I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

punkare vs. fjårtis

Övrigt - Blandat

2006-04-20 22:09

punkare vs. fjårtis

Igår när jag var i stan så såg jag några punkare.
Den ena tjejen hade en rosa napp i munnen, "hello kitty" väska, tårar sminkat på kinden, knall rosa färjat hår m.m
Den andra gick barfota med svart lång rock och blåste sopbubblor och hade grönt hår.
Deras kompisar var inte mycket bättre heller.
Ni fattar?

Jag menar inte att det är något fel med att vara "punkare" absolut inte.

Men sen blir "normala" tjejer i samma ålder kallad för "fjårtis"
Men inte punkarna. Och dom (inte alla) beter sig ofta exakt likadant.
Super, röker, knullar, sminkar sig.. m.m

Hur kan detta komma sig? Är de bara jag som funderat på detta?..

2006-04-20 22:10
kan du definiera "fjårtis" så vi vet utgångspunkten.
spliff macht frei

2006-04-20 22:12
Dessutom har dessa punkartjejer (även kända som påsk i Alingsås) en "tuff" attityd. De skriker och bråkar och tjafsar värre än alla. Fjortisarna på gbgs station har bytts ut mot (som ovan nämnt) svarta rockar, rosa, grönt, blått hår och stjärnor/tårar på kinderna.
My heart lives in my vagina.

2006-04-20 22:14
Bacteria: Gå in på susning.nu och sök efter "fjortis" där hittar du en utförlig förklaring på vad en fjortis är...hehe
Anima Sola

2006-04-20 22:14
Th1ef, vilken gruppering tillhör du?
spliff macht frei

2006-04-20 22:16
_-bacteria-_ Jag tillhör ingen grupp alls. Skrattar åt fjortisar samt minipunkarna. Nu har vi klarat upp det lugnt och smärtfritt.

2006-04-20 22:16
Nadia , nu gav du en rejäl tankeställare :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-20 22:17
på beskrivningen låter inte de tjejerna som punkare, har också sett sådan tjejer och det är väl typ någon form av ravestil?

2006-04-20 22:18
_-bacteria-_ jo, susning.nu gav en exakt förklaring på vad jag tycker en fjårtis är

2006-04-20 22:19
Nja, dom hade annars svarta kläder, dom som hade skor hade kängor.
dom såg ut som punkare för mig iaf.

2006-04-20 22:21
ok.. vet inte. Fult är det iallafall.

2006-04-20 22:22
Phluphphelicious P20
om du vill ha reda på vad ja vill ha sagt borde du nog läsa allt ;)

2006-04-20 22:22
fjortisar och punkare (fjortispunkare?) har buffalos gemensamt..
nappar,rosa,buffalos, överflödet av smink..
hmm är det en hemlig konspiration må tro!
Macaulay Culkin gots the hung ups for crack

2006-04-20 22:24
afromonshora det konstiga är att de hatar varandra. Det är en strange world

2006-04-20 22:25
Phluphphelicious P20
haha jasså du, vid de här laget borde du veta att de inte stämmer helt :P

2006-04-20 22:28
såg förövrigt två tjejer idag som stämmde exakt in på dina signalement... huvva! säkert sköna brudar men inte fan va dom vackra!
Anima Sola

2006-04-20 22:31
Th1ef F-1
ja tror att det ligger nåt djupare än vad vi tror i det hela,
något bråk som började kanske på en sko uno,
då de sista paret rosa/vit/neongröna/silvriga buffalos ville både
en punkare och en fjortis ha..
Macaulay Culkin gots the hung ups for crack

2006-04-20 22:59
Uh minipunkare är ju bara en underkategori av fjortisar.
Precis som emo-offer.
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-04-20 23:00
Igentligen så borde alla få vara precis som dom vill utan att någon annan komenterar det men det är cäl så det fungerar :(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-20 23:02
är detta en punkar och en fjortis ihop?
http://img519.imageshack.us/img519/2696/ ..

ps. internet ljuger inte

2006-04-20 23:02
Men vad är grejen?

