Måste jag betala tillbaka?
När jag bodde i 2:a hand hyrde killen jag hyrde av även ut garaget i 2:a hand, till en annan kille, som betalade in 300:- till mitt konto varje månad för garaget, eftersom jag betalade in hyran + garaget till bostadsbolaget. Jag flyttade från den lägenheten för ett halvår sedan och nu ringer bostadsbolaget mina föräldrar.. (stör mig på det eftersom jag är 24 år å inte 17..och dom har mitt mobilnummer vet jag). iaf så säger dom tydligen till mina föräldar att nu måste jag betala tillbaks dom där 300kr/mån för det halvåret som jag fått in pengar på mitt konto. Jag brukar inte kolla upp när jag får pengar utan bara att jag får det varje månad och det är från csn. Så min fråga är..om nån är så jävla dum så den sätter in 300kr/månad på mitt konto i ett halvår - måste jag då betala tillbaks det nu? Är det inte killen som jag hyrde av i andra hands sak? Eftersom d va han som ordna hela grejen med andrahandsuthyrningen av garaget som gick via mig? Jag flyttade ju och har inte haft en tanke på det. Finns det verkligen en lag som säger att man är skyldig att kolla upp om nån sätter in pengar på ens konto..hänvisa mig till den paragrafen isåfall..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
så snubben som bodde i garaget har betalat dig 300kr/månad i 6 månader nu fast du har inte fört dom vidare till ägaren av garaget? eller vaddah?
"life's a garden, dig it."
han bodde inte där. hans bil stod där. ja... i ett halvår har han satt in pengar på mitt konto..som jag inte har märkt.. tycker för det första att det är konstigt att inte bostadsbolaget kunde märka det på ett halvår.. är inte som att jag har sparat dom pengarna å nu är jag fattig student som inte har ett öre kvar när hyran å skit e betalt. nä har inte satt in dom till bostadsbolaget eftersom jag bara gjorde det automatiskt förut när jag betalade för hyran (+ garaget)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det hade ju kännts jävligt knepigt om man var den där människan som hyrt garaget.. :/
BRÅNX - ONSDAGAR, SMÅLANDS NATION
ja, men hur det känns för honom skiter jag fullständigt i.. är folk dumma får som skylla sig själva.. det jag frågar efter är : finns det någon paragraf i lagen som säger att jag är skyldigt att kolla upp ifall nån har satt in pengar till mig av misstag?
Toastare
2008-01-22 19:02
ja, det är ju din uppgift att avsluta det med han som hyr garaget när du flyttar. Och du har ju onekligen fått 300kr i 6 månader som du inte ska ha.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-01-22 19:03
du har ju fått pengar som inte är dina... jag förstår inte vad du blir arg över. Du har ju använt de 300krx6 som du inte skulle ha.. då är det väl bara att betala tillbaka det. och man ser ju på kontoutraget att det inte är CSN pengarna.. som student vet man ju vad man får på öret dessutom.
haha ja vafan skule han bo i ett garage för? nån borde ju ha sagt till den snubben att sluta betala dig, för det är inte din sak längre... fast taskigt av dig att inte informera honom om det... jag hade strypt dig om jag var killen i garaget, men nä har ingen aning om hur man SKA lösa detta. hejdå.
Jag kollar inte på kontoutdragen..jag spenderar pengar tills dom tar slut. och har det varit mer pengar än från csn så är det andra som satt in pengar till mig, familj osv.. så är inte som att jag kollat å sätt att jag fått in 300 extra. Informera killen hade jag inte kunnat göra eftersom jag aldrig har haft hans nummer och inte har en aning om vem han är. Hade jag märkt att jag fått in 300 extra hade jag väll sagt till bostadsbolaget, men jag har inte märkt det... Min uppgift? jag tycker det är han jag hyrde av i andrahans uppgift att säga till att jag flyttar.. jag hade inget med han med garaget att göra.
så du visste inte om att du betalade 300kr i hyra för garaget? om jag förstår det hela rätt så har garagehyraren betalat in till dig 6månader efter att du flyttat in?
Just my 5..
starnate_"jag kollar inte på kontoutdragen..jag spenderar pengar tills dom tar slut." kanske dags att börja hålla koll på kontoutdragen?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Toastare
2008-01-22 19:18
låter som du visste att du fick in 300kr för mycket och nu är arg för att du blev påkommen..för du känns väldigt defensiv. det är väl självklart att man ser till att fixa kontaktuppgifter när man hyr i andra hand om man gör inbetalningar åt en person. Hur fick den personen som betalar in dina 300kr dina kontouppgifter? och det är bra att ha ordnad ekonomi när man bor själv, dvs. hålla koll på sina kontoutdrag. Ingen annan som sköter det åt en och då kan sånt här hända.
Du pluggar till lärare, bra förebild när du inte kan betala tillbaks pengar som inte ens är dina?
