I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skillnad på rinkebysvenska o malmö.

Övrigt - Blandat

2007-09-25 16:25
Okej. Då kan man ju undra lite över hur chorda har kommit att bli synonym med snubben. Är helt säker på att folk använder det som synonym till snubben här. Har även hört det i Highwon och andra söderortsrappares texter. Ska försöka hitta något exempel
Hasch och Kokain - Bajensvin!

2007-09-25 16:38
BC99 P24 : Oj, så för att chordar betyder stjäla så kan inte chorda betyda snubbe? Det var fan det värsta jag hört.

Chatte betyder både fitta och katt (hona) på franska, i svenskan har du bland annat banan, tomten, fasta och såg som betyder mer än en sak.

Däremot är det det faktum att baxa/bazza i stockholm betyder stjäla/knulla och i malmö precis tvärtom som är intressant, inte att samma ord kan betyda olika saker. Så kallade synonymer...
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA
Poet

2007-09-25 18:07
Jumpcut: Jo det kan det väl lika väl betyda, men inte i Malmö. Jag tror chorda är ursprungsformen av ordet och chordar är verbet så att säga.

Men sen om det "chorda" betyder snubbe i Stockholm, kan ju stämma.
At the gates of Eternity...

2007-09-25 18:11
Shurda!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-25 18:21
BC99 - Ta en extra titt på slanglistan... där står inget om att bull skulle betyda skitsnack.. det står Bull - Skit.
Jag sa för den delen inte heller att orden jag nämnde var shoobresvenska. Jag sa att dom INTE var det... läs gärna en gång till.
Redlines ordlista representerar shoobresvenska! ;)

Batra och Timbuktu har vart med i spelet ganska länge... likaså mr Blatteskånska.
Jag har sett alla på tv hur många gånger som helst dom senaste fem åren. Det är ingen skillnad alls, så varför ska vi börja hata för det?
Mitt hat har många andra grunder och när jag dissar Malmö så använder jag dom istället för att dissa kändisarna.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-09-26 16:48
Förortspiraten

Man kan inte bli tvingad till något man verkligen inte vill göra. Och även om du blev tvingad och upplevde skit i Malmö så betyder det inte att du behöver ta upp det hela tiden för att sen hata och dissa. jag har upplevt ett helvete här i Malmö. Ett helvete rakt av. Jag älskar Malmö ändå. Jag har upplevt bara skit. Inget positivt (helt ärligt nu, bara shoppingen är ok. föredrar Köpenhamn ändå dock) i stockholm (dock inte från dom jag hälsar på). Jag åker tillbaka dit och hälsar på vänner ändå. Ska jag springa runt och hata åt höger och vänster så fort jag inte blir behandlad bra? Det kan jag inte. Varför? Jo för att det inte funkar så.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-09-26 17:28
Allt slang låter otroligt löjligt i mina öron. Visst fanns det en tid då man själv använde sig av dessa ord som nämnts i tråden, men nu när man tänker tillbaka på det så lät man mest fånig än nått annat.
Well thats my opinion now bite my legs of.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-26 20:10
jennie-is-back - Mm men nu är det ändå så att jag dissar! Då kan jag lika gärna dissa det jag hatar och ogillar, och bland dessa hatobjekt finns Malmö. Mitt hat har legat och pyrt hela mitt liv och det är inget som jag bara skiter i. Jag behöver nåt att tygla det med.
Då kan jag lika gärna dissa på när jag är på disshumör.

2007-09-28 15:26
Då bör du väl ändra din ålder där på sidan om ditt nick. plocka bort 10 år, för att det är nog det som behövs om du inte kan säga att du ogilar en stad i en tråd och sen bara skita i det. räcker det inte med att säga det en gång?

Det är som araber säger... Så fort man lyfter handen från benet så klagar du.
Det låter bättre på arabiska dock.

Var du nöjd med ditt så är vi nöjda med vårt. Du har ju inte ens bott här på ett bra tag.

