I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Du är ingen unik och speciell snöflinga

Övrigt - Blandat

2007-10-18 00:12

Du är ingen unik och speciell snöflinga

Under stora delar av min uppväxt har jag levt under föreställningen att jag är en väldigt speciell och utvald människa. Ren logik, resonemang och enkla fördomar har alltid gällt alla andra, men har någon dumbom försökt applicera dem på mig har jag bara skakat på huvet och fortsatt köra mitt specifika race.

Det finns givetvis massivs med fördelar med ett sådant här tankesätt. Det gör dig mer benägen att ta egna beslut, du kommer inte alltid att lyssna på den allmänna opinionen och det kan få dig att fortsätta kämpa även i motvind. Trots dessa positiva fördelar, tror jag inte på själva huvudtesen, och kan se att den i vissa fall även gör dig svag och förvirrad.

För så här ligger det till. Hur mycket du än vill vara unik, speciell och säregen agerar du alltid efter ett förutbestämt och redan utstakat mönster. Det kvittar egentligen hur många regler, lagar och föreskrifter du bojkottar och ignorerar, ditt beteende och dina tankegångar har redan kartlagts och studerats till leda.

Missförstå mig rätt här..

Du är bra och fin på alla sätt och vis och självklart ska du fortsätta att gå din egna vägar, stå för dina åsikter och fortsätta utvecklas. Men nästa gång du ser dig själv som en unik och speciell snöflinga, ta dig en extra titt i spegeln och fundera en gång till.

Tror du verkligen ingen annan reagerar, agerar och tänker på samma sätt som du gör? Blir inte du också påverkad av reklam, kärlek och retorik precis som alla oss andra. En smula trött efter jobbet och småkåt av choklad? Irriterad av för lite sömn eller glad för en kram?

Jag tror fan det..

(De negativa fallen jag tidigare pratade om är då folk är så pass säkra på sin egen exklusivitet att de börjar bortse från vanlig logik och reson. Dessa individer har en tendens att se på verkligheten lite annorlunda än vad sunda och väl fungernde människor gör, vilket får dem att handla irrationellt och oklokt.) 

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
Toastare

2007-10-18 00:13
någon som kollade hjärnstorms sista avsnitt som handlade om hur vi påverkar varandra? hela den programserien var jävligt intressant!
Jag skyller allt på Emma!

2007-10-18 00:18
BountyBoo F27

Om du pratar om serien som gick på svt, med den blonda och skojfriska programledaren som alltid hade ett par roliga och tänkvärda experiment på lager, vet jag vilken du menar. Jag gillade speciellt avsnittet med SSU och Moderata ungdomsförbundet. Fascinerande prylar.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2007-10-18 00:19
Grattis!
Du är bara 8 år försenad!
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.
Toastare

2007-10-18 00:25
phlegm, just den.. och just det avsnittet. Det handlade om hur mycket vi kan påverkar omgivningen och hur mycket vi följer strömmen. Även om vi inbillar oss själva att vi inte gör det.
Jag skyller allt på Emma!

2007-10-18 00:30
Randomhero...hahaha, Word!

phlegm. den där diskussionen startade när fight club kom ut och är sjuuuukt uttjatad vid det här laget.

Idag är jag farlig

2007-10-18 00:33
RandomHero

Vafan?

Var i texten ser du att detta handlar om en nyinhandlad eller färsk upptäckt? Jag visste fan detta långt, långt innan dig, och säger du emot, ljuger du..

BountyBoo F27

Grabben är onekligen sjukt skicklig på det han gör. Vill du se fler serier i samma anda, rekomenderar jag Darren Browns grejer.

2007-10-18 00:35
Riotrunner P23

Uppenbarligen är den inte tillräckligt uttjatad då du läste rubriken, klickade på tråden och kläckte ur dig lite tjat.

