Köper ni ut åt småsyskon?
ja rubriken är väl ganska tydlig egentligen...min lillebror (15) frågade mig nyss om jag kan köpa ut åt honom till nyår. jag bad honom vänligt men bestämt att dra åt helvete. när jag funderar på det så vet jag inte riktigt varför, han kommer ju uppenbarligen att dricka hursomhelst. det kanske har att göra med att mitt uppsvällda lik kommer att hittas i en norrländsk myr om ett par veckor ifall min mamma skulle få reda på att jag köpt ut åt honom eller det faktum att min storasyrra aldrig köpt ut åt mig, men det kändes bara principiellt fel. gör ni det eller skulle ni kunna tänka er att göra det?
skulle inte köpa ut sprit om vi inte skulle på samma fest, däremot cigaretter köper jag ut.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Aldrig! Nu har jag inte en lillebror eller lillasyster och får dessutom inte handla på Systemet än, men jag skulle aldrig köpa ut åt nån mindre släkting.
Jag ska göra det när jag är 20, annars köper skitungen nå t-sprit eller nått
Köp måttliga mängder och upplys honom om vad som gäller när man är 15 bast? Lillebröder har en tendens att se upp/lyssna jävligt noga på sina storebröder. I värsta fall kan man alltid dra en skräckhistoria eller bara säga att han inte kommer plocka några brudar dyngrak. Så ja, köp måttliga mängder. Hellre att du vet vart spriten kommer ifrån än något jävla smuggel från snubben vid videobutiken etc.
bättre att dom drikker sånt som man själv gett dom än att dom köper nån kass hembränt genom nån fjortiskompis som har en alkisfarsa som känner leffe, ? inte nu för att jag köper ut åt småbarn, men ändå... jag skulle mkt hellre föredra att man köper ett par bärs eller cider så man kan kontrollera lite vad dom häver i sig, behöver ju inte köpa en platta bärs, men kanske 5 bärs eller nå sånt...
((MAAD))
jag har inga småsyskon, men jag skulle inte tänka mig att köpa ut till dem innan de har fyllt åtminstone 16. Jag har ingen genomtänkt plan för varför just 16, mer än att min äldre bror gjorde så. Hans anledning var att han ansåg att man kunde hantera det bättre vid gymnasieålder äm vid högstadieålder och att jag då umgicks med äldre vänner vilket jag inte hade gjort tidigare. men han köpte aldrig ut mer än några öl (max 4) såvida han inte skulle vara med vid festtillfället.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag begär ju att folk ska köpa ut åt mig men jag tror inte jag skulle köpa ut åt min lillebror. han är för ung och dum.. men jag håller med dig. hellre att man vet att de dricker än att de slutar med att de blir desperatat och dricker hembränt.
Det är väl bättre att du köper till honom så att du ändå kan ha koll på vad och hur mycket han dricker än att nån annan pajas fixar, för dricka kommer han ju göra i vilket fall. Och berätta lite för honom att det inte är så bra för kroppen att supa sig dyng som femtonåring osv. You know the deal! Dessutom kan du ju se till att han inte köper fulöl så du får skämmas!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag lånar ut mitt leg istället, min brorsa är ett år yngre än dom flesta av hans kompisar så han använder det väl mest till att sticka på krogar osv. Det känns bättre att han vänjer sig lite halvt vid alkhol nåt år innan 18, känns som dom flesta som börjar dricka vid 18 dricker alldeles för mycket ofta, iaf dom jag känner.
jag vet faktiskt inte, bra fråga. ingen har köpt ut åt mig och jag ahr ingen att köpa ut till så jag kan inte sätta mig in i situationen. men jag skulle förmodligen köpt ut ett par folköl eller tre. vid den rätta åldern. 16 eller 17 kanske. jag skulle vara skiträdd om mina yngre syskon om jag hade några. men det kan vara svårt att veta the right thing to do
forever feels like home
alltså jag tänker inte ha någon hem & skola föreläsning för honom om farorna med alkohol, han vet att inte är nyttigt. och jag har dragit skräckhistorier om egna fyllor för honom men det gjorde nog mer skada än nytta eftersom alla skräckhistorier har ett underhållningsvärde. är väl delvis mitt eget fel eftersom jag nog glamoriserat alkohol en aning genom åren... :)
hooth P18 hehe...känns som att dom börjar dricka när dom fyller 18 är färskingar i vilket fall som helst ;)
word-rec nu va du allt fyyndig! nej, jag ligger som håkan i sunes sommar va det tänkt som, men misslyckat nog kom en stor buss med turister alldels efter jag lagt mig där.
