Köp måttliga mängder och upplys honom om vad som gäller när man är 15 bast? Lillebröder har en tendens att se upp/lyssna jävligt noga på sina storebröder. I värsta fall kan man alltid dra en skräckhistoria eller bara säga att han inte kommer plocka några brudar dyngrak. Så ja, köp måttliga mängder. Hellre att du vet vart spriten kommer ifrån än något jävla smuggel från snubben vid videobutiken etc. Klockrent summerat!
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
Så ja, köp måttliga mängder. Hellre att du vet vart spriten kommer ifrån än något jävla smuggel från snubben vid videobutiken etc. Hatar det jävla argumentet. Genom att köpa ut säger man ju att det är ok att dom dricker.
whoopzidoo
Japp dte gör jag eller har gjort
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
Felici-JAH: de dricker ju ändå, hundra procent garanterat så varför inte försöka lära dem att dricka med måtta istället? fram till deras alkohol debut så tycker jag man ska förbjuda och avråda rejält men när de väl fått smak på det är det inte nån idé att bara förbjuda rakt av, de hamnar bara i mer skit då..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Joel413 P22 Är du helt jävla dum? Ska du sitta med ditt småsyskon o hälla upp i små koppar till honom så att han/hon lär sig dricka med måtta? Lär dom att inte dricka alls. Visa bara istället att du inte alls är förtjust i det och om det finns nån respekt för dig så väljer dom att inte supa skallen av sig så fort nån i klassen bjuder på fest.
whoopzidoo
värst vad du var otrevlig.
beror på åldern, lillen min är 17, vill han ha så köper ja..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Min mamma har alltid accepterat att jag och syskonen har druckit, även fast både hon och pappa är nykterist (okej, kanske inte nykterist, men 3 glas vin var per år). Till mig började de köpa ut till när jag var 18 år, men till min äldre syster köpte de aldrig ut till eftersom hon uppenbarligen inte klarade av det. Min yngre bror som är 19 år har jag aldrig behövt köpa ut till, men skulle han fråga (och om jag hade tid) skulle jag självklart göra det....eftersom han har fixat alkohol till mig ett ex antal gånger. Däremot min yngsta broder (14år) skulle jag aldrig köpa ut till, eftersom han är lite speciell. Nej, inte efterbliven. Dessutom tycker jag att 14 år lite väl ungt, det räcker med att böjra på gymnasiet.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
Har du sett någon som säljer alkohol till ungdomar, ring Polisen på 114 14. Har du sett någon golare som säljer uppgifter till polisen, ring ungdomen på 41 411 eller gå in på www.kickersalarmet.nu
FREE Ayatolla.
ja, men min syrra är 19 och jag tycker hon borde fått gå till bolaget för över 1 år sen.
Demento Låt han pinna ett tag kolla ifall han har fixat ändå etc. ifall han inte har det kan du säga typ något hotfullt säg fan inte det här till nån eller det här är en engångsföretelse...
Man får ju alltid tag på dricka iaf. Jag hade gjort det om jag hade haft småsyskon.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
fuck no, men min syrra fyllde 15 idag och hon har köpt bärs på konsum ett tag, Jag 19 får fortfarande lägga där från och till ocj jag har köpt bärs, cigg och snus där i 4 år typ haha så hon behöver ändå inte mig.
bögen som bajsar
gjorde två gånger o då var de öl o han var 17 år. tyckte de var lugnt för visste att han inte hade några problem.
min syster är 19 så ja, jag köper ut till henne. men måttliga mängder. skulle aldrig köpa ut åt någon som var 15-17
syumoan akoinwe!
rioteer F17 Måste dina syskon leva samma sorgliga suparliv som du har levt? Hyckla hellre och lär dom att inte supa, vad förlorar dina syskon på att inte supa? Samma sorgliga upplevelser som du har haft? NEEJ dom får inte uppleva en bakfylla i åldern 15 som du redan har gjort, naw.. Det är bättre att vänta med alkoholen, hur fan kan du ens tjaffsa emot det?
whoopzidoo
Felicia-JAH: Är du helt jävla dum i huvudet? alternativet till att ens småsyskon dricker sig tankade på helger är att hålla dem inlåsta och slå dem.. du har ju tydligen nån slags vansinniga extremist nykterist åsikter.. jag hade gärna sett att ungdommar inte drack men sålänge de har oändliga möjligheter att ordna fulsprit av äckliga gubbar och smuggelvodka i närmsta livs så fixar jag hellre lite folkärs till dem så de kanske inte år anlening att utforska de möjligheterna så mycket, för dricka kommer de göra ändå.. jag håller alltså helt med dig i teorin men du måste leva i en helt annan värld för de medel du tycker man ska använda funkar bara i Sjunde Himlen på kanal 5..
