I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

flytta ihop och betala saker

Övrigt - Blandat

2006-07-26 14:14

flytta ihop och betala saker

när man blir sambo finns det ju råd och sådär om hur man ska betala, tex om den ena tjänar 20tusen och den andra 10, nån som vet var man kan hitta hur mans ka dela upp hyra, matpengar och räkningar??

massivt motstånd mot behandlingshem.

2006-07-26 14:15
Hitta?
Gör på ditt erat egna sätt!

2006-07-26 14:17
precis, gör på ditt erat egna sätt! :)
((MAAD))

2006-07-26 14:17
nejmen det ska finnas som en mall så man vet på ett ungefär hur man kans dela upp det på ett bra sätt utifrån inkomsterna!

2006-07-26 14:18

2006-07-26 14:18
We've got a mind of our own
So go to hell if what you're thinkin' isn't right!

Gör på ditt sätt, tänk! Använd hjärnan!

2006-07-26 14:19
fast jag frågar ju er assholes eftersom jag inte hittar nåt på google.

2006-07-26 14:22
phenoxyethanol
Du klarar det säkert ;)
Utan någon mall från någon korkad myndighet som vill få allt så exakt rätt på kronan hela tiden.

2006-07-26 14:24
jaha. tack då.

2006-07-26 14:26
men ffs! den som har en högre inkomst kan ju betala hyra+räkningar och den som tjänar mindre kan stå för mat och andra kringutgifter. Varför behöver man en mall för en sån här lätt sak?

Dagens i-Landsproblem låter det som
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2006-07-26 14:28
sedan behöver man ju inte ha delad ekonomi bara för att man bor tillsammans.

Dela allt 50/50
http://www.iamthereasonwhy.com/

2006-07-26 14:29
vägra promt att äta utav maten som han/hon betalat...och skrik som en galning när sambon tar utav det som är ditt, din tv, din kontroll, halva toaletten e din sätt taggråd på din del utav ringen...klipp gemensamma fakturor itu, hellst den vänstra sidan för beloppet brukar stå på den högra...här ska det banne mig vara rättvist, om det är din säng skall ett streck skilja 2/3 av sängen sen får sambon köpa in sig i olika produkter, t.ex spisen 20 spänn per gång etc...buisness va!

2006-07-26 14:30
HAK::låter som att det förhållandet kommer krascha ganska snabbt hehe
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2006-07-26 14:30
Det beror förståss mycket på hur villig den med den högre inkomsten är att dela med sig. Denne kankse vill dela alla gemensamma kostnader på mitten och använda sina extra pengar till egna inköp, eller så är denne beredd att bära en större del av kostnaderna så att båda får en mer likvärdig levnadsstandard. Det finns ingen mall om hur man ska göra.

Det finns dock en del tips, till exempel ska man inte låta den ene köpa allt bohag med mera medan den andre köper dagligvaror. Detta för att undvika situationer av typen: Man och kvinna bor ihop, man köper bil TV&dator kvinna köper mat, man och kvinna flyttar isär, man får bil TV&dator kvinna får resterna i kylskåpet.

2006-07-26 14:32
dagens ilandsproblem består mer av människor som inte kan svara trevligt på en enkel fråga, har ni inget konkret svar så behöver ni inte yttra er.

2006-07-26 14:49
jo. Äh det löser sig. tack allihopa, nu kan den här tas bort

2006-07-26 14:51
meskker P23
inte en challe, det håller en på allert, att alltid ha ryggen fri...

2006-07-26 14:52
haha.
Jag är inte en snål människa vill jag bara ha sagt,

2006-07-26 15:37
Spelar väl ingen roll vad man tjänar? Du ska betala din halva och det är inget mer med det.
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!

2006-07-26 15:54
Just att dela eller inte dela ekonomin på olika sätt verkar vara ett problem för många par. När jag och min sambo flyttade ihop, så diskuterade vi inte ens frågan. Det föll sig naturligt att allt är gemensamma pengar.

Hittills så har vi haft separata konton, och jag har sedan betalat räkningar och dylikt från båda dessa. I samband med att vi nyligen köpte lägenhet så har vi dock öppnat ett gemensamt "servicekonto", som ränta/amortering/avgift skall dras ifrån. Antagligen så kommer vi av praktiska skäl att göra detta till vårt primära konto, och avsluta våra nuvarande separata.

Den här modellen fungerar kanske inte för alla, men den fungerar bra för oss. Vi har nog aldrig bråkat om pengar överhuvudtaget. För de par som har väldigt små marginaler så kanske det är annorlunda, om man inte har total konsensus vad det gäller inköp och liknande. Men förhoppningsvis är de flesta relativt ansvarsfulla och undviker att köpa 5 par jeans för de sista matpengarna.

