I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Anton "Facebook-Antivåld" Abele får MTVs Free Your Mind-pris

Övrigt - Blandat

2007-11-02 01:54
årets största skämt... så jävla falskt, folk dör varje dag i sjukdomar och krig och gud vet vad, sen så går en kaxig rikemangsunge (må han vila i frid) och tjaffsar nmed ett gäng killar och får stryk, sen startar hans kompis, som media kallar för initiativtagare en liten grupp som genom aftonbladet blir stor...vadå initativ? tar inte så mkt initiativ att starta en jävla grupp på facebook, han har itne gjort så jävla mycket och det finns många fler som skulle fungera bättre som förespråkare för anti-vålds kampanjen som för övrigt är jättebra...

men det känns lite sådär att den 15 åring som knappt kan hålla ett tal ska vara ansiktet utåt för anti våld kampanjerna... och vad fan gjorde han på mtv galan? fan, skämde ut sig själv och sverige, stamma som en jävla idiot, om jag visste att jag skulle hålla tal för miljontals mönniskor live så skulle ajg fan läst det där korta 20 sekunders talet minst 200-300 gånger tills jag kunde allt utantill i sömnen med perfekt uttal utan att behöva läsa från något jävla papper...fyfan asså !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-02 02:17
Bevara oss från Anton Abele!
asiwouldsay
AHB AHB

2007-11-02 02:19
swettiz P61

Fan vad den gruppen borde finnas!
 DIF!

2007-11-02 02:38

jag gillra verkligen itne ohonm han är riktigt äcklig

2007-11-02 02:52
jag kan däremot tipsa om gruppen "bevara gatuvåldet", en högst reaktionär och världsomskakande grupp.
jag har stört mig som satan på hela grejen, möjligtvis lite för mycket pga aftonbladet/expressen, men att en brat som blir ihjälsparkad ska få så mycket uppmärksamhet att en kille som lattjar på facebook blir världskändis och porträtterad som om han frigett Mumia Abu Jamal eller gjort nånting för världsfreden. Det stinker i-landsproblem över det, när ett liv kostar mindre än vatten i delar av världen och en kille med bredbandslina samtidigt får pris för jack shit.

2007-11-02 04:41
Han är ju den nya Pigge Werkelin helt klart.

2007-11-02 06:28
har han shire en crush på grabben eller?
visst är det väl bra att grabben engagerar sig, men om man tittar på tidigare pristagare som piratmedia i öst, Aung San Suu Kyi etc så är det som att slänga in en invandrare i danderyd.. klasskillnad..

fan pinsamt att MTV inte lyckas lyfta fram något vettigare än detta,
men visst, alternativet var väl al gore..
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-02 06:40
somsagt.. det är inte att han inte gjort nått bra..
visst han har kanske inte förändrat världen, men han har tagit ett steg i rätt riktning..

hånet är att detta är det viktigaste arbetet någon gjort i världen detta år för mänskligheten.. och ja, det är ett jävla skämt och ett hån mot människor som dör i kampen för demokrati och frihet..

facebook your mind.
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-02 06:42
TopDogzz.
Ställ dig där själv inför miljontals människor så ser vi hur kaxig du är.

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-02 09:48
Varje gång Anton figurerar i media undrar jag om han ibland ser tillbaks på ögonblicket då han skapade sin facebookgrupp och tänker:

- Fan, det här har blivit alldeles för stort...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2007-11-02 09:55
_babyphat, haha Pigge Werkelin
Jag skyller allt på Emma!

2007-11-02 12:06
Johnny_K_Ståhl  helt klart. 

-vafan hände?
Batman (during a bat-climb): "Careful, Robin. Both hands on the Bat-rope." <br> Robin: "Sorry, Batman."

2007-11-02 12:36
Fy fan vad bittra ni är alla jävla idioter i denna tråden!! Så jävla typiskt alla jävla kukar på whoa. Blir man någonsin överaskad av whoa's bittra trotjänare?
Skåne!