2007-10-18 00:38
låter som spännen har trillat ner iaf,  in i ledet med dig.. 
mama said knock you out

2007-10-18 01:04
Phlegm, jag vet vad det står under mitt namn, men förlåt.
Topicen kändes otroligt Fight club.

2007-10-18 01:09
Phlegm

Seriöst, sluta vara så jävla kvasi-filosofisk.
Det passar inte någon.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2007-10-18 01:10
whatone

Vad har vi sagt om att din medverkan i mina trådar?

Skämt åt sidan.. Rubriken andas, precis som du säger, jävligt mycket fight club, men det går alldeles utmärkt att diskutera skiten iaf..

2007-10-18 01:12
RandomHero

Medan ditt sarkastiska neandertalar-bröl passar som en keps?

2007-10-18 01:12
Phlegm

Men är inte det problemet, Att de även gjorde det i "Fight Club" också?
Nytt årtusende. Nya problem.
Producent

2007-10-18 01:15
orka bry, varje persons liv är unika tyyyyp och man får la änna göra det bästa av sitt eget, sen får man ju känna sig unik och positiv om man vill det eller som en i mängden och lite mer negativ om man vill det.
upp till var och en.

jag väljer dock att tro på mig själv och förbli positiv om mig och mina tankar om mitt framtida liv!

Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2007-10-18 11:36
RandomHero

Jag skulle vilja säga att problemet med all säkerhet finns kvar. Att man diskuterat det i en överskattad film någon gång på nittiotalet, gör inte att det försvinner. Tyvärr.

Går man efter din logik skulle ungar aldrig lämnas ensamma hemma, saint bernard hundar hade slutat säljas och Mighty Ducks hade vunnit varje upplaga av NHL.

cliche X9

Good for you. You go girl..

2007-10-18 14:36
Jag tror att denna känsla av utvaldhet endast är en psykologisk drivkraft för att uppnå någon slags självförverkligande. Lite survival of the fittest så.

Känns inte så kul att diskutera detta nu när jag tyvärr tillhör den minoritetsgrupp som aldrig sett Fight Club.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-18 15:30

så, om jag säger att jag vet att jag är normal och ospeciell så är det för att jag bara vill vara cool och medveten? och därför håller med den häftiga nihilistiska post punk attityden som phlegm så ståndaktikt bär fanan för. eller i andras ögon den "nya" inblicken som gavs oss av en hollywood produktion, fight club (som om inte hela psykoanalysens grunder balanserar på faktumet att alla människors psyken är i grunden lika)

och om jag säger att jag är normal och alltid vetat det så är det för att jag antingen vill vara unik och inte hålla med den nya häftiga trenden utan stå på egna ben, eller för att jag är av den gamla skolan, må bra böcker, dalai lhama-style?

ser ni inte att hela resonemanget om att alla är förutsägelse bara bygger på baklänges-bevisning och ad hoc resonemang.

det blir någon sorts vetenskapligt agnostiskt loop. vi har inte teknologin för att förutsäga en enskilds individs hela framtid och kan på så vis inte avgöra om vi, hypotetiskt med denna utrustning, skulle kunna göra det eller om det bara inte skulle gå(förutsatt att apparaten är (och diskutera inte detta ords omöjlighet nu) perfekt) fel ändå.

svammel svammel svammel.

aja, fortsätt gärna titta på fight club och så, allt folk inte tänkt själva förut blir bra underhållning, och tycker man inte att det är bra så är man antingen pretantiös eller korkad.

svammel. svammel.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-18 15:35
"Dessa individer har en tendens att se på verkligheten lite annorlunda än vad sunda och väl fungernde människor gör"

Eller så har man en ännu sundare syn på vad verkligheten egentligen är?
fullfjädrad när jag kickat en gås..

