I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Narkotika och Körkort?

Övrigt - Blandat

2007-04-23 09:32

Narkotika och Körkort?

Jag sökte bland trådarna men fick inget bra och säkert svar.
Om man torskar för ringa narkotikabrott (urinprov) en gång. Får man inte ta körkort då?

Jag har en kompis som har torskat för fylla 3 gånger (!) då skulle länsstyrelsen granska honom innan han fick ta körkort fast han redan hade lämp-intyg. Jag har rättegång på torsdag för bland annat ringa narkotika, kommer dom dra in mitt körkortstillstånd?

En dygd är en väg mellan två ytterligheter som båda är laster.

2007-04-23 09:37
Det där kommer ingen kunna svara på, mer än de som granskar dig.
Personligen tycker jag att sånt där borde vara ännu hårdare, borde även se över de som hamnat i fyllecellen i sina tidigare dar osv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-23 09:38
ja om det blir som min polare han teorskade också för ringa och han fick lämpen uppskjuten ett par år komer inte ihåg hur många men ett par iaf. fast man kan söka hos länsstyrelsen nångrej om man har en bra anledning typ att man måste ha körkort till jobbet eller nått sånt.. och då om dom går med på det så får man tillbaka den fast man måste pissa då typ en gång i veckan samt att dom kan göra lite stickkontroller då och då även fast man har slutat pissa hos dom..
"Vissa hävdar ju att vår isglass Igloo Cola anspelar på kokainmissbrukande eskimåer..." gb-glass

2007-04-23 09:59
Nää, för ett ringa får du inte såna konsekvenser.
Vet ett exempel på en dömd drograttfylla som har kvar körkortet.
Vet också ett exempel på 16 ringa narkotikabrott som har kvar sitt körkort.

Det beror på i vilken stad, vilken åklagare, hur många ggr osv.

2007-04-23 11:09
Dom som utfärdar lämplighets intyget(kommer inte på vad dom heter i skrivande stund) kommer förmodligen be det lokala sociala kontoret att starta en utredning med syftet att undersöka om du är lämplig i nykterhetshänseende. Inte bara droger utan även alkohol.

Det beror även på hur många gånger man har tagits om hand av farbror blå. Fyllecell, ringa ja u name it.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-23 11:14

två polare till mig fick pissa i runt ett år för att ens få sina lämp men dom fick ta körkortet under tiden dom pissade....

2007-04-23 11:18
man kan få lämpet om man tar leverprover.
Om dom har dragit in det.. men kostnaden får man stå för själv..
Så var det en jag kände, doping tjack o div grejer, men han fick tillbaka lämpet tack vare leverproverna..
360:-/gång tror jag, men ska inte lova något.

2007-04-23 11:20
Torska för några timmar sen i skolan på pisseprov, får gå kvar trots att jag går på transport programmet där man får körkort.. problemet är att jag måste gå på prov varje vecka ett tag framöver nu

2007-04-23 12:08
Det sjuka är att ska man pissa för att få tillbaka lämpen msåte man betala proverna själv som kopstar 800-1200 spänn.

2007-04-23 12:24

Jag har inte fått lämpet än, men man kan få de medans man pissar eller måste man pissa negativt i ett halvår/ år innan man ens får börja övningsköra?

// be the change you wanna see in the world

2007-04-23 12:33

när jag knasade för ringa narkotikabrott drog dom in lämpet men min polare däremot fick behålla sitt (detta var vid samma tillfälle), så det är nog jävligt random..

Finns de nå guzzar på den här sidan? :O
vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D

2007-04-23 14:14
Esshå P18

jo du kan få lämp och köra och sånt men sen måste du pissa då och sen nått år efter måste du pissa igen och det kan kommer när som .....

2007-04-23 14:31
Jag körde moppe full när jag var 16 och torskade för rattfylla.
Fick lämna blodprover och snacka med en läkarae i allmänspsykologi i 6 månader innan jag fick mitt lämp, o trots att jag klarade det så är jag ändå tvungen att lämna blodprov och snacka med en sån läkare 1-2 ggr per år fortfarande.. 5 år efter.
Ska iväg i morgon och fixa en tid igen så jag får ännu ett intyg på att jag inte är alkoholmissbrukare. Så jävla drygt !