2007-11-02 12:52
Parrot X2

det bästa jag läst på whoa på flera år!
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-11-02 17:40
Blir så sjukt förbannad på sånt här skit!

Han har startat en jävla facebook-grupp och har en pappa som ringt polisen och frågat om dom får ha demo i kungsan...
Hur svårt är det?

Vafaan!?!?
"Vi fick bla barrikadera oss på Mc Donalds en sen kväll när det började regna stolar, flaskor och folk utanför."<br> -Howser, avd. galna kravaller!

2007-11-02 18:48
anledningen till att han fått mtv's låtsaspris är ju just pga att det han gjort är helt rumsrent och banalt... mtv kan ju inte hålla på och göra verkliga ställningstagandet eller ge fina priser till någon liten icke-känd stackare... herregud, tänk på annonsörerna! :P

det hela får mig osökt att tänka på det SATANS Rosa Bandet... "shit, är du MOT cancer?!?"
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2007-11-02 19:06
 JEJE P0

Jo klart som fan man stoppar bråk det har jag också gjort, händer ju alltid att folk bråkar av en eller annan anledning när man festar.

Jag bara påpekade personens sätt att lägga in en kaxig kommentar som om hon hade räddat världen 20 gånger om.

2007-11-02 19:27
joda

Ställ dig där själv inför miljontals människor så ser vi hur kaxig du är.

kaxig? det handlar inte om att va kaxig, det handlar om att ta tillvara på tillfället, du får 30 sekunder med hela världen, då bör du disponera din tid bättre och säga något vettigt

2007-11-02 20:59
Va fan är jantelagen för nåt? Hör alltid folk använda sig av det uttrycket men har aldrig förstått eller fått det förklarat för mig.

2007-11-02 21:03

Det är borgligt trams, som syftar på att man i Sverige vill klanka ner på andra som "lyckas" i livet.

DIF!

2007-11-02 23:20
Jävla juveniltråd, sånt här borde moderater/admin ta bort!

Det är stranfotboll på Eurosport!

2007-11-02 23:24

Inte ta bort men rensa ut dom!

Och ta bort mina inlägg!

2007-11-02 23:47

cmg eller vem d nu va som undra:

Jag HAR varit i denna situation och jag HAR gjort vad jag förespråkat. Precis som många andra. Det är inget konstigt beteende utan snarare en självklarhet för oss som inte anser oss som fega stackare.

2007-11-03 02:33
wwwwworrrd Parrot
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-11-03 05:28
Det han har gjort har väl ändå inte orsakat mer våld? Så på sätt och vis så har han väl lyckats med sin idé.

Visst kan han verka lite störig med sitt läspande och sin stora haka, men vafan låt honom få skina lite då? Vad spelar det för roll i slutändan? Ingen skada skedd. Han ser rolig ut.

Sen vet vi att detta kanske inte har någon större effekt i verkligheten, eller så har det det? Poängen är att i slutändan spelar det ingen roll. Visst, minskar det våldet är väl det positivt, annars är allt som vanligt liksom? Ingen tvingar någon till att göra någonting.

Man kommer inte att se honom i TV varje dag, tiden har sin gång och snart är det andra spännande saker att följa i media. Som vanligt.

Nej, i dagens samhälle är det inte så märkvärdigt att skapa en grupp på facebook som en massa människor går med i.

Jag förstår att folk stör sig på det hela, men frågan är om det är värt det?

Media är fan värre än ett gäng kacklande kärringar vad det gäller att göra saker och ting så glamorösa och dramatiska. Allt ska vara så sensationellt hela tiden, man förstår ju varför folk ledsnar på det. Det blir parodi av allt istället.

Det finns många anledningar att bara släppa hela skiten som jag ser det...

Let it be!

2007-11-03 09:24
Jantelagen

1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något

2007-11-03 10:30
Men god fucking damn.
Anton är kändis och uppmärksamhetskåt, han ser ett tillfälle han kan utnyttja så han gör det, wiie, grattis, instant win, där efter blir han inbjuden på kändis fester, får ligga med modeller, får pris osv.

