I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tatueringstråden [Bildtråd & info] [Del 2]

Övrigt - Blandat

2009-09-27 16:49
Joel413: ja, du sa det lite bättre än jag :)
jag blev faktiskt lite ledsen av jämförelsen.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2009-09-27 23:32
att old school skulle vara den nya tribalen är helt efterblivet, old school har varit stilen i ropet hos alla som verkligen brinner för tatueringar sedan 1800 talet

Det jag ville säga var mest att old shool nu för tiden, är den stilen som är lika populär (snudd på) som tribals var för några år sedan, oavsett dess innebörd eller historia.
Just nu är den i ropet även hos dom som inte i verkligheten brinner för tatueringar.
Rock out with your cock out!

2009-09-28 01:03

Bilden är såklart spegelvänd.. Vill bygga på den men det är svårt eftersom motivet är så pass inramat.
jag har alltid rätt.
Poet

2009-09-29 02:21
att old school skulle vara den nya tribalen är helt efterblivet, old school har varit stilen i ropet hos alla som verkligen brinner för tatueringar sedan 1800 talet

fast det ligger en poäng i det ändå. jag tillhör själv skaran människor som tattuerade mig under tribalens glansdagar... och då blev det ju så att jag har en tribal. hela min överarm är en tribal. Och förmodligen om jag inte började intressera mig för tattueringar då när jag var runt 18, utan hade väntat till idag så hade jag förmodligen inte gjort någon tribal alls. Likaså, så ser jag idag folk som har old school tattueringar som förmodligen inte hade gjort dom om flugan var en annan.

Mellan tribal-eran och den nya old school eran upplevde jag att den japanska stilen hade en väldigt hög profil. Och så är det ju. Det går mode i allt. Även om vissa moden möjligen då är mer tidlösa än andra. Hur som helst. När man idag kör väldigt hårt på old school så finns det även där tendenser till att folk gör tattueringar enbart för att det är ballt och en imagegrej. Det kommer vi inte komma ifrån. Det finns ju en anledning till att var och varannan människa idag har händer och hals tattuerade. Så var det inte för 12-13 år sedan när jag började gå till min tattuerare. Det var inte ens så för fem år sedan. Nu när jag var inne sist hos min tattuerare så pratade vi just om det här med mode i tattueringar och trender. Hur det har exploderat med att köra på händer och hals. Han nämde även då hur old school var den nya stora flugan. Och det finns avarter även i detta, så som det även fanns med tribaler. Han hade själv kommit i kontakt med en 18-årig kund som ville ha en old school arm. Han hade fått det, och i den armen ville han ha ett hjärta med en vimpel. I vimpeln vill han ha text. Texten skulle lyda "San Quentin". Då är min fråga om den symbolen med den texten är helt genomtänkt. Likadant när man ser folk som förmodligen aldrig någonsin gått i kyrkan eller knappt sett en båt som har stora ankare intattuerat. Jag köper att ett ankare kan vara fett. Men om man pratar om fina symbolvärden och betydelsefulla tattueringar, så för de människor som varesig är religiösa eller intresserar sig för vattenfarkoster så är ju stora ankare relativt meningslösa.

Jag köper att old school ändå är old school. helt klart. men att det finns tendenser till att man kör old school på samma sätt som man körde tribaler för att det är ballt och häftigt. det måste även du känna av. Jag ser ju det helt klart att det är samma typer som gjorde tribaler förr som i nyare årgångar har hela armar halsar och händer täckta med old school. Det beror inte på att de gement är mer upplysta om tattueringskonstens historia och symbolernas betydelse. Det beror på att det är det som är i ropet just nu.
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2009-09-29 11:40
Apeman: på alla viktiga plan går det som sagt inte att jämföra, ja det är inne nu och ja det finns negativa saker med det som att folk gör saker de egentligen inte kommer tycka om men den risken finns alltid, skillnaden är fortfarande att en välgjord oldschool bild är en snygg bild och kan ha ett symbolvärde helt i sig själv medan en tribal bara kan vara mer eller mindre välgjord rent tekniskt.. det andra faktiumet är att old school har gjorts konstant i tatueringsstudios runt om i hela världen i 200 år likaså japanskt, och tribaler har haft en liten glanstid under en tidslucka på ca 20 år varav det gjordes riktigt mycket under kanske 10 år. att jämföra tribaler med old school (gillar inte det ordet egentligen det har fel innebörd som om det vore bara en retrogrej) traditionell västerländsk tatuering kan vi kalla det istället är som att jämföra skjortan som plagg med buffalo kängor..

