskt och det har du fått svar på. Sluta bete dig som en bortskämd snorunge.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 16:14

Jadu jag använder jag inte kort, endast kontanter. Hyran betalade jag via min internetbank (hyran + garaget)
Jag tog inte emot pengar och förde dom vidare, jag la ut för garaget varje månad och i slutet av månaden fick jag in pengar av han, ibland månaden efter och alltid 20 kr för lite.
som jag som sagt inte brydde mig om.
Ja jag har andra inkomster som jag inte tänker ta upp här + föräldrar som sätter in pengar till mig när jag behöver. (ja, jag är bortskämd). och då säger dom till mig hur mkt dom satt in, så jag brukar inte gå å kolla efter vad det står.

jo jag vet väll oxå att jag måste betala skiten, men jag tycker inte att det bara är jag som har gjort fel som sagt. så det känns surt.

vad jag läser till har inte med saken att göra.
bara för att man ska arbeta som lärare betyder inte det att man måste vara en ängel privat. jag har jobbat i skola i fem år redan och är en fena på det, annars hade jag inte utbildat mig till nått inom det.
misstag gör alla i sitt liv.. tex. jag har tagit droger och har inget emot droger..
men det innebär inte att jag kommer stå och undervisa mina elever att droger är något positivt.. som lärare representerar man skolan och måste stå för och lära ut från skolans bestämmelser och samhällsuppdraget som lärare..

klart jag vet att detta fallet handlar om moral...jag vet mkt väl vad som är rätt och fel..
och mina elever kommer oxå veta det.. men man behöver inte leva som man lär.
som att lärare skulle vara några änglar som aldrig svär, eller är packade, bara för att barnen i skolan bara ser den fina och bra biten.. och det är ingen annan bit de ska se heller.

sänn så mognar man jävligt mkt under en universitetsutbildning...det är därför jag går här..
hur det går till i en skolor vet jag redan...

2008-01-23 16:17
haha... jadu.. när han satte in pengarna till mitt konto NÄR JAG BODDE I LÄGENHETEN är det klart jag visste att han satte in pengarna!! 
men jag tog för givet att han slutade med det när jag flyttade.. och hade fullt upp med annat hela tiden..så jag hade inte en tanke på att nån brukade sätta in pengar till mig..å kolla upp om han fortfarande gjorde det.

jag flyttade - slutade betala hyran - såg det som självklart att han slutade betala mig.
eftersom jag trodde att hyresvärden i andrahand hade sagt till honom det, eftersom jag aldrig hade haft nån kontakt med honom och inte hade nått nummer till han.

2008-01-23 16:27

"vad jag läser till har inte med saken att göra"

Nej, jag skrev ju att jag frågade för att jag var nyfiken?

Det verkar som att du haft ett alldeles för enkelt liv där du aldrig behövt ta ansvar för dina handlingar och när du som 24-åring råkar ut för någonting så går jorden under och allt är någon annans fel...

Är det så att du brukar få in pengar på kontot titt som tätt alltså? Nu har hela bilden ändrats och du kan hävda att du brukat pengarna i god tro. Alltså inte vara återbetalningsskyldig. Nu är det enda du gjort dig skyldig till att ha föräldrar som sätter in pengar på ditt konto då och då.

Nu har du helt plötsligt en chans att inte behöva betala tillbaka pengarna. En ganska god chans till och med.

(Men du, det rimmar illa att gnälla om att 1 800 kronor är mycket pengar för en student och sen säga att du är bortskämd och får pengar när du ber om det ;)).

Varför är folk så dumma?

2008-01-23 16:32
Men jag är fortfarande lite nyfiken på hur du vet att han betalade in 20 kronor för lite varje månad samtidigt som du inte hade koll på det? ;)
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 16:36

Okej, men jag tyckte vi skulle hålla oss till tråden.
Men för att du frågade då...så läser jag en utbildning där jag kan ha barn från 0-12år, inriktningen heter Hinder och möjligheter för lärande och är mkt specialpedagogik..
jag kommer jobba med de sk. bokstavsbarnen och är jäkligt bra på att göra det.
Och nej, jag lovar - jag kommer aldrig jobba som ekonomisk god man eller vad det nu heter för någon..

ansvar för mina handlingar jo, det måste alla, men jag brukar aldrig göra något som leder till jobbiga konsekvenser.. och glider  fram rätt bra i livet..utan större ansträngning..saker å ting fixar sig alltid för mig ändå. jag

jo men jag själv hade inte kunnat betala det nu med min studentekonomi, men klart jag kan betala det på annat sätt.. (här kommer bortskämdheten in) det är bara det att det känns onödigt att behöva göra det.
och klart jag blir irriterad på mig själv som inte kunde kommit på detta innan det blev såhär.

men som sagt.. jag vet att jag kommer bli mer ansvarsfull av att plugga..alla som jag pratat med som pluggar säger att man växer som människa och ser saker å ting på ett annat sätt.. så även jag kommer förmodligen att mogna.