Med lite tur så kommer ödet i fatt honom så slutar han som en pundare som gör saker för en cheesburgare.

Finns som många andra säger folk som arbetat mot det här mycket mer, mycket hårdare, under en längre tid, och som lagt ner större resurser, men pga att han får media uppmärksamhet så blir han någonslags helgon?

Vilket är ungefär likasant som att Che var en renhårig revolutionär som aldrig gjorde något ont mot de som inte förtjänade det.

2007-11-03 11:50
haha tror du verkligen han får ligga med modeller?
det är iof respekt.

det jag är mest irreterad över är media som gör vad som hellst för en story. hur konkret är denna anti-våldtänkandet? hur bidrar en massa demonstanter till att sänka våldet? jag fattar inte vad de tror att de bidrar med...

2007-11-03 12:16
Parrot: you never know.

2007-11-03 13:01

demot har inte stoppat nåt, det var ju fan en kille som blev knivskuren när han var på väg hem från kungsan och två andra som blev misshandlade.

FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-11-03 14:12
man måste vara känd för att få ett sådant pris, annars finns det inget intresse för det oavsett vad man uträttat.
en fredsaktivist i något sjukt stökigt afrikanskt land förtjänar det kanske mer, men snacka om att han/hon är bortglömd 1vecka senare i den här delen av världen.
Om en brat från stureplan eller bono får det så uppmärksammas priset mer i media och likadant med galan.

Sen måste ni tänk att det är MTV som delar ut priset.
Skulle han fått nobels fredspris skulle jag startat en egen grupp på facebook och demostrerat mot han !

jag filosoferar bara fritt nu...
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2007-11-03 14:58

Fan vad skönt att det faktiskt finns folk som tycker som mig! :)Brukar skita i om folk är med eller emot mig men jag måste erkänna att jag är lite förvånad över att jag verkar vara relativt ensam över om att tycka som de flesta här, bland gruppens 117000 andra. Jag har försökt föra en diskussion i gruppens "wall" på facebook, huruvida Anton är rätt man till detta pris.

2007-11-03 16:28

att få med en massa folk på en demonstration gör inte ett skit. det enda han har gjort är att säga att han tycker det är fel att hans vän blev ihjälslagen. det tycker nog dom flesta vars vänner fått stryk på det viset.

dock stör jag mig som fan på att alla hojtar om att han lyckades göra det för att han kommer från en "fin" familj. vad har det med den actionen han gjorde? det hade lika gärna kunnat vara något adhdoffer från vårberg. men då hade det väl blivit liv för det.

ge det där priset till alla poliserna som spöar skiten ur afa-jävlarna istället.

2007-11-03 18:27
Parrot X2
Sååååå rätt!
..!.._{-,..,-}_..!..

2007-11-03 18:41
Lustigt jag läste om det med facebook igår på sr.se. Jag tror jag ska lyssna på programmet nu grabben till ära.

Facebookaktivism och bögar att älska

Nu kan alla bli sin egen lilla motståndsrörelse, den politiska aktivismen ligger bara ett knapptryck bort på den digitala vuxenlekstugan Facebook. Men hur rädd är egentligen Burmas regim för de 436 000 medlemmarna i gruppen ”Support the monks protest in Burma”? Är Facebook-aktivismen bara ett nytt sätt att utan dåligt samvete kunna sjunka djupare ner i soffan? Vi frågar två politiska optimister, Martin Ådahl och Katrine Kielos.

Kulturfredag - P1 - sr.se

2007-11-03 19:04
Det hela, för mig, handlar inte om att Antons arbete inte är värt att uppmärksamma eller stödja, för det är det. Och det handlar inte heller om att han "borde ha gjort något annat" utan det handlar snarare om att priset han fått gör att han ofrivilligt och kanske omedvetet hamnar i samma kategori som en person som Aung San Suu Kyi. Det för mig blir helt sjukt, bisarrt och helt fel. Det skär sig i mina öron när jag läser en artikel där hans "arbete mot gatuvåld" skulle kunna jämföras med Aung San Suu Kyi's kamp för det hon tror på.

skitbra initiativ även om jag är skeptisk till hela facebook-grejen, jag kunde inte ha gjort en demonstration bättre själv. men att han ska tilldelas just detta pris känns bara surrealistiskt.

