I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nån som hänkar till Hollywood?

Övrigt - Blandat

2007-01-18 11:46
Detta var förmodligen bästa läsningen jag haft på whoa på mycket länge. Det är så förbannat kul att se vilka kokosbollar som sitter och gnäller, istället för att ta reda på fakta och hur det egentligen ligger till.

Jag välkomnar moderaterna, jag välkomnar tävlingsandan och piskan som de sätter i röven på alla som gnäller över att "det inte finns några jobb".

Nu är det jäkligt lätt att reducera arbetsmarknaden till städare och akademiker, men arbetsmarknaden är en jäkla regnbåge av nyanser. Det räcker med att man är hyffsat normalt funtad i skallen och med någorlunda bra betyg för att få jobb i butik, som receptionist, säljare, support, telefonist, dataregistrerare, cafébiträde osv osv.

Och har man keffa betyg (som jag hade) så är det bara att gå tillbaka till skolan, folkhögskolan är ett utmärkt alternativ för den som inte gillar den konventionella skolformen med "Här är 10 böcker, du får 10 prov om 10 dagar". Fixa betygen och fixa jobb.

Jag sökte 97 jobb på 3 dagar och nu kring nyår och jag har  förmodligen gått från en årslön på ca 100 000 kr till 250 000 kr. Jag tackar moderaterna som sänker a-kassan och höjer lönerna, som ställer krav och som vill se resultat. Nu blir det ju åtminstone lönt att arbeta, svinbra för motivationen.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2007-01-18 11:52
Och har man keffa betyg (som jag hade) så är det bara att gå tillbaka till skolan

det är fortarande inte det ENDA alternativet för att lyckas.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-18 11:57
Givetvis inte, men det är alltid bra att vara kvalificerad för jobben man söker, bara så där på pappret... men personlig lämplighet och kontakter toppar ALLT.

2007-01-18 12:14
Men som sagt,folk är väll för lata,och nu när Moderaterna styr upp allting så börjas det whina för att bidragen sänks.
Känns hemskt bra att mina skattepengar inte bara går till bidrag åt nån lat jävel som ligger å zappar på tv:n hela dagarna å säger "åh jag vill ha ett jobb". Fan  skaffa ett jävla jobb då?.

Vadå för lata? Du är utbildad kock right? Du tror inte att det är 10 gånger lättare för dej att få jobb? Jag söker jobb varje dag, hela dagarna ändå lyckas jag inte finna någonting som jag kan få! Jag söker nästan alla jobb som finns, förutom telefonjobb då jag inte gillar/kan prata i telefonen med okända människor! Jag vet att det är någonting jag måste komma över för det är ju ett jobb, men låt mej bearbeta mina problem på mitt sätt tack!
De enda svar jag får ifrån jobben jag söker är "Tjänsten är redan tillsatt... bla bla bla!", som om det hjälper mej!
Jag är verkligen i desperat behov av ett jobb, men inte ett jobb med 4 timmar om dagen och inte heller 5 jobb på samma dag! Jag tycker inte att det är rätt att man ska behöva ha 5 jobb för att kunna överleva, man orkar inte så mycket!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2007-01-18 12:31
är väl en demokrati fråga, allas rätt till utbildning är väl rätt viktigt. sen spelare det ingen roll om man gör högskole provet om man inte har 80% G i sitt avgångs bettyg efter som man då inte är berättigad till högre studie så de som får det är ute stängda från alla högre studier för rästen av sina liv med det här nya förslaget om att sumpa komvux. men vist tycker man det är rent spel så kör på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-18 13:14
*..emelie..* 

Jag söker jobb varje dag, hela dagarna ändå lyckas jag inte finna någonting som jag kan få! Jag söker nästan alla jobb som finns

kanske finns en anledning till att du inte får jobben ?
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-18 13:17

maran
Okej? Vad är den anledningen då? du som verkar veta menar jag..

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2007-01-18 13:19
"kanske finns en anledning till att du inte får jobben ?"

Oohh, don't go there. Jag tror absolut inte *..emelie..*
gör något fel, men grejen är att det hjälper inte att klaga, för plötsligt får man ett av dom där 100 jobben man sökt. Jag vet att det kan vara tufft som arbetslös att hitta arbete, men som sagt att skylla på en regering som enbart gjort det enklare för er att få jobb är inte rätt väg att gå.
"TenFingers ser ut som den cp-jobbiga dokusåpasnubben med piercing under läppen." //maja