Alltså.. om du får pengar insatt på ditt konto som du inte vet är dina så har du ingen skyldighet att spara eller flytta tillbaka dom. Däremot kan det bli så att avsändaren kan via sin bank söka upp ägaren av mottagarkontot (du) varpå hans bank tar kontakt med din bank och din bank ger dig förfrågan om dom får lov att gå in och hämta ut pengarna. Detta behöver du inte svara ja på. Pengar på ditt konto är dina pengar, var dom än kommer ifrån. Det som blir om du svarar nej på förfrågan om att hämta pengar är att avsändaren kan ta det till rätten varpå du måste bevisa att du har rätt till dom här 300 kr varje månad. Sen så kan väl inte bostadsbolaget kräva dig på några pengar då dom inte har något kontrakt och avtal med dig utan med killen du hyrde andrahand av? Be dom vända sig till killen med kontraktet och sen får han medla sig vidare.
Toastare
2008-01-22 19:22
_ai, helt fel har du felaktigt fått in pengar till ditt konto så kan banken komma att kräva tillbaka dem och det finns inte ens någon preskributionstid på det. nu handlar det desstom om en uppgörelse som hon var medveten om. Hon hyr i andra hand. Hon får pengar in på sitt konto för en snubbe hyr garaget (antagligen så för han över automatiskt som de flesta gör..så det är en stående överföring) Flyttar hon då så måste hon ju meddela detta... det handlar väl heller inte om lagar och förordningar...utan att hon redan spenderat upp de 1800kr som hon feaktigt fått av nån snubbe. Hur kan man försvara att man ska få behålla de pengarna? "eh, men jag har ju handlat upp dem"... hon har ju haft ett överskott, då får hon ett underskott sen.
vill fan inte va i den här tråden längre men..."Pengar på ditt konto är dina pengar, var dom än kommer ifrån." - Det där är så kallat Bullshiat...
Toastare
2008-01-22 19:25
och för att det ska ske en insätting har ju personuppgifter utbytts.. har du ens sagt till han du hyrde av i andra hand om att tänka på betalningen till graget. Killens om hyrde garaget kanske inte visste att du flyttade? någon har förlorat pengar. vem? jo garagekillen Någon har fått för mycket pengar. vem? jo StarNate vem ska du ge vem pengar? En skolklass hade kunnat svara på den frågan.
Toastare
2008-01-22 19:25
Balhoo, exakt..man har alltid en skyldighet att kolla upp var pengarna på ens konto kommer ifrån.
Men snubben som hyrde garaget har alltså inte blivit utslängd eller märkt av att hon har flyttat? så länge han har fått ha garaget under tiden så är det väl chill.. men jag händer inte med för fem öre i den här tråden, kan någon vettig människa förklara läget? :P
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Toastare
2008-01-22 19:35
Simba, varför skulle personen det... den hyrde ju av den som flyttat tillbaka in i lägenheten. och du får väl läsa igen... han har fått ha garaget, men nu upptäckte hyresbolaget att det inte blivit betalat för på 6 månader.. 6 månaderna då de pengarna gått i StareNates ficka.. jag undrar hur du, starnate, gör när du betalar räkningar och går över din ekonomi varje månad? du måste ju betalat in de där 300kr till hyresbolaget varje månad.. hade du märkt om de INTE kommit in? för enligt hur du tänker skulle det inte gjort nått om du betalat i 6 månader även om de inte kommit in för att garagesnubben inte använder garaget längre.. eller det är inte lika roligt åt det håller?
Well, där jag jobbar får vi inte bara ta pengar utan kundens tillåtelse utan måste ha ett godkännande av kunden eftersom banken inte kan vara säker på att det är fel insatta pengar. Det kvittar vad avsändaren säger, banken kan inte veta om avsändaren och mottagaren har haft en överenskommelse där 300 ska ha överförts en gång i månaden. Sen så tolkar jag det som (första inlägget iaf) att hon var medveten om att 300 kom in på kontot och det var den överenskommelse hon hade med både uthyraren och garage människan.. men det kanske är fel?
Toastare
2008-01-22 19:38
_ai, nu vet de ju att det fanns en överenskommelse tack vare hyresbolaget och det finns också papper på när hon flyttat ut och hur länge betalingarna till hennes konto pågått och när betalningarna för garaget slutade. i rätten hade hon blivit återbetalningsskyldig.. iaf hos judge judy.. det hoppas jag alla kan se framför er..
japp jag ska bli lärare.. mina personliga värderingar ang. hur sånt här ska skötas kommer jag inte förmedla till mina elever..eftersom jag fattar att det är moraliskt fel..so don´t worry.. men jag personligen har ingen moral när det gäller sånt här. jag fattar väll oxå att jag måste betala tillbaks pengarna, men jag tycker inte att jag ska behöva det, eftersom jag tycker att boastdsbolaget kunde kommit på under 6 månader att dom inte fick garaget betalt och att killen som vi hyrde i andra hand av kunde meddelat sin andra handsperson som hyrde garaget att jag flyttat, eftersom det var han som gav honom mitt kontonummer - jag hade ju ingen aning om vem han var och har aldrig haft nån kontakt med honom.. det var han jag hyrde av i andra hand som rätt som det var ringde mig å berättat att han gett mitt kontonummer till en snubbe som skulle hyra garaget å att jag skulle betala för det å han till mig. sänn så klart att jag borde ha bättre koll på mina pengar, men det har jag verkligen inte haft..och nej, jag har inte vetat om att pengarna kom in, har som sagt inte kollat..å om jag ibland haft mer pengar än från csn så är d inget ovanligt eftersom jag får in andra pengar då och då på mitt konto.
