I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Språk du vill lära dig

Övrigt - Blandat

2006-10-06 13:01
spanska, franska, japanska, mandarin/kantonesiska, arabiska
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-06 13:01
spliffsheriffen. sen har du nu fått oficiella språk om bakfoten. i sverige pratar vi svenska men det finns 6 oficiella språk i sverige. : svenska, finska, tornedalsfinska, romani chib och jiddisch.

varav 5 av dem är MINORITETSpråk
Femme fatale

2006-10-06 13:02
men det enda som kan bli verklighet är nog spanska ;)
ångrar att jag försummade det under gymnasiet men planerar att ta upp det igen.

nåt asiatiskt språk lär jag säkert gå nån kurs i nån gång
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-06 13:02
Spliffsheriffen. du angriper många håll samtiidgt vart ska vi börja?

irakiska kan kallas två saker. ett för att beskriva den arabiska som talas i irak, dvs arabiska med irakisk dialekt. men kurder från irak är också Irakier..
Femme fatale

2006-10-06 13:03
Ok i frågan om Iran Amar..  Då det finns en språkgrupp som heter Indo-Iranska språk så ger jag mig där :)

Men "Irakiska språk" är väl ingen erkänd språkgrupp utan när man pratar om irakiska är det den irakiska dialekten av arabiska man menar. Eller?

2006-10-06 13:04
spliffsheriffen. däremot är inte kurdiska från samma språkgrupp som arabiskan. kurdiskan tillhör de indo-europeiska språken, undegrupp indo-iranska eller indo-ariska medan arabiska likt hebreiskan är semitiiska språk.

så släkt är de inte men finska är itn heller släkt emd svenskan men de är båda officiella språk i sverige. dock är svenska det språk som alla ska kunna för att kunna kommunicera, det är det dominerande språket i skolor, media, politik etc och är det språk man talar i sverige över gränserna
Femme fatale

2006-10-06 13:05
hebreiska skulle va koolt. L'Chaim!!

2006-10-06 13:06
Spiffsheriffen. precis just därför måste man veta vad man säger när man säger irakiska. det är helt sant att det är arabisk dialekt. då man i ordet irakiska menar arabiska från Irak.

men det finns andra språk i Irak som funnits där länge som kallas irakiska språk fast inte hur språkgruppsynvinkel utan ur nationgränser dragna.. kurdiska är ett av de irakiska språken eftersom det befinenr sig i Irak. förstår du?
Femme fatale

2006-10-06 13:07
spliffsheriffen irakiska är ingen språkgrupp alls, det är bara en betecknign på de språk som talas i irak utan att de behöver ha språkliga ankytningar, bara geografiska.

iagligt tal brukar man mena arabiska från irak när man säger irakiska dock. men det är absolut inte fel att sälla kurdiska udner de irakiska språken. you see?
Femme fatale

2006-10-06 13:08
Förlåt om jag framstår som angripande. Inte alls min mening!
Och Azeri är ju ett turkiskt språk(inte ett iranskt), men det tror jag du visste innan.

2006-10-06 13:10
italienska är äckligt :)

Me chiamo andreas... :S gick typ 3 lektioner sen böt jag ^^

2006-10-06 13:11
spliffsheriffen. azeri räknas som ett turkiskt språk ja. men eftersom azari har varit sen länge ett av de iranska folken, dvs bosatta i iran så räknas de som iranier. ( azari som bor i just Iran) jag tänkte faktiskt skriva det men sket i det. vi har ju iranska araber i landet också! nu menar jag inte att varje språk och land kan bli iranskt men de som har bott där från början sida vid sida blir nationalitet iranier, underrubrik Folkslag.

t.ex. är jag med min nationalitet Iranier

mitt folkslag: halvkurd halvpers

så vi har iranier som inte talar indo-europeiska språk även om majoriteten gör det
Femme fatale

2006-10-06 13:12
Jag förstår vad du menar..
Att kurdiskan som talas i Irak räknas som ett irakiskt språk kan jag hålla med dig om. Dock så kommer jag nog aldrig tänka på kurdiska när någon säger irakiska.

spliffsheriffen. däremot är inte kurdiska från samma språkgrupp som arabiskan. kurdiskan tillhör de indo-europeiska språken, undegrupp indo-iranska eller indo-ariska medan arabiska likt hebreiskan är semitiiska språk.

