I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Man, dödad av björn!

Övrigt - Blandat

2007-10-09 11:59

Man, dödad av björn!

kom 10min försent till matte lektionen imorse.. så står rektorn där och pratar om en klass kompis.. jag fattade inte riktigt vad de handla om, trodde att de handla om mobbning som vanligt..
Han skällde ut mig för att jag bara droppade in när han pratade med klassen..

Men efter ett tag berättade han även för mig att min klass kompis pappa och deras hund vart ihjäl rivna av en björn när han var på älg jakt i jämtland..

Han berättade även att geväret låg i stugan, ca 2m från händelsen. Han hade hört något ljud utanför då han gick ut..

Hade han haft med sig geväret ut hade han troligen kunnat skjuta/döda björnen innan den dödade honom, och hans hund:(.

Är det inte ett sjukt läskigt sätt att dö på? Och jag känner sympati för alla behöriga inkls mannen och hunden. Vart rätt chockad när jag hörde det..

Overkligt..

2007-10-09 12:05

Jo att bli ihjälriven av en björn e nog aldrig trevligt men björnen tänkte nog "han eller jag".

2007-10-09 12:06
Ja förmodligen.. Och polisen tror att björnen redan var skott skadad eftersom att svenska jägare suger....
Så han va nog lite pissed på människor förmodligen.

2007-10-09 12:10
nej han var hungrig

men vafan det har e gardagens nyheter
Jag är tydligen en våldtäktsman?

2007-10-09 12:18
Inte för att vara taskig, men Magnus Betnér pratade om det här en gång - jag kan inte göra annat än att hålla med honom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-09 12:19
Att bli dödad av något djur då man är på jakt för att döda djur, vill säga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-09 12:42
daviden

Håller med. Det e ju svårt att tycka synd om matadoren när han får ett par tjurhorn i magen.
When nature strikes back...

2007-10-09 12:56

Såg en kvinna på något debattprogram om huruvida vargarna i Sverige utrotas och det bör skickas hit några Ryssland, som var upprörd över att hennes hund blivit dödad av en björnmamma, med två ungar när de var på björnjakt. Därefter hade hon hittat en varg stå och äta på hennes hund. Ungefär lika patetiskt, då hon hade sig själv att skylla för att skicka sin hund efter en björnmamma med ungar. Alla om någon borde veta att det är lika med att skicka sin hund i döden. Jag undrar vad de förväntar sig ska hända

don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk

daviden P26

matadåren P25

dom var ju dock pa algjakt, kan ni inte lasa?

Poet

All respekt till mannen (och hunden) som dog. Men är man i leken med, så får man leken tåla. Jaga eller bli jagad, i detta fallet blev han jagad. Och som jägare så är man nog medveten om riskerna.
At the gates of Eternity...
Poet

2007-10-09 12:57
Skojten: Spelar roll om han var på älgjakt, kunde lika väl ha hänt att han kunde bli ihjältrampad av en älg.

Ska vi börja tycka synd om boxare som bryter näsan och spräcker ögonbrynen när de boxas, då de är väl medvetna om riskerna?
At the gates of Eternity...

2007-10-09 12:58
skojten

Jo men han var ju ute i skogen på jakt. Även om d e älgjakt så tar ju inte björnarna timeout direkt.

2007-10-09 13:13
bear eat dog

2007-10-09 13:18
matadåren P25

ah fan, det ar dock inte att jamfora med tjurfaktning

2007-10-09 13:21
skojten

Nä kanske inte riktigt.

2007-10-09 13:21
då kan man ju också säga. "varför gick killen på fest, när han vet att det kan urarta slagsmål, och i slagsmål kan det sluta med döden?".

r.i.p mannen med hunden.
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen.
// Dansk_BB
Redaktionschef

2007-10-09 13:26
Han hade väl iofs inte ens hunnit dra ut på jakt när det hände. Som jag förstått det attackerades han i princip på tröskeln till sin stuga, och det om något är väl läskigt.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2007-10-09 13:29

kopiera

Lite konstig jämförelse, när man är ute på jakt så har man en enda avsikt, att skjuta och döda djur. Du kanske har sådana avsikter när du ska på fest eller?

shimmy shimmy yo

2007-10-09 13:32
haha jaru :) det har jag...
// Dansk_BB

2007-10-09 13:33
Oracle P24

precis

trodde inte det handlade om samma om man laser vad den har killen har skrivit?

Manager

2007-10-09 13:36
Jag förstår björnens agerande.
Dont hate the player, hate the game.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-10-09 13:39
Senast någon vart dödad av en björn var ju 2004.. sen gången innan de var ca 70 år innan 2004..
det är ju inte så jätte ofta liksom

2007-10-09 13:48
dont hate the björn, hate naturen

2007-10-09 14:05
Visst det är helt hemskt och så.

Men hur kan man klandra en björn som försvarar sig? Förstår inte logiken,björnen kan väl inte veta att det är älgar han är ute efter eller att han inte har geväret med sig?

Och om han befinner sig i en skog där det finns björn. Varför lämnar han geväret i stugan o går ut o kollar efter?
www.susei.blogg.se

2007-10-09 14:14
Skojten

Ja, och jag skrev: "Att bli dödad av något djur då man är på jakt för att döda djur, vill säga."

Älg är ett djur.

Sluta anta saker, det blir oftast fel.

2007-10-09 14:20
Om han är ute på jakt, varför går han då ut i skogen och kollar efter ljud, utan sitt gevär?

För några år sen blev min lärares man riven till döds av en björn. Han hade sitt gevär med sig. Tror att han lyckades sätta två skott i björnen innan han dog, så även om man har gevär med sig är det ingen garanti för att man ska överleva.