Klart jag gor om jag kunde men cigg far hon och nar jag kan kopa alkohol ska hon aven fa det nar hon vill.
nej, eller jo nu skulle jag det eftersom mina småbröder är 18 och 19 år gammla. Men innan de var myndiga vägrade jag!
nog pratat om dig! nu pratar vi om mig..
Jag köper inte ut, men brorsan får gärna dricka MED mig för jag är så förkastlig och tycker om att visa för honom hur liten han är och hur litet han tål för att dagen efter, när han ligger och spyr och bönar och ber om att jag ska sätta en kula i hans panna, hålla långa monologer för honom hur svag och äcklig människan är som hänger sig åt berusningsmedel, så att han gärna skulle sätta en kula i min panna först innan han tar itu med sin egen.
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
Jag köper åt min bror, allt utom tequila :p, han är iofs 18, men hade nog gjort det om han va yngre också.
När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer
hehe, sant sant. nämen om det är så att dom ändå får ut det på något sätt, vilket det förmodligen oftast är, så känns det ju endast sadistiskt att tvinga dom leva med ovissheten att dom kanske inte fixar öl till festen! förresten känns det inte som den där varningen systembolaget har om att barn som bjuds på alkohol i hemmet oftast dricker mer ute är så sann, iaf inte enligt mina erfarenheter. nån som vet hur stora undersöknignar och sånt dom har gjort om det?
jag_såjävlacool P55 Det där håller inte i mitt fall, tycker det beror på vilken relation man har till sin brorsa. Jag ser upp och lyssnar på min bror något enormt. Speciellt när jag var yngre, kan dock bero på att han gått genom så mkt och att jag fattade vad han fått uppleva. Men jag tror det kan fungera för andra också.. Annars kommer han ju endå få uppleva de sämre sidorna med drickandet förr eller senare, förbud skapar bara problem i längden. Då måste han hävda sig, sätta sig upp mot sina föräldrar/brorsa, svina som ett as osv.
hooth P18 haha kanske är det som driver mig, omedvetet. alltså min storasyster har ju aldrig köpt ut åt mig så varför skulle jag hjälpa honom? att hålla på och jobba lite för att få tag på systemvaror när man är i hans ålder är ju en del av spelet. så...poängen är kanske att jag vill att han ska få lida lite :)
Inte vid 15 års ålder.. för tidigt för system saker =/ med vid 16+.. Jo det skulle jag för att jag litar på mina syskon.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
15 = folkbärs =)
((MAAD))
men i falun måste man faktiskt va 20 för att få köpa 3,5 på konsum och liknande.
Producent
2006-12-18 21:48
japp, min bror är 2 år yngre än mig (han e 87a) och jag ser inget fel i att köpa till honom, han får ändå tag på det och hey, jag är ändå hans storebror, sånt man gör.
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
Ge honom lättöl.
My heart lives in my vagina.
ja är man 15 ska det fan vara folköl i så fall. skulle jag nog kunna köpa ut.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
bätter att köpa ut än att han frågar varenda jävelpå stan om dom kan köpa !!!
klart jag gör... vill han fixa så gör han de.. så varför inte bara be mig så har jag koll på hur mkt han får i sig dom gångerna han dricker..