oavsett vad som är inne om 10 år kommer studios runt om i världen fortfarande göra mycket traditionellt och japanskt och klä sina väggar med flash i de stilarna men knappast mycket tribaler..

sedan håller jag med om att det är en fluga just nu skillnaden är bara att det är en fluga som håller hög kvalité, även om det görs mycket skit, och där det är rätt lätt för kunder att lära sig se vad som är bra och dåligt, även om vissa är hopplösa.. att media håller på att exploatera skiten ur tatuering som med allt annat är tragiskt men traditionell tatuering står på för stark grund då det inte i första hans är eller har varit en fluga utan helt enkelt är det mest naturliga sättet att göra en bra tatuering..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-29 11:44
utöver det är ankaret symbolladdat oavsett om det sitter på en sjöman eller inte.. det krävs dagens samhälles fullständiga brist på kontakt med symboler, vår historia och kultur för att tro att man måste aktivt varit sjöman för att se ett symbolvärde i ett ankare eller ha gått i kyrkan för att se ett värde i korset.. en sak jag älskar med old school är att jag tror att det öppnar den moderna människans ögon för symbolik som varit en så viktig del av människans andlighet sedan ett solkors för första gånmgen smetades på grottväggen bredvid avbilderna av djur.. det är såklart i de bästa fallen det sker och det vore en för stor förhoppning att tro att det kan göra någon väsentlig skillnad i samhället..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2009-09-29 14:43
Joel413

säg till om jag är ute å svävar nu.

Men är det inte så att tribal, ordet härstammar från ordet "tribe" alltså "stam" som i ordet "folkstam". Och är det inte så att uråldriga folkstammar tattuerade just mönstertattueringar likt "tribaler" långt innan det fysiskt möjligt att tattuera fiskar, ankare, demoner, drakar och kors?

om så är fallet så är ju tribalen långt äldre än någon västerländsk tattueringskonst. eller?

Jag har för mig att man har hittat "mönstertattueringar" på kvarlevor av människor från alla tidsåldrar.

Jag tar mig här då friheten som du ser att kalla "tribaler" för "mönstertattueringar" på samma sätt som du valde döpa om "old school" till traditinellt västerländskt.

Jag försöker inte på något sätt förminska vikten av "traditionellt västerländska" tattueringar med mina påståenden, men det känns som om du slätar över "mönstertattueringen" som något trivialt som mest dumma blondiner på 90-talet hade...

sen har ju de här "mönstertattueringarna" givetvis utvecklats till de västerländska avarterna som vi sedan hade på dumma blondiner under 90-talet, men ändå man kan ju inte påstå att "mönstertattueringen" hade en glansperiod på 10 år jämfört med traditionellt västerländska tattueringar... eller?

det här är väl en tribaltattuering som man ser inspirationen från tidigare kulturers "mönstertattueringar" eller?

jag gissar att den här snubben skiter blanka fan i om tribalerna var stora under 90-talet eller inte... tror inte det är därför han är prydd som han är...

Haidas är väl ännu ett exempel, även om deras "mönstertattueringar" föreställer föremål som solar, örnar och liknande... så är det ju inte en örn som ser ut som en örn om man säger så...

