I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Systembolaget - Ja eller nej?

Övrigt - Blandat

2006-05-30 19:49

Systembolaget - Ja eller nej?

Jag holler på med ett arbete om sveriges Aloholmonopol.
De har kört ihop sig lite,..och jag behöver veta vad folket tycker och tänker om det här lixom...
Vad tycker ni på whoa om systembolaget?
bra eller dåligt?

alt.

1. Systembolaget finns kvar, alla över 20 får köpa alkohol.
(Endast vissa tider, vissa dagar) som det är idag.

2. Eller tycker ni att vemsomhelst skulle kunna på in på konsum och köpa alkohol utan problem? Som det är i danmark typ...

2006-05-30 19:51
Jo det är sant. Men jag läste nånstans att vi dricker lika mycket nu, som vi gjorde innan systembolaget kom..Har ja rätt?

Sprit på en liknande butik som sytemet,fasst 18år
all typ av öl ska man kunna köpa på konsum om man vill. 18år
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

avskaffa. man ska väl ha rätt att köpa vad man vill, när man vill... och tänk på hur mkt billigare det skulle bli för oss konsumenter tack vare konkurrensen.

2006-05-30 19:52
åldersgräns vill jag ha dock

2006-05-30 19:52
jajamensan. vi vet ju alla hur lätt det var att köpa folköl när man var under 18. ser ingen anledning till att butiksägare skulle ha annan policy när det gäller starkare grejer.

ja till systembolaget...

2006-05-30 19:53
1.
Motivering: Tror på fullt allvar att jag hade blivit alkoholist annars.
mensvärk är livets krydda.

2006-05-30 19:54
Vet inte, tror inte jag bryr mig riktigt. Känns mest som att det är mest småknodds under 20 som vill skippa monopolet så det blir lättare för dom att racka / få utköpt..

De fördelar jag ser i att slopa monopolet är att det skulle bli billigare, att man skulle slippa fullproppade systembolag under högtider + ett totalt urplockat sortiment och lättare åtkomst eftersom systembolag inte finns överallt.

Men jag har inga problem med Systembolaget i stort.

Absolut inte sänkt åldersgräns.
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2006-05-30 19:55
Alltså allvarligt talat. Redan nu har vi 12-åringar som super sig fulla och det gör mig galen. Vad fan väntar man sig isåfall om man sänker åldersgränsen till 18?
Superflajj.

2006-05-30 19:55
Det kommer ju bli så mycket lättare att köpa ut och alkohol kommer bli en sån vardags gräjj om det finns i matbutiker tror jag och de låter inte bra.

Jag tycker det vi har idag fungerar väldigt bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-30 19:56
en grej till är ju att i och med systemet så har vi, tydligen, ett väldigt brett sortiment av bra viner och såna grejer som man inte har i andra länder. kunnig personal (även om det är självplock nufötiden) osv.

2006-05-30 19:57
tycker det ska vara som i tyskland.

sen är det upp till dig om du vill bli alkolist. men jag vill i allafall kunna köpa öl vart som hällst lite när som hällst utan att behöva uppsöka systembolaget.

2006-05-30 19:57
Skippa monopolet, men behåll de kontrollerade formerna på försäljningen. 18 år för öl och cider, och 20 år för starksprit.

Fast de är kanske lätt att säga när man som skåning har ett stort flöde och plättlätt att få tag i smuggel.. hm

2006-05-30 19:58
conspicuous F18

lika lätt att köpa smuggel högre upp i landet med...

2006-05-30 19:59
kaaay och flaaajjest

Det är inte pga. systembolaget som det är dyrt med alkohol i Sverige. Höga punktskatter är en del i den heltäckande restriktiva alkoholpolitiken som jag tycker vi bör bevara.

Som någon annan sa här över, utan en restriktiv alkoholpolitik hade nog jag och en hel del av mina vänner varit alkolister idag.
Tiocfaidh ár lá!
Uh Ah! Victoria popular!

