I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp mig! "Öga för öga..." (Latin)

Övrigt - Blandat

2006-10-14 12:04

Hjälp mig! "Öga för öga..." (Latin)

Hej hej!

Jag vill ha den latinska översättning på citatet "Öga för öga, så blir hela världen blind.." Nånting, ni vet? Dalai Lama eller vem det nu va!

Vore jättetacksam för hjälp.  Har googlat lite, men just den meningen finns inte på nån sida jag hittat!

tack!

2006-10-14 12:07
Det var Mahatma Ghandi som sa det;
"An eye for an eye and a tooth for a tooth and the whole world would soon be blind and toothless"

- men varför ska du ha det på latin, när han sa det på engelska?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-14 12:17
'An Eye for an Eye makes the whole world blind'
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-14 12:43
Khalil Gibran sa det, inte Gandhi.
Unweaving the rainbow.

2006-10-14 12:49
Gramsci

Gandhi sa det jag skrev.

2006-10-14 13:05
Nej, Gandhi snodde det från Khalil i Profeten. Iaf själva konceptet
Unweaving the rainbow.

2006-10-14 13:07
Gramsci

Som sagt, Gandhi sa det som jag skrev - ordagrant.

2006-10-14 13:09
- men varför ska du ha det på latin, när han sa det på engelska?
Det uppenbara svaret känns som: "för att det ska bli en tatuering". Usch.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2006-10-14 13:20
Swagman - haha tänkte samma sak.
We call them winerbrods.

2006-10-14 13:25
Swagman P21

Hahahaha, fast då kanske det skulle ha varit med kinesiska tecken :)

Skämt åsido:
"Oculus pro oculo totum orbem terrae caecet" enl. google

Terrorists your game is through, cause now you'll have to answer to. AMERICAAA FUCK YEAH!!

2006-10-14 13:25
Swagman

Antagligen är det så - vad originellt.

Skriv in "ranunculi" istället vetja.

2006-10-14 18:34

betyder det "Oculus pro oculo totum orbem terrae caecet" ?

tack så mycket! jepp jag blandar alltid ihop Lama och Ghandi, och alla andra också för den delen...

Vad är det för fel med att göra en sån tatuering då?
det är så skönt, för på whoa kan man få reda på vad som är coolt och inte coolt, och alla tycker det är kul att Uscha på folk!

2006-10-14 19:11
Lovato

Jag är inte någon vanlig "whoa-hater" - men en tattoo med ett citat på latin ...c'mon, till och med du förstår hur originellt det är.

2006-10-14 19:23
Citatet är det inget fel på, men varför tatuera in en mening på ett språk man inte ens själv förstår?

Dock känns det lite läskigt oseriöst eftersom du inte ens vet vem som sa det..
Men det är din tatuering.

Fy säger jag.

<br>

2006-10-14 19:25
played out baby
Poet

2006-10-14 19:26
wörd _Rookie. skulle skriva exakt samma sak..okinteexaktmennästan...
"life's a garden, dig it."

2006-10-15 03:48
Är det inte värt att säga på svenska är det kanske inte värt att tattuera. Men det är ju alltid glassigt att vara pretantiös på ett utdött språk.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2006-10-15 10:21
tatuera bajs o korv på dina knogar ist... skulle ja gjort om jag va du... mkt coolare.
-Ditt tillrättavisande pekfinger i en hopplös värld infekterad av dumhet!-
"Du är inget snygg längre efter den kommentaren..."

2006-10-15 15:12
Jag hoppas att du inte hunnit tatuera klart än:

det sista ordet är Caecat inte Caecet

F.ö. skulle jag välja något annat, då det finns väldigt mycket att önska av översättningen.

2006-10-15 15:34
orginal citatet handlar inte ens om hämd

2006-10-17 17:08

Tack för all konstruktiv kritik (som jag inte bad om...?)
Ni på Whoa är fantastiska.

_Rookie F21 fan va du är häftig.. "fy säger jag". WOW! Nu när inte du tycker att det är coolt med en sån tatuering (du använder dig tom av ordet FY), då ska jag inte skaffa det! braaaaa!!

Men jag vet väl för fan att det va ghandi som sa det, men jag lider av en rätt jobbig grej att jag aldrig kan lära mig namn, och blandar ihop namn jämt, det är jävligt jobbigt för mig, så tracka mig gärna för det!

ni på whoa på klippa er, skaffa er ett jobb och sluta hänga här så jävla ofta så att ni blir så bittra och gnälliga och måste tracka på varenda jävla människa som vågar skriva en tråd.