så släkt är de inte men finska är itn heller släkt emd svenskan men de är båda officiella språk i sverige. dock är svenska det språk som alla ska kunna för att kunna kommunicera, det är det dominerande språket i skolor, media, politik etc och är det språk man talar i sverige över gränserna

Att de är släkt har jag aldrig sagt. Och den största skillnaden i att jämföra Irak med Sverige i frågan om vilket språk som gäller, är väl att en Irakier egentligen inte är en etnicitet utan en republik bestående av massor av olika folkgrupper. Typ Amerika.
I Sverige är det väl så i liten grad och kommer bli så men just nu är det inte i närheten av samma sak..  Förstår du vad jag menar?

2006-10-06 13:13
spliffsheriffen. azeri räknas som ett turkiskt språk ja. men eftersom azari har varit sen länge ett av de iranska folken, dvs bosatta i iran så räknas de som iranier. ( azari som bor i just Iran) jag tänkte faktiskt skriva det men sket i det. vi har ju iranska araber i landet också! nu menar jag inte att varje språk och land kan bli iranskt men de som har bott där från början sida vid sida blir nationalitet iranier, underrubrik Folkslag.

t.ex. är jag med min nationalitet Iranier

mitt folkslag: halvkurd halvpers

så vi har iranier som inte talar indo-europeiska språk även om majoriteten gör det

Ja du har helt rätt. Men Azeri betecknas inte som ett Iranskt språk. :)

2006-10-06 13:14
spliffsheriffen. jag menade mer att de i Iran identifierar sig som iranier, med de iranska folken. nu räknar jag inte med de som vill tillhöra en självständig enhet bort från Iran.. eller de som vill ingå i ett storturkiet.

förstå du vad jag menar? jag skrev slarvigt, azeri skulle inte vbara udner kategporin iranska språk, men de är däremot en del av den iranska identiteten i iran
Femme fatale

2006-10-06 13:15
Det är väl ändå bara svenska som är officiellt språk i Sverige?
"Not fuck myself in the head with stupid men"

2006-10-06 13:16
spliffsheriffen. jag menade mer att de i Iran identifierar sig som iranier, med de iranska folken. nu räknar jag inte med de som vill tillhöra en självständig enhet bort från Iran.. eller de som vill ingå i ett storturkiet.

förstå du vad jag menar? jag skrev slarvigt, azeri skulle inte vbara udner kategporin iranska språk, men de är däremot en del av den iranska identiteten i iran

Jag förstår precis vad du menar. Säkerligen 90% av de iranier jag känner har azeri-blod i sig och de pratar persiska samt ser sig själva som iranier.

2006-10-06 13:17
spliffsheriffen. ja du kommer aog inte tänka på kurdiska när någon säger irakiska. det är int så farligt, däremot är det väldigt irriterande för mig som halvpers halvkurd att bli angripen om jag säger att jag är Iranier.

varför? för att kurder i Sverige tror då att jag försöker mörka min kurdiska dientitet. det vill jag inte alls. man är lika mycket iranier som kurd eller pers (om man öär kurd från iran)
I hemlandet dvs Iran bland mina kurdiska släktingar så är de "stolta" kurder men de blir jätteirriterade när e hör hur kurser i utlandet säger att de inte alls är iranier och att man då på något sätt sänker kurders suveränitet.

På ett sätt så förstår jag ju om kurder vil gå ihop sig över landsgräsnerna men jag tycker ändå att en kurd från iran har mycket mer kulturella likheter emd en pers än med t,.e.x. en kurd från Turkiet.
Femme fatale

2006-10-06 13:18
Victoria. nej det är det inte.
Femme fatale

2006-10-06 13:19

På ett sätt så förstår jag ju om kurder vil gå ihop sig över landsgräsnerna men jag tycker ändå att en kurd från iran har mycket mer kulturella likheter emd en pers än med t,.e.x. en kurd från Turkiet.

Du är mycket vis Amar! Ursäkta ryggdunkandet men jag kan inte göra annat än hålla med till 100%.

Victoria. det du och jag talar är rikssvenska och standardspråk men långt ifrån ensamt oficiellt språk i Sverige.
Femme fatale

Amar

Har du någon källa på det?