2007-09-28 17:51
Nämen det verkar vara du som vill göra en stor grej av mitt hat.
Det är fan klart att det räcker med en gång, men du säger en sak men agerar annorlunda.
Jag sa från början när du tog upp mitt hat, att mitt deltagande i den här tråden inte har nåt med hatet att göra. Men du var så illa tvungen att fortsätta.

Jag hade absolut ingen lust att över huvud taget ta upp det, men du var tvungen att dra in det mitt i allt.

2007-09-28 19:53
jag informerade BC bara (det var början då) att du kommer säkert att påpeka att du minsann har bott här och at du vet hur det är här och hur mycket du hatar malmö osv. jag tycker at du tar upp ditt hat så fort du ser bokstavskombinationen malmö.

Toastare

2007-09-28 20:05
chorda har man sagt till sno sen jag var 15 vad jag minns.. och det är ett tag sen.

och en sak kan vara bull och man kan snacka bull.. fast på äkta skånska säger man "ah du snackar" utan att lägga till bull...
Så både BC och Förortspiraten har rätt..

Jag som är skåning och från Lund kan ju säga att skånskan inte vandrat in i finrummet förrän senare år. Vi skåningar har tittat snett på kulturpersonligheter som pratar en tillgjord skånska som t.ex allas vår Björn Ranelid.
Idag ska allt vara folkligt från söder till norr.. så därför är skånskan mer accepterad. Tror inte det har så mycket med glans och batra att göra, utan mer då Gonza och framförallt Timbuktu (som faktiskt bara pratar med skånsk dialekt, inte blatteskånska)

det är hel den här multikulti delen som kommit fram.. de kryddigare kryddorna har klättrat in i Svenssons kryddskåp,

jag som skåning skiter i vilket, jag är och förblir skåning vart jag än rör mig och har alltid varit stolt över det. När man är "utomsocknes" skiter man i vilket stad man är från då är man "skåning" och får genast kontakt med andra skåningar.. och är man från samma del (ja västra skåne är ett måste) då har man ofta gemensamma vänner.

Till sist, mycket i blatteskånskan är inte alls blatte.. utan kommer snarare från den gamla slangen från alla gamla sneseglare som fanns i Malmö under 70 talet. Som sen anammats av ungdomar igen..

och det är skillnad på chorda och shurda..

Jag skyller allt på Emma!

2007-09-28 21:21
Tack Bounty, det var det jag försökte få fram tidigare, dock lite fåordigare .)
Toastare

2007-09-28 21:48
affe, det var så lite så ..jag vägrade läsa tråden ;)
Poet

2007-09-29 02:49
Till sist, mycket i blatteskånskan är inte alls blatte.. utan kommer snarare från den gamla slangen från alla gamla sneseglare som fanns i Malmö under 70 talet. Som sen anammats av ungdomar igen..

Tack! :)
Toastare

2007-09-29 02:57
var så lite så igen :)

2007-09-29 05:55
Jag vägrade låsa tråden!

2007-09-29 14:12
jag tackar jag med :)

och det där med att vara skåning. så som du beskrev det, BB, så är det precis!

Dock så pratar jag extreeeeeem rikssvenska för det mesta, men jag kan ju skånska. Jävla Mike som fick mig att prata rikssvenska. Haha :)

2007-10-01 15:39
jennie-is-back - det händer att jag gör det... men nu var det inte Malmö som stad jag krigade mot, utan dialekten. Kom tillbaks när jag nästa gång debatterar mot Malmö som stad, när det nu händer igen, så ska jag gladeligen fortsätta vår lilla dispyt.

BountyBoo - delar av det du säger kan jag hålla med om... som sagt finns det en del ord som inte är shoobresvenska. Men hur ofta hör jag inte ord som aboo, keff, guzz, och gitta när jag är i Malmö? Det är skitmånga jag umgås med som använder dom orden.