2007-04-23 14:41

mitt lämp är indraget tills jag fixat ett läkarintyg. det va länsstyrelsen som drog in det, inte åklagaren. och det var bland annat för ringa. ett år efter rättegången så fick jag brev hem om det.

2007-04-23 14:45
tycker inte man ska klaga att man får betala för att folk ska titta på ens piss? Är ju fan ni som satt er i den sitsen? Och ni som vill få lämpet? dvs måste ni visa att ni sköter er.. eller? :s

2007-04-23 14:47
jag måste gå å pissa en gång i veckan i ett halvår. riktigt fittigt

2007-04-23 14:49
men sen har jag en polare som körde bil rohypnol påverkad och polisen haffa han och de bara körde hem han och lät han behålla körkortet, jävligt weird

2007-04-23 14:49
jag betalar inget

2007-04-23 14:51
får betala en tusenlapp extra för ett halvår, får man väl ta

2007-04-23 14:52
blaze
va är det för ställe du pissar på?

2007-04-23 14:54
alkoholmottagningen heter det

2007-04-23 17:28
Du kommer antingen få körkotstillståndet uppskjutet ett par år, eller mest sannolikt så kommer du vara tvungen att ur egen ficka betala för urinprov i (vanligtvis) 6-12 månader innan du får det igen. Det beror helt på vilket humör tanten/gubben är på den dagen ditt fall hamnar på bordet.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-04-23 17:34
lite roligt hur alla killar leker tuffa genom att dra upp att de "pissar" för folk skall checka att de ej går på nåt.. "oh, vad coolt, folk tar droger!"

2007-04-23 17:36
nej men OM man nu gör det då? jävla kötthuvud det är inte ett dugg "häftigt" är sånna som du som tycker det är häftigt som måste påpeka det.idiot

2007-04-23 19:29
Blaze du har nog hållt på för länge, du är jävligt arg, helt utan anledningen. watch tempramentet bitch!

stilpoäng
jag anser att det är för många småpojkar på whoa som gärna "skryter" med att de är så gangsta för de röker på blaha blaha. Kanske var onödigt att be a hater till hela tråden. Men det är tämligen ocoolt att knarka. Det var min poäng .. och nej jag är ingen idiot.. är du?

2007-04-23 19:32
du är en idiot för att du kommer in och påstår att för att man nämner att man går och pissar så är det för att man ska va cool, verkar som det är du som tycker de e "tämligen cool"

han undra hur de va me körkort samtidigt eller ska man hålla käften för att verka "tämligen cool" så ja..tycker de inte e dugg häftigt varför skulle de va häftigt att torska

2007-04-23 19:46
*håller med lady_latina*

Helt galet mkt trådar ifrån småpojkar som lägger ut sig på nätet och sina små brott. "för att fråga" BS, dom är så balla att dom spricker. Anklagar inte just ts för detta fenomen, men faktum är att det existerar skrattretande ofta här på whoa.

För övrigt är det inte mer än rätt att man får pröjsa sina pissprov själv, är man dum får man lida helt enkelt. Jag hoppas verkligen det är svåra prov för att få lämp-intyg.. idioter i trafiken är bland de värsta jag vet!
-om jag hade nyonkläder på mig skulle jag vara en lysmask...