Producent

2007-10-18 15:40
camera säger det!

och nej, jag tror inte att alla blir lika påverkade av reklam osv.
det beror på hur uppmärksam man själv är och vilka logiska slutsatser man kan dra, ett sammanhang i en världsomfattande bild, istället för att ha ett tunnelseende och bara se sitt eget liv, ta till sig av just det man själv ser och aldrig tänka längre än vad näsan räcker.

men visst, klart det känns bra att få en kram då och då!

Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2007-10-18 15:42
Jag har aldrig riktigt förstått gvart ränsen mellan självet (eller vad man ska kalla det) och dom saker som påsås determinerar ens val går. Asså i viss mån är jag ju mina åsikter och mina fördommar. Det är klart att val baseras på någonting, men gör det valen ofria? Blir det inte rent absurt att förväntasig att man ska kunna göra val helt opåverkad av någonting över huvud taget?

2007-10-18 15:43
gvart = vart
ränsen =gränsen

2007-10-18 15:47
Det som är speciellt med individer är väl snarare sammansättningen av egenskaper, som var och en för sig inte nödvändigtvis är speciella alls, men just den sammansättningen av egenskaper just du har (ja, t.o.m. du phlegm, hur konstigt det än kan låta) är du sannolikt högst ensam om.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-10-18 15:54
jag är unik precis som alla andra.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-10-18 15:54
Du borde föreläsa för emos istället för att sitta här och ordbajsa.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-10-18 16:18
äh, en människa e som en myra i en myrstack, om en dör bryr ingen sig. (förutsatt att det inte e en drottning) samma i det mänskliga livet, om 12 pers dör blir det bara en rubrik i tidningen o nårra ord i tv:n men om en kung/statsminister dör så stannar världen helt plötsligt upp o gråter.
alla vet ju att klottrare e knarkande monster som knivhugger pensionärer o rånar aschmed nere på hörnet..

2007-10-18 17:17
Att sätta det fria viljan mot determinism går ju inte riktigt ihop. För hur definierar man isåfall den fria viljan - vad är vi fria ifrån?
Vet inte riktigt hur det är, brukar man räkna med religiösa aspekter i den här frågan?

2007-10-18 17:22
hur menar du? vissa religioner är deterministiska i guess.

2007-10-18 17:34
Tänkte mer psykologiskt än i religiösa banor. Rätt så meningslöst att diskutera den motsättningen om man räknar in sin religiösa värdegrund.

2007-10-18 17:38
what the hell, jag hänger inte med i vad du försöker säga. Please explain, jag är så seg så seg

2007-10-18 17:49
Haha, jag tappar bort mig själv lite också. Men skit samma, orkar inte diskutera detta förrän Jesus himself kommer och knackar på min dörr.

2007-10-18 17:50
hehe

2007-10-18 18:07
håller med nej P26. Det finns ingen fri vilja, man kommer alltid handla utfrån ens egna bästa intresse som påverkas av en mängd olika faktorer (händelser som hänt i förfluten tid, nutid...). Klart man har en vilja att agera i olika situationer... men den är ju absolut inte fri. det finns olika orsaker till att man gör vissa saker i ens liv som alla baseras på ens förnuft. fri vilja är en illusion!

2007-10-18 18:16
Jonka, din fria vilja är givetvis predeterminerad.
De två är nödvändigtvis inte paradoxala.

Misery sade det, även om det bara var en cynisk klyscha.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-10-18 18:18
Kort och gott, jag tror som såhär: Vårt beteende är kroppens svar på våra drifter och behov. Valet grundas på konsekvenserna av våra erfarenheter av/assosiationer till dessa handlingar. "Valet" är den rakaste vägen till mental tillfredställelse. Jag tror inte heller att det inte finns något "sinnligt", utan alla våra sinnesintryck är elektriska impulser hjärnan sätter ihop till en helhetsbild. Kanske.