2008-01-23 16:38
för att jag såg ju det på internetbanken.. men det var ju innan jag flyttade.

2008-01-23 16:46
StarNate_ F24

Där ser man. Spännande. Hoppas det går bra för dig i ditt yrkesval, det är nog lika givande som det kan vara frustrerande att arbeta med bokstavsbarn om jag ska gå på egen erfarenhet av vänners barn.

Ta inte det här som en provokation nu, men slutade du kolla internetbanken när du flyttade?
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 16:52

det kommer det göra.

ja, det gjorde jag nog.. hade bra lön innan och mkt pengar..då hade jag mer koll på det..+ kollade då och då om garagekillen satt in pengar till mig.
efter jag flytta blev jag oansvarsfull som bara den..är inte mkt pengar kvar efter hyran är betalad (från csn alltså), men jag har ju andra pengar ibland med som sagt..men jag har noll koll på mina pengar.. när dom är slut skaffar jag mig mer.

så

2008-01-23 16:54

Där ser man.

Men som sagt, med det du berättat nu så kan du faktiskt ha en chans att slippa behöva betala tillbaka pengarna då du är van vid att det dimper ner några hundralappar extra då och då vilket innebär att du kan använt dem i god tro.

Varför är folk så dumma?

2008-01-23 16:55

jo jag har kollat sänn jag flyttade..men bara när csn ska komma in tex. eller pengar för saker jag sålt tex.   denna killen har satt in pengarna sista dagen i månaden..å då har jag aldrig kollat å alltid trott att jag inte har haft nåra pengar..eftersom dom alltid tar slut minst två veckor innan månanden är slut... så då vet jag redan att jag inte har nåra cash..å ser därför ingen anledning att gå in och kolla efter om det plöstligt har kommit pengar från ingenstans till mig..

2008-01-23 16:55
Yeah yeah, alla förstår ju att en bostadsförmedling, eller de som sitter där är rena nötter.
Får in ett par ärenden och har en avhandlingstid på ett x antal månader.
Klart som fan det tog dem 6 månader att inse att något är galet.

Jag flyttade ifrån en lya för 1 år sedan väntar fortfarande på brev där de vill ha tillbaka garagenyckeln.

Din skyldighet eftersom du visste att det sattes in 300kr/m för garaget informera 1:a handsägaren samt bostadsbolaget eller vad man nu kallar det för.

Hur hade du känt som om du satt i den sitsen själv? Du pyntade 300x6 till nån lirare för att du hyr ett garage utav någon och sedan visar det sig att den personen har flyttat och pengarna bara hamnar på ett konto och förs inte vidare till den som ska ha pengarna?

Bara till att föra dom pengarna till dess rätta ägare.
-- Mellanslagsanvändare --

2008-01-23 17:03
Men nu var det ju så att killen inte hyrde nått garage av mig, utan av förstahandshyresgästen. därför jag såg det som självklart att han såg till att han sluta, eftersom han såg till att han börja.
sänn att jag har noll koll på min ekonomi är en annan sak.

hade jag hyrt ett garage i andrahand av nån hade jag krävt den personen på pengar, inte den jag betalt till, eftersom den inte har varit med i nått kontrakt på det.

2008-01-23 17:03
men som sagt..missförståndet har redan uppstått.. å snubben kommer få sina pengar.

2008-01-23 17:09
Om du pluggar till lärare kan du ge mig privat lektioner anytime, guuuurl ;)
Tror jag behöver kvarsittning

Na men seriöst... tycker du ska ringa hyresgästföreningen o fråga där.
--- "If you shoot me in a dream, you better wake up and apologize" --- -----------------------------... JeeVee'ouS ...-------------------------------------------------http://www.myspace.com/gatomalo84----------------------

2008-01-23 17:16
...eftersom det inte är klargjort på ett uppenbart sätt så kanske det finns en chans att smita från betalningen
--- "If you shoot me in a dream, you better wake up and apologize" --- -----------------------------... JeeVee'ouS ...-------------------------------------------------http://www.myspace.com/gatomalo84----------------------