har handlat på systemet åt brossan ett par gånger, men det känns sådär.. cigg har jag inget problem med
ask Beavis, I get nothing Butt-head
innan han va 20 så klart ja fick ställa upp
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
nu var det ju nårra år sedan... men när min bror och även min syster efter honom, bad mig köpa ut... innan de blev till åren kommna, så köpte jag ut. Argumentet för att köpa ut till sina syskon är ju att jag vet hur jag själv gjorde för å få tag i alkohol när inte jag hade åldern inne, och med tanke på vilka konstiga grejor man druckit, så... är det bättre att jag vet att de druckit cider/öl än att de köper nått helt bananas å blandar me cola... problemet idag är ju kanske inte hembränt i samma utsträckning iaf... men dock... bättre man vet vad dom dricker än att de dricker nått som är till för utvärtes bruk! eller att de pundar istället...
de är nåt år kvar hoppas jag innan han kommer i "den fasen" och nej, jag skulle aldrig köpa ut.Apeman . det är en stor myt bland vuxna att barnen enbart tskulle dricka det som DU köper ut. det kommer antagligen bli en bonus till allt annat de komemr dricka, som DERAS kompisar fått fram.
Femme fatale
Sedan beror det på hur min bror är. fast jag vägrar. har han fyllt 18 kan jag tänka mig köpa ut om han är en vettig pojk. jag personligen drack inte en droppe tills jag fyllde 18. och jag har fortfarande aldrig varit berusad. men han kanske int är som jag. Jag har det bästa för min brors ögon. jag tror inte en sekund på att det är ättre att jag köper ut. han kanske skulle bli irriterad men jag tror inenrst inne han skulle bli lättad över att någon är villig att bry sig om och vara jobbig. tur för mig att han allmänt l6yssnar jävligt mkt på mig, och att vi har grym kontakt
Femme fatale
Amar F19 nu hör till saken... att mina syskon är en bit över 20 idag... så... jag var ju inte 28 när jag köpte ut till dem... plus, att den myten känner jag väl till, men som sagt... bättre att ha skuggan av en aning om vad de dricker, än att den endast dricker sånt som är till för att tvätta toaletter med... sen var man väl naiv, å sa att de inte fick dricka nått annat, för om man fick reda på att de druckit nått annat så stängde man kranen... inbillar mig att hotet funka på syrran... brorsan... nja... kanske inte... men det är vatten under bron nu.. bägge över 20, bägge lever, ingen alkis, ingen kom till nån större skada... man är inte alltid helt nöjd med sina beslut man tog strax efter man blev 20, men... när man precis blev 20 så visste man vad man hade gjort för att bli berusad precis innan man blev 20... å så ville jag inte att mina syskon skulle göra... rätt eller fel? jag är nöjd med mitt beslut...
Apeman. nja rätt eller fel, de är väl en personlig fråga vad man anser. du är ju ine direkt ond för att köpa ut men däremot är det onödigt. du vet vad de dricker, ja efesom du köpt ut, men du vet fortfarande inte vad de drack utan dig, och den alkoholen du köpt ut borde du själv veta som har erfarenhet säkert inget som tillfredställt dem genom en hel natt. Jag ser det såhär, jag tänker inte vara naiv och köpa ut, jag vill inte ge min bror de signalerna. jag är inte dum. han är fri och gör som han vill men jag tänker inte vara delaktig. sen beror det på, är dina syskon skärpta är det lättare att man vågar bjuda dem.
Femme fatale
Apeman . sen är ju min bror bara 13 än så länge. och han är fortfarande rätt barnslig i sinnet. Jag fattar inte hur men han har en enorm respekt för mig av någon sju anlending, kanske att jag delvid uppfostrat honom, hans lillmorsa. jag försöker ju vara hans vän, och det går bra, kommer han be mig köpa ut en dag får vi se vad som gäller. men med nästan 100% garanti får han ingenting. jag kanske är extra feg eftersom jag alltid har varit den nyktra, jag vet itne hur jag själv skulle vart som full, och detta gör att tdet är okänd mark för mig vilket jag inte heller vill ta ansvar för.