De som du pratar om är fjortisar helt enkelt.. är det någon som påstår nåt annat? Förutom dom själva så klart..
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2006-04-20 23:04
Småtjejer är småtjejer, oavsett gruppering. De rakar fittan, dricker sprit och har konstigt hår. Så har det varit sedan vi avskaffade barnarbete.

---

Det är bara bönder och fåntrattar som använder uttrycket "fjortis".

2006-04-20 23:05
Så du använder ordet "småtjejer" eller? Haha...

2006-04-20 23:14
Kontrast

Hemskt gärna, särskilt i kombination med »fitta« och »barnarbete«. När jag ska vara mindre pubertal använder jag istället »pubertal«.

2006-04-20 23:40
det är fjortis att säga "fjårtis"
SMÅLAND!

2006-04-20 23:51
Eksem
Okej farfar.

2006-04-21 00:02
samma sak, rakt av...
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2006-04-21 00:33
de flesta punkare är bara utklädda whoaiter..
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2006-04-21 01:25
Din förklaring på den punkare du såg, passar mer in på popare.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2006-04-21 01:35
Sånna där alternativa skabbiga drägg är mycket värre än fjortisar!

2006-04-21 06:34
Det var väl för bövelen varken punkare eller popungar, det var väl såna där, vad heter de nu, den där japanska klädstilen i alla fall. Som blandar goth med bubblegum, typ.

2006-04-21 06:43
A-sk-T : poppare skulle jag tro;P
http://www.tweenerpie.blogspot.com

2006-04-21 08:50
Men oxå vanliga punkare. Som är lite äldre.
Dom beter sig oxå som fjårtisar.
skriker, super, röjer som fan.
Det är ju ganska uppenbart att dom bara vill ha uppmärksamhet..

Inte alla då, men iaf. dom jag har stött på.

2006-04-21 09:32
Att kalla de som ni beskriver för punkare är idiotiskt, helt seriöst, då säkerligen 99,9% av alla som klär sig så lyssnar på HIM och Kent. Poppare är vad de är allihopa, en äcklig och rätt hjärnlös förgrening till USAs emo-kids. Våra emo-kids har bara inte fattat att de är just emo-kids. Och fjortisarna? Alla andra i världen skulle kalla de "sluts".
•pave paradise•

2006-04-21 09:38
lhabia

WORD.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2006-04-21 10:22
Jag såg också de där tjejerna inne i city! Uppmärksammade dock bara henne med såpbubblorna för att hon stod och blåste dme på en man som satt och spelade trummor :/

2006-04-21 10:35
Men Gaah.
De finns överallt.
De är Emo.
De är idioter.
Men de är människor.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2006-04-21 11:06
Så går det när man ger barn för mycket frihet.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-04-21 12:06
klart som fan att det finns "punkar" fjortisar. Dom är fan dom värsta fjortisarna. Punkarfjortisarna på min skola hänger ändå med dom vanliga fjortisarna. Äckliga är dom allihop. Usch.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-04-21 12:14
Fjortis är en, oftast nedsättande, beteckning på någon (vanligen i de yngre tonåren eller puberteten) som beter sig omoget, osäkert, naivt och pubertalt. Fjortisen tar däremot varje chans att på olika sätt visa hur mogen, självsäker och vuxen han/hon är. Ordet fjortis syftar på fjorton år men det används i överförd mening även på lite äldre eller yngre personer som beter sig fjortisaktigt.

Det är viktigt att komma ihåg att fjortis inte är en ålder utan en livsstil. Begrepp som att vara "inne" eller "rätt", att "ha ett liv" och att vara "normal" är centrala för fjortisen. De här begreppen får antagligen nya namn från år till år eftersom fjortisar är lättpåverkade i sin natur.

Ordet kan också förklaras som: "fjortonåring som tror att han/hon är tjugo". Detta blir dock smått absurt när en fjortis är fyllda tjugo eller mer (något som i dagens ungdomsfixerade samhälle inte alls är ovanligt). Bra exempel på stereotypa fjortisar finns i Fucking Åmål (riktigt komiskt är att många av skådespelarna, av vilka ett noterbart exempel är Alexandra Dahlström som spelar Elin, betedde sig precis likadant som sina rollfigurer).

