I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

sexuellt övergrepp?

Övrigt - Blandat

2007-05-02 20:24

sexuellt övergrepp?

Tjena.

Jag har en polare som inte är medlem på whoa, men som bett mig fråga denna fråga här och sitter bredvid mig nu.
Så jag skriver nu det han ber mig om.

Han var på fest för ett tag sen när han var tjugo år, där hade han sex med en brud som var 14. Men brudens polare hade tidigare sagt på kvällen att dom var 17, och 14 åringen ser verkligen inte ut att vara 14, då hon är ungefär 180 lång och mer utvecklad än en normal 14 åring. Så frågan är ifall någon vet om han skulle kunna bli dömd för typ "sexuellt övergrepp mot barn" eller liknande, trots att han trodde bruden var 17, och man inte direkt ber om leg. innan man har sex med någon.

Vill även förespråka paragrafen som lyder ungefär såhär "Ett brott skall endast anses som ett brott då det begås uppsåtligen, om inga andra särskilda skäl föreligger". För med stöd av den paragrafen borde han ju inte kunna dömas för det .. eller?!

Tack. 

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-02 20:27
med sveriges härliga rättsystem lär han ju bli dömd.

men sen kvarstår ju faktum att det är ett brott att ha sex med en person i den åldern.

2007-05-02 20:29
tror det räknas som pedofili oavsätt om hon va med på det eller inte
nämen fy fan karln!! gå och klipp dig

2007-05-02 20:30
Man är minderårig när man är 17 också. Och så länge dem inte skyddade sig den gången, är han en våldtäktsman av värsta sort.
Signatur får rum här

2007-05-02 20:30
whatone 

hmm, som nämnt ovan så är det ju frågan.
För enligt den paragrafen så borde han ju inte kunan bli dömd.

Som om man spelar fotboll på gatan, skjuter ett skott som träffar en spelare i huvudet så han trillar, spräcker skallen o dör.
Då har man ju dödat honom, men det är trots allt inte uppsåtligen, o personen hade med all säkerhet INTE blivit dömd för mord, dråp eller vållande till annans död.

Jag menar, om en brud säger att hon är 17 år, och inte heller ser ut att vara yngre, o man har sex med henne, så känsn det konstigt att man skulle kunna bli dömd för det såfall.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-02 20:31
DufwOOa 

Sitter o kolla runder lite o pedofili och sexuellt övergrepp mot barn är inte samma sak.
Pedofili är en starkare sexuell dragnign till barn. Så så som jag förstod det är pedofili en sexuell läggning, som folk är hetero, bi eller homo !

2007-05-02 20:32
kör raåp-stilen och röj henne ur vägen..
....eller?

2007-05-02 20:33
det där med fotbollen är ju inte ens nära samma sak. det är ju en total olyckshändelse.  att ligga med någon är ju oftast inte en olyckshändelse utan en medveten handling. blir det ett åtal lär dom ju nämna att det är hans skyldighet att ta reda på ålder och grejer. det spelar nog ingen roll om det nu var "god tro" eller vad man ska kalla det.

Pedofil, menade jag :)
Signatur får rum här

Har flickan anmält honom?

2007-05-02 20:34
DufW00a: pedofili är en sexuell böjning som avser män/kvinnor som tänder på barn under 13 år. Då tänder man på barn som inte är utvecklade, dvs flickor utan bröst osv.

Tror knappast denna killen är pedofil, han ville väl bara knulal en söt tjej liksom. som dessutom ljög om sin ålder.

han kommer knappast råka illa ut, o dessutom verkade ju tjejen vara på?

vem, är det som tänker anmäla??

2007-05-02 20:34
Jag har en polare som inte är medlem på whoa, men som bett mig fråga denna fråga här och sitter bredvid mig nu.

Du är väldigt insatt paragrafmässigt, med tanke på att det är din kompis, som sitter bredvid dig, som begått brottet i fråga ;)
Signatur får rum här

2007-05-02 20:37
BlackScorpion P23

Nejnej hehe.
Det är bara om det skulle bli något av det, av en eller annan anledning.

whatone 

Haha, kanske dumt exempel, men det var bara med hänvisning till paragrafen jag skrev.
Men som sagt.. Om man går ut på nattklubb är det inte helt sällan man ser folk som inte är 18 eller över. O jag menar om du skulle dra hem en brud från en nattklubb o har sex med henne, så är det enligt sannolikhetsprincipen så att hon ÄR över 18 år, om hon nu inte ser ut att vara yngre. O jag antar att när folk dratt hem killar o tjejer efter nattklubbar så är det nog ingen som frågat efter leg. innan dom haft sex haha :P

2007-05-02 20:42
jag ska citera "introduktion till straffrätten" av suzanne wennberg (professor i straffrätt vid SU):

"Ett nytt brott skapades genom en lagändring 2005, våldtäkt mot barn, som föreligger när någon har samlag eller genomför en jämförlig sexuell handling med ett barn under 15 år. Brottet kräver alltså inte att gärningsmannen har tvingat barnet med våld eller hot.  skulle gärningsmannen invända  att han/hon inte insett att barnet var under  11 år kan bestraffning ändå ske"

såja!