2007-01-18 13:21
*..emelie..* 

kanske är så att du inte är kvalificerad eller rätt person för jobben du sökt ? det är en anledning att neka någon jobb, varför anställa någon som inte tillför något ? och som sagt hjälper det inte att gnälla på regeringen.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-18 13:29
maran
Jag söker bara jobb jag vet att jag kan klara av, finns väl ingen anledning i världen att jag söker ett jobb som snickare när jag inte kan ett piss, eller?
Jag har inte någongång skyllt på moderaterna, att det är deras fel att jag inte får jobb, MEN däremot blir jag arg och ledsen för att det blir svårare för en att överleva som arbetslös. Det är inte så lätt att få ett jobb om man inte är utbildad till någonting speciellt och man blir ju inte mer peppad av att verkligen ligga på existensminimum varje månad liksom! Jag försöker så gott jag kan med att få jobb och funkar det inte så vet jag inte vad jag ska göra. Antar att jag är en sån människa sverige inte vill ha i landet, då är det väl bara för mej att flytta! Vill inte leva i ett sånt här land heller, pga andra saker också!
Säg inte till mej att det finns en anledning till att jag inte får jobb, för du känner mej inte och vet inget om mina tidigare jobb, eller hur?

TenFingers
Jag klagar inte på någon speciell, jag klagar på allt! Jag vet att det är min uppgift att skaffa jobb, men man är inte så livsglad när man varje månad får skrapa ihop pengar för att man ska ha mat på bordet liksom, det är svårt. Jag försöker och försöker och försöker, någon gång blir det väl min tur hoppas jag! : )

Vart är alla jobb som lovades då? Jag ser tyvärr inga fler jobb..

2007-01-18 13:32
väl färden är alltid patetisk i ögonen på dem som alltid haft och kommer ha mer än nog. därför dem lätt kan aväkla den bäst det känner för utan känna sig det minsta skyldiga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-18 13:46
*HOST* särskrivning *HOST*

Ja, klart att bekymmer som "mat på bordet" och "pengar i fickan" inte existerar för dom som har det bra på den ekonomiska fronten. Välfärden i Sverige är det dock inget större fel på. Vi är än så länge vad jag vet ett I-land, men jag tycker Snook säger det ganska bra i låten Kommer ifrån "man byter bara problem när man e välfärd och har pengar." 
"TenFingers ser ut som den cp-jobbiga dokusåpasnubben med piercing under läppen." //maja

2007-01-18 13:49
*..emelie..* 

du söker jobb du TROR att du är lämpad för men statistiken säger ju att du antagligen inte har varit lämpad för de jobben du sökt på dina meriter och vad du nu har sökt på.

Säg inte till mej att det finns en anledning till att jag inte får jobb, för du känner mej inte och vet inget om mina tidigare jobb, eller hur?

du berätter ju själv hur synd det är om dig och att du minsann inte får några jobb, då är det rätt lätt att dra en slutsats av att det finns en ANLEDNING till att du inte har fått något jobb. anledning finns till det mesta oavsett om jag känner dig eller inte.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-18 13:50
Nej, precis, det existerar inte för dom som har det bra på den ekonomiska fronten, klart det är lätt för "dom" att se det som vi klagar och är lata osv osv.
Fett jävla illa att vissa ska behöva kämpa och slita dagarna i ända bara för att få mat på bordet liksom, det ska inte behöva vara så!

2007-01-18 13:53
*..emelie..* 

Fett jävla illa att vissa ska behöva kämpa och slita dagarna i ända bara för att få mat på bordet liksom, det ska inte behöva vara så.

Livet är ingen dans på rosor, man får kämpa här i livet om man ska komma någonstans.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-18 13:55
maran
Vad tycker du jag ska göra för att få jobb då? Ska jag sätta mej på 440 olika telefonjobb för att kunna köpa mat eller?
Det är inte synd om mej, jag klarar mej helt okej nu utan att ha ett jobb, så inte synd om mej alls. Det finns folk som har det så otroligt mycket värre än mej.

Ja, klart det finns en anledning! det finns ju alltid folk som är mer utbildade osv osv. Jag har jobbat på många olika jobb och vet att jag kan klara av alla olika utan problem därför jag söker de jag tror jag kan få!
Jag har tyvärr inte ekonomin att sätta mej och plugga, hur mycket jag än skulle vilja, så går det inte!

Du måste försöka förstå att alla inte föddes med silverskeden i munnen och alla har inte lika lätt att fixa jobb som vissa har!

2007-01-18 13:57
maran
men snälla du, jag är inte född igår om du trodde det!
Jag vet exakt hur mycket man får kämpa för att klara sig här i livet om man har det lite svårt innan, tro mej!
Jag har en morsa som har kämpat hela sitt liv och slitit för otroligt få kronor varje månad för att kunna försörja 4 barn själv. Vi har knappt haft råd med mat på bordet ibland, så snälla, jag vet att livet inte är en dans på rosor!

2007-01-18 14:13
Vad tycker du jag ska göra för att få jobb då? Ska jag sätta mej på 440 olika telefonjobb för att kunna köpa mat eller?