2007-10-18 18:20
uio X60 Det var absolut inte det jag menade. Jag tror på fri vilja. Eller rättare sagt, jag väljer att inte använda ordet fri i en absolut filosofisk mening. För jag tycker det är absurt. Vad ska man med en determenistisk syn till? Ge upp? Jag upplever att jag väljer, jag innser att jag är påverkad. Thats it

2007-10-18 18:21
Uio, vad är då kreativitet?

2007-10-18 18:22
phlegm P23
 du tänker för mycket mannen, du kan inte må bra.

2007-10-18 18:24
aftbg P21 Jag varken mår bra eller tänker speciellt mycket. Förutom på oversized tees och sånt. <3

2007-10-18 18:30
Jonka, men hur kan du isåfall uppleva någonting?
De elektriska impulserna är ett förenklat sätt att
förklara HUR man känner, ser, hör och whatnot.

Och om vi nu endast för tankens skull berövar oss
själva fri vilja: hur skall man bygga upp ett rättssystem?
Fri vilja är en av förutsättningarna för att man skall
kunna straffa någon för något den personen gjort.

2007-10-18 18:34
nej: Hahaha
Muhjmathil_Ahmd: Kreativitet=Uttryck av intryck=Uppskattning/Självuppskattning=Tillfredsställelse

2007-10-18 18:34
De elektriska/kemiska signalerna kan ju vara själva upplevelsen. Men det betyder ju inte att man är determinerad. Bara för att man är materialist?

2007-10-18 18:39
nej P26 nej
Muhjmathil_Ahmd X19 förstår inte vad du menar med att vi inte skulle kunna uppleva nånting utan fri vilja.

2007-10-18 18:41
hehe nej. thats right. Fast asså då får man ju använda nått annat än själen, Gud, etc för att förklara vad den fria viljan är. lixxxom. eller

2007-10-18 18:46
nej P26
hehe jag menade inte att jag tror att allt följer ett visst spår och sen dör man. man gör vissa val,  jag upplever också att jag väljer, och att jag har en mängd olika alternativ att välja på. men om vi skulle begrändsa dessa till endast ett, eller ett fåtal, skulle vi inse varför valet aldrig från början var fritt. tex valet av att köpa te eller iste på ett café. antingen väljer jag det billigare sorten... kanske pga ekonomiska skäl... eller så väljer jag sort utifrån att jag känner mig frusen/varm. jag skulle ju aldrig få för mig att tex impulsköpa en te från början om jag inte ens var törstig eller sugen etc... åååkej..

2007-10-18 18:51
jonka, du drar väldigt många förhastade likhetstecken.

Jag har aldrig påstått att vi inte skulle kunna uppleva
något utan fri vilja. Hursomhelst är jag tvungen att dra,
ha d gött!

2007-10-18 18:51
Som jag tidigare sa. Det är våra behov och möjligheten att tillfredsställa dem som utgör valet. Därav finns en naturvetenskaplig grund för hela min tes.

2007-10-18 18:54
uio X60 Men det är precis det där som jag tycker är problemet lite. För val är oftast inte så okomplicerade att man kan översätta dom i enkla ekvationer, typ kaffet är gott (+1), billigare (+1), sämre för magen (-1). Utan man har alltid massa olika mål osv. Jag tycker inte att val kan beskrivas sådär.

2007-10-18 18:54
Muhjmathil_Ahmd jag säger inte att jag har rätt, men det är det intryck min hjärna har skapat. det är en ond cirkel, jag är fast i min egen teori.

2007-10-18 18:55
Jonka: vadå för naturvetenskaplig grund? Vad pratar du om för behov? Är det Maslow du kommer dragandes med eller?

2007-10-18 19:03
nej Maslow hade absolut en poäng, dock är jag inte så insatt i hans grej så tänker inte alliera mig med någon.
Samtliga behov. Målet tror jag är att uppnå den ultimata omgivningen. Hur stor denna omgivning (nu är jag inne på människan som i grunden en egoistisk varelse) är varierar från människa till människa, eftersom alla inte har samma livserfarenheter.