2007-05-02 20:50

Lagen säger så att din vän bör bli dömd, men om rätten tror på att flickan ljugit om sin ålder så blir han inte dömd - trots nya lagstiftningen. Dock så är det tveksamt vad rätten kommer att välja och som jag har förstått varierar det en del. Nyligen läste jag om ett fall där en minderårig flicka haft sex med en vuxen man, mannen dömdes inte pga att rätten ansåg att hans 'goda tro' var berättigad.

Delam tange barat

2007-05-02 20:51
Jag har då aldrig hört om att man kan slippa undan straff för att man inte känner till lagen? Jag trodde kunskap om lagen var en av våra medborgerliga skyldigheter? (en skyldighet jag själv uppenbarligen ignorerar friskt)

Jag antar att om man kan bevisa ett samlag mellan mannen och flickan kan en anmälan mot mannen få honom dömd i en domstol. Det är så det är meningen att det skall fungera, men med nuvarande rättspraxis finner jag det inte allt för sannolikt.

2007-05-02 20:52
dessutom intressant från SvD 24 mars 2006 "Från och med den 1 april 2005 skulle det vara glasklart. En vuxen person som har sexuellt umgänge med ett barn under 15 är en våldtäktsman och det oavsett om tvång eller hot förekommit eller inte."

2007-05-02 20:53
Är hon under 15 är det ju klassat som våldtäkt av barn oavsett om hon var med på det eller ej.

2007-05-02 20:53
eksem om man har skäl att tro att flickan var över 15, t.ex om man skulle ragga upp henne på krogen, hur otroligt det än är att hon är där kan det ju hända, kommer man antagligen inte fällas för något.

2007-05-02 20:54
nhoj 

Rachel F19

Tacksam för svaren.
Men skulle hon erkänna att hon ljugit om att hon var 17 så lär han med andra ord inte bli dömd, han ha rju inget annat att gå på än hennes ord + att det inte finns något, enligt honom, som talar emot att hon skulle kunna vara 17 år.

2007-05-02 20:54
OJ självklart menar jag 15, inte 11, i mitt första inlägg!

2007-05-02 20:55
Pepper_Jack det är ju lite svårt att säga. beror ju helt och hållet på. men hade han absolut inga skäl så tror jag väl inte det kommer hända något nej.

2007-05-02 20:59
nhoj 

Nej troligtvis inte..
alltså med hänvisning till ovannämnt, om att brott endast skall anses som brott då det begås uppsåtligen, så borde han ju inte kunna bli dömd. Hade han vetat att hon var 14 år så skulle han kanske kunna bli det, men när han tror sig handla lagenligt, eller iallafall, INTE tror att han begår något brott så borde han ju inte kuna bli dömd.

Jaja, tacksam för svaren iallafall.

Nu ska vi kila vidare.

Peace

2007-05-02 21:01
hans skäl att tro att hon är över 15 spelar föresten ingen roll om han borde kunnat inse att hennes ålder var lägre. säg att han raggade upp henne på en fest full av minderåriga, då är han kanske körd vad vet jag

2007-05-02 21:02
spelar ibland ingen roll om han handlar med uppsåt eller inte!

2007-05-02 21:02
J-Zone - Jailbait Jennifer.

2007-05-02 21:04
Pepper_Jack 

har din kompis blivit anmäld, eller vad är det ni fruktar?

2007-05-02 21:05
"brott endast skall anses som brott då det begås uppsåtligen"

Eftersom jag har hört att det är tvärtom, och att den här våldtäktslagen tydligen inte tar hänsyn till uppsåt eller inte, så är jag verkligen intresserad av en källa på det där påståendet.

2007-05-02 21:05
Vad jag vet så finns det laglig praxis runt just frasen "vuxen person" som i alla fall indikerar att en 20-åring som i "god tro" har sex med en fjortonåring inte döms, men däremot en 35-åring.
Which makes kind of sense to me i alla fall...
This is how we do in the XR2

myspace.com/birchstreetproject

2007-05-02 21:09
eksem vid mitt exempel på krogen tror jag inte man skulle bli dömd för det faktiskt. men det är en tolkning från den där boken jag citerade

2007-05-02 21:14
varför är du orolig att hon skall anmäla "din kompis" om hon nu var med på det?
känns inte som att hon var med på det om hon anmäler "honom".

För jag antar att hon inte skulle anmält "honom" om hon var med på det, knappast nått man gör för skojs skull.

men så sjukt som rättsystemet är så kommer "han" säkerligen frias även om han har våldtagit henne eller ej....

