and-one P25 so?
4 ar i fangelse som valdtaktsdomd e nog inget man glommer.
man far inte ens kens senaste skiva
Jag är tydligen en våldtäktsman?
stackars dom haha 4 år är lätt bra med tanke på vad dom kommer få smaka på därinne. Blir inte förvånad om det står om 2 månader i kvällspressen attt alla redan gjort några självmordsförsök.
Toastare
2007-10-16 15:24
Eftersom man inte får länka bilder på dem, så får man såklart inte diskutera deras utseende.
Jag skyller allt på Emma!
fittbjörn P21 , va snackar du om.. man drar av 1/4 del om man spelar sina kort rätt och håller sig soft.
Fyra år är ingen lätt resa hur som helst, å spec inte för dom här killarna skulle jag tro.. Väntar och ser om HD vill pröva de här.
cons&bounty: Hela rättsystemet är ju till för att gagna övriga befolkningen, inte för nåt slags primitiv hämnd. Hämnden kan vara en viktig del i hur rättssystemet gynnar den övriga befolkningen. Om folk njuter av att brottslingar straffas, vilket av bland annat den här tråden att döma verkar vara fallet, så gynnar ju hårda straff den övriga befolkningen oavsett hur straffen påverkar brottslingens brottsbenägenhet. Det kan då finnas skäl att straffa brottslingar "onödigt" hårt, det vill säga hämnas. Jag tror att rättssystemet i stor utsträckning är till för detta.
Toastare
2007-10-16 15:39
Apati, det håller jag iof med om... men det känns ju ändå som Sverige är ett av de länder där de INTE ger dubbel livstid som i USA bara för att "make a statement" (är trött och hittar inte uttrycket, förlåt svengelskan)
Toastare
2007-10-16 15:40
statuera ett exempel ..var det jag letade efter ;)
Toastare
2007-10-16 15:59
självklart får man inte heller länka till sidor där man kan finna bilder på dem eller som i sin tur länkar till stötande material.
BountyBoo och conspicuous: Som Refused skrev så relaterade jag till hur hela samhället vinner på det. Får vi ett bättre samhälle om människor som blivit dömda för något brott fortsätter att straffas för det helt godtyckligt resten av livet? Varför dömer man inte i så fall alla till livstidsfängelse direkt om de aldrig ska få en chans att återigen leva ett normalt liv? Angående rehabilitering och att det är få som återkommer till ett liv utan kriminalitet, så blir det ju inte direkt lättare att lämna den kriminella världen om man är utestängd från den "vanliga" världen... Jag är också jävligt upprörd ibland och skulle också kunna tänka sådana tankar. Men jag tror på människans förmåga att bättra sig och att vi måste ha ett humant tänkande om vi ska få ett humant samhälle. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
eastend: "Priyan så om de blev friade betyder det då att de är oskyldiga, tänk på vad du skriver och påstår." -> svar: nej. det jag skrev var:"i och med att en fällande dom satts i bruk får man väl anse det hela som en fullbordad våldtäkt (för de som tvivlat)." för det första så har jag inte tillhört de senare nämnda, det var däremot dessa det var riktat till. sen för det andra så är det nog snarare du som borde läsa vad jag skriver/påstår utan att läsa in ytterligare saker. jag kan hålla med om att jag formulerade mig en smula svagt, men jag har iaf inte påstått vad du försöker få det till.
vore intressant att höra debatten efter ett eventuellt frikännande i hd. sen funderar man ju över deras intelligens när dom blir anmäla för samma sak av en annan brud i samma veva.. visst, nog finns det psychobitches som inte bangar på att ta chansen, men känns ju mer som det brister nånstans där uppe på dom..
cry me a river! --> thcrew
Det är kul att alla klagar på straffen men när man vet att våldtäcktsmän som fått 3 års fängelse kommit ut efter 2år och gått på samma gator och varit i samma butiker där vittenen och drabbade handlar och bor så e de en annan sak.
hur kan så många av er veta att en dömd våldtäktsman inte har det lätt på kåken?!? det är inte film, dom har ju förfan en egen avdelning..