Joel.- eftersom man gjort omfattande udnersökningar som visat på exakta motsatsen. att de som får alkohol av föräldrar är även de som super mer med kompisarna.
Femme fatale
Joel. och varför är de så sjä'lvklart att alla ungdomar måste dricka? Jag hade ett jävligt socialt liv, många vänner och utekvällar och hade inte rört en droppe. sluta tro att akoholen är allt, den blir allt när ungdomar lärt sig att inte vara utan den
Femme fatale
först och främst vill jag tacka alla som ställt upp och köpt ut under min tid som minderårig, det har förgyllt många kvällar, TACK så mycket! sedan tycker jag att är någon man känner 17-18 och inte allför omogen så tycker jag gott man kan unna dom lite systembira, varför inte liksom? jag köper däremot inte ut/langar till folk jag inte känner, varför skulle man liksom?
Tell them it's okay even though it's fucked.
min lillasyrra är 14, skulle aldrig falla mig in att köpa ut till henne.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
? Lillebröder har en tendens att se upp/lyssna jävligt noga på sina storebröder. - Håller med om det jag tror dem lyssnar mer på er storebröder än föräldrarna..
"Keep your friends close but your enemy closer"
Narki, ja om de är din något yngre polare men förlåt mig, mitt syskon bryr jag mig mer om och känner ett helt annat ansvar för än mina polare, även om jag självkalrt bryr mig om dem med. och jag tänker inte på en ålder vid 17, utan mer åldrar under 15
Femme fatale
? Lillebröder har en tendens att se upp/lyssna jävligt noga på sina storebröder. - Håller med om det jag tror dem lyssnar mer på er storebröder än föräldrarna.. Och systrar? Min lyssnar på allt jag säger, tioll den grad att jag börjat akta min käft lite för vad jag yppar, så jg inte påverkar honom alltför negativt
Femme fatale
Fan köp åt dom och låt dem leva livet dom kanske dör imorron eller nästa vecka...
Jag har inga småsyskon men jag har köpt ut till min pojkväns lillebror. Men han är 19 så det känns inte så jävla hårt. Jag skulle aldrig köpa ut till någon jag inte känner och inte till någon som var under 18. Sen köpte min mamma ut till mig när jag var 18. Men jag tycker det känns lite som en avvägning, om jag bad min mamma köpa en flaska gott vin när jag och någon kompis skulle äta ost och dricka vin skulle jag bara tycka hon var löjlig om hon inte köpte det till mig. Om jag därimot skulle på husfest i Bandhagen och bad henne köpa sex starköl och en kvarting brännvin skulle jag tyckt hon var dum i huvet om hon köpt åt mig.
Gerdaman
Amar: jag har inte pratat om alla ungdommar.. jag har pratat om ungdommar man ändå vet kommer supa, som min syrra t ex.. hon hade redan valt att supa innan jag köpte åt henne och det gick inget bra då det blev starkvaror då.. det är väl ganska självklart att jag inte hade köpt ut åt min syrra om hon inte drack? fattar inte hur du kan blanda in någon som valt att avstå från alkohol från första början i en disskution om att köpa ut eller inte.. vem tror att alkohol är allt? var det riktat till mig? jag har alltid sett dig som en smart tjej men här helt plötsligt får jag nog ompröva den bilden rejält.. som sagt jag har redan facit i hand så jag skiter fullständigt i dina omfattande undersökningar.. det gick skitbra det här och det går skitbra för min syrra, hon går på en grym högskola och följer sina drömmar och har inga problem med spriten.. plus att mina föräldrar inte har köpt ut åt henne.. det tror jag inte på alls då de har en annan roll än en bror och ska vara strängare..
