I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jokela High School Massacre - 11/7/2007 [dödsskjutning på skola idag i Finland]

Övrigt - Blandat

2007-11-07 22:24
Detta är helt sjukt..

men en grej jag inte fattar..
Hur sämst är han igentligen? Hade jag haft en pistol och hade bestämt mig för att döda så många som möjligt hade jag lätt plockat fler.... och han lyckades inte äns döda sig själv.

Fast å andra sidan var det la tur att han inte lyckades döda fler... synd att han inte lyckades döda sig själv..
Hangaround

2007-11-07 22:38
Vilken korkad idiot.

aja, nu brinner han nere i helvetet iallafall. Det är ju alltid något.
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2007-11-07 22:58
Enligt update på tv3 dog han för en timme sen...

2007-11-07 23:01
Ja enligt finska tidningen iltasanomat så är det bekräftat.

Men kan någon förklara för mig hur kan man både vara fascinerad av extremhöger OCH extrevänster utan att vara dum i huvet?
Juventus

2007-11-07 23:03
Med tanke på vad killen gjorde så stoppar jag honom i kategorin "dum i huvet" utan att blinka.

2007-11-07 23:05
conspicuous F20  ja det jag menar också.. frågar bara folk här som inte verkar tycka det??
Juventus

2007-11-07 23:07
De som inte verkar tycka det kan vi ju stoppa i samma fack :)

2007-11-07 23:10

avskum.

2007-11-07 23:18
tragiskt att det händer i norden. detta uppmanade väl säkert någon annan störd människa att göra ett nytt dåd. tror att det bara är en tidsfråga till nästa massaker.

LR
 Haters gon' hate...

2007-11-07 23:34
nilsL: Verkar som du aldrig har besökt 4chan, så är det inte ett debattforum. Tråden som han skrev det där i har nog varit borta i väldigt många timmar nu, då ingen skrev i den nå mer. LURK MOAR.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2007-11-07 23:43
Hade varit bättre om han överlevt nästan..bara så man kan få veta att han verkligen lider.
•pave paradise•

2007-11-08 00:00
Död? :S Tyckte nyss att dom sa att han levde på radion.. Dåligt uppdaterade kanske
Mikael Söderlund was here!

2007-11-08 00:37
Om nån har länk eller liknande till de filer han möjligen lämnat kvar på internet, posta INTE.
Det vore läskigt om hans propaganda spreds till massorna.

2007-11-08 01:01
va e 4chan?
!! :)

2007-11-08 01:08
Imperialisten: Var ligger skillnaden? Skiten finns ju ändå där för vem som helst att beskåda, då har det mindre skillnad om länkar sprids på whoa.
Still in the bridge

2007-11-08 01:10
Liten skillnad är väl då bättre än ingen alls?

2007-11-08 01:30
Laurelisse: Iofs, men min point är att det är bättre att möta problemen än att blunda för dem och skuffa undan dem.
Still in the bridge

2007-11-08 01:45
Sjukt.

Sorgligt.

Sjukt sorgligt.

Sorgligt sjukt.

Förstår inte varför det så ofta är skolor/elever/lärare som är i sikte för psykopater these days.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-08 01:55
> dujaeruvija
Visst händer det annat skit också, men det går samtidigt inte att sticka under stol med mörkertalet där skolor vart som mål, det var mer så jag menade.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-08 10:05
Som-Om P20

var finns dom filmerna ?
SKU - SKU - SKULASON!

2007-11-08 11:38
Lappselisen hyvää!
Signatur får rum här

2007-11-08 11:56

Är det nu man ska börja oroa sig för att gå till skolan?
Helt sjukt och jag blir ledsen.

Rahamadjan av GU-PA!

2007-11-08 12:09
Tänk om någon i skolans datorsal hade kikat på youtube en timme innan middag...
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2007-11-08 13:06
vad är 4chan?

2007-11-08 13:07
rahamadjan  F18

ja tyvärr, det är bara en tidsfråga innan det går loss i sverige.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-11-08 13:12
maran

de låg uppe på hans youtube 

2007-11-08 13:30
mYspersSon X0
När de inte tar bort allmänt spam tror jag inte de skulle tagit bort en sådan tråd ... Jag har även fått det bekräftat på andra håll att bilden är fake, och att de skrattar gott åt det där över...

2007-11-08 13:49
vad är det för fake med bilden som är roligt kan ingen förklara.....

2007-11-08 14:01

Tycker det är väldigt konstigt att folk blir skjutna i "gun-free" zones dvs skolorna. Tycker att det borde bli striktare säkerhet i skolorna och att folk med psykiska sjukdomar inte borde få köpa vapen. Helt sjukt att detta händer överhuvudtaget.

- Sarcasm is the lowest form of wit!
- Aha, but its still a form of wit.
- Darn, you got me there.

2007-11-08 14:22
> Fashini
"Tycker att det borde bli striktare säkerhet i skolorna"
- Like what? Ska dom muddra varje elev?

"folk med psykiska sjukdomar inte borde få köpa vapen"
- Symptom för psykiska störningar behöver nödvändigtvis inte träda fram "bara för att man är sjuk", därav behöver ingen ha vetat om det, inte heller vapensäljaren.

2007-11-08 14:28
nästan att jag är rädd för att de ska hända mina polare eller syskon något :O

det är ju nya skolskjutningar hela tiden om en månad händer det väl här i sverige me -.-
Sleep is the cousin of death

2007-11-08 15:15
nilsL: Bilden var visst fake ja, dom skyller på 4chan igen.

