I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Asiater, säga L och R

Övrigt - Blandat

2007-11-04 21:17
och nej, det är inget speciellt för asiater, det gäller för alla människor.. antagligen var det förövrigt en bbc dokumentär eller något liknande, så du kan ju maila dit och fråga..

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-04 21:30
Americans have one drawer for /r/ and one drawer for /l/, and there is a clear-cut boundary between the two drawers. For Japanese, however, there is no such boundary; an incoming sound cannot be placed into one drawer or another with much certainty. This was demonstrated in an experiment whose results are given below. Computer-generated speech sounds which varied in small steps from /r/ to /l/ were made, and we conducted listening tests with Americans and Japanese. The results revealed that Americans have a clear boundary between sounds that they hear as "r" and those that they hear as "l", while Japanese listeners' responses were less consistent and changed gradually between "r-like" and "l-like".
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-04 21:36
joda

"Om du tagit dig tid att läsa så hade du sett att anledningen till att dom inte har det ljudet är att dom inte utsätts för det ljudet.. adopterar du en liten unge från kina är det alltså inga problem eftersom att ungen då hinner exponeras för ljudet."

Läs igen vad jag skrev: "Jo, om man går och lär sig ett annat språk. Men visst det är generellt svårare för vuxna att lära sig ett nytt språk, men med träning kan man lära sig både uttala och "höra" rätt."

Då är det ej så konstigt att jag uppfattade dig fel när du svarar följande på mitt ovanstående inlägg:
dom har inte det ljudet i sitt register,
dom kan lära sig ljuda det rent tekniskt rätt precis som en döv, men dom kommer inte höra det rätt endå.

Det är faktiskt så att om någon som tioåring eller yngre flyttar till ett annat land, kan de lära sig tala flytande väldigt fort, med tanke på att barn har generellt lättare än vuxna att lära sig ett nytt språk. Men sedan finns det folk med språköra, då man även i vuxen ålder lärt sig att tala ett språk flytande, man kan alltså även lära sig använda bl.a tungan rätt för att uttala ord korrekt. Jag vet vad jag talar om, jag har lärt mig att tala arabiska (ej flytande ännu), jag kan nu höra skillnader på vissa ord de säger som jag förut tyckte lät lika och även uppfatta ljud som jag för bara några månader sedan ej alls kunde höra. Så att säga att man är "döv" för vissa "ljud" inom olika språk är sant men vissa (de flesta) kan lära sig om de verkligen försöker.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-05 02:34
Det är faktiskt så att om någon som tioåring eller yngre flyttar till ett annat land, kan de lära sig tala flytande väldigt fort, med tanke på att barn har generellt lättare än vuxna att lära sig ett nytt språk.

No shit, vem argumenterar du mot?
Har jag nånsin påstått att barn över 4 inte kan lära sig språk?
Tror inte jag överhuvudtaget nämnt någon ålder eller har jag det?

Förövrigt har kineser överlag ett särskiljt R och L, det är främst japanerna som har detta problem i någon större utsträckning..
Sen finns det visserligen ett antal kinesiska dialekter som också har detta problem.. men men.. det vanligaste är att kineser iaf har denna särskiljning.

då man även i vuxen ålder lärt sig att tala ett språk flytande

Det handlar inte om att dom inte kan lära sig prata engelska, japaner är rätt duktiga på engelska, problemet sitter inte i den språkliga kunskapen utan just i vissa uttalningssvårigheter.

Återigen, vem argumenterar du med/mot, inte mig iaf.

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-05 03:13
varför kan inte kineser utföra bankrån?
- det häl är ett lån!

Haha, fyfan vad kass...

2007-11-05 03:24
joda

Har jag nånsin påstått att barn över 4 inte kan lära sig språk?
Tror inte jag överhuvudtaget nämnt någon ålder eller har jag det?

Nej, du har ej nämnt någon ålder, men du har sagt följande:
"det handlar hursomhelst om att ljudet inte finns med i språket och att ungen därför inte lär sig ljudet vid uppväxten.. ljud man inte lär sig då kommer man aldrig "höra".."
Och detta påstår jag vara falskt. Och är väldigt farligt att använda termen aldrig, för då finns inga undantag.

