Anton "Facebook-Antivåld" Abele får MTVs Free Your Mind-pris
På torsdagskvällens MTV-gala får 15-årige Anton Abele, rikskänd för sitt initiativ mot våld, ta emot Free Your Mind-priset. Tidigare pristagare är bland andra Bono och Aung San Suu Kyi. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=711740 STORT grattis till honom! Wow!
Keep it classic!
Toastare
2007-11-01 19:07
- Ja, de har coke så det är lugnt. som om DET var bättre än alkohol.. snorta med kändisar jaja.. knarkbuffé
Jag skyller allt på Emma!
Vilket jävla hån
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Välkommen till 2000-talet, århundradet då en online-petition kan rendera Nobels fredspris... Nä nu ska vi inte vara bittra ... Gott initiativ av den unge mannen. Jag förmodar att det grundar sig i den facebook-grupp som heter Bevara oss från gatuvåldet efter att "den där" grabben blev ihjälslagen i Stockholm?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
wtf? finns så många andra som förtjänar det så jävla mycket mer än honom. fyfan vad fjantigt.
spelar väl ingen roll vad han gjorde, han fick tusentals människor att gå ut och demonstrera iaf. kul att det är mr. 187 som lämnar över anti våld-priset förresten :p
vadå är det inte 18 års gräns på facebook?
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com
grattis, killen som bara stod och glodde när en annan blev ijälslagen utan att säga ett knyst hyllas som Bolo.
Jag tycker det är bra gjort av honom.
Parrot X2 Vad tycker du att han skulle ha gjort istället då?
Istället för att ringa snuten skulle han lagt sig i och blivit ihjäl slagen han också?
behöver du fråga vad jag tycker?
llmll - hade jag ogillat killen hade jag inte gjort ett skit. men när nån börjar trampa på folk går jag i mellan. spelar ingen roll hur lite jag gillar killen då. trampar på folk gör man bara inte. om du inte skulle göra samma sak borde du kanske fundera på att odla ut en ryggrad?
Parrot X2 Självklart skulle jag gå emellan om det var en kompis till mig. Men nu var det ju inte så att dom "bara" stampade lite på honom. Detta var ju riktigt brutalt o bara jätte vidrigt.
Jag skulle aldrig gå emellan om jag såg en pågående misshandel, jag skulle ringa polisen med en gång. Vem vet vad dom har på sig, typ kniv eller whatever.
Ryggrad my ass. Kom igen.
tungt pris
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
Moderator
2007-11-01 21:56
men damn, har stört mig på grabben var gång jag sett honom. fuck folk offrar livet dagligen och grabben lyckas varva ett gäng rikingar till en internet grupp. ge det till första bästa du ser i darfur eller ge det till en polis i bogota...
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Jag tycker det är otroligt härligt att folk drar sitt strå till stacken när det gäller att förbättra världen. Jag minns de mörka ociviliserade tiderna där man var tvungen att försvara sina ståndpunkter och engagera sig aktivt för att på något sätt få ett erkännande. Jag måste joina Facebook så jag kan rädda hela världen genom att starta den ultimata gruppen som gör att svält och obotbara sjukdomar försvinner, krigen slutar, folk slutar behandla andra dåligt, alla får sin vilja igenom utan att någon annans intressen kommer i kläm, miljön blir helt oförstörd osv osv ad infinitum. Däremot skulle det ju onekligen och oundvikligen leda till lidande för kvällspressen .(No candidate yet has promised to make all our dreams come true, if elected, Pedro does. So vote for Pedro!
Vilket jävla skämt. Hur svårt är det att värva nåra hundra tusen personer mot gatuvåld? Där det krävs ett klick för att gå med.. Hade den borgarbrackan gått runt på stan med papper och penna hade ja fan unnat han det men det arslet har fyllt i ett formulär och stakat fram ett ytterst pinsamt manifest och sen får han ett fredspris för det? Jag ska göra en grupp som heter anti-pedofili (DET ÄR FETT FEL ATT LIGGA MED BARN). Joina mig, jag förväntar mig att ta samma pris nästa år och kanske få ligga med den där snygga tjejen jag sneglat på hela terminen men inte vågat prata med.
ModernDrunkard P22 Gör nånting bra själv då istället för att spotta galla över dom som tar tag i saker o tar ståndpunkt.
