Skivsamlare
2006-05-31 10:10
Jag har forskat i æmnet och till en børjan var jag lite splittrad, men efter att ha tagit reda på saker och ting samt jæmført med resten av europa har jag kommit fram till att Systemet ær ta mig fan det bæsta spm finns. Ær det så dyrt med 10:- før en øl egentligen?
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!
aset P23 Håller med dig i det mesta du säger... eller ja, starksprit kunde gott fortsätta säljas på systembolaget... men däremot tror jag inte att det skulle bli svårare för ungdomar att få tag på sprit. Jag ha aldrig haft några problem med att få tag på sprit, även innan folk började hardcore-importera från Tyskland.
Look with your own eyes - See with your own mind
bort me systemet fo life
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lol, sverige har en stadsskuld på ca 100 miljarder. Tas systemet bort så kommer följaden hända: Sverige får in mindre pengar = högre skatter Fler super hårdare = sjukhuskostnader för sverige Systemet = ganska jävla mkt svårare att göra inbrott där än att göra inbrott på random Ica/konsum Dessutom så är alkoholkulturen helt annorlunda i övriga europa, där man inte ahr åldersgränser ens. I italien (de kanske har en låg åldersgräns, men jag tror inte det) kan vem som helst gå in på en affär och köpa nog med sprit för att dö av alkoholförgiftning. Men, ungdomar i Italien dricker inte ändå. Men det skulle inte funka i sverige. Här skulle alla dricka mycket mer om man tog bort ålkdersgränser. Men nu var det inte åldersgränser det handlade om.
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
fantalight P16 Hur mycket lägger polisen ut på att försöka stoppa smugglingen då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det man vill ha är ju ett Systembolag som har öppet alla dagar i veckan till kl 20 typ... var man köper alkohol är relativt oviktigt för min egen del, men man vill ju ha möjligheten att köpa några öl till fotbolls-VM eller en flaska vin till middagen även efter kl 3 på lördag.
"stora artister i USA nu för tiden är inget man vill prodda direkt" <--- generisk 16-åring i producentforumet låter oss ta del av hans tankar
tycker det är bra som det är nu.. för annars är det orättvist att jag fåt vänta:D
Man får lov och gifta sej men inte handla en flaska vin på systemet för att fira bröllopet.
Ja, för det är ju enormt svårt att be någonm som är 2 år äldre att köpa en flaska vin åt en. Alkohol är gay.
Stjärt_Flykting F18 Bitterheten försvinner dagen du fyller 20 år! :D
PenDragon P22 Som tur är så bor jag inte i Sverige då :)
jag gillar systembolaget. jag gillar att få hjälp med vilket vin som passar till vad. jag vill inte att någon lurendrejare på ICA ska försöka ge mig vintips. sen gillar jag att saker och ting finns. och gör det inte det så kan man beställa det. skulle aldrig stå ut med att postiljon slutade säljas till förmån för en extra hylla äcklig sofiero. eftersom vi lever i ett land fullt av retards så måste vi självklart lagstifta bort deras möjligheter att välja själva, eftersom sverige skulle te sig outhärdligt i annat fall.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Stjärt_Flykting F18 Vanföreställningarna försvinner också med tiden! ;D
Fanta: Fel, fel och fel igen. Skulle vi privatisera alkholförsäljningen så skulle det öppna för större efterfrågan på arbetskraft, då det garanterat öppnat fler spritbutiker och "detaljbutiker" som tex inriktar sig på bara vin, öl eller något annat. Till följd av det, så blir det fler jobb, pengar kommer in genom arbetsavgivarskatten och eftersom fler har fått jobb så lär dessa konsumera mer än tidigare (om det överhuvudtaget konsumerade innan). Så pengarna kommer tillbaka till staten, samt att det blir fler arbetstillfällen för arbetslösa. Däremot ska kanske inte vanliga Ica/konsum affärer få sälja utan det ska vara ungefär som nu, fast inte statligt ägt.
dingrinn.blogspot.com
snorty F22 DryckoMaten är guld värd! Nu som java-program till mobilen :D
PenDragon P22 HAHA kej får väl tro dej då, Du vise.
Stjärt_Flykting F18 Någon nytta ska man väl vara till! ;D
Avskaffa. Jag vill också kunna supa på kungens födelsedag
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Välkommen åter när du är myndig!
Alternativt har nog med pengar för att dricka på krogen / är 20 år gammal / hAr kOnTaKtEr
Jag röstar fett för danmark, men dock är jag under 20 så det var väl ganska lättgissat
The people of that desert culture were warriors, poets, lovers and priests. That they were also raging drunkards is a fact that is usually ignored today.
systemet är bra, eller helt okej iaf. Trist att dom vill tjäna så hårt med pengar bara
ask Beavis, I get nothing Butt-head
18 års gräns o säljas i varenda butik som väljer att ha det i sitt sortiment, alla tider o alla dagar i veckan. Allt annat är absurt, speciellt 20 årsgränsen är sjuk o ologisk.
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"
Kan tillägga att jag har systemetåldern inne så det är inte därför jag tycker det ska vara 18 årsgräns
ColdE P59 Då är ju frågan varför du ska kunna köpa en flaska vodka klockan 03:00. Har du inte högst sannolikt fått nog vid det laget? Just det här med att kunna köpa alkohol när som helst på dygnet tror jag (liksom ytterligare någon i tråden) skulle påverka de som "utsätts" för alkoholister otroligt mycket.
PenDragon P22 jo det är sant att det kan bli följden, principen är dock att man borde få det. Och jag tycker fortfarande att det ska vara så oberoende om folk som "utsätts" för alkolister blir påverkade. Vill man köpa alkohol ska det inte finnas nån övermakt som bestämmer åt en hur mycket man får o när man får köpa/dricka.
