Är 17, jobbar i ett cafe/catering som kassör och servitör, tjänar cirka 90 spänn efter skatt. Har en väldigt givmild chef, har bra lön vitt men den svarta är bättre ;D
vafan gå natur o bli ingenjör. garanterat jobb och bra lön. end.
"People are always like; 'Why you never smile in pictures? Cause there aint that much to smile about, I'm dead serious about this." - Papoose
Advokat, 60 000/månaden. :) Låt er inte luras av åldern.
www.projectedwin.blogg.se
praktikant på sjukhuset, urologen. 0kr/h
All makt åt Tengil, vår befriare<br>
Pendragon Lite off-topic äger det med studenter som inte kan prioritera för fem öre och ylar över hur ont om pengar de har. Har en månadshyra på 5200:- för 10 kvm, 600-800:- i månaden för tågkort (bara den fasta sträckan, sen tillkommer merkostnad om jag vill röra mig utanför den specifika rutten). Studielitteratur tillkommer givetvis också. Käkar ute 4-5 ggr i veckan, dricker när jag känner för det. Trots detta har jag råd att köpa prylar titt som tätt och lever rent allmänt ett jävligt drägligt liv. Men visst, det är tufft att vara student!!!!!! Hyra 5200/mån tågkort 700 kr/mån ( tog mittemellan 600-800) studielitteratur ca 500 kr/mån käka ute ( om det är lunch går det på ca 50 kr/ gång 50 x 4 = 200kr/veckan x 4 =) 800 kr /mån mat 600 kr/mån dricka ( förkrökar du så klarar du dig kanske på 200 per kväll, ca 3 kvällar per mån? ) 600 kr prylar =7900 kr exkl prylar då. studiebidraget är på 7300 kr
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Demento
fimp F24 då kanske du borde se över vad du betalar för under "övriga räkningar" samt hur mycket du pratar i mobilen varje månad? om du nu bara hade 300 kr kvar att leva för efter alla obligatoriska utgifter dvs. sen så är kåravgiften som sagt per termin och inte per månad som du verkar räkna.
Jag räknar kåravgiften per termin. vad får dig att tro annat?
ja, jag fick skuldsaneras av min far pga. att jag hade lån innan jag började studera som låg kvar. pratade inte alls mycket i mobilen. Men, allt det där är löst nu , pga att jag är sambo. ( inget jag är stolt över att medge att jag lever på honom dock)
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
GodfellasFimp >> Vad är det för något du studerar så att du behöver 190 timmar i månaden för klara av dina studier? Låter ofantligt mycket...Sedan 600kr på mat för en hel månad? Lär mig, hur gör du det? Själv lägger jag minst 1500kr svar: personal- och arbetsliv med inriktning företagsekonomi. just nu läser vi personalekonomi och har precis avslutat en kurs i juridik med särskild arbetsrätt. Jag kanske har svårt för att lära mig saker, men jag måste sitta i den omfattningen om jag ska få vg på tentorna. jag har räknat på det, så det var ingen siffra jag bara kastade ur mig.
godfellas angående maten Lidl och Netto är en students bästa vän!
Jesus, satsa på det ni vill göra istället, om ni nu har något mål dvs. Jag tjäner hellre halvdant och gör något jag älskar, än att göra något jag ogillar och tjänar bra....
http://myspace.com/BoodaBlezzin
ångesttråd när man precis fått sparken.. gargh.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
En bra månad brukar ligga på 50-60 000 kr. inbetalt, min bästa månad är 200 000 kr rakt in i fickan men jag har också gått back ett par månader. Någon som kan gissa mitt "yrke"?
drar väl inte 8 papp på extra jobb då jobbar ja bara 6 timmar i månaden också
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fimp F24 Jag räknar kåravgiften per termin. vad får dig att tro annat? böcker: 500-1500
hyra: 3000
mat: 600
GL: 300
Bästa fall: 4650
Värsta fall: 5650
då är det alltså precis 250 kr som saknas från båda uträkningarna, samma summa som du angav som kåravgiften/termin. det får mig att tro annat...
om din dåliga ekonomi berodde på att du dragit på dig skulder kan du ju knappast hänvisa till din tidigare situation som ett exempel på att CSN-pengarna inte räcker till? ditt exempel blir ju automatiskt ganska meninglöst...
19400:- i månaden.. får snart löneförhöjning! Elektrikerlärling
Men lika glad är jag för det!
Demento oj, my bad. de ´250 ska således inte vara med. och på din andra fråga svarar jag både ja och nej. Du har rätt i att ALLT i min dåliga ekonomiska situation inte kunde hänföras till CSN. men jag anser att det bör ske en individbaserad prövning och därefter en individbaserat lån.
fimp F24 mjo...det vore väl kanske att föredra, om inte annat för att folk som får mer än vad dom rimligen borde få (med tanke på egen förmögenhet och liknande) kan få minskade bidrag. fast med tanken på att det strular en del med servicen på CSN som det är nu så känns det tyvärr inte så realistiskt med en bedömning från person till person :)
snittar väl runt 22k efter skatt, beroende på hur mycket uppdrag och diverse jag fått. - barista
demento nej det är ju inte ekonomiskt försvarsbart administrativt sett tyvärr.
Ni studenter som gnäller om att pengar inte räcker, jag har svaret på era problem: SLUTA DRICKA ALKOHOL! Herregud. Till topicen: Trust fund. Allt arbete jag gör är volontärarbete som jag inte får/inte vill ha pengar för. Jag är nöjd.
•pave paradise•
Jag drar in ca 12500 i veckan, så i runda slängar 38000 efter skatt.
llhabia kolla igenom mina uträkningar ska du se att allt inte går till alkohol. f.ö gick det en väldigt liten mängd till alkohol för mig när jag drack. kanske 400 kr per månad högst.