Och nej, jag blev inte så upprörd över det ni skrev till mig (tycker bara att ni är fåniga), men jag ser hur ni behandlar andra, och det här var droppen

Så, go ahead och klaga på att jag är fånig som inte kan ta kritik. ses!

2006-10-17 17:43

Lovato

Du vet inte vem som uttalat orden, du vet inte vid vilken tidpunkt eller i vilket sammanhang.
Hade jag träffat dig på stan vid lunch idag hade du inte kunnat förklara för mig vad Satyagraha innebär, eller ens vilket årtal Mahatma Gandhi mördades.

Mahatma Gandhi stod för fredlig civil olydnad och har därigenom förändrat världen, han är en stor man.

Att i din situation då ta hans mest kända ord och göra en randomtattoo av det har jag svårt att respektera, ja.
Du tänker inte ens göra det på "originalspråket", utan ett språk som antagligen inte ens Mahatma Gandhi själv kunde.
Det känns som en skympf emot snubben, om jag ska vara helt ärlig.

Men jag vet väl för fan att det va ghandi som sa det, men jag lider av en rätt jobbig grej att jag aldrig kan lära mig namn, och blandar ihop namn jämt, det är jävligt jobbigt för mig, så tracka mig gärna för det!
Konstigt. Alla verkar lida av den sjukdomen idag!
Antingen är man dålig på namn eller så är man dålig på ansikten.

Gör du din tatuering.
Skaffa lite fitta och var beredd på kritik bara, det är mitt tips.

<br>

2006-10-17 19:58
^^ ...vad alla ska/måste skaffa f*tta nuförtiden. :/

jag tänker inte lägga mig i eran debatt. speciellt inte eftersom den inte var önskad av trådskaparen, däremot vill jag säga big-up för citattats! det är alltid grymt.

2006-10-17 20:01
Det läskiga är väl att det är en jäkla google-översättning som inte ens är uppkollad? Eller? Jag läste lite snabbt men skulle jag göra en tatuering av det slaget skulle jag nog kollat med både en och femton källor först.

2006-10-17 20:29
Priyan
Inget fel på citatstatueringar så länge de är genomtänka..
<br>

2006-10-17 20:35
fridge..

..säger killen som ville skaffa en  fånig "knarktatuering"..

2006-10-17 20:41

tänk er bigbrother-huset med whoadudes..

Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2006-10-17 23:10
Men måste man veta vem som sagt något för att gilla innebörden av orden?
Finns massor av citat jag älskar och som jag tycker är jävligt smarta men inte går jag runt och vet sändarens livshistoria för det.
Äsch, ge er. Låt folk tatuera in eller tycka om citat bäst dom vill.
What we do in life echos in eternity.

2006-10-18 11:19
daviden P25

Om man ska tatuera sig är väl en originell tatuering precis vad man vill ha?
k1337oris

2006-10-18 11:27
Fridge

Gå upp och läs så inser du att han inte var ironoisk.
k1337oris

2006-10-18 11:43
PER CRUCEM!
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 13:01

Lovato ska du tatuera in ett citat sagt från en man du inte var säker på vem han var??

come on babygirl :)

Femme fatale

2006-10-18 13:05
breaky_girl. självklart kan man gilla ett citat av okänt ursprung.. men hon hade ju två alternativ och sa att hon alltid blandar ihop Lama och Ghandi. tycker ändå att om hon visst ursprunget så långt så var det lite kul att hon inte tagit reda på mer..

klart hon får tatuera in vad hon vill har någon sagt nej? :)
Femme fatale

2006-10-18 13:06

speciellt som det är såpass kända män

jag vet inte vad du tycker men om jag tatuerar in Den som är ri från synd kan kasta frösta stenne, och om någon frågar vem som har sagt det hade det vart lite sådäääär, om jag inte visste att det var Jesus..

storw personligheter you know
Femme fatale

2006-10-18 13:16
vad?

det jag säger är att även om man kan gilla citat utanför sitt sammanhang så kan man ju överväga att ta reda på var de kommer ifrån, speciellt såna här stora citat

anti-våldsrörelser vilar ju på denna typ av citat pch tänkande, sånt är bra att veta. att de är politiskt ladadde även om man kan se på det lite hur man vill
Femme fatale

2006-10-18 13:28
tatuera in något som en på whoa øversatt på google åt dig så att folk ska tycka att du ær djup person... fan va søtt, sånt gillar vi. :)

2006-10-18 13:37
east-man haha du skratta åt att hon ville ha det på latin och du sjaälv föreslår kinesiska?? sorry dude med hindi och kinensiskan delar inte samma alfabet
Femme fatale

2006-10-18 13:40
amar

det verkade iførsig som att han oxå var sarkastisk eftersom alla gick omkring med kinesiska tecken och var orginella.