2007-05-02 21:15
Praxis är en sak, jag tror inte heller på ett dömande i det exemplet eller heller i situationen i den här tråden, jag undrar mer över påståendet att lagbokens intention är att man inte skall dömas för brott om man inte varit medveten om att det man gjort är olagligt.

2007-05-02 21:16
nils

Egentligen kan vem som helst anmäla.

2007-05-02 21:18
eksem man är skyldig att kunna lagarna. ALLA lagar, som jag har förstått det

2007-05-02 21:18
Jo, så har jag också förstått det. Är det lag på det, förresten?

2007-05-02 21:20
på vad? att man ska kunna lagar? ingen aning isåfall, det har jag aldrig tänkt på. troligtvis inte

2007-05-02 21:23
Jag tror mer att det rör sig om att rätssystemet inte är förlåtande för okunskap om lagar. Man behöver inte lagfästa lagkunskap i så fall, effekten blir den samma.
Men det lär väl informeras om sånt när man kommer ny till landet, kan jag anta... kul att det inte verkar läras ut i skolan, dock.
This is how we do in the XR2

myspace.com/birchstreetproject

2007-05-02 21:28
man ska tydligen kunna "förutse vilka handlingar som är straffbelagda"

2007-05-02 21:29
alltså, det är väl inte första gången det här händer. Jag tror nog hon inte tyckte det var allt för illa och bara är nöjd och kanske t o m  skryter lite om det.

2007-05-02 21:44
Pepper_Jack
Han kände en stark sexuell dragining till 14åringen, det är pedofili! punt o slut! svampbob fyrkant är även han pedofil ääääckliga undervattens tvättsvamp hejpårej!

2007-05-02 21:49
Va ska hända egentligen, hon har väll inget att klaga på om hon va med på det hela, plus att om hon ser ut som 17 kommer rätten ha överseende och för hoppningsvis dömma bruden till dagsböter för hyckleri!
brudar e sär peace

2007-05-02 21:50
Jag förstår hans/din(?) frustration, eftersom vissa 14 åringar ser verkligen ut att vara runt 17 - 18. Därmed så drar jag aldrig hem nån från en hemmafest, är skitskrajj att få hem någon som visar sig vara 14 - 16 år gammal.

Men som sagt, om hon anmäler blir han anmäld, that's the stupid thing. Men så är det.

2007-05-02 21:57
Har sett vad folk skrivit.
Och vad jag förstår så skedde detta på en fest där hon var yngst, o medelåldern var omkring 20-21. Så man lär ju inte "anta" att någon är 14 på en sådan fest.
Och sen rör det sig inte om våldtäkt, utan sexuellt övergrepp.
Och enligt honom, så är han mer orolig för att det ska "läcka ut" och att kanske hennes föräldrar eller liknande ska anmäla, än för att hon ska anmäla det.

2007-05-02 23:11
Pepper_Jack läs mitt första inlägg! våldtäkt blir det

2007-05-03 00:29
Pepper_jack

läste för ett tag sen i aftonbladet att en 25 årig man hade sex med en 15 årig flicka. båda var packade ochc hon var med på det. minns inte helt rätt. men han fick endast böta 5000 kr pga att hon var full.

2007-05-03 00:41
låter ungefär som Nazkar eller va han heters festtråd.
Armarna är för rookies. Riktiga män skär sig i ansiktet. / Th1ef

2007-05-03 12:03
han e pedofil enligt reinfeldt ^^
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-05-03 12:37
Jag hoppas nästan han blir anmäld.. Fast bruden borde få skit för det också. 14åringar ska fan inte vara på fester för 20åringar och sedan knulla med dom.

Och skyll inte på att hon ser ut som 17.. man vet aldrig hur gammal en tjej är nuförtiden så man borde alltid kolla upp hur gamla de är genom att tvinga dem att visa leg eller liknande.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-05-03 14:01
luthgr3n

Haha är inte du en rommantiker, kör ett korsförhör innan du går down to bussiness

2007-05-03 17:59
luthgr3n 

Haha men ok. 
Ofta när du knullar en brud att du tar leg på henne först !
Det tror jag dock inte.
Men dom kan ju börja köra med det som dom gör i affärer.

"Är du yngre än 25 så visa alltid leg"

2007-05-03 18:24
Alla brott beror döms ju efter den unika situationen.

Definitionen på vuxen exempelvis, var går den? Tror man inom straffrätt brukar ha 21 år? Vilket i så fall räddar din "kompis".

Kom ihåg att det var en rad artiklar och debatter för ett tag sedan just angående detta ämne. Dvs om ungdomar som har sex med icke byxmyndiga ungdomar. Problematiken med det och jag har för mig att någon 19:åring dömdes för att ha sex med en 14:åring men det skulle i HD....kommer inte riktigt ihåg men någon kan väl kolla upp det?

Hur som helst skulle jag knappast vara orolig om jag vore din kompis eftersom hon själv påstått att hon är 17 år och han är relativt ung.
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!