uttalas väll jänga iofs
Dina onödiga handlingar gjorde mina handlingar onödiga. Det jag gjorde blev onödigt i onödan och det är inte mitt fel att det blev mitt fel till slut!
nice tråd.. Vet inte om jag missa, men ingen som tagit upp gitta? Som i att dra, dra ifrån en plats, lr säga åt nån att dra...typ "Kom igen gubbar, vi gittar", så drar man..kan även sägas som jipp, fast mer med ett D i uttalet .. Har vi några andra versioner i vårt avlånga land?
ni e efterblivna utanför stockholm.. det heter BLAZEA, inte lazea (eng . blaze) Haha, jag får inte det där att gå ihop. Eller du kanske inte heller bor i sthlm?
På gitta? Typ baila, glida, etc
Asså, blazea osv är från eng. blaze, dvs röka, men lazea är från eng. lazy - lat, ta det lugnt, softa etc. Det är inget som finns bara i Karlstad, har hört det över hela Sverige.
Räfjused P55 höör
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
alltid varit något udda med latin kings? haha
"dax för ax dax att göra lax
dax för bax
aina spanar och dom pressar till max
dax för ax dax att göra lax
dax för bax hoppas gud e me oss"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
mmm dinmamma.com uttrycken är ganska gamla o inte många som använder sig av dom. En del används la (som la..) ibland.
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Baxa knulla? Ääh... kom igen nu! Det är slang för att sno! "I Stockholm ja" Nej.. hela Sverige. Ni har lärt er fel helt enkelt.
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
Stockholm är the originators så om baxa betyder sno i sthlm så betyder det sno över hela världen :)
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Nej.. hela Sverige. Ni har lärt er fel helt enkelt. Det tror jag också
i min hood säjjer man: Klyva = spöa på nån (ex. Schko i klyyv dä, din jiivul!!?!!) Obbar = aborre ner på byn = downtown ajtellerom = ok,aaaight Hä kond i do sajj = de kan man juh lungt säjja hiivva dä borti oddlingah = sluta palla mina äpplen,morötter,jordgubbar osv. Donken = 5 liters dunk med hembränt hem-schwene = hembränt stycke = holk,hasch (ex. ska vi klippa ett stycke?) osv osv osv
HAHAHAHA Chorda/shuno betyder snubbe på rinkebysvenska! Chorda? sno i malmö ahahah! kommer från zigenskan! charavlez? som betyder sno på romani ! hur fan får ni det till chorda! (stavning)
Baxa = SNO... Bazza = Knulla.. ÄVEN i skåne!
Jaha ?
Jag tror dom menar chordeza... det har jag hört ska betyda baxa.
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
Stashie - indeed! Rude - menar det ju! Yun_DI - exactamente!
Mm.. jag tror aldrig att rosengårdssvenskan nånsin har existerat.. det är bara dåligt uppfattad shoobresvenska. :p
snackar dom ens svenska i rosengård? Ja har hört att de bor endast en handfull "full-blods"svenskar i hela området...dock bara nå ja hört,nån som vet?
Snacket är fan vanligare i Lindängen och såna töntområden.
Baxa-snatta/sno Bazza-ha sex
www.myspace.com/danielbylund
yes.. däremot kan en brud vara baxig. vilket betyder typ sexig (en man skulle vilja bazza)
Jaha ?
Fast många i Stockholm använder gärna ordet tjall istället för baxa... fast båda är lika vanliga. :p
En ganska naturlig följdfråga blir ju då... Använder ni dessa ord? På allvar? Pinsamt isåfall...
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Jag är tydligen en våldtäktsman?
"Baxa gör man ju när man måste putta på skotern uppför fjället i den värsta branten." HAHA bäst, på riktigt så är det i princip den rätta betydelsen också.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
stoppa en potatis i munnen på rinkeby:iten sen är nog resten likartat.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
tar lite plats med en fraga jag tycker passar i traden... Har märkt när jag pratar med folk som inte är fran Lund att de inte säger Tjorvla, Tjorvel eller röka en Tjalle. Är Tjorvel lundensisk slang? Eller säger fler det?
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"
Förortspiraten P24 : Du tänkte att "aha, den här tråden har inte varit aktuell på ett år, den bumpar jag!" eller? Hehe.
Men jag måste säga att jag alltid trott att dessa slangord är ord från andra språk?
Aja, baxa betyder som folk redan sagt mer eller mindre att flytta på saker, så rent språkligt har väl Malmöiterna tvärfel helt enkelt.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
den största skillnaden på rinkebysvenska och malmö är ju att rinkebysvenska är en svensk "dialekt" medan malmö är en stad.
We call them winerbrods.
Det kanske inte slagit er att baxa i den bemärkelsen som malmöiter använder också kommit ur ursprungs ordet "baxa" som betyder att med möda flytta något? Som att säga araberna skriver från "fel håll", bara för att de inte skriver från vänster till höger som vi gör.
At the gates of Eternity...
BC99 P24 : Hur får du "flytta på något" till "knulla"?
Läs mitt inlägg som ligger två över ditt där jag säger samma sak som du gör, men vi kommer till olika slutsatser.