2007-11-03 19:14
Kan väl tillägas att om du har hela Sveriges fulmedia i ryggen så är det inte särskilt svårt att skrapa ihop ett par tusen i Kungsan.
 DIF!

2007-11-03 19:57
MFD00M 

Vad har han gjort åt det?

Ungdomsvåldet var ju redan på alla löpsedlar i och med att det var en överklass unge som vart utsatt för det. Och hans grupp på facebook hjälper nog föga nästa gång det är nån random tonåring i en förort som blir ihjälslagen, alltså har lille Anton varken gjort bu eller bä.
 DIF!

2007-11-03 21:01
MFDOOM... ja, alla som slåss skäms nog asmycket. "shit det är ju asmånga på facebook som inte gillar att bli slagna. happ, bara att packa ihop och hänga knogjärnen på hyllan!"
seriöst, tänker du sådär? Jag har personligen varit med i bråk och kommer antagligen slåss igen om nånting händer, inte för att jag är en våldsverkare utan för att ibland sker slagsmål.
Det är ingen ideologi, det är inget jag tror på, det är bara två parter som inte håller med varandra och därifrån utgår bråket, eller har jag fel? Är alla som slåss ute på stan med baseballträ och letar folk att plocka?
Det där om att det hade haft samma genomslagskraft om det hänt i förorten är så mycket bullshit. Tror du det är första gången nån blir nerslagen eller? Vart var ramaskriet när det hände i Fisksätra, Hallunda, Tensta?
Det var bara bekvämt för lösbilagorna att det hände just nu eftersom folk är trötta på darfur, irak och svartbetalda hembiträden.

Så stoppa tillbaks dina 2 cent i fickan igen..

2007-11-03 21:28
MFD00M

jag menade inte att man måste vara känd utan att det känns som att vad dessa personer har gjort är två helt extremt olika "goda gärningar" och att i och med detta känns konstigt för min del att Anton och Aung San Suu Kyi automatiskt hamnar under samma "fack".

det jag menar är att det är en jävligt stor skillnad på att skapa en grupp på facebook och få tillstånd till en demonstration i Sverige jämfört med att kämpa för demokrati i ett land som leder till att man hamnar i husarrest ett flertal gånger och hamna i fängelse och allt på grund av att man tror på en sund samhällskonstruktion eller vad man nu ska kalla det.

sen som bob säger, även om han är rätt kritisk, så är faktiskt frågan: vad exakt har den här Anton gjort som är så revolutionerande i engagemang-frågan? tidningarna hade redan uppmärksammat hela våldsproblemet/frågan och visst tog Anton initiativet till en demonstration men frågan är väl snarare vad demonstartionen leder till nu i efterhand? vilka förändringar i gatuvåldet kan vi se? hur har Anton jobbat för att få ut fler patrullerande poliser som kan göra gatorna säkrare (om det nu är lösningen)?

2007-11-03 21:34
MFD00M

så du tycker seriöst att han är likvärdig ett pris (förlåt att jag tjatar om det men jag kan seriöst inte släppa principen) som Aung San Suu Kyi också fått bara för att han varit delaktig i att ha uppmärksammat ett problem där "endast" en demonstration har funnits som medel till att uppmärksamma?

jag tycker det är skitballt av honom att göra det, verkligen, men som sagt - han är inte värd detta pris.