Femme fatale
ey va snäll mot grabben, hur hade du det när du var 15? ge honom 5 bärs så klarar han sig hela kvällen.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Kreativ: jag? jag hade det bra , hurså? alla trodde alltid att jag var fullast på festen. fastän jag var den enda nyktra. säger rätt mkt om hur flummig jag är
Femme fatale
Amar nej, jag menar Demento:O
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
relativt säker på att det är en lagfråga det här... enligt lag fel. enligt mitt samvete, så är jag nöjd med hur situationen hanterades... det var inte ett jättesahälle föräldrana hade förpassat oss till... så man hade ändå hyfsad koll, på vad de gjorde, på vad de drack... alla mellan 15-25 visste vem alla var... alltid nån som skvallra... hade vi bott kvar i malmö under den perioden... njäe... då hade kanske mitt beslut varit ett annat... borde finnas vettigare saker att göra än att supa... inbillar mig att det är lättare att hitta på grejor i storstan än utanför den... kanske en myt... nu bor både jag å min bror i malmö, igen... hade han varit under 20 idag... så hade jag nog inte köpt nånting till honom... knappt romrussin... men det är en annan historia...
Apeman. jamen dåså,. då har du dömt efetr eget hufvud och därmed självrentvådd :)
Femme fatale
skulle ja haft småsyskon skulle ja lätt gjort de. men 14-15 - folköl enbart!
jag köper ut folköl åt mina 17åriga kompisar för att känna mig stor:)
Anima Sola
Jag gör det, men inte vad som helst, jag bestämmer själv hur mycket dom får, och jag ger dom aldrig lika mycket som jag själv drack i den åldern. Men tillräckligt för att klara en kväll utan att ha tråkigt / behöva dricka mer. Sen köper jag aldrig ut cider, av ren jävla princip.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Som devv sa, Köp till han i små mängder, å prata lite allvar med honom, små bröder lyssnar på storebröder....i did!
jag har handlat åt min syrra.. fast inte förrän hon var 16 tror jag.. mycket för att jag ville ha lite koll själv på vad hon skulle dricka, hellre lite go öl än häxor, hb och skit de häller i sig.. när hon var 18 har jag köpt till henne ofta, klart en 18 åring ska kunna få tag på en flska vin eller lite god öl istället för folle..
Jag skulle gjort det, dock en måttlig mängd.. När man själv var 15 var man ju inte det mest skötsamma barnet heller..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
Det är idiotiskt att köpa ut åt barn. Man får vänta med spriten eller åka över till Danmark. Vilken idiot frågar sitt äldre syskon om han/hon kan hjälpa en på vägen till fyllan? Hatar folk som köper ut åt syskon, idioter. Skyll er själva om era syskon blir äckliga fjortisar som skriker o har sig på stan. Fast sen att köpa ut till någon som är 18 är en annan sak, skulle jag bestämt kunna tro. Men innan dess är man ett barn o borde bara softa med alkoholen. Njut nykter så länge du kan.
whoopzidoo
nope, har en 17årig syster som inte börjat dricka än so it's all good :)
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
jag har handlat åt min syrra.. fast inte förrän hon var 16 tror jag.. mycket för att jag ville ha lite koll själv på vad hon skulle dricka, hellre lite go öl än häxor, hb och skit de häller i sig.. när hon var 18 har jag köpt till henne ofta, klart en 18 åring ska kunna få tag på en flska vin eller lite god öl istället för folle.. MYT! du har ingen koll på vad hon konsumerar utöver din "hjälp" , du kaake bidrar til att hon fått mer dricka än vad hon kunde fåt utan dig
Femme fatale
Amar: vadå myt, hur kan något som garanterat alltid är individuellt vara en myt.. jag känner min syrra.. det går skitbra för henne till på köpet och hon är nu 20 år och lägger all sin tid på skolan och lagom mycket på fest.. hon har fått i sig för mycket en eller två gånger, varav en där jag fick komma och hämta henne när hon var 15, efter fixade jag folköl eller vin till henne istället för hembränt och häxor och det gick fin fint med den saken.. och hur kan det vara en myt att en tonåring som garanterat kommer dricka hursomhelst blir mindre full om hon börjar med folköl och vin istället för starksprit varje gång hon går ut? hinner hon bara få i sig ett sexpack eller lite vin under kvällens första timmar så blir det garanterat bättre än om hon kör på spriten direkt.. utöver det så ringde jag kollade och höll koll på vart hon var för det mesta då jag visste at det var enklare för mig som brorsa att göra det än vad det var för mina föräldrar..