400 som kunde ha gått till annat, säkerligen. Håller vid det jag skrev, oavsett hur mycket som sägs ha gått till alkohol.
•pave paradise•
lhabia "Sluta drick alkohol"? Det var det värsta.. i vilken bubbla lever du i? Det finns ett liv utanför whoa..
so-good: Förlåt mig, jag ber om ursäkt för att jag lever efter renlevnadsregler som jag satt upp för mig själv. Jag vet, jag förtjänar att dö för det, men det är ett val jag gjort, dumt nog.
•pave paradise•
llhabia så alla studenter ska ha ett krav på sig att bli nykterister menar du?
fimp: Ja, de ska ha ett krav på sig. Det var EXAKT det jag skrev. Precis. ....
•pave paradise•
llhabia mer eller mindre explicit.
fimp: Nej, inte alls. Det var ett tips som funkar. Inget krav. Jag sätter inte krav på människor jag inte känner eller har någon som helst intresse av att känna, men jag ger gärna tips.
•pave paradise•
llhabia men det känns som ett riktigt lågvattenmärke att använda den argumentationen när studiemedlets värde ej hängt med i övriga ekonomins uppsving.
Det får du tycka hur mycket du vill, jag håller vid det jag skrev. Good day.
•pave paradise•
Den dagen man lägger in alkoholkonsumtion i beräkningen av studiemedel, socialbidrag och dylikt kan det bli aktuellt att klaga på Ihabia. Men som det är nu har han ju helt rätt...
Varför är folk så dumma?
Denna månaden får jag nog in 10 000 (lokalvårdare) . i vanliga fall 1000. Går i skolan. jag skulle gärna hålla
lhabia X0 tips om att inte dricka, men vad ska man annars lägga pengarna på? bor hemma och har kläder så det räcker.
chana_masala: Jag köper skivor, skrivmaterial, papper, böcker, färger, jobbar för att få igång ett företag. Inte mycket tid/ork/lust/pengar kvar till alkohol då.
•pave paradise•
Just nu är jag dagdrivare men mitt senaste jobb var som musiklärare för 150/h. Det är den definitivt högsta lönen jag haft och jobbet gick i princip ut på att dricka kaffe, titta på film, diskutera film, visa lite riff och komp, och få alla att spela ihop. Var rätt chill med tanke på att på tvåtimmars-hålen kunde man sitta och pilla på alla roliga instrument för sig själv.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
riennanevaplus inte riktigt va? socialbidrag är ett bidrag från staten, studielån är ett lån som du ska betala tillbaka.
fimp F24 Okej, den dagen man lägger in alkoholkonsumtion i beräkningen av studiebidrag/lån då. Lät det bättre nu?
Jag håller med om att lånedelen skulle kunna vara en tusenlapp högre varje månad, men för att man ska ha råd att dricka är inte riktigt en vettig anledning till det.
Varför är folk så dumma?
riennevaplus lånedelen bör inte ha någon gräns. man borde kunna låna exakt hur mkt man vill, men efter ett visst tak är det högre ränta eller något liknande. och jag förespråkar inte supande! jag tycker det är ett naivt sätt att se på saken att använda sig av ett sådant argument bara.
105 kr / timme gånger 23 arbetsdagar per månad. not much...
i get more pussy then panty!
fimp: Naivt att man inte tycker att alkohol är en bra sak? Jo tjena... Efter att nu sett att du tycker att man borde få låna hur mycket som helst har jag lite svårt att ta annat du skriver så seriöst, om jag ska vara ärlig.
•pave paradise•
Producent
2008-01-23 22:02
115kr/h, 5 timmar + 1 timmes lunch måndag - fredag, 9 - 15.. jobbar som kundbokare, ringer företag och bokar möten. riktigt chill, sitter och skissar mestadels och chefen bjuckar på frukost och lunch ibland!
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
llhabia naivt att påstå att studenter skulle klara ekonomin om de bara slutade supa.
lhabia. Mannen som alltid ska vara på tvären.
fimp: Är alla studenter som dig? De är det va? Ingen dricker, bara för att du inte dricker? Ok, gotcha.
•pave paradise•
moderndrunkard: Jag bad om att få det skrivet bredvid namnet här på whoa men admins vägrade.
•pave paradise•
llhabia det har jag då aldrig påstått.
Om jag drack några gånger i månaden, inklusive krogen på det, så skulle jag faktiskt inte klara ekonomin. Nu dricker jag inte och får ca 1000 - 1500:- över per månad som jag kan göra vad jag vill med. Finns dock en drös andra grejer som är viktiga att tänka på. Veckohandling, vilket telefon-/internetabonnemang man väljer samt vilket elbolag man har. Under förra kursen förväntades vi köpa ca 30 böcker/kompendier, detta betydde först och främst att jag inte drog iväg på fester då jag med all säkerhet hade spräckt mig budget.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
fimp: Då är det nog inte så naivt med tanke på hur mycket alla jag känner slösar på alkohol. Och det är inte bara min umgängeskrets utan majoriteten av de tre klasser jag tillhört hittills på universitetet.
•pave paradise•
lhabia du verkar inte förstå. jag är rädd att resonemanget går över ditt huvud. Ta reda på lite fakta om studiemedlets värde och återkom. vi för diskussion på två helt olika nivåer.
Ihabia Många studenter extraknäcker för att verkligen få det att gå runt och huruvida det påverkar studierna eller psykiska hälsan och så vidare är ju från person till person.. Studiemedlet ÄR lågt, därför kan man klaga på den.