okej...
nån som gått nån form av konstutbildning som man inte behöver nån FACKING gymnasieutbildning till? eller nån som mer allmänt känner till nån folkhögskola med konstnärlig inriktning eller whatevver som har med konst att göra? tycker det e facking förjävligt att man sak behöva ah jävla betyg i gympa o sånna piss ämnen för att få utveckla sina jävl abegåvningar...
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
seriöst... om inte, nån kan väl endå hålla med mig?
gympa å vilka fler "pissämnen"?
!! :)
Om man tänker så är ju alla ämnen förutom Bild pissämnen.
•pave paradise•
Laurelisse allihop igentligen... säg ett ämne ja behöver för att kunna göra karriär som konstnär? (ja menar inte som ja behöver för att komma in på skolor, uta som jag behöver föra tt skapa konst) det e facking sjukt...
Du KAN behöva språkliga kunskaper, kan vara viktigt att kunna snacka och läsa och skriva och sånt. Matematik kan vara bra när du försöker försörja dig själv. Historia kan vara bra, man ska veta hur saker och ting var förut och vad man måste göra för att vara lika bra som tidigare konstnärer. Naturkunskap, om du vill veta vad för färger du kan använda utan att skada jorden. Samhällskunskap, så du inte går runt och målar oacceptala saker. Idrott och hälsa, för hälsa. Nåt mer?
•pave paradise•
Konstskolan i Danmark .. vetifan vart den lgiger exakt Skriv ett brev typ, sa kommer du in .. Inga betyg kravs..
lhabia Du KAN behöva språkliga kunskaper, kan vara viktigt att kunna snacka och läsa och skriva och sånt. ja kan engelska.. men det har fortfarande inte me saken att göra, bara för att ja har godkänt i spanska (det har ja givetvis inte...) betyder inte det att ja kan sancka skiten.. OCH jag kan skapa konst endå...Matematik kan vara bra när du försöker försörja dig själv. what? ska ja försörja mig, ska ja försörja mig på konst inte nån jävla matte a eller b.Historia kan vara bra, man ska veta hur saker och ting var förut och vad man måste göra för att vara lika bra som tidigare konstnärer. vad ja MÅSTE göra? historia a berör inte NÅGON form av konsthistoria... bara typ illiaden (vafan ja nu ska kunna nån gammal saga för e ett mysterium..) konsthistoria får ja helt enkelt läsa på fritiden och ja lär mig inget sånt i historia aNaturkunskap, om du vill veta vad för färger du kan använda utan att skada jorden. ska ja va ärlig? ja skiter i jorden... och hur som helst.. ja lär mig inte ett skit om vilka färger som e farliga, mer hur havsörnarnas ägg blir minre tåliga..Samhällskunskap, så du inte går runt och målar oacceptala saker. WHAT THE FACK? oacceptabla saker? e du trög?... om ja inte har fel så e nog konstnärer de personer som gör oaccetabla saker om någon..Idrott och hälsa, för hälsa. jag ansvarar för min egen hälsa.
Ausonius seriöst? har du nån hemsida? vilken stad ligger den i?
zoo-man: Om man försörjer sig själv kanske man måste hålla koll på sin ekonomi..du förstod tydligen inte resten så, LYCKA TILL!!!!!!!!!!!
•pave paradise•
det finns säkert utbildningar utan såna krav, men det skulle inte förvåna mig om de kostar pengar.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Toastare
2006-11-15 00:15
Eftersom det nu talas om att konstnärer ska bli entreprenörer och inte längre få bidrag från staten så behövs väl de andra sakerna i högsta grad. Men om du nu är så duktig att du VET att du klarar dig bra på konsten.. varför är du inte redan konstnär då?
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2006-11-15 00:16
sakerna=ämnena sen behöver du ju betygen för att visa att du faktiskt klarar av att studera på högskolenivå. Det handlar inte bara om att måla.. det ingår ju massa saker när du pluggar konst. Historia, lite matte osv.
lhabia lyssna.. eller läs rättare sagt... ja tänker inte börja jobba som en annan jävla arbetar gris för att få cash, dvs, ja behöver inte en utbildning som e till för folk som ska göra saker de igentligen inte vill... förstår du?...ekonomin kan man hålla koll på med LOGISKT TÄNKANDE...ja behöver inte gymnasiet, det ger mig inget jag behöver. och även om ja inte tjänar några pengar på mitt sätt att "försörja" mig, så tänker ja inte göra nått jag igentligen inte vill för att få några, så jävla sunkig e jag inte att ja suktar efter en facking platt tv eller ett nytt kök... ja tror det e du som inte fattar va jag menar..
är det inte sjukt svårt att komma in på i princip alla konstskolor? nu vet jag inte hur bra du är, men dom jag vet om som kommit in på konstskolor har fått försöka 5-10 ggr, och utan skolutbildning kan jag tänka mig att det är mycket svårare. Att man msåte ha bra betyg för att komma in på skolor är väl kanske inte helt optimalt, men nån belöning ska väl dom som gjort bra ifrån sig i skolan få:I
zoo-man: Men KOLLA vad bounty-boo precis kläckte ur sig:Men om du nu är så duktig att du VET att du klarar dig bra på konsten.. varför är du inte redan konstnär då? Ja...går inte att säga så mycket mer än det, tycker jag. Thank you, Bounty.
•pave paradise•
självklart kommer dert kosta pengar om man ska gå i en vidargående skola. Om du vill läsa på en konstskola så lär det finnas de som inte tar så mycket på betygen. Styr upp en portfolio och ett personligt brev av nåt slag som du skickar till olika skolor du vill gå på så kanske dom blir intresserade. Det är ju ändå din konst som räknas i slutändan. Det är riktigt dåligt att estetiska skolor ska gå så mycket på betyg igentligen.
^sömn i tanken eller tanken i sömn<br> drömmens verklighet eller verklighetens dröm^<br>
ZoO-Man sikken lat jävel du är :D tyckte lhabia beskrev rätt ordentligt där :)Naturkunskap, om du vill veta vad för färger du kan använda utan att skada jorden. ska ja va ärlig? ja skiter i jorden... och hur som helst.. ja lär mig inte ett skit om vilka färger som e farliga, mer hur havsörnarnas ägg blir minre tåliga.. jag avslutade min teknik design skapande kurs.. å under bildlektionerna va de vääldigt mkt prat om vad som är skadligt och inte..Matematik kan vara bra när du försöker försörja dig själv. what? ska ja försörja mig, ska ja försörja mig på konst inte nån jävla matte a eller b. Det förenklar din vardag om du kan lite mer än +/- matte helt enkelt:)Du KAN behöva språkliga kunskaper, kan vara viktigt att kunna snacka och läsa och skriva och sånt. ja kan engelska.. men det har fortfarande inte me saken att göra, bara för att ja har godkänt i spanska (det har ja givetvis inte...) betyder inte det att ja kan sancka skiten.. OCH jag kan skapa konst endå... Du borde ju kunna snacka språket om du är Godkänd.. iaf lite.. sen tror ja mer att han syftade på hur du kan föra dig med språk å ord i vardagen. Ska du ha ett arbte bör du ha ett vårdat språk, som konstnär bör du kunna tala och beskriva dina bilder på ett sätt som gör att åskådaren ser tavlan från en speciell vinkel och vill köpa den. Spelar ingen roll hur bra svenska/engelska/spanske/franska/tyska/ryska etc du kan.. du måste kunna föra dig på ett visst sätt, du ska kunna vet hur man skriver olika avhandlingar etc etc.. men ja.. va vet jag:S lycka till eller nått..
BountyBoo F26 Eftersom det nu talas om att konstnärer ska bli entreprenörer och inte längre få bidrag från staten så behövs väl de andra sakerna i högsta grad. Men om du nu är så duktig att du VET att du klarar dig bra på konsten.. varför är du inte redan konstnär då? för det första kan man inte kalla sig konstnär förens man e utbildad till det, eller lever på det, vilket ja inte gör. för det andra så tar det ett tag att bli duktig och det tar ett tag att hitta sig själv, vilket en gammal kärring som du borde ha koll på. och för det tredje så e det inte enkelt för fem öre att kunna sälja nånting så man kan kalla sig konstnär.sen behöver du ju betygen för att visa att du faktiskt klarar av att studera på högskolenivå. Det handlar inte bara om att måla.. det ingår ju massa saker när du pluggar konst. Historia, lite matte osv. plugga konst? jag kan för fan plugga konst utan nån jävla gymnasieutbildning.. precis som ja kan plugga konsthistoria utan nån jävla gymnasieutbildning, det e bara att besöka bibblan o låna böcker o fixa biffen, så jävla svårt va det. o om du ursäktar, vafan ska ja me matte till?
och även om ja inte tjänar några pengar på mitt sätt att "försörja" mig, så tänker ja inte göra nått jag igentligen inte vill för att få några, så jävla sunkig e jag inte att ja suktar efter en facking platt tv eller ett nytt kök... ne men du e så pass sunkig så du kan leva på resten av folkets pengar?.. de som HAR pluggat.. och jobbar jag vill se nått du gjort, länka!
zoo-man: Ok..du käftar emot till varje vettig kommentar som skrivs här så vet du vad? Du kanske bara borde ut och visa din konst? Finns nog en plats öppen för dig på Plattan om du skyndar dig :)
•pave paradise•
Toastare
2006-11-15 00:27
ZoO-Man P19 men kära vän, det är ingen skyddad yrkestitel. Dvs. vem som helst kan få kalla sig konstnär. Om jag är en gammal kärring är du en ung naiv man. Du lär förstå när du blir äldre. Som sagt är konkurrensen hård bland konstskolorna. Vet att det finns folkhögskole utbildningar på österlen i skåne. Men som sagt, allt som är eftergymnasialt kräver betyg. Annars får du hosta upp pengar och då får du antagligen inga pengar under utbildningen.
Toastare
2006-11-15 00:28
Jag tror jag ska bli Art Director... det behövs väl ingen matte eller naturkunskap till det? Det är väl bara att fiffla lite med datorn... jag är ju faktiskt rätt grym på det, men alltså jag måste ju lära mig lite till... tror ni RMI Berghs tar in mig?
Om man kan fylla på det Bounty-Boo sa: det finns skolor men de kostar pengar, pengar som det verkar som att du inte har, pengar som du inte kommer få eftersom du inte vill ha ett "vanligt" jobb.
•pave paradise•
BountyBoo: Ditt inlägg lätt smått ironiskt men..har du pengarna?
•pave paradise•
lhabia o NEJ kolla va jag själv nyss kläckte ur mig... det e som att säga till ett barn som vill bli snut.. "varför e du inte snut redan nu?"Laurelisse jag avslutade min teknik design skapande kurs.. å under bildlektionerna va de vääldigt mkt prat om vad som är skadligt och inte.. som sagt.. ja skiter i jorden... Det förenklar din vardag om du kan lite mer än +/- matte helt enkelt:) e du nöjd om ja säger att ja har vg i matte a? och om min vardag består av att sova o skapa, då behver ja inte matte endå..Du borde ju kunna snacka språket om du är Godkänd.. iaf lite.. sen tror ja mer att han syftade på hur du kan föra dig med språk å ord i vardagen. Ska du ha ett arbte bör du ha ett vårdat språk, som konstnär bör du kunna tala och beskriva dina bilder på ett sätt som gör att åskådaren ser tavlan från en speciell vinkel och vill köpa den. Spelar ingen roll hur bra svenska/engelska/spanske/franska/tyska/ryska etc du kan.. du måste kunna föra dig på ett visst sätt, du ska kunna vet hur man skriver olika avhandlingar etc etc.. ja vet hur man snackar... ja kan beskriva mina verk, och ja måste inte alls föra mig på ett speciellt sätt, om du är insatt, förstår du hur många konstnärer som INTE för sig på nått sätt. och ja kan lite spanska me.. ;) och som ja sagt från början, ja kan skapa konst utan att kunna snacka alls...
zoo-man: Är du ett barn?
•pave paradise•
Toastare
2006-11-15 00:34
lhabia Nej absolut inte ... därför jag just nu läser en Kvalificerad Yrkesutbildning på 80 KY poäng (2 år) som ger mig en yrkesexamen. Informations produktion -Prepress. Förhoppningsvis kan jag med mina tidigare kunskaper (som jag läst till mig på universitet, som grafisk design etc.) kunna bli AD/Originalare. Innan dess läste jag upp mina betyg på komvux i 1 ½ år. Kom in genom först ett arbetsprov, sen intervju och ett prov till direkt på plats.
Toastare
2006-11-15 00:35
ZoO-Man bildkurserna i gymnasiet är ingenting av vad man får läsa på t.ex Bäckmans eller HDK.
Laurelisse nu råkar det va så, att ja suger på att lägga upp bilder på internett efterssom ja inte har en facking aning om hur jag gör... och i vilket fall, behöver jag inte bevisa mig själv... lhabia Ok..du käftar emot till varje vettig kommentar som skrivs här så vet du vad? Du kanske bara borde ut och visa din konst? Finns nog en plats öppen för dig på Plattan om du skyndar dig :) plattan har ja inte en jävla aning om va det är... nån form av torg nånstans kanske? o ja käftar inte emot... ja argumenterar för mig själv efterssom ja anser (vet ;)) att ja har rätt.Om man kan fylla på det Bounty-Boo sa: det finns skolor men de kostar pengar, pengar som det verkar som att du inte har, pengar som du inte kommer få eftersom du inte vill ha ett "vanligt" jobb. har du hört talas om bidrag? studiebidrag? BountyBoo F26 Jag tror jag ska bli Art Director... det behövs väl ingen matte eller naturkunskap till det? Det är väl bara att fiffla lite med datorn... jag är ju faktiskt rätt grym på det, men alltså jag måste ju lära mig lite till... tror ni RMI Berghs tar in mig? som sagt... ja kan skapa konst, utan gymnasie utbildning, och ja tycker det e facking förjävligt att man ska behöva en massa gymnasiebetyg för att få utveckla sina talanger... ja hoppas att du förstår vad jag menar... o ja menade inte det där me kärring ;)
Toastare
2006-11-15 00:36
+att jag jobbade på ett jävla skitjobb i 2 år för att kunna jobba extra på helger och lov när jag gick på Komvux. Men nu är jag där jag vill.. och det tog mig 7 år. men då lästa jag 1 ½ år till bildlärare, hoppade av ½ år till fritidsledare, hoppade av.. och hittade sen rätt
Toastare
2006-11-15 00:38
ZoO-man men som jag säger så kollade jag senast igår på tv där de sa att kulturministern nu vill ta bort alla statliga bidrag som konstnärer idag får och istället så måste konstnärerna bli etrepenörer. Då känns det rätt bra med en utbildning...
LÅN! STUDIELÅN menar jag
BountyBoo: Hm...du vill gå på Berghs, du går inte där? Jag måste vara sjukt trött om jag uppfattat detta fel..
•pave paradise•
Toastare
2006-11-15 00:39
Jag lovar dig, du vill inte ta lån för att BETALA en utbildning när det finns alternativ som är gratis... det räcker med de lånen man får genom att plugga.
men snälla vän.. du säger själv att du inte ska gå efter hur andra konstnärer gör åsså sitter du å förklarar för mig att "andra konstnärer behöver inte si å så" :) hur ska du ha de? seeen.. hur ska du försörja dig om du bara sover å skapar? vad lever du på nu? mamma ? pappa? soc? bara för att ½ av de stora konstnärerna hade stora psykiska problem behöver du inte apa efter å försöka leka dum när du inte är de. Skärp dig, ta de på allvar om du nu vill bli ngt! Gå itne å hoppas påa tt du bara kan flumma in på nån skola för att du säger att du vill å att du vet att du kommer bli stor när du vet att de mesta dagens samhälle kostar pengar! om vi nu ska flippa tillbaka till "de andra stora konstnärerna " som du nu hela tiden gör så kan ja tala om att skolan förr i tiden inte va upplaggd på samma sätt.. samhället va inte upplagt på samma sätt.. världen går framåt, lev i nuet inte dået
BountyBoo F26 kulturministern kan dra in mina bidrag, men han kan inte ta in mina studielån..
Toastare
2006-11-15 00:41
lhabia det var ett skämt bara... jag var ironisk och drev med ZoO. Eftersom det typ är omöjligt att komma in på RMI om man inte 1. är rik 2. har svinbra betyg jag går den utbildning jag vill och den kommer jag klara mig bra på.
Toastare
2006-11-15 00:41
ZoO-Man men gah, efteråt när du jobbar och du vill ha bidrag av staten för att genomföra dina konstprojekt!
Vet inte alla att man får arbete genom erfarenheter nu för tiden och inte genom betyg. betyg är endast till för dig som vill studera vidare. Argumenten om varför zoo-man ska behöva utbildning inom naturvetenska, matte, skriv- och talfärdigheter går inte särskilt bra ihop heller. Man ska måla med färgen, inte slänga den i sjön. Tycker man om att måla tar man ju vara på den färg man har eller hur. Matte a & b..seriöst vem har användning av mer matte i vardagslivet förutom plus, minus, delat i, och gånger? Tala kan vi alla. Man behöver inte föra sig på ett bra sätt för att bli konstnär. tvärt om blir du säkert mer uppskattad som konstnär om du inte gör det. det gör dig mer personlig och visar att du ändå inte bryr dig om mannat än din konst igentligen.zoo - man Vad jag tror passar dig igentligen är nog kurser av det du vill syssla med. En hel skolgång är nog inte nödvändigt. Utan ta kurser som fördjupar sig i vad du vill lära dig inom skapande.
^sömn i tanken eller tanken i sömn<br> drömmens verklighet eller verklighetens dröm^<br>
BountyBoo: Tänkte väl, lät lite väl konstigt men ja..Berghs grafisk kommunikation och art direction kostar 24750:- att gå och lärarna där är ju inte direkt dåliga, likaså eleverna. Tur att man får hem deras kataloger fortfarande..hehe..
•pave paradise•
Toastare
2006-11-15 00:45
tiitZz F19 du var tydligen också för ung för att förstå... utbildning är A och O, MEN med praktiska kunskaper vid sidan om. därför jag valt en ky utbildning där jag har 1/3 praktik på utbildningen... de som går i årskursen över mig har de flesta redan fått jobb på sina praktikplatser. men visst trivs man med att sitta i kassan på konsum så får man ju göra det.. eller så måste man vara skitgrym på dt man gör och då brukar man redan ha upptäckt det vid 19-års ålder och kanske gör hemsidor privat osv. Matten behövs eftersom man som konstnär är sin egen företagare...
Toastare
2006-11-15 00:47
lhabia Min lärare nu i grafisk bild och grafisk design har gått där och även på Poppius.. så jag får ju smaka på det ändå. Eller hon är skitbra.. likaså min lärare i medieanpassat skrivande är en grym journalist som nu släpper en bok på DN förlag. Jag är nöjd ändå
BountyBoo: Du är intressant...Kan du html, rss och liknande? Hemsidor och allmän hemsidedesign?
•pave paradise•
Laurelisse men snälla vän.. du säger själv att du inte ska gå efter hur andra konstnärer gör åsså sitter du å förklarar för mig att "andra konstnärer behöver inte si å så" :) hur ska du ha de? har ja sagt att ja inte går efter hur andra konstnärer har gjort? i så fall tar jag tillbaka det ganska genast..seeen.. hur ska du försörja dig om du bara sover å skapar? vad lever du på nu? mamma ? pappa? soc? för tillfället... i en lägenhet betalad av ett studiebidrag från gymnasieskola... men nu har ja fattat att den skiten inte ger mig ett skit sp den blir historia innom en snar framtid, och okej, ja erkänner att ja kommer ta ett tellefonförsäljarjobb i morron, MEN, datorn ja sitter vid har paint, så ja kan skapa under tiden... och i värsta fall blir det soc... de kan inte neka en 19åring att få levabara för att ½ av de stora konstnärerna hade stora psykiska problem behöver du inte apa efter å försöka leka dum när du inte är de. Skärp dig, ta de på allvar om du nu vill bli ngt! Gå itne å hoppas påa tt du bara kan flumma in på nån skola för att du säger att du vill å att du vet att du kommer bli stor när du vet att de mesta dagens samhälle kostar pengar! apa efter? ja apar inte efter nån jävla apa, och ja spelar inte dum för fem facking öre. jag tar saken på extremt allvar, men tänker inte apa efter nån jävla samhälskunskaps lärare för att nå dit jag vill, jag tänker inte apa efter nån jävla sunkig student med en storbilds tv och ett jättehus i drömmarna och tänker fan inte apa efter nån jävla arbetssökare. dagens samhälle kostar pengar, visst, men vad e det som kostar pengar? socialen kan ge mig de pengar ja behöver, o studielån kan finansiera min konstskoleutbildning.om vi nu ska flippa tillbaka till "de andra stora konstnärerna " som du nu hela tiden gör så kan ja tala om att skolan förr i tiden inte va upplaggd på samma sätt.. samhället va inte upplagt på samma sätt.. världen går framåt, lev i nuet inte dået ja lever i ett extremt fackat nu...ja ska väl för fan kunna börja utveckla mig själv och mina begåvningar utan att slänga bort 3 jävla år på en gymnasieutbildning?
Checka Eslövs folkhögskola....jag har hört att någonstans att dom har konstutbildning.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
Vad kommer din anledning till att få socialbidrag vara då? "Öhh..jag pallar inte skaffa nåt facking burgarjobb för att bli konstnär.:" Det håller inte.
•pave paradise•
BountyBoo Klart det krävs viss utbildning till vissa yrken. men jag syftar p åkonstnär mestadels här. Nu beror det ju på vad för slags konst herr zoo ska inrikta sig på, om det krävs någon utblidning. Och prercis som med mycket annat så kan man lära sig mycket mer genom erfarenhet än genom studier, även när det gäller att vara sin egen företagare.
BountyBoo F26 säg inte det... ja behöver inga bidrag efteråttiitZz F19 dvs en konstutbildning av nått slag...
lhabia de kan inte låta en 19 åring dö på gatan...
och hur som helst handlade tråden om att det e fett fackat att man ska behöva gymnasieutbildning för att kunna plugga vidare till konstnär... hur ja klarar mig är mitt problem inte Ihabias