Iofs kan jag hålla med om att t.ex. öl och cider skulle kunna säljas på matvarubutiker, inte hur starkt som helst men kanske upp til typ.. 5%iga drycker. Man kan ju ha kvar 20-års gränsen.
Superflajj.

staten kan väl inte ansvara för alla försvarslösa invånare.
hur mkt man dricker om tillgången finns är ett val man får göra själv

2006-05-30 20:00
Dicecard 
själva frågan är altså om man är för eller emot alkoholmonopolen

2006-05-30 20:00
Fronteur; aha okej. Ännu större anledning att ha kvar monopolet.
Superflajj.

2006-05-30 20:03
fronteur:

tycker förövrigt att vi ska sänka dessa punktskatter också.
och med din inställning blir du nog alkoholist ändå

2006-05-30 20:09
Jag hoppas verkligen att Monopolet kommer vara kvar länge.

Det här landet är redan nu så grovt alkoholiserat,och det skulle knappast bli bättre om monopoletförsvann,och priserna sänktes avsevärt.

Jag skulle iofs kunna tänka mej att det vore öppet alla dagar om året,men jag mår nog bäst av att det inte är det iaf :P
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2006-05-30 20:15
dina svarsalternativ är hyfsat bu eller bä. lite väl förenklat.
I drop one verse - other cats be rhyming for weeks.

2006-05-30 20:21
tycker att starköl och cider ska säljas på vanliga matbutiker och vill man ha starkare grejer får man gå till systemet. och åldergränsen borde vara 18!
SUCK SHAFT

2006-05-30 20:23
fett för monopolet. kan tänka mig något längre öppettider, speciellt på lördagar, annars tycker jag att det är finfint som det är idag.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
Producent

2006-05-30 20:27
längre öppettider vore bra!!
annars funkar de la nice.
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2006-05-30 20:32
2. fast med vissa restriktioner o så....
Producent

2006-05-30 20:40
15års gräns vore helt åt helvete!

18 för varor upp till 20% vore iofs helt okej!
tyyp som de e i finland.. !
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2006-05-30 20:44
Så majoriteten säger typ att monopolen ska vara kvar, Men att man kan köpa lite starkare öl/cider på diverse mataffärer?

2006-05-30 20:49
Monopolet är bra, så köper man ju inte lika mkt.. likaså pga åldersgränsen.. Självklart kan båda 2 fixxas genom en resa till danmark, men det är ju försvårat ju..
<3

2006-05-30 20:56
på ett sätt är det bra då sverige har världens bredaste urval av alkohol eftersom bolaget tar in det mesta, dock så är det dyrt, för hög åldersgräns och har inte öppet när man vill handla.. vilket leder till att man får ringa nån sprittaxi o få en flaska smuggelskit som knappast innehåller ren sprit, så ska monopolet behållas så sänk åldern till 18, sen ett par dygnet-runt öppna bolag per stad ;)
Tell them it's okay even though it's fucked.

2006-05-30 21:05
Fuck monopol!
Sänk priset också så slipper man baxa!!

2006-05-30 21:05
1. av den anledning att svenska folket inte skulle palla av att ha så fri tillgågn till alkohol.
 DIF!

2006-05-30 21:08
Måste faktiskt säga att jag uppskattar systembolagets enorma vinsortiment, vill minnas att de har runt 1500 olika vinsorter på lager. Vilket är otroligt mycket. Dessutom finns det ett oerhört kunnande där för oss som är intresserade av att lära oss något när vi super oss medvetslösa! :D

Att Sverige inte skulle klara av fri konkurrens som de flesta övriga europeiska länder är rent skitsnack imho. Skulle säkert fungera utmärkt. Men däremot tror jag att vi skulle tappa en viktig källa av kunskap. Däremot skulle jag gärna se en rejäl prissänkning (synd att det inte riktigt går ihop).
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-05-30 21:13
PenDragon P22
Det beror ju på vad man menar med klara av då de flesta andra länderna i Europa super rätt så jätte mycket mer än svenskar, t.ex. Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Ryssland, de baltiska staterna.
 DIF!

2006-05-30 21:15
Tycker monopolet är helt rätt, folk kan inte kontrollera sig själva till 100%

2006-05-30 21:19
1an, ffs!

aldrig låta barn köpa alkohol kanske kan sänka till 18års gräns men inte under!

2006-05-30 21:38
Om man sänker ill 18 kommer ju väldigt många 18 åringar köpa ut till sina några år yngre polare. Öppet tiderna borde dock ändras. Öppet till nio alla dagar som ica
"Hey fuck ass, give me a beer!"