Jag har inga småsyskon men jag har köpt ut till min pojkväns lillebror. Men han är 19 så det känns inte så jävla hårt. Jag skulle aldrig köpa ut till någon jag inte känner och inte till någon som var under 18. Sen köpte min mamma ut till mig när jag var 18. Men jag tycker det känns lite som en avvägning, om jag bad min mamma köpa en flaska gott vin när jag och någon kompis skulle äta ost och dricka vin skulle jag bara tycka hon var löjlig om hon inte köpte det till mig. Om jag därimot skulle på husfest i Bandhagen och bad henne köpa sex starköl och en kvarting brännvin skulle jag tyckt hon var dum i huvet om hon köpt åt mig. word, ghettogerda.Joel nja du tar i om att vi måste ompröva vad vi tycker om varandra för att vi har olika åsikter om alkohol dude. jag menade att alkohol inte är allt för alla ungdomar, men det är lätt hänt att de blir dt om de lär sig i tidigt stadium att inte kunna gå ut och ha kul utan det. Självklart blir inte alla som fått utköpt "dåliga barn" jag menar bara att det är överrepresentativt att barn med alkoholliberala föä'rldrar börjar supa mer än de barn som inte fick hemifrån. Och det är ingen personlig åsikt, det gjordes en omfattande studie om det.- Jag säger inte att DU är dålig för att ha gjort det, jag säger att JAG alrig skulle kosta på mig ett sånt ansvar. och SJÄLVKALRT finns det barn som kan hantra sin konsumtion och är skärpta ungar
Femme fatale
jag kan köpa ut när lillbrorsan blir 18. thats it. innan dess ska han få rejäla lektioner av mig.
We call them winerbrods.
mmm inte beroende på att vi har olika uppfattning om alkoholkonsumption var mer vad som såg ut som dina tolkningar av vad jag sa jag blev irriterad på, jag sa ju t ex aldrig att alla ungdommar måste supa, att alkohol var eller borde vara allt eller egentligen något av det du replikerade med.. jag anser också att alkohol är ett jävla otyg men nu har vi alkohol och kids får tag på det.. då anser jag helt enkelt att man får hitta på alternativa lösningar till att bara huta med fingret åt de ungar som börjar dricka, och att man får ta det individuellt, märker man inte att de dricker ska man ju inte uppmuntra det liksom, men vet man att de redan är ute och ränner och häller i sig skit tycker jag det minsta man kan göra som syskon är att försöka lära dem att dricka med måtta och ha koll på dem istället för att bara förbjuda rakt av då det inte hjälper alls.. sedan tror jag absolut det stämmer att barn som får utköpt av sina föräldrar lättare får problem, föräldrar har en helt annan roll i det hela och bör enligt mig hantera det annorlunda än ett syskon då en unge oftast är mer öppen mot sina syskon än sina föräldrar, att köpa ut bygger för mig på tillit och att man är säker på att den man köper ut till sköter det som de ska..
sedan kommer jag 9inte ompröva min bild av dig, hehe! du är en skärpt tjej det är ju tydligt liksom.. blev bara irriterad en stund där..
Joel . haha men du sa at tdu skulle ompröva och då blev jag irriterad. det är så typiskt att folk allmänt, även i "riktiga" livet då, hakar upp sig på motpartens dåliga saker och glömmer alla bra. typ om jag hämtar glass åt dig varje dag men slutar någon dag, lär du bli mer irriterad till varför jag sluta kanske än tänker efter de gångr jag gjort det, hehe :) jaja min människosyn är inte så jävla vacker alltid. och jävla dumt exempel med glass. jaja vi är cool nu :)
Femme fatale
Ungjävlar ska inte dricka sprit. De ska sitta hemma i pojkrummet, lukta svett och spela nintendo. Därför har jag med en åsnas envishet vägrat att köpa starkvaror till mina småsyskon. De säger att jag är en dålig bror som förvägrar dem livets goda. I helvete heller, livets goda är att vakna upp halvnaken med brutna fingrar bakom en bensinmack i Storuman en kall höstmorgon och inse att man faktiskt har slagits med en norrländsk mulatt, som senare visar sig vara Jackie Arklöv, och att man inte har en aning om hur man hamnade i den där gudsförgätna hålan förutom att man två dagar tidigare klivit in i en taxi vid S:t Eriksplan och bett om att bli körd till Kvarnen. Det är livets goda och det är ingenting för finniga snorungar. You want livets goda? You can't handle livets goda! Ungjävel!
hahah johhny du är för udnerbar. int undra på att man är beroende av din blogg.
Femme fatale
haha u crack me up.. Jag köper ut till min äldsta lillebrorsa som fyller 20 i år men den yngsta som är 18, no way..