Två gemensamma vänner till oss, ett par, har löst det helt annorlunda. Han arbetar och hon pluggar, och de har separat ekonomi och försöker att dela lika på allt. Det verkar fungera relativt dåligt, då hon t.ex. kan bli skyldig honom pengar, att han vill göra saker som hon inte har råd att följa med på etc.

Jag tjänar mer än min sambo (hon tjänar dock också bra), men det är helt irrelevant. Om man inte är redo att dela ekonomi, så tycker jag personligen inte att man är redo att leva ihop.
Allmänna Idrottsklubben

2006-07-26 17:45
splitta 50/50.. inte svårare än så.. den som tjänar mer ska ju ha mer cash o röra sig med så länge man gör lika mkt i hemmet..

vafan.. skit i de du!

2006-07-29 01:52
sambos är försörjningsskyldiga men ärver inte varandra. kan va bra att veta.

sen får du o din sambo komma överens om vem som ska betala vad, finns nog inget tvång, men det är ju schysstast om båda har lite över att röra sig med när allt är betalt, om nu ekonomin tillåter det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-29 14:36
Ett sätt som fungerar för mig och min sambo är att jag betalar alla räkningar och så vidare så ger hon mig hälften av totalsumman. När det gäller mat har vi ett gemensamt matkonto (400 vuxenpoäng) där vi sätter in 1 000 spänn var varje månad. Möbler och dylikt har vi delat på. Jag har köpt soffan, hon sängen och så vidare.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2006-07-29 16:18
När det gäller mat har vi ett gemensamt matkonto (400 vuxenpoäng) där vi sätter in 1 000 spänn var varje månad.

Har ni mycket kredit på det kontot?

2006-07-29 16:45
Apati: Tusen spänn kredit.

Hurså förresten? :)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2006-07-29 17:52
jag brukar få ut ett par tusen mer än min pojkvän, men vi delar allt rakt av. hyra, tele, tv, bredband osv
sen betalar vi våra egna räkningar själva. lustigt nog brukar vi ha typ lika mycket kvar sen, ibland har jag mindre... jävla avbetalningsträsk...

annars e det väl bara att komma överrens om nåt. själv tycker jag att tjänar du mer än den andra, så grattis, jag tycker man ska dela allt lika.
Wisdom is wonder

2006-07-29 19:49
Om man flyttar ihop så bör man väl ha delad ekonomi? Alltså, era "löner" slås ihop och ni har hälften var.. typ?..
? _ ¦ _ ¦ ? tjobre jag är abo! ABO!
Toastare

2006-07-29 20:39
dela 50/50...har inget med att göra om man äslkar varandra eller inte... sen de personliga räkningarna man har som t.ex avbetalningar och dyl betalar man själv...

sen när man skaffat villan och volvon kan man ju slå sina påsar ihop... de flesta förhållanden ligger ju olika i ekonomin då den ena kanske pluggar etc. det är ju så det är tills man blivit lite mer klar...
Jag skyller allt på Emma!

2006-08-03 08:59
de där är ju svårt men jag vet att min bror o hans flickvän när de flytta ihop så tjänade han mindre än henne så då betalade han 30% av hyran och hon 70%, sen delade dom maten osv.

de tycker jag är en bra grej för de är ju ganska så stor skillnad på era löner?
och jag förstår dig om du betalar för hans grejjer, jag är lika dan :)
nothing will ever save me from myself

2006-08-03 09:04
läste helt fel där men om de är stor skillnad på lönen så kan man ju göra så.. sry
nothing will ever save me from myself

2006-08-03 12:41
Det verkar som om många delar 50-50. Inte bara här utan utav mina polare med. Jag känner t.o.m ett par som delar 50-50 på maten med. Det tycker jag inte är så lyckad. Dela det på ditt sätt. Jag och maken har haft gemensam ekonomi sen vi blev tillsammans och det har funkat jättebra. Vissa vill ha det så och andra trivs mer med att dela. Testa er fram.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
DJ

2006-08-03 13:16
Vi gör precis som jumpcut faktiskt! Har ett matkonto där vi sitter in 500 spänn var varje månad (ungefär) och sen betalar vi allt vi använder gemensamt gemensamt och allt annat var för sig. Eftersom vi båda pluggar så har vi ju samma inkomst och detta känns mest praktiskt. I framtiden vet jag inte..

Nu i sommar jobbar förstås min flickvän och jag är arbetslös.. Men vi har ändå fortsatt att dela lika. Jag har en del pengar på banken.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2006-08-03 13:58
När jag och min kille bodde tillsammans hade vi delad ekonomi. Dvs. vi betalade lika mycket av hyran och räkningar samt mat. Dock tjänade han mer pengar än mig så han stod för mer löpande utgifter..och för en större del av maten än mig. Det funkade oki.