Flytta på saker, flytta på saker utan tillåtelse, stjäla ;)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
Baxa betyder att man snor något, allt annat är efterblivet. Sen så uttalas "Bazza" = (bäza) och om nån faktiskt uttalar det BASSA så är det bara ännu mer efterblivet.
work some magic
Jumpcut : Om du haft sex riktigt vilt, så vet du vad jag menar med att "baxa någon" ;)
Jumpcut : Du får ursäkta mig... jag har sovit lite, och läste ditt inlägg för snabbt! My bad! :D
BC nu vill vi inte veta för mycket om vad du gör... :p
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
jumpcut - inte alls.. jag var och letade efter min AP-diss när jag sprang in i denna dittills helt okända tråd.Brodin1 - jag tror inte ungrarna säger ... ordet bazz betyder knulla på ungerska, och det är därifrån vi har fått det.BC99 - testa med att säga bazza istället... passar mycket bättre, och är mer rätt än baxa. :p Som sagt... rosengårdssvenska är feltolkad shoobresvenska... inget annat.. :p
Förortspiraten : Varför? Nu är baxa det som gäller här i Malmö, then so be it. Hela Sverige måste inte apa efter Stockholm. Det märks att du inte kan något om den malmöitiska slangen, då majoriteten av de slangord som används här är inga låneord som mycket av den stockholmska slangen är, utan den malmöitiska slangen består mest av massa old school svenska ord som förnyats. Detta innebär dock inte att det vi snackar skulle vara fel, eller vice verse.
BC nu kommer han att snacka om att han minsann har bott här eller något... det är allmänt kännt att han bara ÄLSKAR stockholm och inget går upp mot stockholm. plus att det är inne att hata malmö, so why not?
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Hela Sverige måste inte apa efter Stockholm Oh well... men säg till när ni slutat upp med det.majoriteten av de slangord som används här är inga låneord som mycket av den stockholmska slangen är, utan den malmöitiska slangen består mest av massa old school svenska ord som förnyats. Förnyats? Njae.. jag har spanat in er slanglista.. den är FULL av shoobresvenska... och jag säger det jag alltid har sagt. Den är feltolkad!nu kommer han att snacka om att han minsann har bott här eller något... Tack för påminnelsen älskling, men nej tack... det här är inget krig mellan Malmö och Stockholm, utan mellan shoobresvenska och bullshit.
Förortspiraten P24 Jag visste att du älskade mig.
Finns inget som heter shobresvenska förresten. Och jo. Så fort det handlar om malmö så måste du påminna om att du har bott här osv. Ingen bad dig att bo här. Bara för att jag har bott i Borlänge tex. så betyder det inte att jag behöver slänga in det hela tiden.
Värst av alla "coola" ord som Skånebönderna använder är "pryla", vilket betyder "slå".
Signatur får rum här
Förortspiraten : Exempel på "shoobresvenska" ord vi har ? :) Jag tror det stör er 08:or att Skåne faktiskt är mer på tablån än vad Stockholm är för en gångs skull. Åffer : Prygla heter det, och är inte särskilt skånskt.
jennie-is-back - Haha jaja! :p Men jorå... vi har alltid kallat den shoobresvenska, fast om du ska envisas så ja... det är vad vi kallar rinkebysvenskan.
Den här gången hade jag inga planer på att säga nåt om min uppväxt, för det hör inte till ämnet. Det är ju som sagt inget krig mellan två städer.
And for the record... nej.. jag blev aldrig ombedd att bo där, utan tvingad.
BC99 - Vad sägs om hela shoobrelistan? Dom ord som inte är shoobresvenska är typ bull, vet shii, och flippa.. och lite övriga.
Jag håller koll varje gång jag läser nyårsdagsbilagan i sydsvenska dagbladet.
Mer på tablån? Nu får du allt förklara.
Redlines Slanglista Spana in den... full av slang... även lite malmöitslang. Inte en rad om baxa som knulla. :p
JiNk X20 Äääntligen nån som fattar att chorda är snubben. Jag bor i Södertälje. Fast här snackar ju de flesta vanlig svenska. Tycker jag iaf, inte lika mycket slangord som i typ Botkyrka. Mer syrianska lånerod isf.
Hasch och Kokain - Bajensvin!
Förortspiraten : Bull är ju att något är tråkigt, inte att något är skitsnack. Och det är ingen "sho bre" över det. Tji (inte shi) är gammelsvenska och betyder inte, inget. Flippa är att skämta. Wow du tog tre ord som enligt dig själv skulle vara "sho bree" svenska. Och du kan ju inte ta Redlines jävla ordlista då den knappast är representativ för något annat än Stockholm och eventuellt diverse hålor runt Stockholm. So what's the deal partner? Och mer på tablån menar jag att förrut var fick man typ 400 kronor i böter om man snackade skånska i Stockholm, nu är skånskan plötsligt inne i form av personligheter som Johan Glans, David Batra, Timbuktu, Gonza mm. Nu har fler människor fått upp ögonen för Skåne och Malmö, och då ska självklart ni Stockholmare med erat storstadskomplex börja hata direkt. Snacka det ni snackar, så snackar vi det vi snackar, inget behöver vara mer rätt än det andra för att det är annorlunda.
Spanky & Jinx : Chordar betyder att stjäla på romani, dock inte den romani som finska romer (som det finns mest av i Stockholm) talar. Den romani som finska romer talar skiljer sig ganska stort från den romani som de romer i Malmö (som kommer främst från öststatsländer som Tjeckien, Slovakien, Ungern mm) talar. Så jo, chordar betyder att stjäla.