Det handlar inte om att dom inte kan lära sig prata engelska,
japaner är rätt duktiga på engelska,
Jag vet ej varför du börjar prata om engelskan, vi pratar ej om ett särskilt språk utan om att lära sig språk överhuvudtaget.

problemet sitter inte i den språkliga kunskapen utan just i vissa uttalningssvårigheter.
Har jag ej aldrig påstått att du tror heller, men läsa är lättare att lära sig än att tala. (om man har samma alfabet)
Men med mycket träning, kan man lära sig även i vuxen ålder att uttala saker -rätt-.
Vilket jag har bevisat när jag själv lärt mig uttala saker som jag ej "borde" kunna om man skall tro på den teorin du snackar om.

Återigen, vem argumenterar du med/mot, inte mig iaf.
Du får du gärna utförligt beskriva vad din poäng är kära Joda, för den har ej kommit fram i dina tidigare inlägg.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-05 04:35
Och detta påstår jag vara falskt. Och är väldigt farligt att använda termen aldrig, för då finns inga undantag.

Du får ju tolka aldrig som ett generellt begrepp.
Förövrigt skrev jag under _uppväxten_, när ungen är 10 och lär sig språket så tycker jag nog att det fortfarande är under uppväxten..

Jag vet ej varför du börjar prata om engelskan, vi pratar ej om ett särskilt språk utan om att lära sig språk överhuvudtaget.

Därför att det är just i engelskan det vanligtvis märks, inte för att engelskan är särskilt speciell, utan för att japaner sällan lär sig svenska. Återigen handlar det alltså inte om oförmåga att lära sig ett annat språk utan om fonetiken som itne har ett piss med de språk"teoretiska" kunskaperna att göra.

men läsa är lättare att lära sig än att tala.
Det beror på, för ungen är det lättare att lära sig tala än läsa.
Språk behöver man inte "lära" sig (studera), det kommer naturligt när man växer upp och utvecklas. Skriva är dock något man lär sig genom att sitta i skolbänken och inget som kommer naturligt.
Det är ingen slump att barnen i afrika kan tala men inte läsa och skriva.

kan man lära sig även i vuxen ålder att uttala saker -rätt-.
Återigen, har inte påstått något annat. Snarare var det ju just det dokumentären handlade om. Japaner som genom intensivt tränande lärde sig uttala rätt. Att man kan lära sig uttal har jag alltså aldrig ifrågasatt.

Så vad du har bevisat för dig själv vet jag inte, har ju somsagt aldrig påstått något annat. Det är en sak att uttala rätt, och en annan att göra det därför att man hör sitt fel och att man lär sig rent tekniskt att göra det rätt genom att någon annan säger att man gör rätt. Inte för inte som den mest effektiva metoden tycks vara att lära sig detta genom en grafisk representation av det fonetiska där man ser på skärmen hur man uttalar ljudet och därefter då kan finslipa sig fram till ett korrekt uttal.

Du får du gärna utförligt beskriva vad din poäng är kära Joda

Börja med att läsa mina inlägg så kanske det klarnar, hitills har du i princip endast tagit upp saker som är totalt det omvända av vad jag faktiskt skrivit.

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-05 06:12

joda
Förövrigt skrev jag under _uppväxten_, när ungen är 10 och lär sig språket så tycker jag nog att det fortfarande är under uppväxten.
Men det du skrev var att det ej går att  lära sig höra ljud som man ej varit i kontakt med under uppväxten. Det var det jag skrev var -fel-.

Återigen handlar det alltså inte om oförmåga att lära sig ett annat språk utan om fonetiken som itne har ett piss med de språk"teoretiska" kunskaperna att göra.
Jag har aldrig påstått något annat heller, har jag?

Det beror på, för ungen är det lättare att lära sig tala än läsa.
Ja, om vi nu talar om någons modersmål eller "nya" modersmål (som tillkommer vid flytt) så är det lättare att lära sig tala för ett barn, ja.