Jag säger inte emot dig att old school är ändå alltid old school, och kommer så förbli, men att släta över mönstertattueringar, tribaler och liknande som en fluga på tio år i jämförelse med att old school funnits sen 1800 talet blir ju lite löjligt i mina öron. När tattueringskonsten föddes så var det ju mönster man fick hålla sig till. Eftersom man inte hade samma instrument som tillkom senare.

här är en bild från filmen "apocalypto" som handlar om aztekerna. det är inte på grund av att filmen är gjord efter 90 talet som statisterna här har "mönstertattueringar"... utan för att det ska se så genuint som möjligt ut. Forskare lär ju då ha kommit fram till någon gång att man gjorde sådana här symboler och mönster som tattueringar i den gamla aztekiska kulturen på grund av olika saker. Inte sant?

Jag säger inte att man måste vara sjöman för att ha ett ankare. Och ankaret har säkert mycket symbolvärde, men det har även mönsterattueringar haft. Och taget ur sitt sammanhang, så är bägge bara en symbol för ingenting. Ankarets symbolvärde är ju inte värt något för någon som inte känner till eller ens bryr sig om det, utan bara skaffar den för att det är i ropet nu. Hur välgjord den än är?
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2009-09-29 16:23
jag talar inte om stamtatueringar när jag säger tribal och de heter heller inte tribal även om det från början var ett samlningsord för den typen av grejer..

maoriernas tatueringar heter Moko och inte tribal t ex och har alltid varit en egen distinkt tatueringsstil så att ta dem som exempel är bara ignorant.. försök du att gå fram till den där maori snubben du länkade där och visa din svensson svensson tribal och säg att det är samma sak så ska du få se på fan, hehe! tribalen är helt enkelt västerländsk efterapning av traditionella stamtatueringar överlag och redan där har det ju gått snett, en stil utvecklad i total okunnighet i princip..

utöver det får man ta saker i sitt sammanhang, inte ens en helt korrekt maoritatuering har något symbolvärde i det samhälle vi lever i annat än för en liten klick insnöade människor medan ankaret är en symbol som i princip alla kan läsa..

och dessutom går det fortfarande inte att utveckla tribalstilen över en viss nivå medan traditionell tatuering kan utvecklas lika långt som det finns bild material i världen..

inte en enda av bilderna du länkade påminner det minsta om en västerländsk tribal och det var inte den typen av saker du nämner som var inne utan den här typen

2009-09-29 16:32
utöver det så är den traditionella tatueringskonsten en levande konstform i vår kultur och inte en inlånad stil.. till och med den japoanska stilen har utvecklats ihop med västerländska tatuerare under en lång period och har många mötespunkter, tribaltatueringen har inte koppling till vår kultur och den dök upp här under den korta tidslucka jag nämnde så hur länge den existerat utöver det är irrelevant tycker jag.. om det nu ens hade handlat om genuina stamtatueringar..

2009-09-29 16:52
mindre snack nu joel, visa nya saker istället :)
Fucks your life up crew
Tjabo!
Poet

2009-09-29 17:36
Joel413

Först och främst tycker jag du sköter den här diskussionen sjukt dåligt. Men jag försöker sålla fram det som du har poänger i, och helt enkelt förhåller mig till det.

Ja. De maoriska tattueringarna är säregna och en helt engen stil. Helt klart.

Men sen öppnar du för att ditt tycke och smak bestämmer över vad som är genuint och bra i tattueringar.

så hur länge den existerat utöver det är irrelevant tycker jag

Vilket då gör att vad man än tar upp i diskussionen har du redan diskvalificerat det på grund av vad ditt personliga tycke om tattueringar är. Inte sant?

Sen, flasharket du visar, det stämmer, så såg dom värsta av dom värsta tribalerna ut. helt klart.

Men du förlorar mig helt i resonemanget när du säger till mig att gå fram till en maorier med min
svensson svensson tribal
och säga att han och jag har en likadan tattuering. För det första så vet jag att hans tattuering inte har ett satans dugg med några västerlänska flugor att göra. Det var hela min poäng i diskussinen då du tidigare diskvalificerade alla tribaler/mönstertattueringar för att vara symbollösa och sakna innehåll, medans ett ankare på var mans hals hade världens största symbolvärde. Dessutom var det ju för dess rika historias skull som "old school" var så mycket bättre än något annat.