2007-11-08 15:16
Och vad menar du med allmänt spam?

2007-11-08 15:27
Att ett land som är byggt på incest och inavel har fall som detta är väl egentligen inte mer otroligt än att det sker i USA?
Var bara en tidsfråga, vila i frid till offren och deras familj dock...

2007-11-08 15:46
Han gillade inte rapmusik

2007-11-08 15:47
Som-Om P20

ok, dom tog väl bort hans youtubeanvändare ? finns hans videos att se någon annanstans ?
SKU - SKU - SKULASON!

2007-11-08 17:20
blame hiphop!

2007-11-08 17:25
VAD ÄR 4CHAN???

2007-11-08 19:11
Sorligt fan...
SunShine Reggae!.

2007-11-08 19:39
Laurelisse F20

forum för übernördar
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-11-08 20:14
psyjunta  Hmm.. well.. Ja får väl nöja mig med den korta förklarigen eftersom ingen annan verkar kunna anstränga sig ! :) Tack tack!

2007-11-08 20:14

Placera mig gärna i kategorin dum i huvudet, men är det bara jag som inte tycker problemet ligger hos en psykiskt instabil pojke född 1989?

2007-11-08 21:18
emci_emm, nu får du gärna utveckla litet.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Rappare

2007-11-08 22:16
Haha har för mig att jag skrev nåt inlägg på nån av hans filmer till Columbine killarna att det var synd om dom grabbarna med, och framförallt deras föräldrar, då svarade han på mitt inlägg nåt liknande "Thanks man, you are a true hero" eller nåt liknande, kommer ihåg namnet sturmgeist89.
Twee, Twee Yo mitt namn är Emil P, jag gillar att slåss så akta er!

2007-11-09 03:22
Jag tycker snarare att det är ytterligare en reflektion av hur sjukt samhället håller på att bli.

Frågan är hur många fler som inspireras av att göra liknande saker? Nuförtiden har vem som helst möjlighet att göra sig hörd genom våldsam extrimism. I slutändan fick Finnen sina ord spridda, han nådda ut med sitt budskap; Att han var pissed off och skiter i!

Det finns nog en hel del fler olyckliga, förbannade, ensamma, missnöjda människor som totalt har gett upp och skiter i ute i vår närhet.

Men sånt här händer dagligen i mer pressade delar av världen än i vår närhet, av människor som är mer pressade, förbannade, och känner att de inte har mycket mer att leva för än sina egna värderingar.

Som jag ser det, tänkte han och kände förmodligen nåt i stil med alla självmordsbombare som dagligen spränger sig själva i mellanöstern, och andra delar av Asien t.ex.

Är man så pissed off att man totalt skiter i andras liv och sitt eget, mår man nog inte särskilt bra.

Det handlar ju inte om killen var korkad eller inte, han var ju uppenbarligen fullt medveten om vad han gjorde. Han hade intelligens nog att uttrycka sina åsikter, känslor samt vad han stod för.

Eller skulle det vara rätt om han dömdes till rättspyskriatrisk vård istället om han överlevde? Don´t think so, de flesta skulle väl vilja dömma honom till det strängaste straffet som finns.

Det är inget konstigt med det heller, det han gjorde var fel. Men på nåt sätt kan jag förstå honom, och hur kan kanske kände efter att ha läst hans text.

Förhoppningsvis väljer personer med liknande extrimistiska synsätt i framtiden andra sätt att uttrycka sina åsikter på som inte skadar oskyldiga.

En sak är dock säker, jag tror att vi kommer se en hel del pissed off människor under våra liv.

Peace.

2007-11-09 05:02

EmCi_Emm, nej, det är ju självklart samhällets fel.... Alla personer är ju snälla. Bara samhället som är elakt....
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2007-11-09 12:29
DrKista

Handlar inte om godhet eller ondska, utan om hur samhället hanterar sådana här situationer och behandlar folk som helt tydligt mår dåligt och är instabila. Självklart är alla i världen inte snälla, men hur många gånger har inte detta skett? Varför är mönstret hela tiden det samma? Uppenbarligen löser inte nolltolerans mot våld i skolan någonting. Vi släter lite fint över problemet, skjuter dom framför oss, och spelar ändå förvånade och "jag kan inte fatta att det här händer" när det sker igen.

Jag försvarar inte hans handlande. Det finns inga ursäkter, men det kanske finns vissa förklaringar.

2007-11-09 13:51
EmCi_Emm F18

vad tycker du man ska göra för att förhindra sånna här situationer då ? Ska man misstänka varenda finnig 17 åring i landet som psykopater som möjligvis kan spränga eller skjuta upp en hel skola ? På en hel skola kan det vara exakt vem som helst som tänker skjuta upp en skola men inte vissar ett skit när han/hon är i skolan.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-11-09 14:53
EmCi_Emm F18

Bra sagt

2007-11-09 16:36
maran
Har absolut ingen aning hur man ska lösa det, det är inte mitt jobb att ta reda på heller.Jag gör som du och alla andra slackers. Lutar mig tillbaka och väljer att gnälla. Enda skillnaden är att vi har olika åsikter.
Varför överdramatiserar du? Har all respekt för de som blev ihjälskjutna och deras anhöriga, och för de överlevande också, men en hel skola var väl att ta i?

Hur vet du att han inte visade ett skit i skolan? Antingen så är folk dumma i huvudet, eller så väljer de att inte se.