2007-04-23 19:46
blaze

man kan utelämna att man själv går och gör pissprov. men fortfarande ge grabben den infon han behöver.

och förövrigt tycker jag inte det är coolt att gå på pissprov. Hade min man kommit hem och sagt att han måste göra drogtester skulle han få en käftsmäll snarare än ett: "oooh, vad coolt"

nuff said

2007-04-23 19:48
Miss_J

För övrigt är det inte mer än rätt att man får pröjsa sina pissprov själv, är man dum får man lida helt enkelt. Jag hoppas verkligen det är svåra prov för att få lämp-intyg.. idioter i trafiken är bland de värsta jag vet!

word! :)

2007-04-23 19:56
okej, utelämna att det är en själv? hehe det tror jag redan att jag gjort under mitt nick ;) jag tycker också att det är rätt att pundare inte ska få vara i trafiken utan bli dömd till att lämna urinprov osv. så ja, jag tycker inte det är ett dugg coolt utan gömmer mig i en gränd tills jag ser att gatan är helt tom på folk sen springer in snabbt :P hehe jeje shit happens..

daviden P25
Gör man inte redan det?
Folk som har suttit i fyllecell ett antal gånger kan iaf få sina tillstånd att köra översedda..

la_latina
Vad är det som gör det "tämligen ocoolt" att knarka? En kille som är  grymt cool i övrigt men knarkar någon gång då och då blir plötsligt helt ocool? Eller finns det något sätt att behålla sin coolhet trots att man knarkar?
Det vore mycket intressant med ett givande svar, eftersom att man knappast vill vara "tämligen ocool", eller?

Knarkar man för att vara "cool" är nog knarket ett av ens mindre problem..
Hepp och pepp

i växjö behöver man iaf inte betala för sina pissprov... länstyrelsen har utredning på gång ang mitt körkort. blev gripen för ringa par veckor innan uppkörningen.. förmodar att jag kommer behöva pissa typ några gånger under 3 månaders tid, har fått för mig att det är praxis vid mindre allvarliga fall.

2007-04-23 19:57
för att behålla körkortet då såklart.

2007-04-23 19:58
tämligen är btw mitt nya favvo-ord :P

2007-04-23 20:00

-dawg- P22

(tar mig friheten att svara på det du skrev till latina)

Det är ju inte nödvändigtvis personen i sig självt som är ocool, men vissa väl man gör är helt enkelt ocoola. Sen vad som ligger bakom valen, det är en helt annan sak. Jag har massa polare som dumma val, dom är hur grymma som helst trots det.

Men det är hur dumt som helst att utmåla att knark skulle vara något annat än jävligt korkat och ocoolt, för inte fan är det ballt, eller?

2007-04-23 20:02
om man är ocool så blir man inte cool av att röka en heller, fattar inte hur folk tänker när det kopplar ihop coolhet med röka, är oftast det som påpekar det och påstår att man tror man är det för man rökar som tycker det är coolt eller något.. tror inte det är många som tänder en fet och sätter sig i soffan och tänker "fan nu är jag jävligt cool"

2007-04-23 20:05
blazeandamaze 

Det är ju exakt det jag menar att jag tror. Jag menar på fullaste allvar att många utav de små kottar här inne som skriver inlägg om sina drogvanor gör det pga att dom tycker det är ballt. Inte alla, men många.

Med tanke på att jag har barn tycker jag att den utvecklingen är sorlig. Jag vill inte att mitt kid ska växa upp med den liberala synen att droger är ballt och accepterat, för det är enbart farligt, onödigt och värdelöst.

2007-04-23 20:08
ja, droger + bil i trafiken är ju helt klart kass och de borde få åtgärder me tanke på att vissa inte ens kan köra opåverkade

sen kan man ju diskutera hurvida det är rätt att tvinga folk på pissprov för man rökat utanför trafiken

2007-04-23 20:10
blazeandamaze

Nej, det kan jag hålla med om. Man kanske inte borde tvingas till pissprov bara för att, beroende ålder såklart. Jag anser att det är helt rätt att en omyndig person ska tvingas till det, för sin egen skull. Men då borde det sociala gå in och betala detta. Är man myndig, fine, då rår man över sig själv.

Men däremot så är det rätt då man vill bevisa något, tex för att få ett lämp-intyg. Då är det rätt, att man får kämpa lite för det och faktiskt får betala det själv, men kan man ta körkort är man ju oxå myndig..