God damn it vad ni gnäller.
Toastare
2007-11-01 22:55
llmll, hur har han tagit tag i saker?
Det finns folk som driver antivåldkampanjer med blod, svett och tårar. Att han får ett pris för sin jävla facebook-kampanj är en skymf mot de som sliter för sin sak. Jag bryr mig iof inte vem som får eller inte sålänge det inte är han.
BountyBoo F27 Demonstration blev det ju. Inte sant? Vad har du gjort åt saken?
Vi kan väl krasst beskriva händelseförloppet: * Hans polare blir misshandlade, en av dem till döds. * Aftonbladet letar nån som är villig att prata, han pratar, tycker illa om gatuvåld. * Springer hem, loggar in på facebook, startar en grupp(5 minuter inklusive startauppwindows-förloppet). * Ser ledsen ut på kort för att sälja lösnummer. * Får träffa Snoop Dogg.
Det är för att det är en riktig piss-sak som en liten brattunge får pris för de andra som har fått pris för kampen mot världssväten etc. Vilket jävla skämt.
DIF!
Nä, jag nöjer mig med att slåss på stan och playahata på nätet.
jag tror ni missuppfattar mtv-priset han fick med nobels fredspris.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
"Tidigare pristagare är bland andra Bono och Aung San Suu Kyi." Det där är premier league, facebook-herren är korpen.
ändra "missuppfattar" till "blandar ihop" så har vi en hel mening.
Moderator
2007-11-01 23:05
måste vara en riktigt svår sak att få folk att ta ställning för... dem flesta gillar ju lite fighter och tycker det är sånt som händer när det går för långt och nån dör. finns ju mycket motstånd mot det där... killen har inte gjort ett skit. han har startat en grupp där folk gått med för att det krävs inget jälva ställningstagande alls, det krävs ett musklick och jo just det vissa dök upp en timme på en fredageftermiddag och knöt nävarna i fickorna och visade att nu får det fan va nog. stod väl mellan detta och "alla har rött på sig då jävlar abdikerar militärjuntan i burma" det är fan bara symboler inget annat. som george carlin sa om flaggan men det passar här med "I consider it a symbol and symbols are for the symbolminded"
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
llmll F20 Han stärker ju inte din tes så varför?
DIF!
bob P19 det är inget nåt jävla nobelsfredpris han har fått liksom.
det är ett mtv pris. what's the deal?
Toastare
2007-11-01 23:11
llmll, jag har gått i flera demonstrationer sen jag var tonåring.. hjälper det? jag säger inte att JAG borde ha vunnit priset.. jag säger att han inte har gjort i närheten så mycket som de personer som tidigare vunnit priset har gjort.
BountyBoo F27 Jag vill tro att det hjälper. Jag har också gått i demonstration efter demonstration.
nej, du har helt rätt. men jag förstår bara inte varför alla måste gnälla så?
vad skulle dom velat att det skulle gjorts då?
llmll F20 Ja dom andra har engagerat sig i att motverka världssvält eller jobbat för demokrati, han har startat en grupp på facebook.
DIF!
bob P19 det är sant. men han gjorde nånting.
han har fått ett mtv-pris. låt grabben ha det då så känner han sig duktig.
anledningen till att just han fick precis var troligtvis pga av hans ålder och för att uppmuntra unga till att ta efter honom. i suppose... om han hade varit 50 år hade han aldrig fått priset med andra ord. tycker det är lite väl överdrivet att placera han i samma fack som greenpeace & bono dock.. hehe
I'm out. Nu kan ni snacka hur mycket skit ni vill. :D
hyckleriet är att många ( inte alla ) som var och demonstrerade skulle dra sig för att gå in och hjälpa någon som blev misshandlad på stan. det är lätt att gå och skråla ner med gatuvåldet i en grupp tillsammans med flera tusen andra. Men har ni stake nog att göra något åt saken när det väl gäller? Förmodligen inte. Att visa sitt stöd och manifestera angående våldet är en bra sak, missförstå mig inte. sheit. ge priset till mig istället. förhindrade en våldtäkt förra månaden. tackar
Modern:
Vilken jävla stolle :P
"
Hans mål är att få ensam majoritet i klubben och att stoppa huliganismen kring AIK.