Språk behöver man inte "lära" sig (studera), det kommer naturligt när man växer upp och utvecklas.
Nähe? Menar du det? Kul att du poängterar självklara saker som jag aldrig någonsin ifrågasatt.
Men i många fall vill folk lära sig prata fler språk än sitt modersmål och då kan man välja att studera. Vilket även är det vi talar om just nu, att lära sig ett språk som ej är ens modersmål och konsten att lära sig att uttala saker rätt trots att man ej har varit utsatt för "ljuden" i sin uppväxt.
När det gäller skrivandet så är det lättare för en vuxen att lära sig skriva på ett annat språk än att tala flytande (har jag klargjort vad jag menade nu?)
Det är ingen slump att barnen i afrika kan tala men inte läsa och skriva. - självklart inte.

Återigen, har inte påstått något annat. Snarare var det ju just det dokumentären handlade om. Japaner som genom intensivt tränande lärde sig uttala rätt. Att man kan lära sig uttal har jag alltså aldrig ifrågasatt.
Det har ej aldrig påstått heller, men det du påstår är att man aldrig kan lära sig att "höra" vad som är rätt. Vilket jag då säger är falskt.
joda: "ungen därför inte lär sig ljudet vid uppväxten.. ljud man inte lär sig då kommer man aldrig "höra".. "
"...dom kan lära sig ljuda det rent tekniskt rätt precis som en döv, men dom kommer inte höra det rätt endå." - detta har jag reagerat på, man kan lära sig att uttala korrekt och man kan höra skillnaden.

Men din dokumentär säger tvärtom och då får du väl tro på den då.
Min poäng gick ej fram till dig och det var väl synd, men lägg ner detta nu om du ej har något mer att tillföra som du ej tidigare har tagit upp.

2007-11-05 20:24
Kineser däremot har ganska rejäla problem med uttalet av r :)

vadå det beror väl på vad för dialekt dom snackar? när jag kollar på filmer där dom snackar mandarin så säger dom ju ofta r fast det är ett sånnt typiskt kinesiskt aar. fast det borde väl iofs bli svårare att säga t.ex svenska r för man vibrerar tungan mer i dom än i dom kinesiska?
 Haters gon' hate...

2007-11-05 20:29
ska du ha liiis?
jag har alltid rätt.

2007-11-06 00:34
Men det du skrev var att det ej går att  lära sig höra ljud som man ej varit i kontakt med under uppväxten.

Vet inte vad du pratar om, men det är som vanligt. Känns som du pratar med en tredje person 90% av fallen.

Jag har aldrig påstått något annat heller, har jag?

Inte vet jag, du argumenterar ju uppenbarligen mot någon som tycker det och riktar det till mig..

Sen kan du ju notera situationstecknen kring "höra", dom finns antagligen där av en anledning.

har man inte förmåga att särskilja ljuden så hör man inte skillnad.. sen vad det beror på och vilka det drabbar är en fråga i sig. hjärnan är som den vart..

Kaal
kineser har inga större problem med r..
främst japaner somsagt.. om vi pratar andel dvs.. räcker ju att 10% har problem i kina så är det ju 100miljoner liksom :)
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-06 06:55
Det sjuka är att dom säger R när det ska vara L och L när det ska vara R.

Min kinesiskalärare hette Nils, alla kinesr sa Nirs.
Kineser säger inte ris, dom säger lis.

2007-11-06 15:56

Finns det allvarligt kineser som säger "Harrå harrå jag virr bestärra 8 kiro lis" ?

Säger r när det ska va l och tvärtom.

2007-11-06 20:51
den nya filmen med adam sandler äre ju en kines som är präst som säger "lings" istället "rings" (ringar) så jävla kul
http://www.myspace.com/micman123

2007-11-06 20:57
det roligaste med gulingar är att dom inte vet vad kunichu wa( stavning? ) betyder, så det var rätt fräckt när jag och en polare skojjade lite med det ordet, så skrattade våran gula kompis.

vill bara säga, FRI REDBULL TILL FOLKET!
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !