I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Porraktör Vs. Prostituerad!

Övrigt - Blandat

2006-11-15 22:33
priyan, var någon brittisk dokumentär jag såg för ett tag sen angående prostitution där det nämndes..

htitade den inte när jag googlade lite snabbt..
dock hittade jag detta..

Den svenska sexköpslagen sågad på internationell konferens.

.........

Men intresset för det svenska exemplet var stort. Konferensen hade stor uppslutning av sexarbetare från resten av Europa och den workshop som handlade om Sverige och Nederländerna drog stor publik. Där valde juristdoktoranden och sexarbetaraktivisten Jesper Bryngemark att berätta om negativa konsekvenser av den svenska lagen.

Sexköpslagen har gjort mest skada för gatuprostituerade, hävdar Bryngemark. De riskerar bland annat att filmas av polisen när de har sex. Och eftersom kunderna har blivit räddare hinner prostituerade inte längre kontrollera vem de har att göra med innan de måste hoppa in i bilen. Risken att råka ut för våld har därför ökat.

Jesper Bryngemark berättade att hans information baseras på kollektiva erfarenheter från sexarbetarrörelsen och menade att ämnet inte går att forska om.

Varför grundar du ditt föredrag på ovetenskapligt material?

- Problemet är när man i forskning gör anspråk på att den här lagen har gjort det bättre för dem som säljer sex. Före detta sexarbetare har gått ut och sagt att lagen är bra. Men vad tycker de som fortfarande säljer sex? Deras röst hörs inte i den här debatten, eftersom man skiter i vad de har att säga.

Sexköpslagen har också motiverats med att den motverkar kvinnohandel. En studie av Adina Craciunescu visar att Sverige har blivit ett obekvämt land för de som vill föra in kvinnor för prostitutionsändamål. Men du hävdar att det här bara är producerade politiska sanningar. Hur kommer det sig?

- Jag efterfrågar belägg. Den där studien grundas på intervjuer med poliser och socialtjänstemän, men den säger inget om den faktiska förekomsten av trafficking.

........

Bra citat för övrigt:

- Jag förstår bakgrunden till den svenska modellen. Det vill säga att prostitution i sig inte är något positivt. Jag önskar att vi levde i ett samhälle där sexualiteten var så fri att prostitution var onödigt. Men tyvärr måste jag vara pragmatisk och då är prostitution en social realitet, även i Sverige. Den här handeln försvinner inte så enkelt. Inte ens i nazistdiktaturens Tyskland försvann prostitution trots att den var förbjuden. Nu säger jag inte att den svenska regeringen liknar den tyska nazidiktaturen. Det jag vill säga är bara att ett förbud i sig inte tjänar något till.

- Emilija Mitrovi.

cry me a river!
--> thcrew

2006-11-15 22:37
Fast... hmmm.
  Jag läste igenom (11 av 13 sidor ur) utdraget ur hennes bok och jag tyckte det verkade som en typisk "medelmåtta-bok". Dvs. någon knappt någorlunda funtad människa som lagt mycket tid/undersökning på ett ämne.
  Inte så att jag är för 'elitism', men när jag läser böcker vill jag fan att de ska vara skrivna av en riktigt klipsk man/kvinna!
  Aja, men det lär väl finnas en del vettig litteratur på ämnet. 'Debatten' i sig var väl ok också.
Representing "Fresh N' Keff"!
Det är jag som är Keff!

2006-11-15 22:43
joda
"Det jag vill säga är bara att ett förbud i sig inte tjänar något till."

Vad fan! Dummaste jag hört. Har du kollat narkotikamarknaden i t.ex. Amsterdam? Tror aldrig jag fått så många förfrågningar om tyngre narkotika någonsin i hela mitt liv! Detta trots att tanken med legaliseringen var att fler skulle hascha och färre ta ecstasy, crack m.m. Ett förbud spelar visst roll!
Det är jag som är Keff!

2006-11-15 22:45
har uppenbarligen inte haft effekt på förekomsten av människohandel i Sverige. - Fredrik Reinfeldt :D
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-15 22:45
joda:
du har fortfarande inte presenterat några fakta som stödjer ditt påstående - dvs, att sexköpslagen skulle vara ansedd som ett stort fiasko internationellt. 

2006-11-15 22:46
OTG, hon pratar ju förfan om prostitution..
lär dig läsa innan du kritiserar..

är inte förbud i allmänhet utan ett förbud mot sexköp..

suck..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-15 22:48
Priyan,

"Den svenska sexköpslagen sågad på internationell konferens."

säger väl iofs sitt, och som jag nämnde tidigare så hittade jag inte igen den dokumentärfilmen när jag googlade..

du får gärna tro att sexköpslagen avgudas utomlands om du vill..

inte mig emot..

cry me a river!
--> thcrew

2006-11-15 22:50
tror förövrigt hon petra har skrivit något liknande någonstans, inte för att jag hävdar att hon är en oemotsridlig källa, utan mest för upplysningens skull..

Ska bli intressant att se vad reinfeldt gör nu när han är vid makten då han tidigare nämnt att den inte fungerar..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-15 22:55
joda:
om du använder en rubrik som underlag för ett påstående kan du lika gärna surfa in på aftonbladet och finna (rubrik)fakta för att elvis är utomjording, typ... seriöst?

sverige har så vitt jag vet alltid ansetts ligga ganska långt fram i sådana här frågor. jag vet inte hur det ser ut exakt i dagsläget men sist jag gick på ett föredrag i ämnet (på örebros universitet för övrigt) verkade det som så är fallet...

men okey, vi drar ett streck över det hela. jag känner inte för att driva detta vidare och jag har ingenting mot dig personligen.

2006-11-16 15:38
"hur fan ska ett samhälle kunna bli jmställt nä'r männen tycker sig ha rätt att köpa kvinnors kroppar?! såna här diskussioner äcklar fan mig."

-Vi pratar fortfarande om både kvinnor och män.

"
Om det är din egentliga syn på det hela borde du kanske börjat med en filosofisk diskussion om dubbelmoral, konsekvens och logik och därifrån tagit porr vs. prostitution som praktiskt exempel."

-Det kanske jag skulle ha gjort ja, det andra du skrev om i det inlägget är det andra om har skrivit, inte jag.

http://Soldjah.blogg.se/

2006-11-16 22:54
Priyan, jag har väl inte använt en rubrik som underlag för ett påstående, jag använde en brittisk dokumentärfilm eller hur?

det där var det jag hittade under en snabb googling på ämnet..

Sverige framstås alltid ligga långt framme inom allt.. särskilt inom sverige..

se bara på propagandan som svensk köttindustri matar oss konsumenter med..

det ligger i regerings intresse att framställa dess land i så god dager som möjligt..

Sunt förnuft säger ju dock att våran sexköpslagstiftning gör de mest utsatta mer utsatta genom sämre arbetsförhållanden.. det kan du väl inte förneka?

Lagen fyller ett syfte, att putsa fasaden.. samma politik som används när det gäller missbrukarvård i stor omfattning..
cry me a river!
--> thcrew
Rappare

2006-11-16 23:01
Orkar inte läsa tråden. Men det är för att det ena tillhör nån form av Kultur.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2006-11-17 17:59
joda

Lär dig tänka logisk samt läsa mellan raderna innan du suckar...
Det finns en logisk tankegång i det jag skrev. Applicera den på problematiken och BAM! så förstår du vad jag menar.

Amandus

"-Vi pratar fortfarande om både kvinnor och män."

Äh, skärp dig! Ni kan vara hur pk som helst, och i teorin har ni måhänd rätt. Men i praktiken handlar porr och prostitution om MÄNS sexualitet!
 När såg ni senast en manshora/gigolo? En kvinnlig torsk? En tjej som läste porrtidningar? Självklart finns de, men minst 90% (egen höftad siffra) av porren utgår från män och har män som målgrupp!

Enligt mig handlar porr och prostitution mer om makt och utnyttjande. (får klura lite mer på det bara)...
Det är jag som är Keff!

2006-11-17 18:11
Förbjud all sexhandel, även porr, orka va torsk, det är fan inte hiphop.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2006-11-17 23:57
OTG, lär dig läsa innan du suckar över att jag suckar, har tills nu inte skrivit något inlägg riktat till dig..

så BAM BAM woop di woop di woo!

cry me a river!
--> thcrew