Men om du bortser från principen, vad är så hemskt med att "bara" kunna köpa alkohol mellan 10 och 18 (eller 20)? Högst sannolikt kan du ju planera ditt alkoholintag lite eller helt enkelt köpa upp ett lager att ha hemma :)
PenDragon P22 Det som är hemskt är som jag skrev att någon bestämmer när jag får o inte får köpa alkohol. Självklart kan jag planera så jag har hemma när jag vill, det gör väl de flesta inklusive jag redan. Kvarstår gör också faktumet med 20 årsgräns, man får lov att bestämma vem som styr sverige och dricka öl o sprit ute men inte om man kan dricka öl i hemmet, det argumentet går inte att förklara i min värld.
Producent
2006-05-31 11:53
Varför måste det vara ja eller nej? Kan det inte vara både ja & nej? Vi kan väll ha kvar systembolaget, dem har bra utbud och säljer så gott som bara alkoholhaltiga drycker. Men man kan väll kunna köpa lite öl & vin på ICA också. Där kan man kanske få kyld öl också. Tänk om man vill dricka vin en söndag kväll. & kom inte med det där att alkoholkonsumtionen ökar. När ska folk få tag eget ansvar för sina liv? Räcker det inte med att vi har åldersgräns? Jag trodde man räknades som vuxen vid 20.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
ColdE P59 Aha, men du kan ju inte gå och köpa ipren när som helst på dygnet också... ska du inte börja gnälla om det också? Eller det faktum att du inte kan köpa 2 kubikmeter björkved när som helst på dygnet... hur vågar de inkräkta på dina rättigheter! Det här med 20-årsgräns har ju förklarats rätt många gånger. Dricker du på en krog räknas det som en kontrollerad miljö, dvs du KAN inte dricka hur mycket som helst då bartendern är skyldig att sätta stopp när du enligt denne druckit tillräckligt. Sen huruvida jag håller med om denna tanken är väl en annan femma. Men det är väl ganska enkelt att förstå varför lagen är som den är. Sen är det ju tyvärr ingen nyhet att de jobbigaste ute på krogen i 9 fall av 10 är kids som nyss fyllt 18 år. Kortfattat är väldigt många inte alls mogna nog att ha fri tillgång till sprit. Nu säger jag så klart inte att det inte finns undantag, för det gör det absolut. But a few rotten apples ruins the bunch.
fuckade åldersgränser.. man får gifta sig, men inte köpa alkohol till bröllopet.
Det märks så tydligt vilka som inte har åldern inne ännu :D Jag var dock precis likadan i den åldern ^^
Skolarbetet blir säkert bra om det baseras på randomanvändare på whoas åsikter. Jag är självklart för monopolet. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
Jag är för systembolaget men emot monopolet. //PenDragon
Det ska vara som idag.. det är inte meningen att 12åringar ska supa sig fulla...
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg
Alternativ ett, dock bör spritskatten höjas ytterligare och folkölen bör tas bort ur matbutikerna och även de säljas på Systembolaget. Haha, fan vad alla kommer hata på mina åsikter. :D
www.soundcloud.com/whateverist www.paradigmskifte.se
jag bryr mig inte ett skit egentligen. Låt folk supa ihjäl sig bäst de vill. //Fantalight
det bär mej emot att säga det, men det blir ett JA. svenska mentaliteten motiverar svaret.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
bojjarn P21 OK hur går det där ihop? Jag och väldigt många med mig började supa när vi var 12 år gamla, försöker du lura i mig att drickandet har gått uppåt i åldrarna? Folk super ju redan vid den åldern.
Har jag fel eller dricker vi inte sjuuuukt mkt alkohol i Sverige jämfört med övriga Europa?
Nej vi dricker mycket mindre, vi har dock närmat oss lite på senare tid.
systemet sk vara till för alla som är under 18 och har tillåtelse från föräldrarna . Och för dom som är över 18 såklart . I like systemet
"för alla som är under 18 och har tillåtelse från föräldrarna " Ursäkta men vad har du knaprat?
Jag gillar systembolaget på grund av deras utbud. Men jag gillar inte att dom stänger så tidigt. Man borde även kunne köpa öl och vin i vanliga affärer. Jag tror dock staten kommer att förlora monopolet inom 7 år.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
Självklart 1. Som systemet är nu. Dessutom så ska man höja eller ha samma skatt på alkohol. Och man ska jobba för att införa import tullar av alkohol. Mindre alkohol åt folket YEAH.
PenDragon P22 klart folk super när dom är unga men vafan man ska väll inte göra det lättare för dom att få tag i starksprit/starköl?
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg
Graffare
2006-05-31 22:44
inte läst allt men visst fan är det enklare att sno öl från konsum än från systemet? systemet är bra på vissa sätt.
They called me Mr. Glass
PenDragon P22 perfekt, precis vad jag behövt. slipper jag förlita mig på de där gris och grönsaks-symbolerna på systemet. (jag tycker ju att det känns lite lillgammalt att fråga efter vintips).
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Ökar man tillgången så ökas konsumtionen. Det är svårt när det handlar om restriktioner, men folk som inte kan kontrollera sin alkoholkonsumtion skulle bara spåra ur mer. Jag skulle nog dricka mer om jag kunde handla vilken tid som helst på dygnet.
PenDragon P22 Spelar ingen roll om man kan förstå varför lagen finns det är en puckad lag i vilket fall...Och ja jag kan börja tjata om Apoteket också som är ännu mer puckat än Systembolaget men det är en annan tråd. Med exemplet med björkveden målar du bara ut dig som en idiot så det pallar jag inte kommentera (jag förstod att det var ironi men den funkade inte). Fattar inte heller varför du ens diskuterar med mig när ingen av oss vill ha monopolet?!