2008-01-23 17:45
jag mailde bostadsbolaget nu och frågade.. alltså jag har aldrig hyrt ut något garage..
det var han jag hyrde av som gjorde, alltså hans sak att meddela vart pengarna ska gå.
inget kontrakt mellan mig å garagehyran har funnits..
ledsen att göra er besvika super-ärliga-klubben... men jag känner på mig att jag kommer klara mig ur även denna situationen utan att behöva betala ett öre.
dock vill mina föräldar betala för dom kör efter principen: du vet aldrig vad du kan behöva den personen till i framtiden.. du vet aldrig vem som är din nästa chef e.tc.

ett annat exempel är att jag blev fast anställd av misstag..
personen som provanställde mig kände inte till paragrafen om anställning..jag undvek henne ett par dagar, tills tiden gått ut, sedan var jag fast anställd..och det fanns inget som nån kunde göra nått åt.. 
är det så man ska göra?
jag kan, så varför inte..?
känns det fel att ha en anställning på dom grunderna?
det känns bra att inte vara arbetslös och få en fet lön varje månad.

ex. nr 2.. jag ville på en spelning med min favoritartist häromveckan..hade inga cash..mailade personen i fråga om han kunde fixa det för mig.. jag + två vänner gratis inträdé..   det är så jag gör det.

jag vet oftast precis exakt vad jag gör.. för att få som jag vill..och hitills har det funkat.

sänn att jag kanske kommer födas som en daggmask i nästa liv..det skiter jag i..
jag är inte nån elak person annars.. men jag är en jävel på att utnyttja saker till min fördel.

2008-01-23 18:00

StarNate_ F24

Nu tror jag att du har blandat ihop lite saker här.

Det har aldrig varit tal om pengar mellan dig och bostadsbolaget, utan mellan dig och personen som givit dem till dig. Att du inte ska behöva betala sex månaders garagehyra är självklart. Däremot är det fråga om att du gjort dig skyldig till olaga förfogande av en privatpersons pengar, vilket du på grund av din "fuck all"-attityd skulle kunna klara dig undan rent lagligt.

När det gäller att du skickat tiggarbrev ser jag inga problem, du har frågat och personen hade inte behövt sätta upp dig på listan om han inte ville.

När det gäller din anställning verkar det lite konstigt. Skulle du bara fått arbeta där under provanställningen annars? Hade du haft lägre lön om du varit provanställd? Hur lyckas du undvika en personalare i flera dagar om det verkligen varit så att h*n velat få tag i dig, jobbade du som utesäljare och vägrade svara i telefon? Så länge som du skötte ditt jobb känns det ju som att det kvittar fullständigt.

Jag tycker inte att det verkar som att du är någon elak person överhuvudtaget, lite oansvarig, barnslig och naiv kanske, men inte elak.

Varför är folk så dumma?

2008-01-23 18:06

Tycker det är jävligt bra jobbat att skaffa sig fördelar så som jag har gjort.
Handlar inte om att vara naiv, oansvarig eller barnslig.. utan att jag ser till att få saker jag behöver ..tex. jobb. och jag ang. spelnings-tigget.. vem fan annars förutom jag skulle ens få idén att göra en sånn sak..  jag gör saker som andra inte gör och det gynnar mig.

jag var provanställd, men skulle inte få nått fortsatt jobb pga. att de skulle spara pengar och jag var trött på att utnyttjas som provanställd.. tog reda på paragrafen om provanställning och gick medvetet inte och talade med chefen innan tiden gått ut.
Hon letade inte efter mig heller och sökte inte upp mig pga. att hon var inkompetent och jobbade med anställningar trots att hon inte hade koll på lagar som jag hade.

nu k

2008-01-23 18:08
nu kan nån admin ta bort tråden.. för här håller vi oss då rakt inte till ämnet.

tack och adjö.

(har redan fått en hel del fan-mejlt från kåta killar som tycker jag är snygg)
säger ju en hel del om killar.. man kan betee sig hur som helst bara man är lite söt.

2008-01-23 19:57
riennevaplus F0
Du kommer inte dömas för olovligt förfogande när det rör sig om condictio indebiti.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-23 20:27
Det roliga är ju att du inte äns är lite söt..
be the change

2008-01-23 20:33
jackvegas. belive me. I am. inte på fulbilden jag har kanske.

admin: varför får jag ha en egen privat tråd där vi diskuterar allmänt om mig?

2008-01-23 20:51
Man måste ju vara PK men du verkar vara något som börjar på z och slutar på e... :)
Baserat på att du försöker "hustla" dig igenom livet genom att utnyttja andra..