Fiska kontakter, hör med kompisar om där finns tjänster osv osv hela, hela hela tiden till slut kanske det nappar. Om du nu måste jobba på 440 telefonjobb för att få mat på bordet så föreslår jag att du gör det ?

Ja, klart det finns en anledning! det finns ju alltid folk som är mer utbildade osv osv

Jag har tyvärr inte ekonomin att sätta mej och plugga, hur mycket jag än skulle vilja, så går det inte!

Återigen så är du inte garanterad ett jobb om du har utbildning.

Tro mig jag vet att alla inte är födda med silversked i näbben. Men hur mycket man än vrider och vänder på det och hur illa ställt man än har det så finns det som sagt alltid folk som har det värre och gnälla och vara bitter hjälper inte ett skit. Bättre att ge sig fan på att klara sig bra här i livet även om man får trampa på ett par tår på vägen.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-18 14:21
Jag pallar inte diskutera det här mer, vi kommer ändå inte komma någonstans märker jag!

Flytta var det väl tråden handlade om va?

2007-01-18 14:22
nänä ok. lycka till.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-18 14:23
maran
Jag tackar! Det ska allt lösa sig ska du se.

2007-01-18 15:08
Jag håller med TenFingers vill jag bara säga...

Trådskaparen gör mig uppretad.. och alla andra okunniga människor.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2007-01-18 15:10
Varför gör vi er uppretade? Vi vill bara flytta ifrån det här skit landet! : )
jag sktier i moderaterna, jag vill bara ifrån all skit i sverige.

2007-01-18 15:17
FY FAN VA COOL MAN KAN VA^_^
It's not a cap, it's a flag

2007-01-18 15:32
jag bangar inte!

2007-01-18 15:36
Det märkliga är att det är dom som har jobben som säger att det är så jävla lätt att få och det finns en massa jobb.
Det är som arbetslösa som söker massor av jobb som säger att det är skitsvårt att få jobb och att det inte finns en massa jobb att söka.

Hm.. Ja, dom som inte upplever det måste ju helt klart veta bättre än dom som sitter mitt i skiten.
What we do in life echos in eternity.

2007-01-18 15:40
*..emelie..*
Så.. vad hindrar er?

Gnällspikar är inte användbara...
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2007-01-18 16:38
hansel: men snälla, söta rara människa. Kan inte du fixa ett jobb till emelie då eftersom det är så jäkla lätt? Jag har sökt mer jobb än du kan förstå, blivit kallad till 2-3 intervjuer men gått tomhänt därifrån.
Jag är inte kräsen, jag har sökt allt från teleförsäljarjobb till städjobb till butik. min cv är uppdaterad och fin  men ändå dröjde det 6 månader tills jag fick ett jobb. Nu går jag och delar ut punkt se på gator och torg. Jag har legat på som fan , jag har  sökt jobb inom mitt yrke, det jag är utbildad i, jag har sökt till jobb där jag haft tidigare erfarenhet i, jag har sökt jobb som jag kan tänka mig klara av, jag har i princip sökt ALLT och sen ska du sitta där och säga att jag är lat och kräsen?
PLEASE!

2007-01-18 16:56
Det märkliga är att det är dom som har jobben som säger att det är så jävla lätt att få och det finns en massa jobb.

och hur fan tror du att vi har fått jobben ? var är det märkliga ?
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-18 17:02
maran P2
Jadu, kontakter, ni kanske har haft tur, ni kanske är utbildade, ni kanske är utbildade inom ett område få är utbildade. Inte fan vet jag.
Jag har ett jobb.

Bara för att folk får jobb så betyder inte det att det är lätt att få ett.
Men det är egentligen en onödig disskusion eftersom jag efter många år vet att dom som inte fattar att alla inte har samma förutsättningar att få jobb eller lika bra kontaktnät etc, dom kan helt enkelt inte sätta sig in i situationen och få in samma fakta i skallen.

2007-01-18 17:03
maran P2
Det märkliga är att dom som har ett jobb uttalar sig om de arbetslösa dagssituation.

2007-01-18 17:14
nej
hej

2007-01-18 17:16
hansel 

tror inte någon här uppfyller kraven till ett enda visum i USA idag

bullshit. Vill man ha ett visum kan man fixa sig ett. Jag har ett visum och jag ar precis som alla andra har inne.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-01-18 17:36
ja så jävla svårt att fixa fram det är det inte, vet en snubbe som har suttit inne som t.o.m fick visum, varför en normal människa utan ngt straffregister eller bomber på sig inte skulle få det kan du förklara hansel.

2007-01-18 18:08
emelie: Har du nånsin prövat att bara gå runt på stan och "knacka dörr" efter jobb?

2007-01-18 19:25

Emil_Brikha P28 fortsättar att slå sina egna rekord i dumhet i takt med att hans ålder blir äldre! Hurra!