2007-11-03 21:47
MFD00M

jag tror lätt man kan åstakomma mer även om man är student. det handlar inte om ens yrke eller samhällsstatus, det handlar om ens vilja att påverka. precis den viljan som Anton har men som jag tycker inte verkar vara utkramad till max. man behöver för det första inte vara helt själv, bilda en grupp med engagerade människor och diskutera vad man kan göra. kontakta föräldrar och lugna gatan (eller vad organisationen heter) och fråga om det finns frivilliga som kan patrullera runt lite (om det är lösningen?). namninsamlingar, pengainsamlingar (starta en fond i den dödes killes namn så kanske man får cash till att skaffa resurser).

och visst, man kanske inte bara ska dela ut priset till stora politiska hjältar men jag tycker fortfarande det känns bisarrt. som så många redan nämnt i tråden så finns det så djävulskt många fler i sverige som har jobbat frivilligt i åratal för att bygga upp föreningar och organisationer från grunden, som har skapat flertal demonstrationer, samlat in pengar och delat ut information till andra om hur dom också kan påverka. Antons anhängare loggar in på Facebook och har en "cool grupp" på sin grupplista medan andra sliter häcken av sig för att göra en större skillnad än en "engångsgrej".

2007-11-03 21:52
MFD00M

ja det gjorde jag absolut, men det var tydligen DU som tolkade att jag automatiskt skulle syfta på underverk. precis som jag skrev så tror jag att man absolut kan åstakomma mer även om man är student - jag har ju för tusan till och med skrivit en massa handfasta tips som det inte krävs pengar till, bara tid och vilja.

jag vet ju själv, jag är student och lever på bidrag och lån men det hindrar mig inte från att vara aktiv medlem i röda korsets ungdomsförbund då jag vill engagera mig och göra världen en smula bättre. men jag kanske är det enda undataget?

2007-11-03 21:55
haha nej, om inte Sven är supertät på cash så tvivlar jag på att han kan åstakomma lika mycket som Sveriges statsminister på ett par månader eller år.

2007-11-03 22:48

Undrar hur mycket våldet har minskat för att han blev känd.. pajjas

2007-11-04 12:42
Som sagt ingenting har förändrats, när saker sker i förorten får det en notis.

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1163716.ab

" Tonåringar knivhöggs i ryggen

Två tonåringar blev knivhuggna i ryggen vid en skola i Jordbro, sydost om Stockholm, sent på lördagskvällen. De fördes till Karolinska universitetssjukhuset i Solna men har inga livshotande skador.

– De har drabbats av blodförlust men är utom fara, säger Pierre Voltaire, stationsbefäl på Haningepolisen, till TT.

Polisen larmades strax efter klockan 23 och hittade de två knivhuggna ungdomarna vid skolan. De hade båda fått flera hugg i ryggen men kunde prata med polisen. Tonåringarna ska ha blivit överfallna av två gärningsmän.

– Man har identifierat personer, säger Pierre Voltaire.

På söndagsförmiddagen hade ingen gripits. Enligt polisen är samtliga inblandade mellan 14 och 16 år. Vad som ligger bakom bråket är inte klarlagt."

Ännu en misshandel: http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1161955.ab

DIF!

2007-11-04 14:11
samma natt som ricardo dödades hade en 16 åring kille blivit misshandlad till dödliga skador av ett gäng, och morsan vädjade till tidningar och polisen att dom skulle hitta de som misshandlade sonen,
men det är väl bullshit jämför med en rik unge som har för bögiga polare för att gå emellan o kanske ta en smäll var istälälet för att kompisen ska bli nerstampad av ett gäng?

jag tyckre också det e löjligt att han får priset.. och får träffa snoop låt mig träffa snoop jag kan göra nå jävla fredsgrupp på facebook också! 

2007-11-04 14:50
varför tror folk att gatuvåldet upphör bara för att en jävligt liten del av alla som är emot våld samlas och visar att just dem tycker det är fel?

"Jag kollade på när min kompis fick stryk så jag startar en facebookgrupp"
-

2007-11-04 15:22
Anton är en jävla mupp!

2007-11-04 16:15
fan den jävla rikemansungen kan nog må bra av en rejäl omgång själv
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!