SunTzu: Det kan säkert förekomma prishöjningar på grund av försäljningsminskning vid skattehöjningar (även om en prishöjning rimligtvis skulle påverka efterfrågan på samma sätt som en skattehöjning och därmed göra efterfrågan ännu mindre, så en prissänkning i mån av utrymme skulle ju vara betydligt mer logisk egentligen). Så är ju hur som helst inte fallet här. Dels så anger de ju själva en annan förklaring och dels så lär ju inte den marginella skattehöjningen ha hunnit påverkat efterfrågan ännu. Till det kan läggas ölproducenternas ökade försäljning de senaste åren, vilket borde innebära att de väl har råd med en minskning av försäljningen utan att det borde påverka priset. Min poäng är dock en helt annan, nämligen att alkoholindustrin gärna använder skatten som förevändning till att ta höga priser. Om människor tror att de höga priserna, t.ex. prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland, enbart beror på skatten så klagar de inte på bryggarna. Fast mig gör det inget, jag tycker ju att det är bra med höga priser på alkohol :) Vad gäller diskussionen om apoteksmonopolet är du välkommen tillbaka till tråden och svara på mina inlägg istället för att tramsa. Jag har dock inte särskilt stort hopp om att du ska tillföra något kontruktivt. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.