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Med fällande dom för våldtäkt så borde livet vara mer eller mindre förstört oavsett längd på straffet. Tiden inne lär bli kännbar och som i detta fall, när de hängts ut med bild och namn på nätet, lär tiden efter i frihet bli jobbig från och till också. Skum brud ändå som hängde med dom hem, blev knullad av en av dom (hon visste inte vem eftersom hon låg på mage) frivilligt, haft trekant med dom tidigare, där spott, örfilar, mm ingått som en accepterad grej. Men, men.. ett nej är såklart alltid ett nej. Bara alla är med på när det är rollspel eller på riktigt.
4 år är en lång tid i en situation där du vantrivs och tiden går extremt långsamt. Sluta ha amerikanska normer. Fängelsestraff är till för att man skall självrannsakas, känna ånger och kunna omvändas till en bättre människa (i en ideal värld). i vissa fall används fängelse då personer är farliga för samhället, och således hålls undan samhället genom frihetsberövning. Fängelse utdöms på viss tid eller livstid .. Varje brott har en straffskala. Anges inte något annat är lägsta tiden 14 dagar. Högst tio år på viss tid får stadgas för ett brott. Fängelse får användas som gemensamt straff för flera brott om fängelse kan följa på något av dem. Minimistraffet är det högsta av de olika brottens minimum. Maximum kan bestämmas på två sätt (det lägsta alternativet väljs). Det ena erhålls genom att man summerar brottens högsta straff. Det andra utgår från det svåraste av brotten, och till det högsta straffet för det läggs ett år om det svåraste av straffen är kortare än fängelse i fyra år, två år om det svåraste är fängelse i fyra år eller längre men inte åtta år och fyra år om det svåraste är fängelse i åtta år eller längre. Vid allvarliga återfall kan dömas till fängelse i ytterligare fyra år. Längre strafftid än 18 år kan således inte utdömas. Den exakta tiden avgörs för varje konkret fall genom påföljdsbestämning.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Helt kefft dom blev dömda pga. mediahypen runt dom!
Toastare
2007-10-16 18:49
emiliano , hoppas inte du tror på det där själv. andregen , man har vänner som suttit inne eller så kanske man har suttit inne själv.Nickemannen , det handlar inte om förhastade slutsatser. Det handlar om att en våldtäktsman inte är värd mer i mina ögon. kalla mig ohuman. Sen hoppas jag för samhället skull, inte för deras, att de får den vård de behöver eller det straff som behövs för att de aldrig ska göra om något sånt igen eller skicka så vidriga sms.
Toastare
2007-10-16 18:50
andregen, nej de har inte en egen avdelning för våltäktsmän..missade att du skrev det.
när det gäller just den här typen av brott tror jag att väldigt hårda domar faktiskt kan ha en avskräckande effekt. grov kriminalitet, tänk värdetransportrån typ, (och nu spekulerar jag vilt) begås av människor som av någon anledning (självvalt, tvingad in i det) lever det livet. våldtäkter utförs i högre utsträckning av "vanliga" människor som jag tror på ett annat sätt inte ser ett fängelsestraff som nånting som kan drabba dem. hurvida långa straff är bra eller dåligt kan ju diskuteras, men i såna här fall där andra människor direkt påverkas på ett fruktansvärt sätt tycker jag är värre än brott där ingen direkt blir utsatt och att det för den drabbade personens skull och upprättelse kan bli tuffare
http://www.kommandot.se/wp/
bountyboo, här i härnösand har våldtäktsmän och pedofiler en egen avdelning..
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Toastare
2007-10-16 19:10
andregen, det är säkert olika från anstalt till anstalt..
måste ju nästan vara så på dom flesta tycker jag, av säkerhetsskäl..
Toastare
2007-10-16 19:14
dujaeruvija... måste jag ha det på ett speciellt sätt då? jag skrev att det är säkert olika från anstallt till anstallt.. jag menade att även jag kan ha fel. Vet ju bara vad jag hört från de jag känner som suttit inne.. du skriver ju "det finns väl en spec. avdelning i Mariestad?" man kan vara osäker..
det finns ca 5 anstalter i sverige med speciell avdelning för våldtäktsmän och pedofiler, enligt min far som är fågvaktare på "snuskavdelningen" :p
Toastare
2007-10-16 19:17
däremot vet jag att Norrtäljeanstalten har en avdelning för sexbrottslingar.. men det är ju inte bara våldtäkt och pedofili..
Toastare
2007-10-16 19:18
dujaervijauuauja, då skrev jag för snabbt.. för jag kan inte uttala mig om alla anstalter i Sverige.
