Asiater, säga L och R
Nu måste en sak klargöras, är Asiater över lag dåliga på att säga L eller R? Jag har hört olika från olika håll, i Jönssonligan kan resturangchefen inte säga r = vålllulle. I South Park säger han på city wok eller vad det heter, "Herro porice, i just been robbed by two gangmembers." han kan alltså inte säga l. Kirsti sa nyss på idol att asiater inte kan säga r. Det måste altså vara olika för olika Asiater, eller?
Det här mystiskt. Jag tror att det är en konspiration om jag ska vara ärlig, och att missförstånd uppstod mellan kineserna. Kineser i Sverige kan inte säga r utan säger istället l. Klassikern när Hassan ringer till ett kinahak för att boka bord i namnet "Knurra" är ett bra exempel här. I USA kan kineser inte säga l utan säger istället r. Jag tror att kineserna som skickades till Sverige som en del i projekt ta över världen missuppfattade instruktionerna.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Mina grannar kan säga R i alla fall och de är ifrån Singapor, Japan, men en Kinesiska som har väldigt asiatiskt uttal på engelskan lär säga L. Men det har nog att göra med hur van man är.
DIF!
Jag är asiat, närmare bestämt vietnames. Jag tror r-problemen beror på språket. I vietnamesiska har vi r-ljud men bara i början av ord och då är de väldigt svaga, alltså vibrerar inte tungan mot muntaket (fan vet vad det heter, övre käke kanske?) - klockrena r-ljud behövs med andra ord inte. Jag har bott i Finland sen jag var några månader och jag kan säga r bättre än de flesta eftersom finlandssvenskan har väldigt markerade konsonanter, so screw you : ) (Mina föräldrar har svårigheter med r)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men alltså.. vafan. I "Dödligt Vapen 4" så finns det ju en legendarisk scen där Gibson och Glover står och käbblar med en kines som inte heller kan säga r. Gibson mobbar honom och ber honom säga "Flied Lice" (Fried Rice). Kinesen svarar; It's fried rice, you plick!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
så vilken gäller det? R eller L?
Det är såklart (som ditt eget inlägg tyder på) olika för olika Asiater. Därför är det dumt att det är någon förväxling där vissa tror en sak och vissa en annan. Men det kan ju faktsikt vara olika om man kommer från Kina eller typ Laos...?
Tay: kunde han säga fried rice så kunde han väl uttala R? "Plick" var dock lite onödigt. Haha, konstig scen.
Oj, läste inte första inlägget så noggrannt. Trodde att asiater bara hade problem med R, det där med L visste jag inte.
Jag tycker personrigen det är mycket rorigare med asiater som inte kan säga l. Harrå harrå, vad ska vi göra ikvärr? Krogvakt, Harrå harrå, har du reg? Riiing poriiiiiis! Någon har sturit arra vårrurrar! Harrå! Skynda tirr TV:n efterryst har börjat!
Quynh P18 Var väl det som var lite 'roligt' så att säga.. liksom.. ja.. jag skrattade liksom.
vålullal med sötsulsås & lis...bara jag som hört människor driva så? en kineskompis till mig har problem med att uttala r ibland, samma sak med en annan kineskompis föräldrar och ett par andra kineser. det är mina erfarenheter...
Delam tange barat
" Ring, ring bara srår en singnar, ring ring..." Fast "Ling, Ling, bara du slål en singnal.. ling, ling" blir också jävligt roligt.
Haha jag kom fan på att min farbror (som jobbar på restaurang) brukar säga: "SÄG TING (TILL) OM NI VILL HA MERA RIS", mina kompisar satt och hostade "ting" i en halvtimme. Jävla slampor.. Nåja, man kan visst ha problem med L också.
Koreaner har inga större problem med att uttala r, även Japaner kan uttala r utmärkt om de bara vill, och det är inga gissningar utan fakta. Kineser däremot har ganska rejäla problem med uttalet av r :)
Look with your own eyes - See with your own mind
Rachel Jag har hört det live på restaurang Peking Anka, "vill ni ha en klas löööööt till?" med de obligatoriska falsetthighlights. Verkligheten överträffade helt klart alla försök att fejka liknande uttal.
Producent
2007-11-02 23:29
men det är väl likadant med alla sprak som inte har samma uttal och bokstäver. det ÄR svart att uttala rätt när man aldrig har gjort ljudet innan i hela sitt liv. försök fa en tysk att säga den bokstaven -> _äö helt omöjligt!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
asså vad är det ni inte fattar? de har problem med både r och l, inte en av dem. de förväxlar r och l.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Jag kan säga L & R. Däremot låter det lite sluddrigt på S.
Credit crunch crunch baby
I Japan är det väll samma tecken för R och L. Eller har jag fel?
njut
Explict P20 I japan har dom väl inte ens tecken för enstaka bokstäver, utan saker i par eller fler.
Tex konichiwa är fyra tecken, ko ni chi wa
tecken för "stavelser" kanske man ska säga, kom inte på vad det hette hehe
Bikarbonat: Jo. Har för mig de har 5 vokaler som är 5 olika som allt utgår ifrån, sen lägger de till olika konsonanter framför dem och det blir olika tecken det också. Har för mig tecknet för R och L ser likadant ut, men man sätter det inte ensamt, så det är egentligen fem olika tecken beroende på vilken vokal som ligger efter. Längesen jag kollade på hur japanska alfabetet fungerade, men jag har för mig det är så.
njut
Det är fortfarande intressant att det är helt okej att driva med asiater hur mycket man vill.