Graffare

2007-10-01 15:42
Förortspiraten P24

De du umgås med i Malmö är antingen inflyttade eller några som vill verka ghetto/blatte och läser för mycket gringo!

Ingen använder sånt töntslang i Malmö.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2007-10-01 15:49

Nope... infödda malmöiter, vissa bosatta i Lindängen, vissa i Rosengård, en del i Kroksbäck, Elinelund, Oxie, Arlöv... andra alldeles centralt. 50% av dom är svartskallar.

Toastare

2007-10-01 16:21
Ja, men då läser de som sagt för mycket Gringo som Nattugglan sa.

2007-10-01 17:56
jävla töntar hela bunten!! helt alvarligt.. fyfan vilka muppar ni är hahaha hemskt!
Toastare

2007-10-01 18:03
gashen, åh herregud förlåt oss.

snälla gör oss så tuffa som dig.. snälla.

eller kan du lära oss förortsslang?

2007-10-01 18:55
Gringo vet jag inte... dom snackade så långt innan Gringo ens startade...

Poet

2007-10-01 20:37
Förortspiraten: Mer än tre år som jag bott på Lindängen har jag aldrig hört någon säga de orden du nämnde, med undantag för "sho" men då har det varit araber som sagt för vad det betyder och inte som hälsningsfras.

Förövrigt har jag bara detta att tillägga, Fuck Gringo!

2007-10-01 23:44

Jag säger också fuck gringo... skittidning!

Oh believe me, där finns folk... Lindängen är väl inget litet område heller? :p

Toastare

2007-10-02 01:06
Ja men kan vi vara överrens om att man kan prata annan slang i skåne, men bara för det betyder det inte att alla anammar den. Den skånska slangen och blatteskånskan är en sak för sig.

sen får ju kidsen springa runt och säga gitta, sho, bre och allt annat de fått från Ken och co när de lyssnar på skivor.

det handlar om att folk indentifierar sig. det är ju inte så svårt att förstå.

MEN bara för att en svensk säger Hello, betyder inte det att svenskar snackar engelska. Bara för att en skåning säger sho, betyder inte det att skåningar pratar sthlmsblattesvenska.

god natt

2007-10-02 01:59

Skånsk slang är att ta ett rejält kliv ur dagens Skåne och börja diskutera dom hundratals slangord som betyder potatis.

Visst fan har alla områden sina särskilda slangord... men jag är fan positive att det var Latin Kings som skeppade ut shoobresvenskan genom sina låtar.

Det där med sho känner jag mycket väl till... det finns folk även i Stockholm som säger sho och menar vad... shoo len betyder rentav 'vad händer?' för dom. Det protesterar jag inte på, för jag har själv snackat så.

2007-10-02 03:00
Förortspiraten P24

Tack. det ska jag verkligen komma ihåg. Verkligen.

Men hur ofta hör jag inte ord som aboo, keff, guzz, och gitta när jag är i Malmö? Det är skitmånga jag umgås med som använder dom orden.

Jag har aldrig, under 15 år (då jag har bott här, Malmö dvs) hört någon överhuvudtaget i hela Malmö använda ord som keff, guzz och gitta. aboo har folk sagt sen jag var liten.

2007-10-02 08:32
95% av alla orden som nämnts har ju inget med "blattesvenska" att göra...

Toastare

2007-10-02 13:55
Förortspriraten, tror du missuppfattade mig helt där. Jag har inte sagt att sho är skånskt.. det är det inte heller. Jag sa att man kan ju anamma vissa utryck för att man hört det i Ken låtar, eller TLK låtar eller vad du nu vill. Men det innebär inte att det är så man pratar i skåne.. det är ju bara att folk anammat det.

jag vet folk som säger både gittish och ajde i Lund..men frågan är om det är skånskt. Jag säger att de snarare inspirerats från andra delar av Sverige.