2006-10-18 13:44

sewsis. kanske han var då :)

Rookie_ jag tycker du övedriver lite när du tycker att hon måste plugga på Gandhis satyagraha/nonviolence-revolt. Jag tycker det räcker för henne själv att vetavem det var ifall någon frågar.
Hon kanske tom tycker om citate oavsett vem som sa det och med noll intresse för personen bakom. du och jag kan tycka det är små¨skämmigt att inte veta vem, men alla bryr sig inte.
det hade räckt med att hon vet vem det är, för hennes egen skull.

jag personligen vill veta vem avsändare är eftrsom innebörden kan ändras beroende på vem som har sagt. men om man vill bara se till orden utan annat tjaffs så är det ju ikej
Femme fatale

2006-10-18 13:48
på latin är väll öga för öga.....
ein schnappie de crocodile ein schnappie
hej

2006-10-18 13:48
hoppas det översättningen betyder typ "jag har ingen aning om vad det här betyder"

eller "jag är en latin-sucker"

eller "knulla mig hårt här *pil neråt*"
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2006-10-18 13:50
ein schnappie de crocodile ein schnappie

HAHHAHA !

shit skulle aldrig få för mig att tatuera på annat språk om jag inte kollat med ca 10 oberoende källor innan
Femme fatale

2006-10-18 13:51
Här ser du öga för öga

http://www.youtube.com/watch?v=vwBj1EIBOg8
hej

2006-10-18 13:53
"på latin är väll öga för öga.....
ein schnappie de crocodile ein schnappie"

"hoppas det översättningen betyder typ "jag har ingen aning om vad det här betyder"

eller "jag är en latin-sucker"

eller "knulla mig hårt här *pil neråt*""

hahaha ! ^^

2006-10-18 13:56
blev fel,här skriver ju proffessorn tillåmed de på tavlan?

http://www.youtube.com/watch?v=vwBj1EIBOg8
hej

2006-10-18 14:35
Heartwall. då har du missat exakt allt annat jag skrivit och hur jag SJÄLV skulle gjort. jag skrev till rookie att alla inte bryr sig om det, tydligen itne Lovato. sen har min egen åsikt framkommits. läs om.
Femme fatale

2006-10-18 14:36
hon gör som hon vill, jag har redan skällt på henne lite. tyckte rookie överdrev lite med tanke på att lovato inte verkar bry sig om ursprunget helelr. Jag skrev till Lovato att hon åtminstone ska få rätsida på vem som har sagt det där! för sin egen skull, annars blir det lite pinsamt.

men bryr hon sig inte så kan inte vi göra något right?
Femme fatale

2006-10-18 14:38

öch nej, det behöver inte spåela nå¨gon roll om man är förtjust i orden som man kan vara förtjust i en dikt, ett ordspråk av okänt ursprung etc,

jag personligen skulle dock aldrig tatuera in något från en person jag inte vet vad han står för, vad citatet grundar sig etc.. det är skillnaden på citat och ordspråk tycker jag. citates hela innebörd kan bero på avsikten
Femme fatale

2006-10-18 14:45
haha ja tycker med det ær skojj att amar alltid skriver 50 inlægg nær hon skriver ett.

2006-10-18 14:50
Heartwall. jag tyckte rookie gick lite långt, som om man bara kan ha ett citat av Gandhi förutsatt att man vet allt om hans liv i sydafrika, antivåldarörelsen, civil oyldnad etc. jag ser det som allmänbildning men eftersom lovato verkar så ointresserad så gav jag henne iaf en knäpp på näsan att åtminstone veta vem som sagt vad. klart man kan säga emot sitt "eget läger" haha

ja jag har problem med att skriva, men ert största problem är att nilikt guldfiskatr upprepar mitt orginella skrivande varje dsg pm och om igen...och vet ni vad. JAG KOMMER INTE ÄNDRAS!

haha
Femme fatale

2006-10-18 18:29
unitedmutta? utveckla :)
Femme fatale