– Jag tror att jag är en ikon för människor som slåss. Jag tror att dessa människor lyssnar på mig och vad jag har att säga, säger han.
Han kritiserar AIK:s ledning för att inte ha gjort tillräckligt mot huliganerna och menar att han vågar stå upp mot bråkstakarna.
– Man måste han en ledartyp som vågar stå upp för något. Jag tror att snorungarna lyssnar på mig när jag säger att våld inte hör till fotboll, säger han."
DIF!
Trots att även jag fällt en kritisk kommentar måste jag säga att vår vän Jante domderar den här tråden ganska hårt. Det kanske inte är en sådan stor bedrift, men samtidigt så är det åtminstonde något, och utan att behöva blanda in soritesparadoxens innebörd, så är den ju här ganska träffsäker: om ingen gör något, då händer ingenting, om någon gör något, kanske inte ger en helhet, men om detta startar en kedjereaktion, då är det gott nog -- då kanske en realistisk (och bättre!) respons kan dyka upp. Tidigt kan vi då säga att vi faktist agerar, utan att för den delen leva i en utopi. Jag tycker f.ö. tidigare vinnare som t.ex. Bono inte heller gör sig någon större bedrift, har man pengar som han, så är det ju sorgligt om man inte driver igenom ett antal projekt i sina liv (gärna där man hjälper andra, eller påverkar någonting i samhället). Men visst har tiderna förändrats, men kanske ska vi istället tillåta oss ta till teknikens möjligheter, och se det som en bra grej, att vi endast med ett musklick kan poängtera vad vi tror på, och visa våra medmänniskor vilka vi är, om det så bara är på en knapp Internetsida.
det här var ärigt det mest korkade jag hört på länge. det handlar inte vad man tycker, det handlar om vad man gör. (och nej, sitta å peta framför en data skärm e inte att göra ngt) folk springer på led å gapar om hur fel våld är men fan inte många skulle ha hjälpt vid en misshandel. tragiskt
finaly... ZOIDBERG is the popular one!!!
Parrot X2hade jag ogillat killen hade jag inte gjort ett skit. men när nån börjar trampa på folk går jag i mellan. spelar ingen roll hur lite jag gillar killen då. trampar på folk gör man bara inte.om du inte skulle göra samma sak borde du kanske fundera på att odla ut en ryggrad? Ja det är lätt att knappa in den lilla texten på ett forum och leka braveheart. Men undra hur det egentligen hade gått till ( du vet in real life, inte på whoa forum ) om du hade varit i killens skor..
cmg P21 Skojar du eller? Klart som fan man går emellan om du ser att någon håller på och bli misshandlad?
Inte fan står man 20 meter bort med mobilen i handen och ringer polisen.
Jag har flera gånger stoppat bråk då mina vänner eller folk jag sett på gatan varit inblandade, jag var t.o.m nära på att stoppa ett litet bråk mellan två pundare på plattan när den ena stora killen försökte sno något från en mycket äldre pundare som vi nyss snackat med.
Blir så jävla lack på den här Anton, seriöst. Det var hans kompis och han gjorde inte ett skit, utan efteråt står han och snackar om det på Tv och Facebook.
Jag har t.o.m hört att han knappt kände Riccardo, men pratar som om dom vore bästa kompisar och lever på den här händelsen och att flera av Riccardos vänner blir irriterade på det.
FuelDOg P23 har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
Som jag ser det, hellre så hoppar jag in och blir misshandlad med min vän när jag försöker stoppa det än att stå bredvid och titta på.
FuelDOg P23 har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
Kan vara hans feta jävla käke jag stör mig på.. jag vet verkligen inte asså.
Som jag ser det, hellre så hoppar jag in och blir misshandlad med min vän när jag försöker stoppa det än att stå bredvid och titta på. jag fattade de som att han inte kände killen som dog, utan att han bara råkade se allt.Men om det nu var så att han var kompis med killen som blev påhoppad fattar jag inte hur han kunde låtabli att inte ingripa. Skulle någon hoppa på min kompis skulle jag aldrig bara klara av att titta på. Men jag tycker ändå att de var bra gjort av han att engagera så mycket folk i denna frågan. Ja menar vore det inte för han skulle vi ju inte snacka om detta just nu?