2006-10-06 13:20
Spliffsheriffen, haha va, tack så mycket ! :D nej men språk är min grej jag blir galen när jag vet att jag har rätt och någon säger emot, haha
Femme fatale

2006-10-06 13:21
Jag har läst spanska på universitetet fast jag vill lära mig mycket mer. Studerar numera mandarin.

2006-10-06 13:22
Victoria. sök bara på wikipedia eller närmaste källadu har.. googla bara så säger de samma sak

lite olika av vad som sägs:
  • Sverige har inget officiellt språk, även om svenska i praktiken fungerar som ett sådant. Däremot finns fem officiella minoritetsspråk, finska, tornedalsfinska (meänkieli), samiska (sáme-giella), jiddisch och romani chib, som man har rätt att använda vid kontakt med offentliga myndigheter.

• Svenska blir inte lagskyddat

Sverige har fem officiella minoritetsspråk. Men inget lagstadgat officiellt majoritetsspråk. Regeringen nöjer sig med att utse svenska till "huvudspråk". Dumt, tycker oppositionen. Synd, tycker många svensklärare och språkprofessorer. I dag debatteras frågan i riksdagen./ svenska dagbladet

Femme fatale

2006-10-06 13:24

Victoria, oj det blev helt galet. googla bara på svenska officiella språk, eller wikipedia..

vad var du du var tveksam till exakt?

Femme fatale

2006-10-06 13:24
    Det känns lite som att det är tabu för många invandrare att rakt ut säga "jag är svensk". Försökte dra det ur en assyrisk tjejkompis som är född och uppväxt i Sverige, pratar perfekt svenska och har en hel del svenska kompisar.

Men det enda svaret jag fick var "jag kan aldrig bli svensk, de kommer alltid se mig som assyr".
    Det känns som att många är paranoida för att bli "assimilerade" och då kompromisslöst tyr sig till sin etnicitet istället för att erkänna hur svenska ideal/värderingar verkligen har influerat dem.

2006-10-06 13:25
    Jo språk är en av mina passioner också. Så fort jag tröttnat på det här jobbet blir det lingvistik för min del.

2006-10-06 13:27
    spliffsheriffen. ja men att bli svensk är ju en högst personlig fråga och inget man kan tvinga dra su en person :) vi är helt enkelt inte födda etniskt svenska, men jag har svensk nationalitet. det är detta jag säger till människor SKILJ PÅ NATIONALITET OCH FOLKSLAG

hon är ju antagligen av svensk nationalitet i passet, det är jag också. så visst är jag svenska på ett vis men inte etniskt. jag brukar sägas utomlands: jag kommer från Sverige men är etniskt halvkurd halvpers
    Femme fatale

2006-10-06 13:28
    Amar

På NE står det att svenska är Sveriges officiella språk. Där nämns inte de språk som du tog upp.

2006-10-06 13:30
    Jag antar det. Har märkt att vissa verkar tycka det är töntigt att som andra generationens invandrare beteckna sig själv som svensk.

Visst är det jävligt personligt men om svenska ideal och värderingar influerar mig och mina handlingar, definierar de ju därmed mig också. Så vad gör det mig till?

2006-10-06 13:31
    Jag vill lära mig finska av den enkla anledningen att jag bor i Finland. Det är obligatoriskt i grundskolan och gymnasiet här så jag har läst det väldigt många år redan men kan ännu inte prata flytande. så jävla svårt.

Sen är det väl spanska och franska som jag helst vill lära mig.

hon är ju antagligen av svensk nationalitet i passet, det är jag också. så visst är jag svenska på ett vis men inte etniskt. jag brukar sägas utomlands: jag kommer från Sverige men är etniskt halvkurd halvpers

Haha, fan va korrekt att ge hela det svaret. Måste vara svårt att inte skapa en diskussion kring ditt ursprung när du redovisar den meritlistan direkt?

Spliffsheriffen jag älskar också språk, speciellt var de kommer ifrån osv. jag tror jag fick språkorgamsm när jag läste om olika småfolk bosatta i Kaukasus och hur de har koppling till var jag kommer ifrån. min pappa har altid sagt att iranska urhemmet ligger vid Kaukasus baksidan på youghurtpakette så jag har alltid varit besat av att få åka dit och sen läste jag på allvar om deras religioner därifrån och de har någit som heter Iron/Iran

helt sjukt
    Femme fatale

2006-10-06 13:35
    Haha jo jag vet den känslan.

