I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba i Köpenhamn?

Övrigt - Blandat

2007-08-26 14:59

Jobba i Köpenhamn?

Har suttit och grubblat en del över vad man ska göra, och vart man ska ta vägen...

Har filosoferat en del om att jobba i Köpenhamn och bo i Malmö.
Men klurar även på lite hur det skulle funka rent praktiskt att bo och jobba där med språk och sådär.

Någon som har erfarenhet från att ha jobbat där? Någon annan som funderat på att jobba där kanske? Hur funkar det? Var det kul? etc...

Peace!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-26 15:03
priserna på lägenheter sjunker visst nu, de e lite av allt jag vet. om du inte har nått emot att bo där dvs
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2007-08-26 15:08
det är ändå svindyrt att bo i köpenhamn.

kleton, kolla in arbetsförmedlingen öresund, de har massor med infosidor om detta.
Jag skyller allt på Emma!

2007-08-26 15:09
kolla in
http://www.oresunddirekt.com

sida om öresundsregionen. där finns en del fakta.

http://www.jobnet.dk

danska arbetsförmedlingen. en del fakta.

2007-08-26 15:10
ja. pastea in dom ;)

2007-08-26 15:12
Malmö är inget större problem att skaffa lya såvitt jag vet.
strength

2007-08-26 15:29
Till att börja med tänkte jag bo hos tjejen i Malmö iaf, sen får man väl se vad som händer senare. Har alltid diggat Skåne, så ser inga nackdelar med att bo där.

Man ska väl inte lyssna för mycket på fördomar, men är vi Svenskar så uppskattade i Danmark? Jag vet att de verkar låtsas att de inte förstår Svenska i Köpenhamn, kan ju bli svårt om man ska jobba?

Jag är iofs halvengelsk, så jag talar flytande engelska med brittisk dialekt, så man kanske klarar sig på det annars?

Tack förresten för jobbsidorna.;)
Toastare

2007-08-26 16:05
de har inga problem med svenskar som 1. inte tar deras studieplatser på läkarlinjen 2. inte är fulla som drägg

de förstår inte alltid svenska, så det är ju bra att kunna prata svensk-danska alltså där man lägger in lite danska ord.
Jag skyller allt på Emma!

2007-08-26 16:06

Folket i köpenhamn förstår svenska. Sedan är det inte så jävla stor skllnad mellan språken. Bara man lär sig deras puckade räknesystem så är det lugnt.

Har en hel del vänner som bor i Lund men jobbar lite varstans i danmark. Tar ju inte mer än 40min med tåget.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Poet

2007-08-26 18:10
Har jobbatr ungefär 10 månader sammanlagt i Köpenhamn och bor i Malmö. Inga som helst problem, varken med språk eller något annat. Vill nästan påstå att danskarna är trevligare än svenskar, trots omvärldens påståenden om att de skulle vara rasister.

Enkelt att få jobb där, har fått alla jobb jag sökt och det gick snabbt med alla papper och personnummer.

Enda störiga är att det där jävla Dankortet!!!
At the gates of Eternity...

2007-08-26 21:37
BC99 P24
Vad är "Dankortet" för något?
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-08-26 22:12
Låter rätt soft faktist, kan vara en intressant upplevelse att bo där och bo i södern ett tag.:)

Jag undrar fan också vad Dankortet är för något?

2007-08-26 22:27
Dankortet är som visa i danmark. Många butiker tar endast dankort och vägrar ta utländska kort.
Poet

2007-08-26 23:52
Kleton & Yazer: Som Bullen säger, så är det som ett danskt visakort. Och de flesta butiker i Danmark tar bara Dankortet, vilket är fett störigt då man antingen måste gå och växla pengar eller ta ut pengar. Och de flesta bankomater har 200 resp 300 kronors som minsta uttag.

Sånna stunder jag bara önskar att vi alla hade €uro som valuta.

2007-08-26 23:54
jag ska börja jobba i hilleröd, brevbärare. men jag vill också jobba i köpenhamn. hook a moderator up BC99!

Poet

2007-08-26 23:58
Whatone: Just let me know what kind of job you want bro :)

2007-08-27 01:50
Fan vad spännande, kan inte sluta tänka på att flytta. Brukar oftast betyda att det blir av.

Ska ändå ned till Malmö tisdag eller onsdag, kan passa på att reka lite...

BC99: Vad jobbar du med?

Poet

2007-08-27 10:36
Kleton: Burger King jobbade jag på haha, men jag fick 102 danska i timmen, så det var lugnt. Men sen fick jag spel på chefen och sa upp mig/blev sparkad. Så nu har jag fått jobb på KFC:

Jag pluggar liksom, så jobbet är bara en vid sidan av grej.

2007-08-27 11:40
BC99 P24 :

Aha, I see... Själv vill jag jobba som chaufför av nåt slag, leverera saker och på så sätt upptäcka Köpenhamn lite.

Annars har jag fått tips om jobb i hamnen i Malmö också...hmmm

2007-08-27 11:51
vet en brud som bor i Malmö och jobbar på footlocker i Köpenhamn.

Hon sa att det var asnice och där snackade dom bara engelska typ, så det var lugnt med att inte kunna danska liksom.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-08-27 11:54
ok, grymt asså!:D

2007-08-27 17:02
Trycket ökar som fan i Malmö...
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-08-27 17:56
Ja, efter allt lågtryck och regn i sommar är det väl tur det;)