Jag vet ju inte hur du tänker när någon diskuterar tattueringar med dig, men för mig går jag inte direkt till förolämpningar. Men visst, om du vill tro att skepp, sjörövarpistoler, döskallar, ankare och kors tattueras på var mans underarm/hals idag på grund av dess djupa symboliska värde och det rika kulturarvet så be my guest. Jag ska inte hindra dig från det.

Jag har inte en enda gång hävdat att det var avarterna som du visar i flashen som jag menade var den uråldriga mönstertattureingen på något sätt. Jag menar bara att den västerlänska tribalen och ett ankare idag har ungefär samma meningsinnebörd för de flesta som bär dem. Inget. Merparten av dina kunder kommer inte in till dig och ber dig tattuera något som för dem är djupt meningsfullt och kopplat till stor symbolik som dom visar på miami ink. Där varenda liten jävla fisk som tattueras in gör det på grund av att den som ska bära den är hemafrodit å fiskjävlen han ska ha på ryggen är tvåkönad. Så är det inte. Ett vanligt 18årigt pulver som ska ha piratskepp på benet är förmodligen inte sjörövare.

på samma sätt som mina drakar jag har på benet inte betyder så himmla mycket för mig... jag tycker bara de ser najs ut helt enkelt. Texten jag har under halsen betyder destomer, och likaså texten på ryggen. Men alla mina tattueringar har inte djup innebörd. Så skulle jag tro att det är för rätt många.

å nu är så att jag upptäckte att det är lite svårt att ta kort på sin egen överarm. men ungefär såhär ser min
svensson svensson tribal
ut:

du kan ju avgöra om du tycker den liknar nån av dom du postade... jag vet att den inte ser ut som nån av dom som jag själv länka till innan, men jag ser inte speciellt många likheter med de som du hade i inlägget tidigare...
Garderobsrensning 3.0

2009-09-29 17:44
Virtual_Sexuality: hehe!

sjukt dåligt mobilfoto men en grej jag håller på med i en lite mer vågad stil..

2009-09-29 17:53
Apeman: varför tar du upp Moko som exempel om du håller med om att det är säregna stilar.. angående svensson svensson menade jag det inte såp personligt som det lät då jag inte ens hade sett din utan mer allmänt..

kort och enkelt, old school är en stil som helt kontinuerligt har haft en plats i vår kultur i 200 år, tribalen som den ser ut i väst har funnits i 30 år och har varit populär i 10 av dem för att sedan i princip dö ut, att likställa dem bara för att old school är populärt idag är fel helt enkelt..

var diskvalificerade jag alla tribal och mönstertatueringar? det var du som la ord i min mun genom att i efterhand definiera vad tribaler skulle vara, jag har enbaert talat om västerländska tribaler och ja de diskvalificerar jag i princip rakt över som stil även om det såklart går att göra dem snyggt..

2009-09-29 18:02
sedan ber jag om ursäkt för min ton apeman, är helt medveten om att jag är dryg, är trött och lite stressad och det går ut över dig och disskutionen, ska nog dra mig undan från den för idag..
Poet

2009-09-29 18:04
alla dom jag visade upp var ju säregna stilar... eller? såg någon av dom ut som det du kallar "den västerlänkdska tribalen"? eller var det bara moko som var tillräckligt säregen för dig?

hur som... för mig, och nu talar jag för mig... så är tribaler ett samlingsnamn för många olika stam/mönstertattueringar...

skit samma, det kan kvitta nu..

poängen i allt det jag har velat förmedla är att taget ur sitt sammanhang så har faktiskt inte ett ankare mer betydelse på en hals idag än vad en tribal hade i svanken på 90-talet... så är det bara...
Garderobsrensning 3.0
Poet

2009-09-29 18:06
ok... såg inte det du posta sist...

jag lägger me ner...