2006-05-30 21:38
Vi skulle inte dricka mer om vi tog bort monopolet.. snarare kanske mindre.. orkar inte ge alla exempel men ....
Hjulet snurrar men hamstern är död

2006-05-30 21:40
får barn köpa öl i danmark? nej NER MED SYSTEMET. det är den sämsta jävla skiten som nån har kommit på. Vi är en av de få länderna som har det så förjävligt. motivering: 1. man ska kunna handla en flaska vin laglig klockan 12 på en söndag, 2. man ska kunna handla en flaska vin där man bor och inte 1 mil bort. 3. man ska kunna bli stadsminister och fira det med ett glas champagne.

2006-05-30 21:43
Tycker dom skulle kunna sätta 18-års gräns iaf! Inte under.
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2006-05-30 22:30
slopa monopolet men ha kvar 20 årsgränsen, eller möjligen höja lite
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-30 22:33
bob P17

För oss som bor i södra Sverige och i princip har fri tillgång till såväl Tyskland som Danmark betvivlar jag starkt att det skulle göra någon direkt skillnad :)

2006-05-30 22:42
Ni kan dock vara ett litet undantag för de som är över 20 i alla fall men jag tror absolut att även konumtionen som inträdesåldern till alkoholdrickandet skulle öka.
 DIF!

2006-05-30 22:56
Avskaffa, sälj det i matafärer och dyligt men över disken och 20 års åldersgräns?

http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2006-05-30 22:58
bob P17

Det vet jag fan det... alla medier har sagt sen jag var 12-13 år gammal att "drickandet går lägre och lägre ner i åldrarna". Vi började dricka när vi var 12, hur mycket lägre kan det gå egentligen? :D Och allt som allt drack jag bra mycket mer när jag var 13-15 än vad jag gör i dagsläget.

2006-05-30 23:00
jag vet inte....finns ju både för och nackdelar ju....men det kanske är bäst om vi behåller systemet
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2006-05-31 08:57
dont we just love systembolaget!

2006-05-31 09:15
Hatar systembolaget, eller nej det gör jag väl egentligen inte, de har ett bra utbud men tycker monopolet suger.

Sverige är väl i stort sett det enda landet där man inte kan handla pilsner och vin i sin vanliga affär?

Tycker att "chark-systemet" låter som en bra idé, vet inte vem som sa idén till mig men den är klockren, behåll bolaget så dom kan ha kvar sin breda utbud, folk kommer att fortsätta köpa där. Men framförallt, sälj pilsner under 6% i alla affärer, affärsinnehavare som missköter det förlorar sin licens direkt att sälja ALL alkohol i 6 månader framöver, t.om cider 2,25% för att sedan prövas. Även Vin ska säljas i affärer.

Nu till huvudfrågan, starksprit, ja den ska säljas under reglerade former i licencierade butiker, alltså typ systemet i den stora ica affären, ungefär som en chark med egna öppettider som stänger typ kl 18 och sen får man inte handla på kvällar och så.

När ska Sveriges befolkning få bestämma över sig själva? Argumentet att alkisar kommer dricka mer stämmer inte, när dom väl bestämt sig för att bli fulla går det att bli det ändå..

Med detta tror jag att alkoholimporten från tyskland kommer att minska dramatiskt, yngre människor kommer få mkt svårt att få tag på alkohol och det kommer att säljas inom relativt rena former. Alltså ingen ciggsmugglare kommer att tjäna grova svarta kulor på att sälja till 13åriga brudar..

2006-05-31 09:17
Men nykterister och allmäna belackare är väl nöjda med hur läget är idag, där 12åringar tar alkoholoskulden med en 70'a ful och svart starksprit...

2006-05-31 09:36
Jag har jobbat en del med barn till alkoholister och för dem skulle livet vara mycket jävligare om deras föräldrar lättare kan få tag i alkohol på obekvämare tider på dygnet, därför om inte annat så är jag fett för systembolaget
(det finns för övrigt 200 000 barn till alkoholister i sverige, alltså ganska många som skulle drabbas)

2006-05-31 09:57
systembolaget - ja tack!
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!