Stack inte du till USA för att du hade blivit dissad av svensk teater svensk radio svensk musikindrustri och svenk filosofi?

Eller?
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2007-01-18 23:39
Kontrast
Det som hindrar mej är pengar, så. men när jag har dom så sticker jag!

tjilevippen!

2007-01-18 23:42
mmmmm
DING DONG

2007-01-19 00:46
utan jobb kommer ingen av er härifrån.

tjilevippen!
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-01-19 00:59
daviden P25
"Är det moderaternas fel att du inte har tillräckliga betyg?
Som vanligt är det ju alltid lättare att skylla på andra för sina egna misslyckanden, inte sant?"

Nej, men alla har det inte lika förspänt, kanske mycket problem under gymnasietiden i familjen, med sig själva samt andra anledningar.
2 vänner till mig blev våldtagna i 1:an respektive 2:an på gymnasiet, de klarade verkligen inte av att studera och mådde fruktansvärt dåligt.
Efter gymnasiet började en av dem på komvux, studerade upp det mesta och skall söka lärarprogrammet till hösten, och kommer komma in.

Sluta utgå från dig själv, alla har det inte lika bra.....och, om man har haft mycket problem och klarat sig, bra för er!
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2007-01-19 01:04
Aja, jag antar att du riktade det till trådskaparen, så jag får väl ta tillbaka det där.

Men i alla fall, ni förstår antagligen vad jag vill komma fram till.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2007-01-19 01:09
Är det verklgien hela komvux som ska läggas ner? Var det inte bara möjligheterna att plugga upp ämnen som man redan ahr betyg i som skulle plockas bort? Knas om dom plockar bort komvux, hade tänkt hinna komplettera lite matte. Men aja det står väl säkert i nån bok man kan läsa istället.

2007-01-19 01:13
Fröövrigt tycker jag komvux är bra av den anledningen att man oftast är ganska instabil under något eller några år på sin gymnasieutbildning. Många människor som är lite kaosartade under den perioden är egentligen väldigt kreativa och duktiga människor. Känns ganska korkat för samhället att wastea deras talang. Sen är det inte alla som är helt säkra på vad de vill syssla med i framtiden när de är i 18-19-årsåldern. Det känns jävligt förlegat att plugga 16 år i sträck, när man kan plugga tolv år, jobba eller resa eller vad man nu vill och sen plugga 4-5 år till.

2007-01-19 01:39
Haha ja, jävla "skitsverige". Ni skulle säkert fått jobb på en halv dag i USA, där finns det ju som ingen konkurrens. Åk dit och plugga, jag har hört att det är gratis? Ramla gärna och slå er eller bli jävligt sjuk också, för de tar hand om er, free of charge, precis som i sverige. Uh.. eller? Vi har det inte SÅ taskigt.

Visst, det suger verkligen att man inte kan läsa upp sina betyg, av mer än en anledning. Men som folk säger, det finns högskoleprov, det finns riktlinjer för vad man ska plugga för ett högskoleprov. Plugga det, och gör högskoleprovet. Om man har stora ambitioner och är målmedveten så ska nog det också gå bra.

Och ja, jag är arbetslös.

2007-01-19 09:37
breaky_grl F20

Det märkliga är att dom som har ett jobb uttalar sig om de arbetslösa dagssituation.

nej det är inte märkligt, de flesta har nog varit arbetslösa och sökt jobb innan man fick anställning så varför skulle inte de som har jobb uttala sig om hur det är att vara arbetslös ?
SKU - SKU - SKULASON!

2007-01-19 10:59

Kul att Whoa aldrig slutar att gå runt i cirklar.
Skriver man en tråd ur vänsterperspektiv ska alla fjantar börja bete sig som de röstade på Centerpartier och skriver man en ur höger då jävlar är alla hardcore syndikaliser.

UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2007-01-19 11:24
Tezi: Grattis lilla geni. Det är det som kallas för diskussionsforum, olika åsikter från olika perspektiv och den ena personens idiotiska ställningstaganden är den andres motsats. Tokigt va?

2007-01-19 11:25
hansel: det var det mest vuxna svaret jag någonsin har fått tror jag, du kan ju inte ens försvara dina åsikter.

maran: men alla utgår från sig själva, för att det är lätt för en att få ett jobb behöver det inte vara lika lätt för ngn annan, finns en mängd faktorer.

2007-01-19 11:29

Jag ville bara glädja er alla som inte trodde på mej och hela tiden sagt att jag inte förtjänar detta men, jag har nu fått ett jobb. 3 timmar om dagen dock, men alltid något!

tjillevippen!

2007-01-19 11:32
Problematiken ligger lite i att du utgår ifrån att du "fått" ett jobb. Man får inte ett jobb, man skaffar ett jobb. Varför skulle någon vilja ge bort en sån hårdvaluta som ett jobb när det finns folk som är villiga att anstränga sig mer?