frid.
Garderobsrensning 3.0

2009-09-29 18:25
Joel413: De sista grejerna du postade var helt sjukt fräscha! Bra jobbat!
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2009-09-29 18:35
FEEET joel, bläckfisken va riktigt mad...
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-09-29 23:47
Joel.
Jag har kikat i tråden dåodå i en tid, o fanken va du har utvecklats: ) Blekfisken är som virtual säger. riktigt mad.
Propps!
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-09-30 14:17
Apeman: dock gällde disskutionen inte vad som hade mest innebörd utan att jag kraftigt motsatte mig att man skulle kunna kalla old school den nya tribalen..

ska ta det snabbt utan att lägga in för mycket av mina egna värderingar i det..

tar man det bara på planet vad tatueringen betyder fr den enskilde kunden så visst då har old schoolen inte alltid mer symbolvärde än random tribal, särskillt inte på ett personligt plan..

dock har den traditionella tatueringen en stark grund i vårt symbolspråk, symbolerna i den traditionella tatueringen är överlag de samma som i vår kulturs konsthantverk överlag, den har drag från vår religösa historia och i vår idéhistoria och den har utövats kontinuerligt i vår kultur under hela vår civilisations nuvarande form (industrialismen, upplysningssamhället).. oavsett om ett ankare på halsen bara är en modegrej för just personen som bär den så har symbolen i sig ett värde i vår kultur och historia..

så till tribalens historia, för det första att klumpa ihop tribalen till vitt skillda kulturers kroppsutsmyckningar blir en för stor generalisering och ska man dra det lite längre får man i slutändan även räkna in vår kulturs tatueringar där och då kan man lika gärna byta ut ordet tatuering mot ordet tribal och alltihop faller..

Mokon är väldigt olik de nordamerikanska indianernas tatueringar och har lika lite gemensamt med dem som med t ex japansk tatuering egentligen, det enda Mokon och Haida stammens konst har gemensamt är att de är primitiva och att de är tecken på initiation, stamtillhörighet och hur långt en individ nåt i sin andliga strävan.. alla dessa tatueringar har som syfte att vara magiska och religösa symboler med en specifik funktion.. det vi i väst kallar tribal har lika lite med moko och indianernas tatuering att göra som med old school, det är en separat stil.. den görs inte på samma sätt, den görs inte med samma avsikt och den är egentligen inte särskillt lik estetiskt överlag.. jag har full förståelse för att en modern människa facsineras av stamtatuering och ser inget ont i det.. trenden med tribaler har dock som sagt ytterst lite med stamtatuering att göra förutom möjligen för några av pionjärerna inom stilen..

tribalen (den västerländska) uppstod som enbart en fluga, den har ingen fast historisk förankring och har noll objektivt/kollektivt symbolvärde, även om det går att lägga personligt symbolvärde i en tribal..

ett ankare betyder mer i vårt samhälle på en persons hals än en tribal gör, man kan inte mäta symbolvärde enbart i hur personen som bär symbolen ser på den.

gör du ett ankare så har du minst en symbol för ett ankare på dig, den föreställer ett ankare hur man än vrider och vänder på det, kanske har du också en symbol för din familjehistoria, samhället du är uppväxt i, tron dina förfäder växte upp i och av vilken något måste ha passerat ner till dig, en symbol för stabilitet och för att vara hemma, eller på fast mark psykologiskt, att du är fast förankrad i dig själv, att du sänkt ditt ankare i havet som psykologiskt och i drömmar brukar symbolisera det undermedvetna o.s.v o.s.v.. och varesig du själv är medveten om det eller bryr dig om det så kommer andra läsa in dessa innebörder i din tatuering..

har du en tribal (västerländsk) så har du med största sannolikhet en symbol för ingenting förutom att du är en del i den nuvarande trenden..

well well

2009-09-30 14:23
nu snöade jag ändå in lite på värdet av innebörd, antar att man hamnar där hur man än vrider och vänder på det..

old schoolen har ju dock haft många glansdagar medan tribalen bara haft en under vilken old schoolen också utövades flitigt..