Men jag förstår inte.. hon fick pengar för garaget under ett halvår. Betalade in dessa i samband med hyran.. så vad är problemet?
^nevermind.. fattade nu.
då är det ju självklart att pengarna ska betalas tillbaka.. om han satt in pengar till Star's konto för att hon betalar för garaget varje månad, sen flyttat och inte sagt något så att killen fortsatt sätta in pengar i tron om att Star betalar hyran åt honom. Betala tillbaks! folk får yxor i ytterdörrarna för mindre..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
innan så betalade jag hyran + garaget och fick tillbaks pengarna jag betalat för garaget av den som hyrde dom.. när jag flyttade hade jag 1000 andra saker att tänka på än att meddela han som hyrt garaget att inte fortsätta betala till mig. det borde jag ju ha märkt..men hade som sagt inte en tanke på det.. fortfarande så undrar jag om paragrafen där det står att jag är skyldig att betala tillbaks om nån har satt in pengar på mitt konto.
StarNate_ F24 måste du ha en paragraf att luta dig emot? snälla, hade du haft lite stake och känsla för rätt och fel så hade du skitit i att dra in lagar i det hela och betalat tillbaks killen sina pengar som han gett dej i tro att du betalat hans garage..
jo jag fattar väll oxå att jag måste betala tillbaks det.. men det är jävligt jobbigt eftersom jag inte har lust att betala en stor klumpsumma nu när jag är fattig student. men jag ville veta om jag måste det enligt lagen? annars vill jag inte göra det.
Toastare
2008-01-22 19:46
då är svaret enkelt.. du ska betala tillbaka, fastän du inte vill.. det ä ju inte roligt. och så vet du att man ska kolla över sin ekonomi för att det inte är roligt när man krävs på jobbiga klumpsummor.
nä, alltså jag måste betala tillbaks till han vet jag ju,men jag vill inte och jag undrar rent allmänt om det finns en paragraf om det. jag tycker killen som hyrde ut i andra hand skulle ha meddelat han om det. att jag borde ha märkt att pengarna kommit in å att bostadsbolaget skulle märkt detta tidigare..nu blir det skitjobbigt för mig.
nu kommer inte denna tråden så mkt längre.. tack och adjö. (jag har aldrig påstått att jag är nån ängel)
livet är ingen dans på rosor som mama skulle sagt.
Ja, du måste. Om inte på eget initiativ så kommer det gå till rätten och där kan du få en paragraf som säger exakt det vi säger nu.
starNate pacta sunt servanda
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
fimp. va?
avtal ska hållas. avtalslagens gyllene regel.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
avtal? jag har inte haft nått avtal.
snarNate på vilket sätt har det inte varit ett avtal?
jag hade inget att säga till om..och har inte skrivit på nått. killen jag hyrde av sa bara rätt som det var att jag skulle betala för garaget oxå å att jag skulle få pengarna av killen som hyrde garaget.. en gång blev det hyreshöjning på garaget oxå med 20 spänn/månad.. men han fortsatte bara betala in samma summa som förut..men jag orkade pga omständigheter inte bry mig om det..så han har ju redan betalat för lite.
Han skulle kunna polisanmäla dig för bedrägeri. Han har betalat för en tjänst. Sen när du inte tillhandahåller tjänsten längre så har du ändå tagit emot pengar. Att du inte visste om det spelar absolut ingen roll. Men eftersom du inte har moral och inte ens är älskad av dina föräldrar så kan du helt enkelt skita i detta och hoppas på att ingen orkar bry sig om de mesiga 1800:-
Gynophosis P21 hur tusan får du in föräldrarna i det hela?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
MIsery_Chick: Det var bara något som slank ur mig och jag vill faktiskt be StarNate om ursäkt. Hon är säkert jätteälskad av sina föräldrar.
mina föräldrar va??
starNate du accepterade ändå att det var så och då räknas det som ett avtal, med eller utan påskrivna papper. ett avtal behöver inte vara skriftligt för att gälla.
okej. mm jo jag måste väll betala tillbaks då även om jag inte vill egentligen.
starNate ja det är så det funkar. jag vill inte betala hyran varje månad, men förstår ju att det måste jag.
haha jo :) men det är ju inte riktigt samma sak. å jag undar lite över bostadsbolaget som inte märkt på ett halvår att dom inte fått nått för sitt garage..
starNate nej det är ju inte riktigt samma sak, men lite samma poäng. och ja, visst är det konstigt att de inte märkt något. men det gör inte dina handlingar mindre återbetalningsskyldigbaserade.
fimp. nänä.. grattis till bebisen föresten :) och du vet väll att jag bor i karlstad nu va..du e väll härifrån? riktigt skitstad om jag får säga det själv..
starNate tack :) ja , jag såg det när jag gick in på din sida idag! skitstad? nej då, du har bara inte träffat rätt folk än. underbar stad ju! ska flytta dit i juli!