Toastare
2007-10-16 19:18
alltså jag tror inte att det finns en BARA för våldtäktsmän eller för pedofiler.. utan att det alltid handlar om sexbrottslingar. så då..
5 anstalter för sexbrotslingar, inte för våldtäktsmän och pedofiler.. my bad:)
Toastare
2007-10-16 19:35
bra då är vi alla överrens iaf :) men frågan är då om någon sexbrottsling kan hamna utanför de här 5, det lär ju bli fullt. Å om det då i första hand är pedofiler och våldtäktsmän som får plats först.. och att de förflyttar andra sexualbrottslingar iof vad är andra sexualbrottslingar? nekrofiler?
Tänk på att det ska vara till mycket för att få det ens prövat i HD. Nytt bevis och material ska ju kunna presenteras. Annars tar aldrig HD upp fallet. Det var väl knappt att Hovrätten skulle ta upp det igen? Hmm....
Sa otroligt skont att lasa det.
Helt klart trevligt att de blev dömda, får hoppas att de inte lyckas få resning.
Look with your own eyes - See with your own mind
Toastare
2007-10-16 20:46
PenDragon, i dubbel bemärkelse ;)
Nytt bevis och material ska ju kunna presenteras. Annars tar aldrig HD upp fallet. Det var väl knappt att Hovrätten skulle ta upp det igen? Hmm.... Det stämmer inte alls, nej.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Men nu är det så att det inte kommer prövas i HD, denna dog vinner laga kraft.
Jo, du verkar ju verkligen veta vad du pratar om.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Swagman, så du menar att denna kommer gå upp i HD? Föga troligt.
Det jag menar är att du inte har någon som helst förståelse för vilka fall HD tar upp.
jag har ingen aning, men är det inte så att när personer blivit dömda så får man "hänga ut dom"..?
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
dom e nog oskyldiga...vara nån random tjej som vill ha uppmärksamhet..
vi är överallt!
Toastare
2007-10-16 23:56
_NoVA_ så intilligent skrivet. nuss, nej du har ändå inte någon rätt att hänga ut dem med bild, namn och adressuppgifter. Däremot kan någon gå till hovrätten, be att få papprena utskrivna (kostar en slant) och sen scanna in dem och lägga upp dem. Då de är offentliga handlingar.
bountyboo. ah i see...
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
Toastare
2007-10-16 23:58
Därför t.ex affärer här inte får sätta upp lappar med snattare i sina affärer eller man inte får sätta upp lappar på dömda pedofiler vid dagis och i bostadsområden etc.
dom blir nog lika populära där som dom var på stureplan ska ni se, fast under andra omständigheter haha
The Only Good System Is A SoundSystem! http://www.myspace.com/thundahvibesound
friktion P21 Nu påpekar jag bara din text i början. Allt du skrev var bra något som jag skulle kunna skriva. Men allvarligt, det känns nästan som om dom inte ångrar sig så som du skriver. Visst 4år är väldigt lång tid i svenskt fängelse. Men sammtidigt så sitter dom 2 grabbarna grus och nekar till våldtäkt. Det första året kommer dom nog inte känna sig skylldiga. Men det kommer nog. Äh vafan vet jag.
Förövrigt, det är ganska kul när man kollar om kring på mingelsajterna som finns på internet på bilder som är tagna omkring stureplan. Jag har lite svårt att förstå vad 18-åriga tjejer ser i 25-åriga killar som är dyngraka och finklädda. Visst hela Svergie är house/Glamour förstört. Men det här med att vara så jävla snygg, fin, viktigt och glamourös är fan läskigt. Jag lovar er ta en random sök på Playahead på tjejer mellan 14 - 18år med bilder så kommer ni förstå vad jag menar. Alla har värkligen House låtar på sin presentation, sen photoshoppade bilder där dom står och ser jätte lyxiga ut. Jag har lite svårt att förstå det.
Vad hände med tiden då brudarna var som galna över snubbar i nike skor som var lite halv writers och rökte gräs hela dagarna. Eller den här skejtar manin som var över svergie för kanske 4 år sedan. Då alla tjejer skulle ha en sån kille?
Sammtidigt förstår jag att man vill känna sig lyxig och snygg. Sen är det inget fel med house musik för den delen.
Nu orkar jag inte läsa igenom text väggen jag skrivit för att jag är lika trött som en hora klockan 07:00 på en söndagsmorgon.
