I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kriminell?

Övrigt - Blandat

2006-12-06 23:21

Kriminell?

När räknas man egentligen som kriminell? vissa tycker att man ska ha ett par år bakom sig....vissa tycker att man är de för att m,an gjort nått dumt 2 grr.....finns de nån bestömd begränsning? eller va tycker du :S?

BAHA!

2006-12-06 23:21
Aldrig.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-12-06 23:23
Tills man åker dit...

2006-12-06 23:23
Eller NÄR man åker dit, då är man kriminell först, ;)

2006-12-07 00:09
Man är kriminell om man beter sig som en. Du behöver inte vara kriminell för att du har blivit dömd för något, du kanske har styrt upp ditt liv och börjat leva ordentligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-07 00:27
Jag skulle säga någon som försörjer sig på brott.
There are no stupid questions, just stupid people - Mr. Garrison

2006-12-07 00:32
jurist-delen av mej måste säga: i samma stund som du begår en brottslig handling.

Du är kriminell när du tänder en braja. När du skryter om det för de andra dagisbarnen är du inte kriminell.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-07 00:37
Varför kan man "inte bara säga"?

Då är väl alla som laddar ned filer på DC kriminella?

2006-12-07 00:39
Eller jobbar svart..  majoriteten av Sverige är fan kriminella isåfall ;)

2006-12-07 00:42
hahaa ja det e rätt svårt att definera de där
BAHA!

2006-12-07 00:43
25% av Sveriges befolkning är lagförda för en brottslig handling. (2005)

=)

2006-12-07 10:13
Okej då finns det i stort sett ingen som inte är kriminell i så fall. Jag vet ju såklart vad den gentliga begreppet betyder, men det egentliga begreppet blir ju värdelös om ingen använder ordets egentliga betydelse.

2006-12-07 10:18
Kaktus said it
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-12-07 10:28
det egentliga begreppet blir ju värdelös om ingen använder ordets egentliga betydelse.

exakt. och därför är Kaktus definition av ordet kriminell egentligen totalt irrelevant. det är ju som att ha en diskussion om fitta med någon som bestämt hävdar att en fitta minsann är en våt ängsmark...

2006-12-07 10:41
jag tror iofs inte att en polis använder ordet kriminell för att beskriva någon som går mot rött, vare sig i sitt yrkesliv eller på fritiden :)

2006-12-07 10:44
Sen har poliser aldrig varit de bästa på att definiera begrepp heller.
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-12-07 21:08
att göra en kriminell handling och att vara kriminell är inte synonymer enligt mig. det är när du gör den kriminella handlingen som du är kriminell, men inte sekunden efter.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-12-07 21:09
självfallet inte. men vi diskuterar väl?

2006-12-07 21:16
hur kan man sätta en definition? menar du från svensk ordlista då eller? annars tycker jag att man mkt väl kan diskutera definitioner av saker och ting utan att det för den skull ska komma en slutsats.

2006-12-07 21:18
nazkar precis min linje! man ska inte sätta etikett på folk sådär tycker jag.

2006-12-07 21:19
fimp F23

vadå? om man tex gör inbrott hos en tantalura på 10 min, då har man gjort en krminell handling och är därmed kriminell under 10 minuter..sen då?

2006-12-07 21:35
blowhoe sen då? klart man ska ta sitt straff, men ska man gå omkring med titeln kriminell då ? hur funkar det? i mina ögon finns det inga kriminella, det finns enbart folk som begått kriminella handlingar.

2006-12-07 21:46
fimp F23

man är ju kriminell om man begår kriminella handlingar

2006-12-07 21:55
som sagt sekunden ni går mot rött så är ni kriminella för resten av era liv.

SAOL:

UTTAL: krim1inäl4, ngn gg. -ä4l ( – nä'll DALIN),

ORDKLASS:
ORDKLASS: adj.

BÖJNING: -are
AVLEDNING: adv. -T.
FORMVARIANTER: (förr äv. skrivet cri-. -el 1668 – 1906. -ell 1726 (: det kriminelle). c. 1845 osv.)
ETYMOLOGI:

1)
BETYDELSE: som gjort sig skyldig till l. har (patologisk) benägenhet att begå (i sht grövre) brott (hemfallande under strafflagen), brottslig; ofta i överförd anv.,dels: som utgör ett (grövre) brott, straffbar, belagd med straff, dels: som avser (går ut på) brott l. innebär disposition för begående av brott. Kriminella psykopater.

2006-12-07 21:55
blowhoe exakt i den sekunden ja, men inte hela tiden.

2006-12-07 21:56
fuck_this_shit är inte olagligt att gå mot röd gubbe längre btw.

2006-12-07 21:57
fimp F23

men sen är du ju fd kriminell eller ex kriminell hur man nu vill kalla det...begår du kriminella handlingar är du kriminell, sen om du blir dömd eller inte så är du en kriminell människa 

2006-12-07 21:58
jag misstänkte det men det var inte jag som kom på det idiotiska exemplet.