2007-04-23 20:11
som om snuten haffar en när man är ute och går bara och sedan bestämmer sig för att dra in körkortet förstår jag inte, när man kan ligga däckat i stort sätt uppe på en snutbil och ändån få behålla de

2007-04-23 20:12
Ok då hänger jag med litegrann. Men är knarkande alltid ocoolt, i alla lägen? Kan det kanske vara lite coolt, ngn gång?

Själv tycker jag att amerikansk fotboll på hög nivå är rätt coolt. Skulle dock tycka att det vore ytterst ocoolt och korkat om en döv och blind snubbe försökte sig på en sådan match på den nivån.

Eller så är det bara tragiskt att ens leva i termer av coolt? kanske än mer tragiskt än knarkande?
Hepp och pepp

2007-04-23 20:13

blazeandamaze 

Hur menar du?

2007-04-23 20:15
att när man rökat en te.x därhemma på sin balkong och sen går ut och går en runda nästa dag och en civilare haffar än, det förstår jag fan inte vad det har med ens körkort att göra, när folk kan gå runt hurfulla som helst och slå sönder grejer osv och få behålla det.

2007-04-23 20:15
Miss_J F23
"droger är ballt och accepterat, för det är enbart farligt, onödigt och värdelöst."
Är det där en absolut sanning eller mer av ett väldigt vanligt mantra? Märk det kursiverade..
Hepp och pepp

2007-04-23 20:16
-dawg-

Jadu, en person som är "cool" kan knappast bli "ocool" för han knarkar säger du alltså då? Förstår ej ditt resonemang där asså.
Men nu snackar jag ej om människor är coola eller ocoola. Det är ocoolt att knarka och de som tror att det är coolt är fan bakom flötet.
Jag anser att man kan ha en cool personlighet fast man knarkar men fortfarande så gör man en ocool sak genom att snorta på partyn. Talar vi samma språk nu eller har du valt att störa dig på mitt val av ordet cool/ocool.

Miss_J said it, förövrigt!

Blaze
fattade hälften av vad du skrev...?

2007-04-23 20:16
som jag har inte blivit tagen på många år, runt 4. och nu när jag skulle ta mitt körkort så sa de att jag var tvungen att gå och lämna urinprov i 6 månader, vafan är de för sätt?

2007-04-23 20:17
-dawg- P22

haha, kul inlägg. Men ja, enligt mig är knarkande aldrig coolt och jag hoppas verkligen inte att någon får för sig att testa det för första gången på de grunderna, att det skulle vara cool och göra mig till en coolare människa. Men dessvärre är de väl så många börjar.

Jag kan inte svara på det du refererar till, huruvida det skulle vara coolt eller ej, det är ju bara dina åsikter. Mina åsikter är att göra saker som i längden skadar din kropp och psyke inte är coolt. Sen om det är jävligt kul, skönt osv.. det är ju en annan sak. Jag menar, jag super och äter fleromättade fetter jag oxå, trots att de är dåligt för mig. Men det är iaf inte olagligt.

2007-04-23 20:17
du skrev att det är dumt att säga att man själv har gjort det, och det hade jag säkert gjort om det vore i verkliga livet, jag heter inte såhär på riktigt u know

2007-04-23 20:19
La_Latina

inga här har snackat om coolhet övh förutom du, är du cheerleader eller någonting?

2007-04-23 20:20
som åk till te.x amsterdam, fett ocoola folk som tror det är coola för det rökar, eller är det fortfarande coola där iom att det är lagligt? förstår inte ditt coolhets snack

2007-04-23 20:21
blazeandamaze 

Ja.. återigen.. som mamma kan jag bara tycka att det är rätt. Är man vuxen nog att ta körkort så är man vuxen nog att förstå och ta ansvar för saker man tidigare gjort, oavsett om det var länge sedan.

Har men tex en gång brutit ett förtroende så måste man bevisa att man ändrats, för tex en flickvän. Samma sak gäller ju här, har man en gång åkt dit för olagliga preparat så får man ju helt enkelt stå sitt kast och bevisa att det är något man lämnat bakom sig. Vad är 6månader egentligen? Har du slutat med all skit så borde de inte vara något problem, har du inte slutat, ja då förtjänar du inget körkort.