Jag har också blod från det området, även om det är lååångt tillbaka så finns det där.

2006-10-06 13:36
    Victoria. det står både i min geografibok här från skolan, på Wikipedia, dvs den fria encyklopedin. i Sverige är det 6 språk som erkänns: romani chib, samiska, svenska, tornedalsfinska, finska och jiddisch.

det här är ju något man alltid har lärt sig i skolan och som står överallt? fan nu måste jag länka til dig.

Sverige har inget officiellt språk, även om svenska i praktiken fungerar som ett sådant. Däremot finns fem officiella minoritetsspråk, finska, tornedalsfinska (meänkieli), samiska (sáme-giella), jiddisch och romani chib, som man har rätt att använda vid kontakt med offentliga myndigheter. /wikipedia.

jag förstår inte, misstolkar vi varandra någonstans? svenska fungerar som huvudspråk i sverige men vi har erkända minoritetsspråk som står här uppe
    Femme fatale

2006-10-06 13:41
    Victoria Nu skriver jag direkt av från min Geografibok:

"Officiella minoritetsspråk i Sverige är sedan 1999 finska, tornedalsfinska, samiska, romani chib och jiddisch"

/Geografi A + B av Peter Östman, Olof Barrefors, Kalju Kulsepp. Förlag Liber AB. andra upplagan, Turin 2005
    Femme fatale

2006-10-06 13:43

"Sveriges officiella minoritetsspråk, 2003

I och med Sveriges ratificering av Europarådets minoritetsspråkskonvention finns det sedan den 1 april 2000 i Sverige fem officiella minoritetsspråk: finska, meänkieli (tornedalsfinska), samiska, romani och jiddisch."

urklipp från http://www.spraknamnden.se/bocker/nyutkommet.htm

Femme fatale

2006-10-06 13:49
    Spliffsheriffen, här är länken kaukasus

jag trodde farsan överdrev när jag var yngre men idag är de ju en fusion av alla mösjliga influenser i kaukasus, de har ju varit kristna, muslimer, zoroastrer etc..

de har tom en dialekt som heter Iron..och Iran och Iron är samma sak..
    Femme fatale

2006-10-06 13:50
    spanska vore fett.

bigote!
    "Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2006-10-06 13:52
    jag vill kunna mandarin & catonesiska så att jag kan kolla på hong-kong filmer utan att behöva läsa engelska undertexter eller skaffa dubbade filmer.

och sen lite fu-chow också, en kines i min klass snackar det, det låter fan sjukt coolt!

jag har iof lärt mig lite fu-chow nu i utbyte mot lite finska ;)
     Haters gon' hate...

2006-10-06 13:53
    Ja det är jävligt kul att hitta nya rötter i sig själv. Vissa bryr sig inte men jag tycker det är hur fascinerande som helst.

Här kan du läsa om den kaukasiska delen av mig.

2006-10-06 13:57
    Spliffsheriffen. haha vi borde bilda en nördig språkgrupp som sitter helt nöjda som ostbågar över såna här skrifter. jag vet inte varför heritage öve rhuvudtaget intresserar mig men jag antar att det har att göra att jag växt upp i flerspråkig familj och redan sen jag var liten har fått upp intresset vart jag kommer ifrån etc. sen att man alltid har fått frågan pga ens utseende, vart man kommer ifrån, så är det klart att man känt sig manad att söka.
    Femme fatale

2006-10-06 13:59
    Jag vill lära mig arabiska och spanska

2006-10-06 14:23
    Spanska skulle vara kul att kunna, franska också men det är för svårt, pluggat det i 4 år och kan bara: hej, höger, vänster och höna typ.

2006-10-06 14:26
    teckenspråk vill jag också lära mig flytande. kan bara förstå och göra mig förstådd nu
    MoDo - the Heart of hockey!

2006-10-06 14:26
    Alla världens. jag är bara inte så bra på att sitta still och plugga. Hoppas kunna plocka upp det mesta på resande fot. det hade varit nåt. kommer nog kunna mest svordommar i slutändan. Alla språk är vackra. vissa vackrare sjungandes än talandes o tvärtom osv. KnowwhatImeen.

2006-10-06 14:36
    Bosniska & arabiska :)

2006-10-06 14:36
    word lindwall..
    Femme fatale

2006-10-06 14:49
    kaal

fu-chow ?