2006-12-07 22:31

fuck_this_shit: det står grövre brott.. knappast så att gå mot röd gubbe är ett grovt brott, inte ett brott alls tror jag..

nä tycker hela uttrycket är löjligt ifall det är vad det betyder.. en kriminell i mina ögon är en som begår brott vanemässigt eller lever på brott..

man kan ju knappast kalla åke 63 kriminell för att han snodde en moppe med polarna när han var 15..

2006-12-07 22:56
Inte fan är man kriminell när man gör nått en gång, men folk ser inte att göra man nått kriminellt så är man för tillfället kriminell, men för många betyder ordet kriminell att man håller på skit dagligen!
BAHA!

2006-12-07 23:26
såna här trådar gör mej helt jävla stirrig ! nej jag vet inte vad jag ville säga med det....
AayFukYuuuu :@

2006-12-08 09:15
Jag förstår inte hur ni kan få det att bli ett personlighetsdrag! För min del skulle jag bara bli glad om vi skippade ordet kriminell i svenskan. Kan vi inte göra det?

2006-12-08 19:50
jo vi fimpar skiten fan....de finns många ord som egentligen inte går att definera o de svenska språket =))
BAHA!

2006-12-08 20:39
Idiot du är en riktigt idiot!
"Tried to freeze time that's why I iced the face of my watch" - AZ

2006-12-08 21:02
Jag anser att man är kriminell när egnar sitt liv åt brottsliga handlingar. Det är ett upprepat mönster. Sedan är yrkeskriminella sådana som lever på kriminalitet.   
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!

2006-12-08 21:05
^Word.

Att gå mot röd gubbe gör en inte till kriminell bara för att det är en olaglig handling. Så många idioter det finns på whoa.
"Tried to freeze time that's why I iced the face of my watch" - AZ

2006-12-09 01:39
nazkar P19

du har klantat till det så jävligt att du hamnat på kåken utan att vara 20 fyllda

då har man ju gjort något mer än bara "hustlat", (blåst bekanta på skitsummor(?))

du är ett lowlife

2006-12-09 03:46
NuttyDread P23
han har ju iofs inte påstått att det han satt inne för var själva hustlandet. kan ju vara en grov misshandel eller liknande...väpnat rån, vad som helst. fast nu tror jag att nazkar är en skämtanvändare hursomhelst...mycket tyder på det :)

2006-12-09 10:46
SunRa

man är inte kriminell om man laddar hem musik...
kriminell (ärligt talat) är någon som gör något "fel"...
jag anser inte att det är kriminellt att ladda hem music eller sälja weed/sprit ,graffiti och liknande. men att råna folk ,, inbrott i hus, sälja koks och liknande anser jag är kriminellt...

men har förståelse för de som gör det...

Okej, så om kalle anser att det är fel med graffiti så åker du in? går ju inte att se det så subjektivt förstår du väl?

2006-12-09 11:12
SunRa 

folk upp till arton brukar få åtalsunderlåtelse
och även om dom får ett straff är det sällan kåken

alltså för fängelse i den åldern ska du ju typ mörda, våldta, grovt misshandla, råna eller hålla på och sälja större mängder tung narkotika

och nu är det väl ganska svårt att hitta en 100% korrekt definition på en hustlare, men i min erfarenhet är det en ful fixare,

nån som styr narkotika, men inte sitter på lagret själv, utan snor en god bit för besväret, nån som dealar med stulna prylar, men endast hjälper den "riktiga" hälaren eller baxaren, nån som ger ut ghettoböter till folk som inte kan eller törs försvara sig

alltså nån som utsätter sina vänner och bekanta för hobbybetonad kriminalitet

men om du känner att du VET vad ordet betyder får du gärna ge mig svar på tal

2006-12-09 12:04
när man utför kriminell/kriminella handlingar.. dvs bryta mot lagen.. punkt slut
r-.-a

2006-12-09 12:06
Stukad: du har fel.. därför man betonar kriminell som "tungt kriminell" osv
r-.-a

2006-12-09 13:31
Stukad P19: FOCK you din jävla mamma!
BAHA!

2006-12-09 14:10
kriminell och kriminell man bor ju i förorten!!

2006-12-09 14:38
Och sen heter du Kaktus också....
BAHA!

2006-12-09 15:55
se krimminell som ett sett att leva... om man snor saker dagligen till excempel...
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
Graffare

2006-12-09 17:07
När man sysslar med skumma saker 24/7 såklart :-)

2006-12-09 17:08
mangola du är en hund! din fucker!
BAHA!

2006-12-09 17:23
kriminell är man här i Sverige om man har gjort någon handling som är kriminaliserad i vårt land. fast officiellt är man inte kriminell om man inte har åkt fast.
Delam tange barat

2006-12-09 17:47
från nationalencyklopedin;

kriminell

kriminell (fr. criminel, av lat. crimina´lis, av cri´men 'brott', 'förbrytelse', 'anklagelse'), brottslig, straffbar. En kriminell gärning är en straffbelagd gärning. Med uttrycket en kriminell person avses ofta någon som har en benägenhet att begå i synnerhet grova brott, en vaneförbrytare.

såg att de va många som argumenterade att man är kriminell om man kör mot rött osv bara för att det är en lagöverträdelse...

2006-12-09 19:27
sunRa så du bestämmer alltså vad som är kriminellt och vad som är konst?