2009-09-30 14:26

Min nygjorda (och första) från i söndags, min bästa vän gjorde den utan maskin. Tog typ 3-4 timmar (vi var stenade och trötta på en söndag morgon) han har också ritat den.

Artisten heter Tribal ifall vi ska vara sånna :)
Follow the dao, right about....NOW!

2009-09-30 17:39
Fuzz
Är den gjord med nål alltså? Borde väl ta rätt lång tid om jag tänker rätt?

2009-10-01 13:45
tjäna.

är det nån som vet om det är ok att torka bort färg när man byter plasten som man har över tatueringen?
Käft då.

2009-10-01 14:02
ska du byta plast verkligen ? den ska la bara sitta på en natt eller så ?

2009-10-01 14:07
jonas på classic sa att jag skulle ha den tills lördag morgon... byta 4 ggr per dag.. vet inte om det har med storleken på den att göra.. men det är ju rätt mycket överflödig färg under plasten..
Käft då.

2009-10-01 17:49
Svenne: du ska tvätta den noga mellan varje plastbyte med tvål och vatten.. du är inte 15 va? lyckats lura jonas isåfall? hehe!

2009-10-01 17:52
angående plast så finns det lika många teorier som det finns tatuerare nästan.. jag har provat plast över natten, plast till samma kväll, byta plast i 3 dagar och att bara smörja första två dagarna och sedan skita i tatueringen helt, kan inte säga att jag märkt någon som helst skillnad i resultat, men det bästa om man orkar är nog det jonas kör med 4 plastbyten per dag och tvätta och låta lufttorka emellan bytena..

2009-10-01 18:17
tycker att plast over natten de forsta tre-fyra kvallarna funkat skitbra jamfort med nar jag kort utan. och sa lufttorka. annars har det blivit en javla rora med salva+fukt men det ar sakerligen individuellt, alla laker inte lika val..

2009-10-01 19:32
Joel413 P25

Haha nej är inte femton! Okej fan tack för infon. Gjorde den igår och har inte tvättat den nån gång.. men får göra det nu ikväll! Köpte lactacyd och helosan så det ska la gå bra.. funderar på att dra upp en bild här sen om man vågar...
Käft då.
Producent

2009-10-02 17:08
Är det någon som vet var man får tag i schyssta bilder på änglavingar för tattueringar??
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-10-02 18:33
va..? ta på plast igen efter man tagit av den?
alla tatuerare jag gått till har starkt avrådit mig till att sätta på plast när den väl är av. vissa tatueringar har jag fått ha plasten på över natten, andra bara några timmar, beror lite på placeringen.. men jag har aldrig nånsin fått sätta på plast igen, har hört att det ska vara mycket dåligt för tatueringen, från flera tatuerare..
om man tvunget ska ha nåt på (man kanske ska jobba eller nåt) så är det bättre att dra på en avklippt strumpa eller nåt. det är iallafall vad jag hört.

och sen smörjer jag tills den slutar vara torr.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2009-10-02 19:54
Angående plasten, varför har man plast på överhuvudtaget? Färg och blod som rinner ut? Förhindra skorpbildning?

Anyway, följdfråga, om man ska köra på större tatuering, säg hela sidan eller något stort på ryggen, hur fixar man då med plasten?

2009-10-03 00:01
"om man tvunget ska ha nåt på (man kanske ska jobba eller nåt) så är det bättre att dra på en avklippt strumpa eller nåt"
->
?
låter inte helt logiskt i mina öron... en gasbinda/strumpa skaver ju lätt? det bör ju vara något med en glatt yta som inte skapar friktion, och därmed sliter på hudytan/skorpan. plus att en sådan normalt suger fukt, vilket man inte önskar när man smörjer just för att hålla såret/skorpan mjukt.
...am i right?