Oftast betecknar ordet flickor, men kan även användas på pojkar. Definitionen av vad som är en fjortis är olika i olika städer. I Karlstad till exempel är titeln "svåruppnåelig". Där krävs ett mycket utsvävat levene för att man ska kallas fjortis, medan i andra städer så klassas de flesta yngre tonåringar som fjortisar.

Ordet kan spåras till raggarslang från 1960-talet. Då i betydelsen (kvinnlig?) oskuld. "En tös som gärna ville men inte fick för att hon ej uppnått laglig ålder. Vanligen gav man dem en 25-öring och bad dem ringa när de fyllt 15." Fjortiskulturen är fortfarande sammankopplad med raggarkulturen, särskilt i landsorten, där de kvinnliga fjortisarna tycker att raggarna är mycket "tuffa".

Jämför: kicker, penta, poptjej

Sätt att känna igen en fjortis:

En fjortis är aldrig själv medveten om att han eller (kanske vanligare) hon är en fjortis och kommer (skrikande) att förneka det. Fjortisar har en stor övertro i sin mognadsgrad och är övertygade om att de beter sig vuxet.

Deras språk är fullt med utfyllnadsord som liksom, ba, va - både talat och i skrift. Skriftspråket följer sällan svenska skrivregler, är ganska svårt att läsa och gärna späckat med utropstecken och smileys eller utrop som *puss* och *kjamiz* (se lunarstavning). Detta är vanligast bland tonårsfjortisar, de som inte växer ur beteendet lugnar sig ofta i högre ålder, åtminstone när de är bland ickefjortisar.

Den viktigaste principen är att vara häftig, gärna på ett banalt eller kitschigt sätt. Att vara udda är en dödssynd. Vad som är inne definieras av veckotidningar, såpor och reklam. Stockholm och rådande stockholmsmanér är självklart alltid inne. Nokias senaste telefoner är ett bra exempel på vad som tilltalar fjortisar.

Fjortisen tror att folkölspimplande hemma hos en kompis/ute i någon park räknas som att "gå ut".

Fjortisar har starka känslor och skäms inte för att skylta med dem. Det är därför inte helt underligt att de anammat sydeuropéers traditionella kindpussar, ett fenomen som annars är mycket ovanligt förekommande i Sverige.

Ordet fjortis kan uttalas antingen fjoortis, fjåårtis eller fjorttis; förmodligen är det regionala skillnader. På senare tid har även benämningen fjorsk dykt upp.

2006-04-21 12:17
naddosh

Dom är lika lågt stående för mig.
"Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat."

2006-04-21 12:40
Visst är de ett störande pack, men de kommer alltid att finnas. Sen växer de (förhoppningsvis) upp och blir förståndiga, men ersätts av nya årskullar. Värt att lägga ner energi på ett fenomen som ändå alltid kommer att finnas?
Still in the bridge

2006-04-21 13:00
Hmm vad har nappsugande och såpbubblor att göra med punk? Om jag hade sätt de som du beskrev skulle jag inte ta dem som punkare.. snarare idioter...
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner

2006-04-21 13:06
HAHA.. punk har ju fan inte med rosafärgat hår och hello kitty att göra. orka kalla alla som är lite alternativa för "punkare".

2006-04-21 13:08
Jag har än idag inte fattat vad en fjortis är.

2006-04-21 14:42
"Den ena tjejen hade en rosa napp i munnen, "hello kitty" väska, tårar sminkat på kinden, knall rosa färjat hår m.m
Den andra gick barfota med svart lång rock och blåste sopbubblor och hade grönt hår."

låter inte som några punkare..? o.O

2006-04-21 14:42
jaj liker icke fjortisar

2006-04-21 14:46
men ni förstår inte... ser man någorlunda annorlunda ut klassas man tyvärr som en "fjårtispunkare" av såna som trådskaparen.

men jaja. jag skulle hellre villa kalla det wannabespoppare.

2006-04-21 15:00
UHERS P19
Ja det gör du säkert. men "fjårtisar" & punkare gör de till överdrift

Poet

2006-04-21 15:04

Eksem

Harajuku-mode och det är inte fel i Japan!
What I said, yo!
Poet

2006-04-21 15:04
Lolitas d.v.s
What I said, yo!