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?
jag ska köpa ut åt min lillasyster när hon börjar festa. Jag ska då blanda ut spriten med hälften vatten, ta det som blev över själv och låta henne betala ett jävla överpris. Det blir ju bäst så för båda parterna!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
jag köpte inte ut åt min nittonåriga lillebror, nu har han iofs fyllt 20. poängen var att han råkade ut för, och orsakade allt möjligt så fort han var full. inte några roliga saker direkt. jag ville inte bidra till det. jag har två till yngre bröder, 16 och 14, och just nu tycker jag att de är lite för små och för omogna för att dricka. om jag ska köpa ut skulle jag vilja ha koll på vad som hände sedan: skulle 16-åringen vilja dricka en flaska vin tillsammans med en flickvän så känns det lite trevligare än att han skulle vilja ha en sjuttis för att han ska hålla till i en park med en massa losers.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
känns som om Ghettogerda varit den enda som har uttryckt sig bäst här i hela tråden och jag håller med henne till fullo. nu har jag inget småsyskon och inget äldre syskon för den delen heller, så jag har aldrig blivit tjatad på eller tjatat på själv. men OM jag hade en yngre bror/syster i åldern 15 så skulle jag inte heller köpa ut, varför är just det Amar pratar om. Jag började dricka när jag var 14-15 och jag drack aldrig öl, så jag drack sprit eller vitt vin istället men drack jag inte sprit så drack jag inte alls . de gånger jag inte fick något utköpt så sket jag helt enkelt i att dricka något. visst smakade jag av kompisar men det var knappast så att jag söp mig full på någon annans dricka. hade jag då haft sprit eller vin så hade jag ju druckit. hade det varit en t.ex. storebror/syster som köpt detta till mig så hade jag ju faktiskt haft alkohol att dricka den kvällen. så nej, aldrig att jag hade köpt till någon som gått på högstadiet. jag tror faktiskt inte att "ungdomen idag" är så jävla desperata efter att bli fulla även om man kanske går på många hemfester och prövar nya saker under den tiden i sitt liv. jag tror lätt att det är fler som klarar av att dricka med måtta eller att fler klarar av att avstå än vad man tror. fan, när jag var 16 så tog jag ett vitt halvår i princip, inte så att jag var alkisvarning på något sätt - men jag som 16 åring tog beslutet över mig själv att vara nykter under hela sommarn och en bra bit in på hösten. klarade mig finfint och hade minst lika kul som alla andra på festerna jag var på.
LoRia F19 Du skulle inte kunna köpa ut i vilket fall, du är bara 19.
min bror köper inte åt mig. han har väl köpt snus någon gång men då har han antingen varit full eller så har han fått ca 5 dosor+en hundring för det. sprit tror jag att han skulle köpa om jag bad han, eftersom att jag bett han tidigare och han gått med på det, fast jag har hunnit fixa själv innan han hunnit köpa. därför vet jag inte. men som du sa, även om inte syskon köper ut så får man ändå tag i det så därför är det väl bättre när man vet vad den mindre ska dricka. nog för att man oftast hittar lite mer att dricka än vad man fått utköpt av förälder/syskon :)
MoDo - the Heart of hockey!
snus/cigg kommer jag lätt köpa åt mina småsyskon och mina yngre kompisar, eller åt vem som än ber mig. eftersom att jag själv vet hur svårt det är att få tag på det (inte nu längre när mina föräldrar köper) och hur jävla irriterande det är att anpassa allt efter hur man ska få tag på snus nästa gång. men sprit vettefan alltså.
MoDo - the Heart of hockey!
Min lillebror är 11 år så lite tidigt att köpa ut sprit till honom, men när tiden kommer, kommer jag handla ut. Det kommer inte vara i stora mängder, utan endast någon öl eller cider. Absolut inte startsprit.
Jag kommer nog köpa ut åt min bror när jag fyller 20, för då kommer han ändå att vara 18, men då snackar vi ändå rimliga mängder. Men 15 känns ju lite väl.. Jag tror inte att jag skulle vilja vara delaktig i nåt sånt.
det där med att de ändå skulle dricka är ju ingen ursäkt egentligen. min brorsa har köpt ut åt mig vid diverse tillfällen och även andra äldre nissar jag känner. men jag kommer inte göra det åt nån, inte ens folköl förfan. det är ingen tjänst jag gör nån om jag köper ut. ingen moralkaka eller nånting eftersom jag själv dricker men jag ser ingen anledning till att hjälpa till med det. även om dom kommer dricka det som nån annan fixxar åt dem. fan va jag blandar de dem och dom, jag har varit utomlands för länge.