2009-10-03 00:25
ajajaj att slita bort strumpan med medföljande skorpa som torkat in i tyget, ingen bra ide.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2009-10-03 07:43
det här med plasten o så, min tatuerare säger också så, typ 3 dagar eller något, vet inte om det stämmer men hon sa att tatueringen läker bättre och att färgen blir bättre eller nått
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-10-03 10:25
Joel

Har inte orkat läsa tråden utan bara skummat igenom och kollat bilderna. Du gör ju jävligt feta grejer och avancerade också så jobbar du heltid i studion? Minns du skulle gå lärling samtidigt som du skulle plugga något?

2009-10-04 23:18

LOBSTER!
Käft då.

2009-10-05 01:03
HAHA! Jag kan inte bestämma mig för om jag avskyr eller fullkomligt ÄLSKAR Svenne's lobster-tatuering!

2009-10-05 13:00
priyan

plast ska man ju undvika för att huden ska få andas, det får den genom tyg.. om där finns bakterier i såret så stänger du ju bara in dom under plast så dom inte kommer någonstans och istället ligger där och frodas, under tyg blir det inte lika instängt..

skorporna fastnar ju inte om du smörjer in regelbundet så det inte torkar, det har alltid fungerat för mig. fast det är ju inte så att strumpan ska på direkt under andra dagen, man ska ju helst inte täcka tatueringen med något alls under de första dagarna..

går ni alltid med plast på om ni har en tatuering under en tröja?
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2009-10-05 13:28
doktor humor:
alltså jag har aldrig använt plast överhuvudtaget. det tas bort efter de första timmarna. jag ser till att hålla skorpan välsmörjd istället. det har funkat bra för mig.

håller med om att det inte verkar sunt med en tät plast över.

och jag håller med misery om att det känns riskfyllt att använda strumpa som kan fastna/torka in i skorpan.

2009-10-05 16:59
strumpa är big no no. när den glider kommer det klia ännu mer på skorporna och kan förstöra tatueringen om man har otur.

2009-10-05 22:26
priyan

jag har aldrig använt strumpa själv, läste nyss mitt inlägg och såg att det verkade så.. men jag har fått det som tips, det var därför jag skrev det. tyckte det kändes vettigare än plast som sagt.. :)
jag brukar ha plasten på över natten om det är större tatueringar men om det är mindre så tar jag av den efter några timmar och smörjer regelbundet.

det enklaste bör ju helt enkelt vara att inte göra något som man behöver täcka tatueringen för, iallafall inte under de första dagarna.. fast å andra sidan så tatuerade jag mig under lumpen och där sprang vi både hinderbana och var ute och kravlade i skogen, och jag hade inga som helst problem där, smörjde bara på som vanligt så var det lugnt :)

2009-10-06 02:06
phatie

åhh, phatie! älska den!
Käft då.

2009-10-06 12:40
Svenne

Okej! Då ska jag älska den tills jag döden dör!

2009-10-06 15:44
Joel:

Har du mer blider på den här?
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2009-10-09 11:26
Doktor_Humor: från tatuerarens synvinkel så är tatuerings läkning oftast det viktigaste, nackdelen med att ha plast ett par dagar är främst för din hud, den blir lite sunkig, fördelen är att du helt slipper skorpor under läkningen ioch skorpor är den värsta boven i lossad färg.. och som sagt det finns inget enhälligt svar på vad som är bäst, har som sagt provat alla varianter och inte märkt n¨ågon större skillnad.. för vissa hudtyper är det katastrofalt med plast i flera dagar, för andra funkar det utmärkt, vissa skulle bara ha en enda stor skorpa efter ett par dagar om de skippade att smörja oc andra behöver knappt smörja alls under hela läkningen o.s.v o.s.v..

Svenne: hehe! såg den där på jonas myspace, riktigt nice!

frost: nej har bara den tyvärr, ska fortsätta på den i november någon gång, kommer väl fler bilder då..

2009-10-09 11:38
en liten rackare från häromdagen..

är sjukt sugen på lite större projekt, har en idé om en stilriktning för mig själv, större roliga projekt, typ mytologiska bilder och så på minst en överarm premieras med mycket bra priser..

peace!

2009-10-15 11:28
mina senaste små verk..

2009-10-15 11:29