2007-10-02 14:09
Bac Shurdas ba gaggar am.. Ingen Har nå challe helt gittim shunos.. hahahahahah prätätätätätät

2007-10-02 14:20
Pul= Mat
Pula= Äta
Pulig= Snygg/sexig

fyfan vad töntig skåneslang kan vara...sthlmslang också förvisso men pulig tar fan priset. eller tjorvla.

2007-10-02 15:26
BB ajde säger många i Malmö också. det kommer från bosniskan/albanskan :)

Poet

2007-10-02 15:32
Demento: Tjorvla? Chorda menar du väl haha?

Haajde är ju jugge och betyder väl samma sak som "yalla" ? Aldrig hört det i Stockholm dock.
Poet

2007-10-02 15:33
Demento: Det är inte skåningar i allmänhet som säger "pula", det är främst bara Lindängen, Rosengård, Soffe och de delarna som säger det och resten av Malmö som tagit efter.
Toastare

2007-10-02 16:43
BC99, märks att du inte är en äkta skåning...tjorvla är att röka på. :)
Pula är lika skånskt som rama är... det har funnits i över 10 år i blatteskånskan. Vi sa alltid pula när jag var 15..

Ajde kanske är skånskt då.. eller ja alltså att det anammats av skåningar från albanskan. '

alltså ni måste också skilja på blatteskånska och tjorvlarskånska.. för i tjorvlarskånskan använder man utryck som pula.. pulnojja.. osv.

2007-10-02 17:04
BountyBoo - Jag nämnde aldrig att Sho är skånska.. det är arabiska och används av folk, i synnerhet araber, i invandrartäta områden.
Git är turkiska, likaså guzz. Aide är sydösteuropeiskt, rentav balkanskt. Det är extremt populärt i Grekland och Rumänien också. Så här snackar vi om ett balkanskt ord.
Att man säger gittish och guzzish... aidish.. bazzish.. det har väl andra skäl.
Och som jag sa har Latin Kings vart med och skeppat ut språket. Vi förstår varandra bra!

jennie-is-back - jag har hört folk... det är därför jag säger det!

Poet

2007-10-02 18:18
BountyBoo:  Sant där! Tjorvla har jag inte hört faktiskt :)

Jag sa väl ändå inte att pula skulle vara något nytt ord?

2007-10-02 18:45
hur mobbat e inte detta? tror de vanligaste fraserna redan är nämnda so cut the crap guys!

meningslöst hahaha
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO
Toastare

2007-10-02 18:55
BC99, nej jag vet :) Men du sa att det användes av förorts Malmöbor.. men det används av alla.
Poet

2007-10-02 20:33
BountyBoo: Finns inga förorter i Malmö (med undantag för Oxie kanske) hehe, men om du syftade på blatteområdena, så är har jag personligen bara hört folk därifrån använda ordet pula.
Toastare

2007-10-02 21:36
BC99, som sagt jag är uppvuxen där du behöver inte läxa upp mig. Allt utanför innerstan är förort.. ;)

Då får du umgås mer med tufft folk.. tror varenda hiphopskalle säger pula.
Poet

2007-10-02 21:41
BountyBoo: Haha men Rosengård med sina 10 minuter in till stan till fots är knappast en förort ju hehe. Och sen Kroksbäck, Holma, Lindängen mm är ju alla en del av Malmös kommun är inte heller förorter.

Enda förorten jag kan komma på sådär på rak arm är väl Arlöv och Tygelsjö typ. Oxie är inte heller en förort då det tillhör Malmö kommun det också.
Toastare

2007-10-02 21:44
VI kallar det förorten om det så är Nydala.
Poet

2007-10-02 21:54

Still not a förort gumman! :P

Toastare

2007-10-02 22:12
ett till gumman och du får en bitchslap! Pass daj!

nejdå.. jag vet att det inte är det. men det är ändå det och donken gustav är ett ghetto.
Poet

2007-10-02 22:16
Bountyboo: Sorry, säger det till alla. Inget illa menat hehe :P

Skyll på Emma :P

2007-10-02 22:45
BB
Vem är "VI"? :p