Det är ganska osannolikt att HD kommer ta upp detta ärende. Om man ser till prejudikat så är detta ärende relativt ointressant, det finns redan prejudikat på området och bara för att detta är ärende har hög profil i media så är det inte intressant i prejudikatsyfte. I och med att målet saknar värde som prejudikatsärende, så är den enda andra möjligheten att nya och för målet omvälvande bevis uppkommer. Rena nyvärderingar av bevis förekommer inte i HD.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Toastare
2007-10-17 02:09
Toastare
2007-10-17 02:10
namnen är strukna med tip-ex.. tror faktiskt de gör det när de lämnar ut domen. Ska se om jag får tag i min lärare i medie-etik i morgon och kan diskutera detta med henne. Vi har haft prov på det till och med men har glömt vad som gäller domar. Nån annan som vet?
Apati: Hämnden kan vara en viktig del i hur rättssystemet gynnar den övriga befolkningen. Om folk njuter av att brottslingar straffas, vilket av bland annat den här tråden att döma verkar vara fallet, så gynnar ju hårda straff den övriga befolkningen oavsett hur straffen påverkar brottslingens brottsbenägenhet. Det kan då finnas skäl att straffa brottslingar "onödigt" hårt, det vill säga hämnas. Jag tror att rättssystemet i stor utsträckning är till för detta. Om man skulle resonera som du gör här finns det inget som hindrar oss från att ha tortyr eller offentliga straff (t ex skampåle). Det skulle fylla precis den funktion du nämner. Ändå har vi beslutat om ett rättssystem utan sådana inslag, vilket tyder på att man inte vägt in något slags hämndens njutning i utformningen.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Ett fall behöver inte vara prejudikatskapande för att HD ska ta upp det. Om Hovrättens dom står i uppenbar strid med praxis kan HD ha ett intresse att ta upp fallet för att säkerställa kontinutitet i rättsskipningen. Som nämns i domen har HD flera gånger konstaterat att en fällande dom i våldtäktsmål inte enbart kan motiveras med att målsägandens berättelse framstår som mer trovärdig än de tilltalades. Våldtäktsmål är precis som alla andra mål beroende av bevisning. Den starkaste bevisningen i det här fallet består definitivt av kvinnans skador (i kombination med det faktum att det tidigare våldsamma sex hon haft med männen inte gett upphov till liknande skador), hennes reaktion timmarna omedelbart efter våldtäkten (gråt, skakningar, schock-tillstånd etc.). Även sms-korrespondensen mellan de tilltalade (där de enades om att hålla tyst om det inträffade) utgör del i bevisningen. Ska man hårdra det hela är visserligen frågan om sms-korrespondensen ett cirkel-resonemang; att man TROR sig ha gjort sig skyldig till något olagligt, innebär inte nödvändigtvis att man gjort det. Domen innehåller definitivt märkligheter: som ett av skälen till att bedöma våldtäkten som grov anger Hovrätten att kvinnan på grund av berusning befunnit sig i en utsatt situation. Samtidigt anses inte denna berusning göra hennes berättelse mindre tillförlitlig, baserat på att polismannen som tog emot anmälan inte uppfattade henne som "speciellt berusad". Det har inte heller framkommit speciellt mycket ny bevisning som skulle motivera HovR att göra en helt annan bedömning av målet än TR. Frågan som kommer att avgöra om fallet tas upp av HD eller ej är alltså: var bevisningen verkligen tillräcklig, eller grundades HovR:s dom enbart på att man valde att tro på kvinnans berättelse? Själv sätter jag mina pengar på att fallet inte går till HD. I övrigt: rättssäkerhet är extremt viktig, och HovR:s dom balanserar definitivt på gränsen. Samtidigt kan man säga att det här målet är ett väldigt tydligt exempel på det problem som det svenska rättssystemet lider av (speciellt i våldtäktsmål): vi kan fastställa att brott har begåtts, vem/vilka som uppenbarligen har begått det, men vi kan likt förbannat inte döma dem för det. Ett lands rättssystem måste ha folkets förtroende, och det innebär att påföljderna för en handling åtminstone någorlunda måste korrelera med det allmänna rättsmedvetandet. Ur det perspektivet tror jag att den här domen är positiv. Fler brottsoffer kommer att känna att det lönar sig att anmäla. Färre människor kommer att skylla missförhållanden på advokater och domare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.