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com
a i u e o är grundvokalerna i japanskan. sen går man vidare genom att som sagt sätta en konsonant före, t.ex: ka ki ku ke ko. L finns inte med överhuvudtaget dock, det gör däremot R.
orkar inte läsa.. dom är dåliga på att säga r, dom har inte det ljudet i deras språk, därför så lär sig inte barnen det ljudet när dom är små.. dom kan lära sig säga R men dom kommer aldrig att "höra" skillnaden, typ som döva som lär sig prata ungefär..
cry me a river! --> thcrew
okej, borde läst näst sista, då är det l som inte finns :D men annars äre samma lika som ja skrev X(
eller så hade jag rätt första gången.. vettefan.. det handlar hursomhelst om att ljudet inte finns med i språket och att ungen därför inte lär sig ljudet vid uppväxten.. ljud man inte lär sig då kommer man aldrig "höra"..
har också tänkt på det...alltså, rent tekniskt kan asiater säga både R och L, men de använder inte bokstäverna på rätt ställe; R när det ska vara L, och tvärtom. vet inte hur många kunder jag har haft som har sagt "i would rike to buy a labbattkaad" (jag vill köpa ett rabattkort)
We call them winerbrods.
skunkafied rent tekniskt kan dom inte naturligt säga rätt för dom "hör" ingen skillnad direkt. däremot så kan dom öva upp förmågan att ljuda rätt precis som skrev om döva.. såg en rätt rolig dokumentär om det faktiskt.. japaner som lägger typ ett år på att lära sig säga r och l, men som jag också skrev kommer dom alltså aldrig att höra skillnaden även om andra hör den ;P
asså vad är det ni inte fattar? de har problem med både r och l, inte en av dem. de förväxlar r och l. Det tycks vara du som inte fattar. I Japan är det väll samma tecken för R och L. Eller har jag fel? R uttalas i regel som L, ra ri ru re ro uttalas alltså i regel som la li lu le lo, dock finns det undantag och nog KAN japaner uttala R om de känner för det, sker dagligen. Kineser har större problem däremot.
Look with your own eyes - See with your own mind
jodaeller så hade jag rätt första gången.. vettefan.. det handlar hursomhelst om att ljudet inte finns med i språket och att ungen därför inte lär sig ljudet vid uppväxten.. ljud man inte lär sig då kommer man aldrig "höra".. Jo, om man går och lär sig ett annat språk. Men visst det är generellt svårare för vuxna att lära sig ett nytt språk, men med träning kan man lära sig både uttala och "höra" rätt.
"Min" kines skulle bokstavera alla och sa "ay" "are" "are" "ay". Mycket skumt på alla sätt och vis.
My oral illustration be like clitoral stimulation
en klasskamrat till mig är från thailand och hon kan inte säga A utan hon säger alltid en blandning av H och A
Tizzle Tazz
japaner kan uttala japanska ord med R helt felfritt, när dom ska uttala engelska ord med R i så blir det dock problem.
la latina, nej. dom har inte det ljudet i sitt register, dom kan lära sig ljuda det rent tekniskt rätt precis som en döv, men dom kommer inte höra det rätt endå. litar mer på dokumentären och den bakomliggande undersökningen än på dig.
jodadom har inte det ljudet i sitt register, dom kan lära sig ljuda det rent tekniskt rätt precis som en döv, men dom kommer inte höra det rätt endå. litar mer på dokumentären och den bakomliggande undersökningen än på dig. Så om jag adopterar en liten kinesisk flicka kommer hon alltså -aldrig- kunna höra det rätt? Är detta något speciellt för asiater? Låter jävligt skumt, var kan man ta del av denna infon?
Har inte läst alla andra inlägg, men en gång fick jag förklarat för mig att kineser inte kan säga r och säger l men att dem försöker lära sig att kompensera för det och misslyckas och därför säger r som r men dem säger även l som r. Jag tror inte att det är sant dock. Förresten kanske jag inte alls har fått det förklarat för mig nångång
En tant på en restaurang här frågade pappa om han vill ha mer ris... "Hon - Vill ni ha mela liiis?" "Pappa - Nej tack, plopp mätt"
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
Traffade en kille fran nordkorea i varas, han kan inte hora skillnad pa L och R, tror det ar hela grejen.
Hiphaaaap.
varför inte kineser kan utför bankrån?-Det häl är ett lån ! Nej men har ärligt tänkt på det också och ingen direkt förklaring nu. Är väl individuellt eller kanske för språket är annorlunda i andra länder och därför uttalas på olika sätt och påsåsätt blir svårare/enklare uttal i vissa länder... ne fan vet inte
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
tror ni språket sitter i generna eller
"life's a garden, dig it."
DEN HÄR KOREANEN kanske jag ska skriva :)
"life's a garden, dig it."
Päronpung Joda tror det. haha
grejen är ju att ska dom säga "RIS" så säger dom "LIS".. Dom säger ju L istället för R!?
Japaner förväxlar också "V" med "B".
haha, snackade med en kines om "lomderbyt" och "loma - lazio"
Orkade inte läsa igenom era svar, vad jag vet så uttalas R:et som ett L i thailand iaf. tex pharang som är deras ord för "utlänning/västerlänning" uttalas phalang.
Latina Så om jag adopterar en liten kinesisk flicka kommer hon alltså -aldrig- kunna höra det rätt? Är detta något speciellt för asiater? Låter jävligt skumt, var kan man ta del av denna infon? Om du tagit dig tid att läsa så hade du sett att anledningen till att dom inte har det ljudet är att dom inte utsätts för det ljudet.. adopterar du en liten unge från kina är det alltså inga problem eftersom att ungen då hinner exponeras för ljudet.