Och ja, är man med i leken får man leken tåla. Hur man kan jämföra jakt med en tonårsfest förstår jag dock inte. Är man ett gäng snubbar ute i skogen med gevär och björnar får man ju förstå att man kan dö. Det är ju som folk i det här landet som tycker att det är orättvist när deras söner och döttrar dör i Irak, stanna hemma är mitt råd till alla.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-10-09 14:25
Meh, min syster sa att de va hennes kompis pappa också!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-10-09 14:44
det är klart att folk som jagar är medvetna om att det finns risker. samtidigt finns det folk som ägnar sig åt alla möjliga sorters farliga hobbys. om det hade varit en fallskärmshoppare hade antalet "skyll-dig-själv" kommentarer varit desto färre. det handlar inte om att lägga någon skuld på just björnen, det handlar om att det är tragiskt när en människa sätter livet till på det där sättet. punkt.

2007-10-09 14:47
Demento

Alla människor som utsätter sig för risker får faktiskt skylla sig själv,det betyder inte att jag inte tycker att det är tragiskt.

det ena behöver inte utesluta det andra.
www.susei.blogg.se

2007-10-09 14:49
Sen handlar det kanske om att fler folk tycker att det är fel att folk har dödande som hobby än att man hoppar fallskärm.

Går man ut i skogen för att döda och själv blir dödad så tycker jag absolut inte synd om personen.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-10-09 15:00

Jovisst. Och självklart är det rätt åt en köttätare som sätter korven i halsen och kvävs till döds.

Jag menar, stödjer man en slaktindustri är det inte synd om någon jävel som sätter köttbiten i halsen.

2007-10-09 15:09
Roligaste är ju att man nu är på jakt efter "den farliga björnen" så kommer dom skjuta första bästa björn dom hittar i området, och vara nöjda...

2007-10-09 15:10
Hehe. Nej det tycker jag inte. Jag har inget emot er köttätare. Ät hur mycket kött ni vill. Min flickvän är köttätare och i stort sett alla omkring mig är köttätare. Att sätta en bit korv i halsen och kvävas är naturligtvis tragiskt.
Det är väl tragiskt att den här personen blev riven av en björn. Men jag tycker att det var mer på lika villkor än ditt korvexempel som är helt slumpartat.

2007-10-09 15:12
candide P25
alltså jag vet att det kan vara svårt för dig att se förbi dina fantasibilder av jägaren som en snusande lennart jähkel look-a-like som får vrålstånd av att döda söta djur, men jakt fyller en funktion. kan du lista ut vilken?

kan tillägga att jag själv inte har någon som helst koppling till jakt.

2007-10-09 15:17
jag vet att jakt fyller en funktion. Att åka ut i rymden fyller en funktion det med. Den sistnämnda är lite mer riskfylld än den första. Men vill man syssla med jakt "skogsbevarande" skäl så får man inse riskerna.

På samma sätt som att man får inse riskerna om man vill hålla på med krig i "fredsbevarande" syfte.

2007-10-09 16:12
ja och aker man buss till skolan far man ar det ju ratt at en ifall man dor i en trafik olycka. Jag menar bussen kan ju lika garna kora pa en fotgangare. Do eller doda... eller?

javla storstadssvennar vet ingenting om hur det ar att va ute i skogen. tycker personligen att det lat tragiskt med mannen som blev riven.

2007-10-09 16:26
Maken till konstiga liknelser får man leta efter. Erik_Indian P23, du borde kanske tänka dig för lite innan du skriver, byhålesvenne.

Karln skulle ut och döda och blev själv dödad. Tragiskt, visst, likväl var han jägare.

Goes around comes around

2007-10-09 16:45
Perloff X0

det var en parodi pa alla andra daliga liknelser som florerar har, men jag forstar att dom kan va latta att forvaxla

byhalesvenne? det va inte va din mamma kallade mig

2007-10-09 16:51
rätt koolt att bli dödad av en björn iofs..
work some magic

2007-10-09 17:08
// Dansk_BB

2007-10-09 17:16
Lika tragiskt, jägare eller ej. För även om jag själv knappast skulle kunna skjuta en älg så skulle det vara en katastrof för älgstammen om älgjakt upphörde.

Sen tycker jag personligen att det finns obehagligare sätt att dö på än det här.(Inte för att jag har provat så hemskt många men vad jag kan föreställa mig)

2007-10-09 17:23
Ger man sig in i leken, får man leken tåla

2007-10-09 17:33
Se "Grizzly Man".
Manager

2007-10-09 17:53
fan vilken maffia människan.
you kill one of ours, we kill you.

hur vet dom ens att det var rätt björn?
/ Deedz.

2007-10-09 18:09
daviden P26

ditt pucko, han var ju inte ens pa jakt?

2007-10-09 18:10
Manager

2007-10-09 18:10
vadå huh?
/ Deedz.
Moderator

2007-10-09 19:13
Jag hörde på radion förut att dom har knäppt björnen idag. Vila i frid!

(Också tråkigt med människan och hunden.)

"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Poet

2007-10-09 19:16
Yun_DI P18 - Det visste dom inte när dom sköt den, men dom hade fått tillstånd att skjuta första bästa björn i området.. men nu i efterhand visade det sig att det var rätt björn...

risigt sätt att bli dödad på.. RIP jägar gubben
"life's a garden, dig it."

2007-10-09 23:07

–?Det är ett mycket dåligt bärår. I de här trakterna finns det inga bär alls. Men det är antagligen något fel i huvudet på en björn som agerar på det här sättet mitt inne i bebyggelsen, säger han.

vadå fel i huvudet. tror inte björnen bryr sig om det är nära stugor det fångar sitt byte eller om det är mitt i skogen.

men tråkigt som sagt.

Get MAD and change

2007-10-09 23:09
Yun_DI P18

ja vafan menar du?