I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Helt förskräckligt - Högre öl-priser

Övrigt - Blandat

2008-01-11 20:53
Störd jag blir, höjer på allt det roliga

2008-01-11 21:09

men oj vad jobbigt, ska vi inte alla ta och träffas och gråta i en ring med händerna knutna? med tanke på att livet går ut på att supa, ser jag inget problem med att lägga några ynka slantar till.

hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !

2008-01-11 21:10
Fast iofs 20kr dyrare, då kan man lacka

fast bara några småkronor? njaaa

2008-01-11 21:23
måttligt drickande kan ju knappast bli särskilt mycket dyrare. måste man hälla i sig tio bärs tre dar i veckan kan jag ju förstå att det blir något svinn i kassan, men är det så så är knappast höjda skatter som är ens största problem
http://www.kommandot.se/wp/

2008-01-11 21:30
tacka gudarna att man bor 5mil från finland :)
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-01-11 22:17
Tacka gudarna för Kir.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-11 22:34
tacka gudarna för finwhiskey. då behöver man inte dricka så mycket för att njuta av den. vill man bli full går det också alldeles utmärkt

2008-01-12 01:32
Foerplay P18

hahah tänker precis som du, tacka gudarna för tapio och leijonen!
Men lika glad är jag för det!

2008-01-12 15:50
Jag säger som 50% av kunderna på bolaget: "Det kommer ändå aldrig upp i sitt rätta värde.."
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-12 16:26
Det här är ju en extremt liten prisökning, spelar ju ingen roll. Och jag förstår inte vad ni klagar för. 90 procent som skriver i den här tråden lär ju dricka alkohol för att bli fulla och inte av någon annan anledning. Sen att ni sitter med era jämnåriga vänner och försöker vara kvasikulturella med en flaska rött som det råkar stå Rioja påförändrar inte faktumet. Och försök inte att förneka det, jag vet hur det är. Jag har suttit med samma flaska när jag var i er ålder. Alla kanske inte är som jag? Jo, alla ungdomar är samma sort.

Eftersom att ni dricker för att bli fulla så kan jag rekommendera eget vin. Tar ett par veckor att göra och man kan göra en årsförbrukning åt gången. Kör i vind!
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-01-12 21:05
Även om det är en liten prisökning leder det ändå till att snåla medelsvensson har desto större anledning att köpa sina flak öl i danmark/tyskland.
"I lay chicks like mother goose"

2008-01-12 21:15

go smuggel

2008-01-12 22:37
ja det visar ju lite vilken koll många har på sin ekonomi. att räntan höjs (kapitalistvärldjävel) eller nåt annat kul märks ju inte, bättre att bli upprörd över något så uppenbart som högre ölpriser. lovar att det är nån jävla påhitt från alliansen att låta folk höja rösterna och känna sig nöjda när det inte blir några höjningar, bara för att de ska vara tysta när fredde och maud verkligen suger dem torra

2008-01-13 14:36
hudå
mickelito - en Nalle Puh figur?

2008-01-13 18:22
Början på slutet! -the apocalypse is near!

2008-01-13 19:05
tänker ju inte sluta dricka öl för detta för fan!
Käft då.

2008-01-14 01:13
Svenne P13
tänker ju inte sluta dricka öl för detta för fan!

smått roande inlägg om det där är din riktiga ålder
"I lay chicks like mother goose"

2008-01-14 01:27
jag blev inte medlem när jag var 9!
Käft då.

2008-01-14 01:51
ja tacka ja för  sigenaren på hörnet <3

2008-01-14 04:03
Det är skönt att se att det svenska folket säger ifrån när något totalt idiotiskt genomförs på statsnivå.. Hur fan orkar man sitta och bli upprörd över det här? Hur liten referensram har ni inte då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-14 04:18
Det blir smuggel och hembränt som gäller!

2008-01-14 07:24
antwon

Samma referensram som grabbarna i parken/centan. APK styr levnadskvalité!
DJ

2008-01-14 09:05
Hehe. Alltid trevligt med en glad nyhet, även om den är marginell :)

Fast alkoholindustrin är smarta, det måste man erkänna. De passar på att höja priserna i samband med en skattehöjning för att förvilla folk att skylla på statens skatter. Det är ju samma som att de för övrigt redan tar mer betalt för samma öl i Sverige än vad de gör i Tyskland och sedan skyller det på skatterna. Smart är det! :)

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-01-14 10:18
NickeMannen P22

Tänk efter innan du pratar. En skattehöjning innebär nödvändigtvis ett behov av en ökad prishöjning högre än skatten som kompensation för den minskade efterfrågan. Kanske skulle behöva en ekonomikurs, dina resonemang om effekterna av apoteksreformen var ganska tagna ur luften de också.

2008-01-14 10:42

Ah, nu har jag täckt mitt ölbehov den närmsta framtiden åtminstone. 16 flak borde räcka ett tag i alla fall :)

hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse
DJ

2008-01-14 11:48
SunTzu:

Det kan säkert förekomma prishöjningar på grund av försäljningsminskning vid skattehöjningar (även om en prishöjning rimligtvis skulle påverka efterfrågan på samma sätt som en skattehöjning och därmed göra efterfrågan ännu mindre, så en prissänkning i mån av utrymme skulle ju vara betydligt mer logisk egentligen). Så är ju hur som helst inte fallet här. Dels så anger de ju själva en annan förklaring och dels så lär ju inte den marginella skattehöjningen ha hunnit påverkat efterfrågan ännu. Till det kan läggas ölproducenternas ökade försäljning de senaste åren, vilket borde innebära att de väl har råd med en minskning av försäljningen utan att det borde påverka priset.

Min poäng är dock en helt annan, nämligen att alkoholindustrin gärna använder skatten som förevändning till att ta höga priser. Om människor tror att de höga priserna, t.ex. prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland, enbart beror på skatten så klagar de inte på bryggarna. Fast mig gör det inget, jag tycker ju att det är bra med höga priser på alkohol :)

Vad gäller diskussionen om apoteksmonopolet är du välkommen tillbaka till tråden och svara på mina inlägg istället för att tramsa. Jag har dock inte särskilt stort hopp om att du ska tillföra något kontruktivt.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.